بازدید 18788
فوتبال ایران از بی پولی و ترس از استخدام مربی بزرگ متوقع، به بهترین گزینه دم دست رجوع کرده؛

برانکو ایوانکوویچ به جای کارلوس کی‌روش؟ اصلاً حرفش را نزنید!

پروژه کی روش ناتمام مانده و حالا بویش به مشام می رسد که می خواهیم کار ناتمام او را دست سرمربی آرام و منعطف اما با چند رتبه پایین تر بدهیم، آن هم از مکتب فکری و فوتبالی کاملاً متفاوت؟! هم پول کمتری طلب می کند و هم دیگر نیازی به جنگ مداوم برای تأمین امکانات حرفه ای یک تیم ملی با شخصیت نیست. از کت و شلوار و لباس تیم گرفته تا چمن کمپ و مرکز تمرینی مجهز و اردوها...
کد خبر: ۸۸۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷ 24 February 2019

تصویر چهره مضطرب برانکو در حالی که مترجمش رضا چلنگر هم حال و روز مناسبی نداشت به سراسر دنیا مخابره شد؛ چهارشنبه 31 خرداد 85. یک تساوی تلخ برابر آنگولا، پایانی تلخ تر برای ایران در جام جهانی 2006 و البته سکانسی آشنا از مصایب بی پایان فوتبال کشورمان... .

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ اکنون دوازده سال و هشت ماه و چند روز گذشته. انگار سرمربی سالهای دور تیم ملی و فعلی پرسپولیس آن روزها را فراموش کرده که در پاسخ به شایعه حضور دوباره اش روی نیمکت تیم ملی، آنچنان دوپهلو جواب می دهد که از علاقه اش به بازگشت حکایت دارد. او حالا بیشتر می خندد، فریاد می کشد و حتی جنگجوتر از گذشته شده، اما ما آن روزها را فراموش نکرده ایم. روزهایی که کشمکش برانکو و منتقدانش کمتر از جدال کی روش و مخالفانش نبود.

آتش بس چند روز مانده به جام جهانی آلمان هم کسی را متقاعد نکرد که آشتی طرفین نزدیک است. جام 2006 که آغاز شد ناکامی مبتدیانه مقابل مکزیک و پرتغال قابل انتظار بود حتی توقف برابر آنگولا هم باعث نشد کسی انگشت به دهان بگیرد. «تیم»، معنای واقعی خودش را از دست داده بود. همان روزهایی که علی دایی می گفت توی چشمهایش نگاه می کنند و به او پاس نمی دهند. همان روزهایی که علی کریمی بعد از تعویض، ساک پزشک تیم را مقابل دیدگان حیرت زده نیمکت نشینان نشانه می رفت. اینها به کنار؛ نمایش کسل کننده تیم ملی را چطور فراموش کرده اید؟... نه، نه، ما که فراموش نکرده ایم. به همین خاطر، وقتی برانکو پس از بازی با آنگولا، بی خداحافظی گذاشت و رفت، خم به ابروی کسی نیامد.

Related image

گذشت و گذشت و گذشت تا یک دهه بعد مدیران پرسپولیس خواستند ثابت کنند، سرمربی کروات تمام نشده. رفتند و او را آوردند. منصفانه بخواهیم بگوییم نتیجه شگفت انگیز بود. دو قهرمانی پیاپی لیگ برتر و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا با دستان بسته و با نیمکتی شامل بازیکنان رده امید! و البته مهم تر از همه اینها آن اوایل نمایش دلنشین و فوتبال روبه جلو و متفاوت تیم برانکو بود که با یک مشت جوانی که هنوز در فوتبال ایران سری بین سرها نبودند، دوباره سکوهای سرخ آزادی را پر کرد. پرسپولیس با بازی تک ضرب و چشم نوازش، در دل هواداران نور امیدی برای بازگشت به شکوه گذشته روشن کرده بود و حتی شکست ها نیز نمی توانست باعث دلسردی طرفداران خسته تیم شود. دوجین فرصت در هر بازی روی دروازه حریفان، چه در تهران و چه بازی های خارج خانه ایجاد می شد و گل نزنی به نام طارمی با گل کردن یکی از چهار موقعیت هم به آسانی آقای گل می شد.

او دیسیپلین را به پرسپولیس برگرداند و با برخوردهای بعضا افراطی اش در مواجهه با تک نوازهای قرمزپوش، باندی برای بازیکن سالاری در تیم باقی نگذاشت. برای او بحران دو پنجره بسته هم مانع اجرای قانون نشد. تقریبا همه تصمیماتش در کنار گذاشتن ستاره های محبوب سکوها، درست بود؛ از پیام صادقیان گرفته تا رامین رضاییان و محسن مسلمان.

برانکو ایوانکوویچ به جای کارلوس کی‌روش؟ اصلاً حرفش را نزنید!

در این میان اما نکات بحث برانگیز هم در کارنامه برانکو در بازگشت مجدد به فوتبال ایران از پنجره لیگ، وجود داشت و دارد؛ «بازیکنان بنجل اوکراینی» را هنوز کسی فراموش نکرده و هنوز کارشناسان برای به کارگیری برادر برانکو در پست دستیاری روی نیمکت پرسپولیس توجیه نشده اند. برانکو کسی است که در سال نخست ورود سیدجلال حسینی را نخواست و به همین راحتی، با دفاع لرزان یک جام از چنگ پرسپولیس پرید، هر چند او زود متوجه خطایش شد و مدافع صخره ای را ناچارا به تیم برگرداند. پذیرشی که برای تاریخ پرسپولیس به قیمت یک جام تمام شد. این ها در کنار چندین سوژه نقد دیگر، باعث شد کارنامه ایوانکوویچ امتیارهای منفی هم کم نداشته باشد.

اما این همه ماجرا نبوده و نیست: اول اینکه اوج گیری پرسپولیس همزمان شد با افت شدید رقیبان اصلی اش مثل سپاهان و استقلال. آبی ها نصف لیگ پارسال را مثل امسال از دست دادند و طلایی ها پایین جدول برای فرار از سقوط می جنگیدند. تصور کنید اگر پرسپولیس قهرمان نمی شد، چه تیمی می خواست فاتح لیگ ایران باشد؟ در مقایسه اما فصل جاری با مدعیان پرتعداد و پرستاره محک خوبی برای توانایی تیم پرفسور است.

دوم آنکه نمایش سرخپوشان دیگر دلچسب نیست، چه به لحاظ فرم تاکتیکی و چه روح حاکم بر آن. پرسپولیس حتی با انبوه ستاره های تازه وارد هم طراوت سابق را ندارد و در یک کلام به ساختار و شمایل همان تیم مورد توقع از برانکو نزدیک و بدل شده است. این تیم را مقایسه کنید با «پرسپولیس افشین قطبی».

سوم اینکه حدس زدن استراتژی و قفل کردن تاکتیک های تیم برانکو چندان سخت نیست. قطبی با فولاد و مرزبان با نفت مسجدسلیمان این را ثابت کردند. برانکوی امروز چه بار دانشی برای انتقال به تیم ملی ایران دارد؟ او هر چه در چنته داشته طی دو دهه اخیر به فوتبال ایران داده است که البته این فارغ التحصیل دانشگاه زاگرب، بسیاری از داشته هایش را همینجا در نقش دستیاری بلاژویچ و روی نیمکت تیم ملی امید فرا گرفت.

برانکو ایوانکوویچ به جای کارلوس کی‌روش؟ اصلاً حرفش را نزنید!

حالا این گزاره ها را بگذاریم کنار لحن مصاحبه دیروز و امروز برانکو که دیگر پیوستن به تیم ملی را قویا تکذیب نمی کند و میان حرف هایش کاملا دروازه انتقال پایان فصل به نیمکت تیم ملی را باز می گذارد. همان هدفی که پرتغالی عصبانی، خوب تشخیصش داده بود.

اما فدراسیون با انتخاب برانکو ریسک بزرگی می کند؛ این درست که تشکیلات تاج در اوضاع و احوال مالی کنونی فوتبال ایران پول استخدام یکی در حدواندازه های کارلوس را ندارد اما انتصاب برانکو به دلیل مطیع بودن و قانع بودنش هم طرفداران پرشمار کی روش را به خشم می آورد و هم آشکارا عقبگرد تاریخی در کلاس فوتبال ایران خواهد بود.

«کارلوس» یک مهندس زودرنج و تندخو بود که کل فوتبال ایران، فدراسیون و رئیسش و حتی وزیر ورزش و رئیس دولتش را هم کلافه کرده بود، اما محال است کسی این را نفی کند که کی روش کاربلد بود. پروژه کی روش ناتمام مانده. می خواهیم کار ناتمام او را دست سرمربی آرام و منعطف اما با چند رتبه پایین تر بدهیم، آن هم ازمکتب فکری و فوتبالی کاملاً متفاوت؟!

آنچه واضح است اینکه برانکو مسیر چند سال اخیرش را ادامه می دهد؟ بازیکنانی که فراتر از بحث شاگرد و استادی همچون سربازانی تمام و کمال وفادار در خدمت سرمربی پرتغالی و برنامه هایش بودند تا چه اندازه به برانکو دل می بندند؟ اصلاً می بندند؟ آیا برانکو برای گرفتن پاداش و حق بازیکنانش مثل همتای پرتغالی می جنگد و از آرامش خودش می زند؟

اگر برانکو نخواهد راه «کارلوس» را ادامه دهد و ترجیح دهد تیم خودش را بسازد چه؛ آن وقت تکلیف چیست؟

***
از جلوی چشمانمان آخرین حضور برانکو روی نیمکت تیم ملی نمی رود؛ دوازده سال و هشت ماه و چند روز گذشته، جام جهانی 2006 ، بازی با آنگولا. هرچند برانکو سعی می کرد با بیرون گذاشتن علی کریمی از ترکیب، غرورش را باز یابد و اقتدارش را به رخ کشد اما بیش از همیشه یأس آلود چهره می کرد، به ویژه هنگامی که در واپسین دقایق بازی باز هم به ستاره تیمش متوسل می شد و او دست رد بر سینه اش می زد.

نویسنده: شهرام ذاکری فرد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
تو بهترین گزینه دم دست هم شک وتردید هست....!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
تیم بدید دایی وازش حمایت کنید
saman
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
جناب تابناک چقدر یک طرفه این تحلیل رو نوشته
تمام دستاورد های برانکو رو برده زیر سوال که مثلا بقیه افت کردن که پرسپولیس قهرمان شده خوب عمو فرض کنیم سپاهان و استقلال افت کرده بودن اما میانگین امتیازی رو چی میگی؟اصلا السد و الدحیل رو چی میگی اونا هم افت کرده بودن؟؟؟؟؟حداقل نقد میکنید هم منصفانه نقد کنید درضمن برانکو تو چندین کشور هر جا رفته قهرمانی اورده اونجا هم حریفان افت کرده بودن؟؟؟؟؟؟داشتن برانکو لیاقت میخواد که ندارید لیاقتتون یکی مثل همون کیروشه
ناشناس
| Canada |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
تاريخ مصرف مربياني چون برانكو و حتي كيروش براي فوتبال ملي تمام شده است. فوتبال ما نيازمند مربي است كه نسل جديد را بسازد و همچون فوتبال ژاپن بصورت كلاسيك و همراه با ستاره هاي جوان خلاق بازي كند.
برانکو کمتر از کی روش نیست
هرکی باشه ولی امیرقلعه نوعی نباشه.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
دوباره تحلیل مسخره..دوباره مردم ....الان شرایط اقتصادی هم نتیجه فکر توست
حسنعلی
| France |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
مایلی کهن!
برانکو اصلا در حد و اندازه های تیم ملی کشوری نیست.
پاسخ ها
حسنعلی
| France |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
الا ایران
پس فکر می کنید دلایل مخالفت مسئولان با کی روش چه بود ؟
هدف از اول هم برانکو بود ، با آمدن یک سرمربی سطح پایین ، دوباره روزهای پرشکوه باخت از بحرین و ترس از عربستان تکرار خواهند شد
پاسخ ها
هرمز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
دقیقا تمام جوسازی ها برای فشار به کی روش و فراری دادنش از ایران توسط باند حسین هدایتی و برای روی کار آوردن برانکو توی تیم ملی بود
جایی که گوشت نباشه چغندر میشه پهلوان
خیلی زیبا و بجا نوشتی. درود بر تو
فقط قلعه نوعی نباشه
بقیه اشکالی نداره.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
واقعا این قلعه بویی فقط بوی پول را حس می کند . آیا این آقا با تیم بدون ستاره کار کرده و یا بلده کار کنه!!!!
تیم ملی فوتبال باید منحل شود.
اوه بابا کیروش ما دوشید رفت
فقط شانس آوردین توی قهرمانی آسیا با تیم های ضعیف هم گروه شدیم
شما فکرشو بکن ما از ژاپن 3 تا خوردیم آبرومون رفت
اگه صعود میکردیم
اونا 3 تا به ژاپن زدن
حتما به ما 6 تا میزدن
خوب شد باختیم وگره اساسی آبرومون میرفت
از نقطه نظر فنی، تحلیل خوبی بود. اما بیشتر نگاه به گذشته بود تا ارزیابی عملکرد فعلی.
نقدی که به رویکرد تابناک در انتشار چنین مقاله هایی هست اینه که نام نویسنده مقاله رو چاپ نمی کنه. بعنوان یه رسانه حرفه ایی لازمه که هر مطلب با شناسه کامل ارائه بشه. نام نویشنده و پیشینه اون لازمه چنین کاریه. با این کار خواننده با داده های بیشتری همراه خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
دقت کنید نام نویسنده در پایین گزارش نوشته شده است .
آزموده را آزمودن خطاست !!!!
در اين نوشته چند نكته هست:
اول:
اما اگر واقعاً فكر مي كنيد كيروش مربي خوبي است به ويكيپديا مراجعه كنيد. كيروش غير از رده نوجوانان يا جوانان پرتغال، هرگز در رده بزرگسالان براي هيچ كشوري هيچ افتخاري كسب نكرده! دقت كرديد؟ هيچ افتخاري! وقتي مربي پرتغال شد حتي نتونست به جام جهاني بره! وقتي مربي رئال شد سر سال اخراج شد بدون هيچ عنواني (برد سوپرجام هم در اصل مال قهرماني رئال در ليگ سال قبل بود!) در آمريكا هم فقط كلاس گذاشت و كتاب نوشت. در ژاپن هم نتونست قهرمان ليگ يا حذفي بشه. در آفريقاي جنوبي و امارات هم بهتره از نتايجش چيزي نگم. خلاصه رزومه كيروش در رده بزرگسالان از هر افتخاري خالي است. (فقط با اسپورتينگ ليسبون يك بار جام حذفي رو برده ولي توي ليگ چيزي نشده) حالا از اين قضيه هم بگذريم فقط سه تا سوال ميپرسم صادقانه جواب بدهيد: تا حالا ديده ايد تيم كيروش روي يك كار تركيبي تيمي گل بزنه؟ نه جان من ديدي؟ تا حالا ديده ايد شخصي مربي تيم ملي بشه كه انقدر بين مردم تفرقه بندازه كه بخش زيادي از ملت از باخت تيم ملي شون خوشحال بشن؟ تا حالا ديده ايد تيم كيروش بتونه يه كامبك داشته باشه؟ (فكر كنم همين مقدار كافي باشه)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
خوب انهایی که شما حرص و جوششان را میزنی چه گلی به سر تیم ملی ما زدند ؟
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
بخشي از صحبتهاي شما دوست عزيز درسته... ولي اينكه ميگي بخش زيادي از ملت از باخت تيم ملي خوشحال شدن .. نه عزيزم خوشحال نشدن.. يك سري از پرسپوليسيهاي محترم خوشحال شدن.. . كاري نداريم كه كيروش مربي خوبي بوده يا بد.. بعنوان يه فوتبال دوست قطعا من هم از نتيجه كسب شده توسط كيروش و باخت جلوي ژاپن و حذف راضي نبودم... ولي از حذف تيم ملي ايران فوق العاده ناراحت شدم.. اين خيلي زشت و كريح بود كه بخاطر رفتن كيروش آرزوي باخت تيم ملي مون رو داشته باشيم .. كه متاسفانه بعضيا اين آرزو رو داشتن... تعصب ملي هم چيز خوبيه.. دوست عزيز رسيدن به آرزوهاي شخصي خوبه ولي به چه قيمتي؟؟؟؟؟؟؟؟... !!!!
گزینه خوبی است .۲بار قهرمانی پیاپی پرسپولیس و رسیدن به فینال آسیا با تیم پرسپولیس کارنامه خوبی است.قطعا تیم ملی با برانکو نتیجه می گیرد.
عقل حکم میکرد کیروش بکارش ادامه بده
کی روش فقط یک ابر سیاه بود که سروصدایی زیادی داشت و نمی بارید.بازی خفت بار تیم ملی برابر ژاپن از خاطره هیچ فوتبال دوستی پاک نخواهد شد.برانکو مربی بزرگتری است با دست خالی چند تیم مطرح عربستانی و قطری را حذف کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
ناشناسم..: درباره بازيهاي ملي صحبت ميكنيم..نه باشگاههاي آسيا.. تيمهاي حذف شده هم رئال و بارسا و ليورپول نبودن.. نهايتا به لحاظ اسم و رسم و پول يكم از پرسپوليس سرتر بودن ... حالا شما يه 4 تا فينال برو 2 تا جام بيار بعد اين نتايج شگرف رو تعميم بده به رده هاي ملي!!!!!...
به برانکو یا کیروش ربط نداره
اشکال از خود ماست
برانکو بدرد تیم ملی نمی خوره
یک مربی در حد نام کی روش باید بیاید

کسی بیاید که لااقل سرمربی رئال مادرید بوده باشد، و در منچستر یونایتد لااقل 10سال دستیار اول بوده باشد

بقیه بدرد نمیخورند
با این امکانات ضعیف مربی یک نباید بیاید زیرا هم مربی اذیت میشود وهم فدراسیون
این نوییسنده خیلی غرض ورزانه نوشته
مقالش پر تناقضه
خب ایشون که کیروشو میپرستن به حرفش گوش بدن بگن علی دایی بشه سرمربی دیگه
فقط معیاراشونو بزارید رو علی دایی تا ببینید نویسنده واقعا روان پریشه
از تابناک بعید بود
آلکس نوری بهترین گزینه است و اگر به او هم مثل کی روش وقت بدهیم موفق می شود.
با سلام و احترام
نویسنده محترم فقط به قسمت های منفی توجه کردند و الا برانکو توانایی های بیشتری از لحاظ فنی داره عملکردش هم کاملا مشخص هست نایب قهرمانی (با بازیکنان مصدوم و درجه 2)در جام باشگاه های آسیا و حذف الدحیل که در آن بازیکنان تیم ملی قطر و ژاوی و سایر بازیکنان تراز اول دنیا بودند کار خارق العادی بود و این نشانگر توانایی ایشان هست و انتظار داریم در چنین سایتی مطالب بصورت منصفانه و بی طرف نگاشته شود و در ضمن مگر آقای کی روش با این همه بازیکن چیکار کرد؟ توانستیم یک حلبی بالای سر ببریم و یا بازی چشم نوازی ارایه دهیم؟ که البته آقای کی روش 8 مین مربی گرانقیمت جهان بود
در اینکه نویسنده متن افکاره ضد پرسپولیس داره کاری ندارم ولی پرسپولیس بیشتر از هر زمانه دیگه به برانکو احتیاج داره و تیم ملی باید دنبال یک مربی باشه که در مقابل حرف آقایان فقط چشم بگه و صداش درنیاد
به نظرم نقد غرض ورزانه بود.
فقط برانكو. قبلا هم با برانكو موفق عمل كرديم و اگر جام ملتها كه در چين بود حق خورى نميكردند و با چين ما را ده نفره نميكردند صددرصد قهرمان ميشديم. با برانكو بهترين كره تاريخ را ٤ بر ٢ برديم. تيّم هجومى و قابل اعتماد بود. فقط برانكو. زيرا شناخت خوبي از بازيكنان ايران داره. تابناك جان روى چه معياري برانكو پائين تره. افتخارات برانكو قابل قياس با كيوروش نيست. موافقهاى برانكو لايك را بزنند.
سلام متاسفانه بسیار مغرضانه تحیل کردید. از همین نویسنده بگیرید برید تا وزیر متاسفانه انصاف و عدالت رخت بر بسته .عریزان پای ایران در میان است اغراض و منافع شخصی و گروهی را رها کنید مثل اکثر کشورهای دنیا منابع ملی اولویت است لاغیر.... شاد باشید
آزموده را آزمودن خطا است .
در عين احترام به برانكو بايد گفت كه ار براي تيم ملي كوچك است
به نظر مربي داخلي مانند علي دايي خيلي بهتر از برانكو است
من از همو روزها اول میدونستم که کار به اینجا می کشه من فوتبال ایران رو بعد از رفتن مربی تیم ملی کنار گذاشتم چون کار به اینجا کشیدن رو می دیدم هر جا نوشتم که این ها مدل تیم ملی والیبال رو دنبال می کنند مربی طراز اول میره و آقاجان می روند و مربی چند سطحرف پائین تر رو که بله قربان گو باشه میارند و بعدش هم مدیرانمی به تعطیلی و استراحت می پردازند و اگر مربی تیم ملی رو به خاک سیاه نشوند بازم سر و کله مدیران پیدا میشه و با اخراج مربی سعی در ایجاد آرامش می کنند و این مربی اخراجی از لیست مربی های آینده تیم ملی حذف نمیده بلکه به عنوان گزینه برای چند دوره بعد حفظ میشه .
اتفاقا برانکو یه سر و گردن از امثال کی روش بالاتره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار