بازدید 22043
دانستنی‌های حقوقی؛

آشنایی با آثار و عواقب سرپیچی از دستور مأمور قانون

مورد ضرب و شتم قرار دادن پلیس راهور توسط راننده لندکروز، زیر گرفتن دو مأمور راهور توسط یک راننده و... از اخباری بودند که در مدت اخیر توسط رسانه‌ها و فضای مجازی، علنی و فیلم‌های آن‌ها نیز پخش شد. در کنار این موارد، شاهد شهادت مأموران نیروی انتظامی در درگیری با اشرار یا اراذل و اوباش، زخمی و شهید شدن مأموران نیروی انتظامی در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر و... نیز هستیم.
کد خبر: ۸۸۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 23 February 2019

قاسم قاین زاد ـ یکی از موضوعاتی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاده و مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفته، برخورد‌های ناهنجار با مأموران نیروی انتظامی یا حتی ضرب و جرح آن‌ها در حین انجام وظیفه بوده است.

به گزارش «تابناک» مورد ضرب و شتم قرار دادن پلیس راهور توسط راننده لندکروز، زیر گرفتن دو مأمور راهور توسط یک راننده و... از اخباری بودند که در مدت اخیر توسط رسانه‌ها و فضای مجازی، علنی و فیلم‌های آن‌ها نیز پخش شد.

در کنار این موارد، شاهد شهادت مأموران نیروی انتظامی در درگیری با اشرار یا اراذل و اوباش، زخمی و شهید شدن مأموران نیروی انتظامی در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر و... نیز هستیم.

نیروی انتظامی وظایف بسیار زیادی بر عهده دارد؛ از جمله استقرار نظم، امنیت و تامین آسایش عمومی و فردی، مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هرگونه خرابکاری، تروریسم، شورش و عوامل و حرکت‌هایی که مخل امنیت کشور باشد و...

نکته مهم این است که مأموران نیروی انتظامی در راستای انجام وظیفه باید قانون را اجرا کنند، اما در این میان افرادی نیز هستند که تمایلی به اجرای قانون ندارند و به همین دلیل در برابر مامور قانون، مقاومت و ایستادگی می‌کنند.

مأمور قانون باید با تخلفات و جرایم مشهود و علنی برخورد کند. مأموران رسمی، دولتی، انتظامی و نظامی در حین انجام وظیفه در پناه قانون هستند و بر همه آحاد ملت واجب است تا با آن‌ها در اجرای قانون همکاری کرده و از اقدام علیه آن‌ها پرهیز کنند. هرگونه مقاومت اعم از توهین، ضرب، شتم یا جرح مامور، جرم بوده و مجازات دارد. اما سرپیچی از دستور مامور قانونی چه مجازاتی دارد؟

مجازات سرپیچی از دستور مامور قانونی

مأموران دولت (اعم از کارمندان و مأموران انتظامی) در حین انجام وظیفه از مصونیت برخوردارند و همگان باید برای اجرای قانون با آن‌ها همکاری کنند.

بر اساس ماده ۶۰۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ «هر گونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید، تمرد محسوب می‌شود.»

در واقع قانونگذار با تعریف تمرد از مأموران دولتی، همگان را به اطاعت از آن‌ها در اجرای قانون، تشویق کرده است و البته در ادامه این ماده قانونی، مجازات «تمرد از مامورین دولتی» را اعلام کرده که براساس آن، «هر گاه متمرد به قصد تهدید، اسلحه خود را نشان دهد حبس از ۶ ماه تا دو سال؛ هر گاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد حبس از یک تا سه سال و در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال» مجازات خواهند داشت.

از آنجایی که تمرد از دستور مأموران ممکن است با جرایم دیگری نظیر توهین یا ضرب و جرح مامور همراه شود، قانونگذار در تبصره ماده ۶۰۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ پیش‌بینی کرده است که «اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود، به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد.»

مجازات ضرب و جرح مأموران

هیچ کس در هیچ مقام و جایگاهی حق ندارد جز در مواردی که طبق قانون، دفاع مشروع دانسته شده است، اقدام به درگیری یا ضرب و جرح دیگران کند.

هر گونه اقدام به حمله یا ضرب و جرح دیگران، ممنوع بوده و چنانچه موجب سرخی، کبودی، شکستگی یا آسیب‌دیدگی فرد شود، علاوه بر مجازات، دیه هم دارد.

قانونگذار در ماده ۶۱۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ با بیان اینکه «هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه شود» در ابتدا آن را مستوجب قصاص دانسته است و در ادامه تاکید کرده که «در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد.»

البته طبق این ماده در صورتی که شخص آسیب‌دیده درخواست دیه کند، شخص آسیب‌زننده به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.

در موضوع گفته‌شده، هرچند هرگونه ضرب و جرحی نسبت به هر کدام از آحاد جامعه ممکن است رخ بدهد، اما به طور کلی اگر ضرب و جرح نسبت به مأموران دولتی و آن هم در حین انجام وظیفه باشد، بالطبع، اخلال در نظم و امنیت جامعه تلقی می‌شود و قانون به سادگی نمی‌تواند از کنار آن رد شود و همان طور که گفته شده، قانونگذار چنین رفتاری را مشمول مجازات زیادی دانسته است.

اهانت به مأموران در حین انجام وظیفه

برخی به طور کلی از این موضوع غافل هستند که مأمور دولت به اختیار خود، نسبت به آن‌ها اعمال قانون نمی‌کند و در اجرای وظیفه مأمور است و معذور؛ اما با این وجود در برابر وی مقاومت کرده یا به شخصیت او توهین می‌کنند.

بر این اساس می‌توان گفت که یکی از جرایم شایع در برابر مأموران در حین انجام وظیفه، توهین از سوی افراد به آنهاست.

ماده ۶۰۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ این موضوع را جرم دانسته و آورده است که «هر کس با توجه به سمت... به کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند به سه تا ۶ ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۴
تنها تفاوت مامور قانون با سایرین مامور بودنش است .نباید به خاطر مامور بودن سایر برخوردها با این افراد در مقایسه با دیگران تفاوت داشته باشد
احترام قانون را مامورین و قانونمداران نگه میدارند. متاسفانه اولین کسانی که اقدام به قانون شکنی میکنند برخی مامورین ارگانها و سازمانهای مختلف هستند و از قانون به عنوان چتر حمایتی سواستفاده میکنند
خوب بر عکسش چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خخ
قانون ۶۰۷، ۶۰۸ و ۶۰۹ نشان دهنده تبعیض و عدم برابری کارمندان بخش خصوصی و دولتی است. توهین به کارمند بخش خصوصی توهین به افراد عادی به حساب میاد و نهایتا جریمه نقدی یا شلاق دارد در حالی که توهین به کارمند دولت حبس دارد. فکر میکنید چرا مردم تا فرصت پیدا میکنند از ایران میروند ؟ این فقط یکی از دلایلش هست.
اگر در موردي خاص ، تمرد از دستور مامور نيروي انتظامي (مودبانه و بدون توهين) تنها به اين دليل باشد كه خود دستور ، بدون منطق و فاقد وجاهت قانوني است چي ؟
اگر خود مأمور از قانون سر پیچی کرد چه می شود؟
مأمور مرا در حال استفاده از تلفن همراه دید و نه علامتی دستش برای توقف بود و نه وسط فلکه شلوغ جای توقف بود. (فلکه توحید مشهد)
یکصد هزار تومان بابت تلفن و 40 هزار تومان بابت عدم توجه به فرمان پلیس جریمه کرد.
آیا برخورد ماموران هم زیر إره بین قرار میگیرد؟گاهی برخی مامورین بسیار بی ادب هستند و خودشون باعث ایجاد مشکلند
موضوع و مطلب فقط حقوق نیروی انتظامی و کارمند بررسی نموده

اگر حقوق مردم هم لحاظ شود این مطلب کامل می گردد.

در مورد خودم مامور راهور جلو ماشین روآ بنده گرفت که با سرعت بالا حرکت می کردی که از آن تقاضا کردم دوربین به من نشان بدهد که از این کار مبادرت نمود و انجام نداد و در نهایت جریمه کرد ، در صورتی که واقعا بنده سرعت غیر مجاز نداشتم .

این موارد باعث بد بینی مردم نسبت به نیروهای راهور شده و بعضا باعث درگیری می شود.

در ضمن مد نظر باشد با این وضعیت اقتصادی وقتی جریمه ناحق صورت می گیرد
اهانت مامور به ارباب رجوع یا هموطن دیگری؟؟؟؟ چه مجازاتی دارد؟؟؟
برخی از ماموران بعضا در حین انجام ماموریت به دنبال منافع نامشروع شخصی از مردم می پردازند چون می دانند که نظارت دقیقی بر کار و رفتار آنها انجام نمیشود لذا مردم ناچارا عکس العمل نشان می دهند. بنابراین بهتر است ماموران دولتی در بازه های زمانی مشخص در سرتاسر ایران جابجا شوند و به شهرهای مختلف جهت انجام وظیفه مراجعه نمایند. احتمالا شاید کمی اصلاح شوند.
با مامور بی ادبی که مردم رو رعیت میبینه چیکار باید کرد؟؟؟؟
گویا نویسنده این مقاله یکی از مهم ترین چیزها زا فراموش کرده اند بیان کنند
و آن اینکه هیچ یک از افراد نظامی و انتظامی حق این را ندارد بدون حکم ماموریت و بر اساس سلیقه شخصی صرفا به دلیل اینکه لباسی برتن دارد با اشخاص برخورد کند
طبق قانون وظیفه اولیه هر پلیسی پیش از اجرای هر قانونی این است که ابتدا حکم اینکه در ماموریت است به افراد متخلف نشان بدهد بعد با او برخورد قانونی کند
متاسفانه اگر از ماموری درخواست ارائه حکم از طرف مردم شود انگار که به او فحاشی کرده باشی با افراد برخورد می کنند

تفاوت نیروهای خدوم انتظامی با پلیس نماها و افرادی که در کوچه و خیابان از مردم اخاذی می کنند یا خفت گیری میکنند در همین ارائه حکم ماموریت هست
و چون خود ماموران این تخلف را می کنند محیط برای افزایش پلیسهای قلابی زیاد میشود

مردم وقتی که مطمئن باشن کاری که نیروهای انتظامی بر اساس حکم ماموریت است حتما با جان و دل پذیرا میشوند
مگر امکان ندارد که پلیس متخلف هم وجود داشته باشد؟ ایا اینجوری هست که هروقت 4تا پلیس در ماشینی باهم مشغول رفت و امد باشند هرجا که دلشان خواست کمین بگذارند و با هرکسی که خوششان نیامد برخورد کنند؟

این است که اعتماد مردم را از پلیس سلب کرده و باعث برخورد با ایشان میشود چون ماموری که بدون ارائه حکم ماموریت جلوی کسی را بگیرد از نظر مردم با ادمی که فقط با لباسی که شبیه لباس پلیس هست فرقی ندارد.

قانون را اول اول باید قانونگزار و مجری قانون درست عمل کند بعد در برابر متمردان از قانون شدیدا برخورد کند
فرار از ترس عواقب گرفتاری غیر قانونی از ترس ماموران چه می شود
اگه مامور به اشخاص توهین نماید، قانون چه راهکاری دارد؟.لابد تماس با 197 و شنیدن بوق اشغال!!!. قانون در مورد کمین نمودن مامورین راهنمایی رانندگی برای جریمه نمودن، چه راهکاری دارد؟. ایا میدانستید در زمان توقف خودرو، راننده متخلف، لزومی به پیاده شدن از خودرو ندارد و مامور بایستی به خودرو مراجعه نماید؟؟.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر