بازدید 4149
وزیر آموزش و پرورش:

ناکارآمدی شیوه آموزشی ناشی از معضل کنکور است

کد خبر: ۸۸۰۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸ 23 February 2019

وزیر آموزش و پرورش گفت: مقوله کنکور و اضطراب والدین، دانش اموزان و حتی اولیای مدارس برای ورود دانش آموزان به دانشگاه نقش مهمی در عدم کارآمدی شیوه تدریس و آموزش و یادگیری در آموزش و پرورش دارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سید محمد بطحائی عصر شنبه در نشست در نشست شورای اداری، شورای سیاست گذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی استان ایلام اظهار داشت: مدارس کشور به محلی برای محفوظات تئوریک کتب درسی و یک آموزشگاه بزرگ علمی برای ورود دانش آموزان به دانشگاه ها تبدیل شده است.

وی افزود: در حالیکه مدارس وظایف مهمتری از ارائه محفوظات به بچه ها دارند و دانش آموزان باید مهارت محوری کاربردی را فرا بگیرند و به همین علت استفاده از کتاب های کمک درسی و آزمون های مختلف غیرضرروی از مقطع دبستان حذف شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فضاهای آموزشی کشور باید تغییر کند، یادآور شد: دانش آموزان در کنار کتب درسی باید مهارت محوری و تغیر نگرش ها به اهداف آینده را فرا بگیرند که این امر مهم در سایه تغییر در شیوه تدریس و آموزش ها امکان پذیر است.

بطحایی گفت: بر اساس سند تحول 20 ساله در صدد تغییر در شیوه تدریس مدارس هستیم و مدیریت مبتنی بر مدرسه همراه با خلاقیت و نوع آوری و پرورش استعدادهای دانش آموزان در اولویت قرار می گیرد.

وی یکی دیگر از دغدغه های اصلی وزارت آموزش و پرورش را حراست از زبان معیار و ملی فارسی در کنار حفظ گویش ها و لهجه های بومی و منطقه ای نقاط مختلف کشور بیان کرد و اظهار داشت: برای سال های آینده دستورالعمل هایی مناسب با گویش های هر منطقه از کشور در دست تدوین و بررسی است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی دیگر از مهمترین وظایف و دغدغه های این وزارتخانه پرداختن به معضلات و ناهنجاری های جامعه است که گروه ها و تیم های ارزیاب در سراسر کشور در زمینه بررسی معضلات و ناهنجاری های هر منطقه و اقدامات پیشگیرانه برای رفع یا کاهش آن مشکلات در حال فعالیت هستند.

 

*** مصوبه های وزارت آموزش و پرورش برای حوزه استان ایلام

وی در خصوص وضعیت آموزش در ایلام نیز گفت: استان ایلام با وجود مشکلات و کمبودها در بسیاری از شاخص ها یا در سطح میانگین ملی یا گاه بالاتر و حتی در پاره ای موارد نزدیک به میانگین ملی است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: به عنوان مثال ایلام استان برتر در زمینه تراکم زدایی دانش آموزان در کلاس های درس است و در شاخص هایی چون نرخ باسوادی، جمعیت در حال تحصیل مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی، سرانه آموزشی در سطح کشور از جایگاه بسیار مقبول و مطلوبی نسبت به دیگر استان ها برخودار است.

بطحائی افزود: 90 میلیارد ریال اعتبار برای ریشه کنی بی سوادی در سه شهرستان مرزی ایلام، مهران و دهلران در نظر گرفته شده و همچنین در سال آینده 50 درصد مدارس سنگی استان تخریب و بازسازی می شود و همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام طرح حیات طیبه استان ایلام در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

وی با اعلام اینکه در استان ایلام 48 مدرسه از نوع کانکس وجود دارد، یادآور شد: با همکاری سپاه و نوسازی مدارس مقرر شده که این کانکس ها در سال آینده جمع آوری شده و جای آنها را مدارس استاندارد سازه ای بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش در مورد سیستم های گرمایشی مدارس استان ایلام هم گفت: با همراهی استانداری ایلام مصوب شد که سیستم های گرمایشی از نوع بخاری نفتی جای خود را به سیستم های گرمایشی بی خطر بدهند که 50 درصد اعتبار این طرح را وزارتخانه و 50 درصد دیگر را استانداری ایلام تقبل کرده اند.

 

** 20 درصد کمبود نیروی مدارس ایلام از دانشگاه فرهنگیان تامین می شود

بطحایی در خصوص کمبود نیروی انسانی در مدارس استان ایلام هم اظهار داشت: 20 درصد از کمبود نیروی مدارس از محل دانشگاه فرهنگیان و دانشجویان واجد شرایط این دانشگاه بکارگیری می شوند.

وی با بیان اینکه مهارت آموزی دانش آموزان یکی از مهمترین دغدغه های وزارت آموزش و پرورش است، تاکید کرد: با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی طرح ایران مهارت برای مدارس کشور اجرایی می شود که این طرح در مدارس روستایی و شبانه روزی رایگان است.

وزیر آموزش و پرورش از تخصیص 60 میلیارد ریال تسهیلات به مدارس غیرانتفاعی استان ایلام خبر داد که 30 میلیارد ریال آن را استانداری ایلام و 30 میلیارد ریال دیگر را وزارت آموزش و پرورش تقبل کرده اند تا مدارس غیر انتفاعی توان جذب دانش آموزان بیشتری را داشته باشند. نوید دیگر بطحایی برای فرهنگیان استان ایلام اهدای یک هزار ویزای رایگان سفر به عتبات عالیات فرهنگیان در ایام اربعین سال آینده است که هزینه صدور این تعداد ویزا را وزارتخانه تقبل کرده است.

پرداخت 40 میلیارد ریال اعتبار به حوزه درمان و اماکن رفاهی فرهنگیان با مشارکت استانداری، پرداخت 20 میلیارد ریال اعتبار برای حوزه پرورشی و فرهنگی و دار القران ها، ایجاد اتاق بازی و یادگیری در 50 مدرسه استان ایلام برای مقاطع اول تا سوم ابتدایی، تخصیص 400 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز امکانات ورزشی مدارس از دیگر مصوبه های این نشست بود.

به گزارش ایرنا این نشست با حضور وزیر آموزش و پرورش، جمعی از معاونان وی، مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی استان و شورای سیاست گذاری و هماهنگی آموزش و پرورش برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش و هیات همراه در سفر دو روزه به ایلام برنامه های مختلفی دارند که از جمله آنها دیدار با مسوولان استان، بازدید از مدارس، دیدار با نخبگان دانش آموزی، دیدار با نمایندگان انجمن های اولیا و مربیان، مصاحبه خبری، شرکت در شورای اداری، شورای آموزش و پرورش و مناطق مرزی، شورای انجمن اولیا و مربیان استان، حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری و دیدار با تشکل های فرهنگیان برنامه های سفر روز نخست وزیر آموزش و پرورش به این استان است.

عزیمت به شهرستان چرداول، افتتاح استخر، بازدید از مدرسه، دیدار با معلمان این مدرسه و دیدار با خانواده شهید فرهنگی در این شهرستان از جمله برنامه های سفر روز دوم بطحایی و هیات همراه به این استان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر