بازدید 3387
برهم صالح خبر داد؛

عراق ۱۳ داعشی فرانسوی را محاکمه خواهد کرد

کد خبر: ۸۸۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰ 25 February 2019

رئیس‌جمهور عراق در دیدار با همتای فرانسوی خود در پاریس گفت که بغداد ۱۳ داعشی این کشور را که در سوریه بازداشت شده بودند، محاکمه خواهد کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق روز دوشنبه مصادف با ٢۵ فوریه (ششم اسفند) به پاریس سفر کرد و در نخستین روز سفر خود به فرانسه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد.

برهم صالح و ماکرون در این دیدار درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کردند که سرنوشت داعشی‌های فرانسوی که در سوریه به اسارت درآمده و اخیراً به عراق انتقال یافته‌اند، یکی از موضوعات مهم مورد توجه دو طرف بود.

طرف عراقی در دیدار با همتای فرانسوی خود تاکید کرد که بغداد ۱۳ نفر از داعشی‌های فرانسوی را که در سوریه دستگیر شده بودند، محاکمه خواهد کرد.

وی گفت که ۱۳ داعشی فرانسوی را نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به «قسد» تحویل عراق داده‌اند تا در یکی از دادگاه‌های این کشور محاکمه ‌شوند.

رئیس‌جمهور عراق اظهار داشت که درخواست مقامات فرانسه هم این بوده که این افراد در عراق محاکمه و مجازات شوند.

برهم صالح گفت که متهمان داعشی به «ارتکاب جنایت علیه شهروندان عراق و تخریب تاسیسات عراقی متهم هستند و بر پایه قوانین عراق محاکمه خواهند شد».

رئیس‌جمهور عراق در این دیدار همچنین تاکید کرد که «ما نمی‌خواهیم عراق به میدان جنگ و درگیری طرف‌های منطقه‌ای تبدیل شود.»

منابع خبری فرانسه می‌گویند که برهم صالح ناهار را در کاخ الیزه میهمان امانوئل ماکرون بود و سپس با وی به بررسی تداوم همکاری‌های میان دو کشور بویژه در زمینه امنیتی و بازسازی عراق پرداخت.

اکنون بیش از یک سال از پیروزی کامل نیروهای عراقی بر داعش می‌گذرد و زمان بازسازی این کشور فرارسیده است و بغداد خواستار مشارکت خیلی از کشورهای جهان از جمله پاریس در این زمینه است.

امانوئل ماکرون نیز به همتای عراقی خود گفت که پیش از پایان سال جاری به بغداد سفر خواهد کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه در بخش دیگری از اظهاراتش در دیدار با برهم صالح به مساله باقی نگه داشتن تعدادی از نظامیان آمریکایی در سوریه اشاره کرد و از این تصمیم آمریکا استقبال کرد. وی گفت: «ما از تصمیم آمریکا برای حفظ نظامیان خود در سوریه خرسند هستیم.»

وی با اشاره به بیانیه اخیر سخنگوی کاخ سفید، توضیح داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از سوی مشاوران خود مجاب شده که حداقل 200 نظامی آمریکایی نیز به نیروهای وعده داده شده اروپا برای استقرار در منطقه امن واقع در شمال سوریه (حدود 800 تا 1500 نیرو) بپیوندند.

این در حالی است که شامگاه جمعه، 4 اسفندماه یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که 400 نظامی این کشور در سوریه باقی خواهند ماند. این مقام ارشد گفت نظامیان آمریکایی در دو منطقه جداگانه از سوریه مستقر می‌شوند

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار