بازدید 14133

تقاضای عجیب مجلس در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان

چگونه می‌شود پی برد که قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان چقدر اجرایی شده است؟ اگر این پرسش به ذهن شما هم رسیده، جالب است بدانید با نمایندگان مجلس مشترک هستید!
کد خبر: ۸۸۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ 23 February 2019
تابناک اجتماعی -
چگونه می‌شود پی برد که قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان چقدر اجرایی شده است؟ اگر این پرسش به ذهن شما هم رسیده، جالب است بدانید با نمایندگان مجلس مشترک هستید!

به گزارش «تابناک»؛ پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر تغییر بخشی‌هایی کوچک از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغلی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند و بحث و جدل بر سر زمان اجرا و شمول آن و مواردی از این دست، مدتی‌ است که این قانون اجرایی شده، ولی هنوز معلوم نیست دستاورد‌های آن چه بوده است.

صحبت درباره دستاورد‌هایی است که انتظار می‌رفت خیلی شفاف قابل بیان و اندازه گیری باشند و بلافاصله به مجازات خاطیان و سرپیچی‌کنندگان از این قانون گره بخورند، اما این گونه نشده است؛ هر چند گاه اعداد و ارقامی از خداحافظی شماری از مدیران بازنشسته منتشر می‌شود که چندان با هم تطبیق ندارند و از آن مهم‌تر، درباره شمار خاطیان سکوت می‌کنند.

وضعیتی که با توجه به حاشیه‌های پیش آمده پیرامون این قانون و اجرای آن و همچنین، تکیه شدید قانون گذاران بر مزایای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و این سؤال را به دنبال دارد که چرا اعداد و ارقام شفافی در این خصوص منتشر نمی‌شود؟ مگر نه اینکه همه چیز شسته و رفته و قابل ارزیابی است و می‌شود دقیق گفت: چند تن بازنشسته بوده‌اند و باید می‌رفتند و چند تن رفته و چند تن مانده‌اند؟

پرسشی که نه تنها ذهن مردم، که ظاهرا ذهن برخی نمایندگان مجلس که این قانون را بنا نهاده‌اند نیز به خود مشغول کرده است. این را می‌شود از نامه‌ای دریافت که اخیرا خطاب به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نوشته شده و ذیل آن، امضای رئیس فراکسیون جوانان مجلس به چشم می‌خورد. نامه‌ای که در آن تقاضا شده نام بازنشستگان شاغل منتشر شود.

 

تقاضایی که سید فرید موسوی در تشریح چرایی طرح آن به خانه ملت گفته: به منظور نظارت صحیح بر اجرای این قانون، نامه‌ای جهت احصای آمار بازنشستگان شاغل در دستگاه‌های مختلف خطاب به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تدوین شده تا این بازنشستگان و همچنین افرادی که بر اساس قوانین قبل از سال ۹۵ پس از بازنشستگی عودت به کار شدند، به فراکسیون جوانان مجلس اعلام شوند.

توضیحی که در ادامه آن بر ضرورت تنویر افکار عمومی در این خصوص تأکید شده، اما شرح داده نشده که دلیل مراجعه مرجع ناظر قانون به مجری قانون در این خصوص چه بوده است؟ ابهامی کلیدی که این سؤال را به وجود می‌آورد که آیا می‌شود بر اجرای قانونی نظارت کرد، اما مرجع مورد استناد را، اظهارات یکی از مجریان قانون در نظر گرفت؟

به عبارت بهتر، آیا قابل قبول است که نهاد نظارتی به آمار و ارقامی تکیه کند که مجری قانون ارائه می‌دهد یا راه درست و اصولی نظارت بر اجرای قانونی تا این اندازه مهم و کلیدی، اقدامات جامع دیگری مانند تحقیق و تفحص یا دایر کردن پژوهش‌هایی تفصیلی در این خصوص است؟ اقداماتی که بر اساس آن‌ها مشخص شود چند تن بازنشسته بوده‌اند و موظف به ترک پست و چند تن به این قانون صریح تمکین نکرده‌اند.

سرپیچی از قانونی که مدت‌ها افکار عمومی را در کشورمان به خود مشغول کرده و از این روی، کوچکترین تخلفی از آن، حکم دهن کجی بسیار بزرگی به همه قوانین کشور دارد، فارغ از آنکه این سرپیچی بر اساس مر قانونِ یاد شده، می‌بایست مجازات در پی داشته باشد و از این روی، تقاضا برای مشخص کردن شمار افراد مستحق مجازات، بسیار عجیب است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
وقتی رییس فدراسیون ها جدا کردند مشخص بود که راه به جایی نمی برد به صورت کامل
ببینید آقایان مدیران چهل ساله که حاضر نیستند از پشت میز با آن همه حسنات که برایشان داشته کنار بروند و مدیران فعلی هم یک کاری میخواهند بکنند تا خودشان بعد از آن سود ببرند و بقیه اش جنگ زرگری است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
بازنشسته میشن یا با یه حکم مدیریتی دیگه تو شرکتهای
زیر مجموعه کار میکنن یا با سمت مشاور دوباره کارمیگیرن
همچین میگن اسامی را اعلام فرمایید انگاری خودشون زیر 20 سال هستن
37 سال خدمت كرده ميگن تا 65 سالگي مي تونیم بمونیم
در فرهنگستان زبان وادب فارسی قوم خویشی در گرفتن پست ها وجود دارد .امید داشتیم با قانون بازنشستگی کسانی که باعث این مشکل هستند بروند که نرقتند و این سازمان تبدیل شده به فرهنگستان خودم و فامیل هام و بعضی از رفقام
بادرود،همین الان ۲نفرازهمکاران نفتی باداشتن دیپلم که سه سال است بازنشسته شده اندومجددادرزیرمجموعه های نفت مشغول به کارمی باشند.
چرا دولتمردان ما متوجه نیستند که دوره استعلام از این نهاد و آن نهاد و موازی کاری گذشته است و با وجود سیستم های پیشرفته اطلاعاتی و داشبرد آمار و اطلاعات باید بصورت آنلاین در دسترس باشد. مشکل ما در بکارگیری جوانان و نخبگان در سیستم اداری نیست چرا که اگر نخبه ترین آدم ها در سیستم اداری ما وارد شوند دچار افسردگی و فسیل شدن می شوند مگر آنکه تخصص را کنار بگذارند و لابیگری قوی داشته باشند. کشور ما مشکل افراط و تفریط و تغییرات با شیب 90 درجه دارد. گیریم که سیستم اداری ما پیر شده است. اولا چرا دیر متوجه چنین موضوعی شدید ثانیا چکار کنیم تا ضمن حفظ تجربیات باتجربه ها جوانان با یک شیب ملایم و همراه با تجربه وارد سیستم شوند که سیستم دچار بی انگیزگی ناشی از بی عدالتی نشود
اتفاقا این قانون اجرا شد و هر چی آدم بازنشسته با تجربه و به درد بخور و کارآمد که نفوذ و پارتی نداشتند و فقط تخصص داشتند از کار برکنار شدند و هر چی آدم ناکارامد بود استثنا شدند.
هنوز خیلی از مدیران چند سال بازنشسته صدا و سیما سر کار هستن و گفته بود بعد از 22 بهمن آرام آرام می رن ولی از هوایی که باد میاد وشاخه می جنبد اقایون محکم بر جای خودتکیه زده اند و حاضر به ترک پست نیستن
وقتي رييس دفتر رييس جمهور در حاشيه جلسه دولت مورخ 30 ابان در انظار عمومي اعلام مي كند همه بازنشسته ها تا ساعت 24 امشب بايد نهاد رياست جمهوري را ترك كنند ولي در عمل تا به امروز هيچ بازنشسته اي از نهاد نرفته است ديگه چه انتظاري داريد؟ ليست بازنشستگان هم براي مجلس ، ديوان محاسبات و سازمان بازرسي ارسال گرديد اعتنايي نكرده اند.دراين مملكت قانون و قانون گرايي جايي ندارد؟؟؟
حسب اطلاع بازنشستگان پتروشیمی با وجود جوانان بومی جویای کار و مستعد و ماهردر نیروگاه سیکل ترکیبی هریس( استان آذربایجان شرقی) اشتغال دارند.
قانون منع بکار گیری بازنشستگان اصلاح شودتا جوانان خانه نشین نشوندچرا به فرمایش ها عمل نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
جووناخودشون نمیخوان کارکنندبرندازشرکتهای خصوصی وابسته به دولت شروع کنندمگه مااولش چه جورشروع کردیم میخوان یه شبه جامدیرپخته اا با۳۰ سال سابقه برن مدیرکل یه شبه بشن والله
همکاران این افراد زیاده خواه باید این افراد زیاده خواه را لو بدن
در وزارت نیرو اصلاً این قانون اجرا نشده. در اکثر شرکتهای تابعه زیر مجموعه شرکتهای مادر تخصصی از جمله تولید برق حرارتی که مملو از مدیران بازنشسته و در شرف بازنشستگی بالای 34 سال سابقه و بیشتر هستند بلحاظ مقاومت و عدم اعتقاد معاون تولید با قانون منع بکارگیری بازنشستکان که خود نیز در شرف بازنشستگی است و شرکتهای تابعه را محل جولان دوست و رفقای خود کرده اینقدر مدیر و معاون و عضو هیئت مدیره بازنشسته و حتی مدیر عامل بیمار و عمل قلب باز کرده هست که پسراشون را هم سرکار آورده و در عرض دو ماه از پیمانکار به شرکتی قرارداد معین تبدیل وضعیت کرده اند!!!!. جالب اینجاست سایت اطلاع رسانی برق نیوز که پیگیری می کند با تشر روبرو می شود و بنده های خدا را هم ترسانده اند. در شرکتهای زیر مجموعه اینقدر نیروی جوان و تحصیل کرده عالی داریم ولی کسی آنها را نمیبیند. اصلاً قید این قانون را بزنید اجرا نخواهد شد همان اول هم گفتم ولی کسی باور نکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
تولیدووزارت نیروحالت خصوصی داره این قانون رو قشنگ نخواندی انگارمتنش اینه سازمانهایی که از بودجه عمومی کشور استفاده میکنندواویزون کشورهستند نه سازمانهایی که درامدزاهستندمثل وزارت نیروگاه ماهیتی خصوصی داره تولیدوتوزیع وزارت نیروگاه چندساله پیش ماهیت کاملاخصوصی پیداکرده کل وزارت نیرو هم ماهیت خصوص داره ارگانهایی که درامدندارندوازبودجه کشورارتزاق میشندواگرردیف بودجه بهشون تعلق نگیره از گشنگی میمیرند
بازنشسته بی پول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
بابازاده نیروگاه حالت خصوصی و ماهیت خصوصی داره بخصوص تولیدوتوزیع که چندساله خصوصی شدندضمناارگانهایی که از بودجه دولت استفاده میکنندوتغذیه میشن نه ارگانهایی که خوددرامدزاهستند
بازنشسته‌های دارای پارتی به قانون تمکین نمی کنند و بچه‌ها شون هم به پیروی از پدراشون جامعه رو خراب کردن خدا عاقبت مردم رو بخیر کنه
با سلام
به استحضار میرساند که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای رکورد بیشترین بکارگیری بازنشستگان قراردادی در مشاغل ارشد میریتی از قبیل : رییس هیت مدیره و مدیرعاملی و ... میباشد و علیرغم اطلاع رسانی به نهادهای نظارتی , هیچگونه اقدامی در این شرکت مبنی بر خروج بازنشستگان قراردادی صورت نمیگیرد .
لذا خواهشمند است مراتب را به هر ارگان , سازمان یا نهادی که زورشان به این آقایان میرسد منعکس فرمایید .
تصحیح خطایی مشاهده میشود.
متاسفانه رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور آمار بازنشسته های ریاست جمهوری اعلام می نماید .چرا سامانه برای حقوق و دستمزد در این سازمان ایجاد نمیگردد که از بدو ورود کارمند و خروج آن را رصد نمائید تا افراد بازنشسته دیگر نتوانند حقوق دریافت نمایند و بصورت اتوماتیک وار جلو ی پرداختی های این چنین اشخاص گرفته شود.و چرا دستگاههای نظارتی مستقر در ادرات دولتی سوکت اختیار کرده اند و دست بکار نمیشوند .
قانون ممنوعیت بکار بازنشسته ها هر سال در مجلس تصویب می شود و نه مجلس چه می خواهد و نه مجری و دولت می داند که چه چیزی را باید اجراء و چگونه اجرا کند و این هم در نوع خودش موضوع قشنگی است!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
کشوری که بازنشسته هاش تامین نباشندهمین میشه دیگه
مقاله ات رو کامل نخودم ولی اینقدر به مسئولین کشور بی اعتماد شده ایم فکر میکنم هر تصمیمی از طرف مسئولان گرفته میشود اول منافع خودشان را در نظر میگیرند . جسته گریخته که مطلب رو خوندم میشه فهمید باز لابی هایی در ارتباط هستند که قانون را نمیزارند اجرا شود . پس باز نشسته هایی که نمیخواهد خودشان را کنار بکشند مشخص است خیلی بیشتر از حقوقشان از مدیریت شون درامد دارند و گرنه اگر منافع نداشته باشند زیاد برای ماندن اسزرار نمیکنند . ظمنا نمیتونیم همیشه طرفدار باز نشسته ها باشیم بعضی ها هم خیلی خبره هستند میتونند راحت قانون گریزی کنند .
بسیاری مسئولین انقدر تشنه خدمت هستن که صلاح نمیدونن با وجود ضعف شدید فکری و جسمی صندلی ریاست رو ول کنن و فقط جناب عزرائیل باید بیاد و قانون منع بکارگیری بازنشستگان رو در موردشون اجرا کنه
در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) تا کنون که اجرا نشده است!!!!!
راستی چرا مدیرعامل صندوق بازنشستگی که بازنشسته می باشد تغییر نکرد آقای شریعتمداری پاسخگو باشید لطفا
من مطمین هستم بخش اعظم کسانیکه مشمول قانون بودند همچنان مشغول به کار هستند و اصلا پیچیده نیست اقواممون که هنوز بازنشسته نکردنشان رو میبینم همچنان مشغول هستند
برخی از وزارتخانه ها منجمله وزارت نفت - مخابرات و...... چندان ملزم به قانون عدم بکارگیری بازنشستگان نبوده و دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور هم به صورت جدی تخلفات قانون منع بکارگیری بازنشستگان را دنبال نمی کند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
عزیزم اینجایی که گفتی خصوصی اندوواگزارشدن ضمناازبودجه عمومی کشورنیزاستفاده نمیکنندخودشون درامدزاهستن بریدیقه توانایی روبگیریدکه اگرکشوربودجه نده بهشون یه روز هم سرپانیستند
درکجای دنیا سراغ دارید قانونی را مجلسش تصویب کند وسلیقه ای در آن کشوراجراشود.درکشو رما اینگونه است.
این قانون اجرا نشده یا ناقص اجرا شده مثلا در هیئت مدیره صندوق بازنشستگی ودیگر ادارات دولتی
کلا قانون در کشور ما فقط یک شو است و چیزی به نام قانون وجود نداره و تنها چیزی که هست هر چی من بگمه و چیزی بگید و اجرا کنید که من خوشم بیاد!!!!
صداوسیما از همه قوانین مستثنی است!؟
می خواستم بدانم اگر آدم بالای 90 سال داشته باشه، بازنشسته می شه؟!
چرا قانون منع بکارگیری بازنشسته ها اجرایی نمیشه ؟
چرا همشون دارن در پستهای مشاور فعالیت میکنن ؟
هم حقوق بازنسشتگی بگیرن هم حقوق مشاوری ؟
چرا توی مملکت همش داره مسخره بازی طی میشه ؟
همه چی به مسخره گرفته شده
اگر این مدیران بازنشسته خیلی دلسوز مردم ومملکت هستند
این قانون هنوز به بوشهر نرسیده
در سازمان شهرداریهای کشور این قانون اجرا نشده
در وزارت بهداشت اصلا اجرا نشده فقطکسانی بازنشسته شده وپارتی نداشتند طبق قانون کار رفتند اما بازشسته هایی که دارند بعد ازبازنشستگی در لوای قردادی با شرکتهاکارمیکننددسر به فلک زده یک سری بزنیدیک خانم دپیلم منشی 50 سال است که دارد کار میکند .با سن بالای0 7 سال
با سلام . چه خوش خیال هستیم ما مردم ساده .
اين قانون في نفسه بد نيست ولي مي بايست محدوديت هايي در مورد آن اعمال گردد .
واقعا این جمله « ضرورت تنویر افکار عمومی» که در متن بالا آمده اصلا برای مدیران ما معنایی ندارد ، چون اگر اینطور بود سلیقه ای عمل نمی کردند و به قوانین کشور و مردمی که نظاره گر آنها هستند احترام می گذاشتند .
همونایی که قانون طرح میکنند خود میدانند این قانون برای رعایت نکردنه و اونقدر استثنا قائل میشن که قانون بی اثری میشه .....
در سازمان جمع آوری اصفهان بازنشسته ای با 45 سابقه در پست معاونت مشغول است
متاسفانه 90درصد بازنشستگان با مهره چینی و مسولیت سپاری به دست نشاندگان خود یک روز هم بیکار نماندند. چون از تبصره (تخصص و اعلام نیاز) دوباره بازگشت به کار نموده اند.
این قانون در صداوسیما اصلا اجرا نشده و حتی یکنفر هم بازنشسته نشده
اکثر قوانین در مملکت یا اجراء نمیشود یا نیم بند اجراء می شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی