بازدید 9627

سرانجام ماجرای "پزشکان فراری از کارتخوان" به کجا رسید؟

چند ماه پیش بود که کمپین پزشکان فراری از مالیات و پزشکان فراری ازکارتخوان در شبکه های اجتماعی به راه افتاد و این موضوع با اظهارنظرهای مختلف به بحث روز رسانه ها تبدیل شد. برخی ها میزان فرار مالیاتی پزشکان را بیش از شش هزار میلیارد تومان عنوان می کردند. به هر صورت در مورخه 1 اسفند 1397 مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 برای موضوع مالیات پرداختی پزشکان و استفاده از کارتخوان توسط آن ها تصمیم گیری نمود.
کد خبر: ۸۸۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳ 22 February 2019

تابناک اقتصادیچند ماه پیش بود که کمپین پزشکان فراری از مالیات و پزشکان فراری ازکارتخوان در شبکه های اجتماعی به راه افتاد و این موضوع با اظهارنظرهای مختلف به بحث روز رسانه ها تبدیل شد. برخی ها میزان فرار مالیاتی پزشکان را بیش از شش هزار میلیارد تومان عنوان می کردند. به هر صورت در مورخه 1 اسفند 1397 مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 برای موضوع مالیات پرداختی پزشکان و استفاده از کارتخوان توسط آن ها تصمیم گیری نمود.

به گزارش تابناک اقتصادی، چند ماه پیش بود که موضوع فرار مالیاتی پزشکان و عدم استفاده آن ها از کارتخوان، در شبکه های اجتماعی با کمپین هایی تحت عنوان پزشکان فراری از مالیات و پزشکان فراری از کارتخوان شروع شد و مردم تجربیات خود از برخورد با پزشکانی که در مطب خود از کارتخوان استفاده نمی کردند را بیان نمودند. این ماجرا کم کم به رسانه ها و اظهارنظرهای مختلف مسئولین در این زمینه کشیده شد.

سرانجام ماجرای

محمدرضا نوری رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران طی مصاحبه ای در مورخه 23 مرداد 1397 گفت: از میان حدود 20 هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها 11 هزار نفر برای عملکرد سال 1396 اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر 5 میلیون و 700 هزار تومان بود. با توجه به رسیدگی های انجام شده برای عملکرد سال 95 که تقریبا به همین میزان مالیات ابراز شده بود، این میانگین برای هر نفر حدود 14 میلیون تومان توسط سازمان تعیین و تشخیص داده شده است.

بعد از این اظهار نظر رئیس امور مالیاتی تهران، محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ ریزی سازمان نظام پزشکی درباره مالیات پزشکان طی مصاحبه ای در مورخه 25 مرداد 1397 اعلام کرد: جامعه پزشکی یکی از صنوف خوش حساب در زمینه پرداخت مالیات است، بیش از ۹۵ درصد فعالان ما اظهار نامه مالیاتی می‌ دهند و این اظهارنامه‌ ها نیز رسیدگی و قطعی می ‌شوند.

این ماجرا به همین جا ختم نشد و سیاوش غیب پور نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران طی مصاحبه ای با رادیو اقتصاد در مورخه 2 شهریور ماه 1397 از فرار مالیاتی 80 درصدی پزشکان خبر داد و گفت: طبق آمار رسمی، مجموع مالیاتی که پزشکان در سال 96 پرداخت کرده‌ اند ۱۵۰ میلیارد تومان بوده درحالی‌که مقدار مالیات تخمینی آنها 700 میلیارد تومان است. در نهایت، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت نیز به این ماجرا ورود پیدا کرد و ضمن انتقاد شدید از اظهارات رئیس سازمان  امور مالیاتی تهران گفت: اگر پزشکی مالیات نمی ‌دهد مقصر سازمان امور مالیاتی است، مردم به (کارکنان سازمان مالیاتی) حقوق می‌ دهند تا مالیات دریافت کنند.

برخی از کارشناسان حتی پا را فراتر از موضوع پرداخت و یا عدم پرداخت مالیات توسط پزشکان گذاشتند و اقدام به ارائه آمار و ارقام در زمینه فرار مالیاتی پزشکان نمودند. به عنوان نمونه حسین بانکی کارشناس سیاستگذاری حوزه سلامت که در برنامه پایش مورخه 28 مرداد 1397 حضور پیدا کرده بود در مورد فرار مالیاتی پزشکان گفت: باید بدانیم مبلغی که به عنوان مالیات از پزشکان باید اخذ شود چقدر است؟ در حال حاضر تعداد پزشکان متخصص در کشور 46 هزار و 600 پزشک هستند، ما در اینجا فرض می کنیم 40 هزار پزشک متخصص داریم.

وی افزود : درآمد ماهیانه این پزشکان متخصص را 50 میلیون تومان لحاظ می کنیم که در مجموع یک سال میزان درآمد سالیانه پزشکان متخصص 24 هزار میلیارد تومان است. برای دندان پزشکان که تعداد آن ها 28 هزار نفر است، مبلغ ماهانه را 30 میلیون تومان در نظر می‌گیریم که مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان 10 هزار میلیارد تومان شد. با این احتساب مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان و پزشکان متخصص 34 هزار میلیارد تومان است.

این کارشناس گفت: اگر نرخ مالیات را 20 درصد در نظر بگیریم، البته میزان مالیات باید بیشتر از 20 درصد و حدود 35 درصد باشد که در محاسبات خود 20 درصد گرفتیم. مقدار مالیاتی که دندان پزشکان و پزشکان متخصص باید بپردازند 6 هزار و 800 میلیارد تومان است. بانکی در پایان تصریح کرد: نکته مهم اینکه در محاسبات بالا مالیات تعداد 80  هزار پزشک عمومی را نیاورده ‌ایم. 6 هزار 800 میلیارد تومان فرار مالیاتی کشور معادل یارانه یک سال 12 میلیون ایرانی و وام ازدواج برای 450 هزار زوج جوان است.

در نهایت، با تمام اظهارات، انتقادات و اعداد و ارقامی که برای فرار مالیاتی پزشکان اعلام شد، در مورخه 1 اسفند 1397 نمایندگان مجلس در جلسه علنی رسیدگی به لایحه بودجه 98 مصوب کردند که ۱۰ درصد از حق ‌الزحمه یا حق ‌العمل پزشکی پزشکان را به عنوان علی الحساب مالیات کسر کنند. همچنین تصویب شد که تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌ شود، مکلفند در چهارچوب آیین ‌­نامه تبصره(2) ماده(169) قانون مالیات‌ های مستقیم مصوب 4/12/1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

بدین ترتیب از ابتدای سال آینده کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف شدند که از کارت ‌خوان استفاده کنند. این مصوبه می تواند با توجه به نیاز دولت به درآمدهای مالیاتی در سال آینده و با توجه به ارقام و آمار ارائه شده در مورد فرار مالیاتی پزشکان، تصمیمی مثبت برای دولت تلقی شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۱
بعیده کسی بتواند پزشکان را مجبور کند تا مالیات بدهند حتما راه فرار را پیدا می کنند. مثلا کارت خوان را میذارند و بعد از مشتری میخواهند نقدی پرداخت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
تنها راه حذف پول نقد از گردونه و پرداخت با اینترنت و کارت خوان است. به این شکل سرقت مسلحانه از بیم می رود. هزینه کلان برای چاپ و تمحا اسکناس از بین می رود. دستمزدها شفاف می شود و مالیات به درستی پرداخت می شود. دهک های ضعیف برای یارانه مشخض می شود
ناشناس
| Kazakhstan |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
برا من که رخ داده و میگن خرابه
حالا با این کارها این چندتا پزشک هم مهاجرت نکنند که دیگه برای یک عمل کوچک یا درمان یک مسافرت خارج و مخارج کذایی رو دستمون بیفتد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
نگران نباش. خوشبختانه پزشکامون را جاهای دیگه زیاد قبول ندارند. چون غیر دارو نوشتن کار دیگه ای بلد نیستند. در ضمن کجا می خوان مثل ایران درامد داشته باشند
تابناک مجلس با چه مکانیزمی میخاد پزشکان عزیز رو کنترل کنه که ایا از همه بیماران با کارت پول میگیرن یا نه؟
پزشکان حساب را به نام افراد دیگری مثل پدر یا مادر پیرشان باز میکنند و کارتخوانها را به آن حسابها متصل میکنند
زحمت کشیدین ...ما دکتر دندون پزشکمون وقتی که نوبت میگیریم ازش خودش پیشنهاد میده اگهه پول نقد بیارین موقع ویزیت مثلا سی تومن تخفیف میده........
سلام تابناک - معلومه نمایندگان مجلس یاخداراشکردکترنمی روندیاازایشان ویزیت دریافت نمی شود . خیلی ساده است مطلب . ازتعدادنسخه های صادره پزشکان محترم حساب کنند ودریافت کنند .حتی میتونند قسمتی شو ازدریافتی بابت طلب ازبیمه هاکسرکنند . ببین برای راهکارهای ساده ای که دربیشترامورهست چقدروقت مجلس هدرمیره وهزینه جلسات هم ازهمون مالیاتها پرداخت میشه .
پزشکانی که از مالیات فرار میکنن بخشی از فساد مالی در کشور هستند
در مورخه؟؟؟ نمی شود بنویسید درتاریخ....؟؟
این طرح باید طرح تحول جیب پزشکان نام گذاری میشد نه تحول سلامت
البته الان خیلی از پزشکان دفترچه های بیمه را قبول نمی کنند، آزاد حساب می کنند و می گویند از بیمه نمی توانند طلب خود را بگیرند و یا با بهانه های مختلف مثلا اگر چند روز زودتر وقت نگیری آزاد حساب می کنند. آخر بچه ناگهانی مریض میشود و امکان تعیین وقت از دو سه روز قبل نیست. حالا هم می ترسم اینها کارت خوان بگذارند ولی اغلب بگویند خراب است و یا پول نقد بخواهند با اینکه کارت خوان دارند. این کلک توسط بنگاههای ملکی هم زده میشود و با اینکه کارت خوان دارند ولی میگویند چون مالیات می آید حق املاک را پول نقدی بدهید. مگر زیرمیزی حذف شد که انتظار داشته باشیم این مشکل حل گردد.
تو مملکت ما کی قانون را اجرا کرده که اینها اجرا کنند !! خوش خیالها !!!
متاسفانه جامعه دچار تصور غلط از پزشکان شدند
اکثر پزشکان عمومی که بدنه کادر درمان رو تشکیل میدن نزدیک به یک ساله با حقوق ثابت 5 تومنی زندگی میکنن. 5 تومن معادل کمتر از 400 دلار یا بهتر بگم حقوق دور روز پرستار در امریکا
کارانه ها با کسورات 40 درصدی و با دیرکرد پرداخت میشه. کارکرد من در فروردین 97 حدود 23 تومن بود که همین چند روز پیش 12 تومن واریز کردن
در شرایطی که اکثر متخصصین غیرپزشک کشور زیر 5 تومن درآمد دارن این جماعت میانگین 50 میلیون میگیرن.
تا حرف هم میزنی میگن میخاستی بری پزشکی بخونی
انگار جامعه فقط پزشک میخاد. خدا رو شکر مرگ دکتر و مهندس کارگر پرستار نمی شناسه و این پزشکان هم با این همه حرص برای پول بیشتر عاقبت اسیر خاک میشن
سلام.ایا از درامد 90 درصد پزشکان اطلاع دارید
درآمد متخصصان و دندانپزشکان در تهران میانگین دو میلیارد تومان است من با اطلاعات حرف می زنم
خوب از کارت خوان استفاده نمی کنند .نقد وسکه می گیرند
خدا را شکر همه مشکلات مملکت حل شد با پولی که از این پزشکان می گیریم دلار می خریم و توزیع می کنیم تا قیمت دلار بیاید پایین!
خوب کشور مشکلش حل شد و سردسته دردان که پزشکان بود گیر افتادند بقیه راحت ادامه دهند سایت شما که تماما مغرضانه و نمی دانم چه مشکلی داشت که این اخبار را چند بار چند بار می گذاشت ولی کاش مرد بودین و اصناف دیگر هم از وکلا گرفته تا املاکی ها و نمایشگاهها و عمده فروشیها و کارخانه ها و تاجرین و ... هم بررسی می کردید
زشت و وقیحانه است که پزشکان که برترین طبقه اجتماعی چه از نظر علمی چه اقتصادی هستند کارتخوان نداشته باشند در جاییکه یک جوان که با فرغون گردو فروشی می کند از کارتخوان سیار استفاده می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
همین هندونه ها رو گذاشتین زیر بغلشون که هول برشون داشته
کجا برترین طبقه اجتماعی؟؟؟بشین با هم بریم داداش
پزشکی همه جای دنیا یه شغله مثل بقیه مشاغل
اما در ایران مثل کنه خون مردم فقیر رو میمکه. البته به شیوه ملوکانه و مقدس مابانه
همه باید مالیات بدهند.رانت خوارها دزدها و ژنهای خوب.
طمع بی پایان پزشکان به پول وانحصار
قانون توی این مملکت زیادداریم .ببینیم چه کسی می تواندآنرااجراکندوچه کسانی هم نظارت...
بجای این کارها بهتر بود ظرفیت پزشکی و بخصوص تخصص پزشکی را زیاد کنند.
در گذشته توزیع نخبگان بین رشته ها تقریبا یکنواخت بود. یعنی در حدود یک سوم نخبگان به سمت پزشکی کشیده می شدند اما اکنون تقریبا تمامی نخبگان دانش آموزی به سمت مغناطیس پزشکی جذب می شوند.

بنابراین اگر ظرفیت پزشکی سه برابر شود و امکانات در اختیار آن قرار گیرد می تواند نقش بسزایی در جذب توریسم پزشکی و کسب درامد برای کشور داشته باشد و باعث ازبین رفتن مافیای موجود در آن شود.
باسلام، اگر واقعا عملی بشود خوب است. وکلای دادگستری هم لطفت از این قانون پیروی کنند اکنون باهر وکیلی کار داری و باید بهش پول بدی شماره حساب افرادی بغیر از خودش را میدهد.
مبارک است بالا خره یک تصمیم درست هم گرفته شد . البته بعد از سالیان متوالی بحث و ... .
بايد يه قانون بزارن خيلي ساده اونم اين كه دكتر هايي كه كارتخوان به نام خودشون ندارن پروانه طبابتشون ابطال ميشه
یکی از ترفندهای فرار مالیاتی استفاده از چند کارت خوان هست. این شگرد رو بعضی از کسبه دارن انجام میدن. دو سه تا کارتخوان میارن مغازشون و بیشترین پول دریافتی رو تو کارتخوان دیگه که به اسم همسر یا فرزند یا شاگردشونه میریزن و مقدار کمی پول رو تو کارتخوان خودشون و اداره دارایی رو اینجوری میپیچونن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار