بازدید 17084
«بلومبرگ» عنوان کرد؛

چرا «ائتلاف بزرگ» آمریکا نمی تواند بر «ائتلاف کوچک» ایران در خاورمیانه غلبه کند!؟

ایران یکی از بازیگران خاورمیانه است که به رغم همه محدودیت ها و فشارهای منطقه ای و بین المللی به رهبری آمریکا و متحدانش، اکنون پرنفوذترین بازیگر سیاسی و امنیتی منطقه است. در همین زمینه، خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» در مقاله ای به این پرسش پاسخ داده که مزیت ایران در مناقشات منطقه ای نسبت به آمریکا و متحدانش چیست؟
کد خبر: ۸۸۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵ 21 February 2019

ایران یکی از بازیگران خاورمیانه است که به رغم همه محدودیت ها و فشارهای منطقه ای و بین المللی به رهبری آمریکا و متحدانش، اکنون پرنفوذترین بازیگر سیاسی و امنیتی منطقه است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» در مقاله ای به این پرسش پاسخ داده که مزیت ایران در مناقشات منطقه ای نسبت به آمریکا و متحدانش چیست؟

در پاسخ به این پرسش، آمده است: چرا آمریکا و متحدانش نمی توانند در برابر ایران در منطقه برتری کسب کنند؟ به نظر می رسد پاسخ را باید در انسجام در جبهه ایران و اختلاف و چنددستگی در جبهه رقیب آن جستجو کرد.

اجلاس هفته گذشته ورشو با نام «اجلاس صلح و امنیت در خاورمیانه» از سوی بسیاری از ناظران به عنوان تلاشی از سوی واشنگتن برای ایجاد ائتلاف علیه ایران قلمداد شده است. نمایندگان بیش از شصت کشور در این نشست حضور داشتند که بیشتر آنها با سیاست های منطقه ای ایران مخالف هستند. بیشتر آنها شامل اعضای ناتو، اعراب و اسرائیل بودند.

در مقایسه با این متحدان آمریکا، متحدان ایران شامل طیف محدودی از بازیگران همچون بشار اسد در سوریه، حزب الله در لبنان، نیروهای مردمی در عراق و حوثی ها در یمن است. از سوی دیگر، در برابر غرب، ایران می تواند در مواقعی همراهی روسیه و چین را نیز داشته باشد. با این حال، بعید است این دو کشور روابط خود با دیگر رقبای ایران از جمله عربستان و اسرائیل را قربانی حمایت از تهران کنند.

با این حال، کلید اصلی تحکیم ائتلاف منطقه ای ایران را باید در همگرایی و نظم عمودی آن دانست. بیشتر اعضای ائتلاف ایران یا مدیون ایران هستند یا وابسته به آن؛ بنابراین، مهم ترین تصمیمات این ائتلاف در تهران گرفته می شود و انشقاق میان اعضای ائتلاف تقریبا نادر است. حتی اعضای مستقل تری همچون حوثی ها که به دستورالعمل های ایران توجه کامل ندارند نیز یک دارایی راهبردی برای ایران تلقی می شوند که تهران می تواند از آن ها برای پیشبرد سیاست های منطقه ای خود استفاده کند.

همگرایی و انسجام عمودی و سلسله مراتبی در ائتلاف ایران، ریشه در باورها و تمکین فرهنگی و مذهبی در میان شیعیان دارد که باعث شده ائتلاف ایران علی رغم کوچک بودنش قدرت زیادی به دست آورد.

این در حالی است که بر خلاف ائتلاف ایران، دشمنان آن انسجام چندانی در ائتلاف سازی ندارند و آن ها یک رابطه افقی در برخورد با چالش ها و تهدیدهای مشترکشان دارند که منجر می شود در تصمیم گیری و اجماع با چالش روبه رو شوند.

کشورهای عربی و اسرائیل روابط رسمی با یکدیگر ندارند، آن ها عمیقا در مورد فلسطین با یکدیگر اختلاف نظر دارند، تمام همکاری ها در زمینه امنیت باید مخفی و محرمانه باشد و میان خود کشورهای عربی به ویژه قطر و چهار کشور عربی دیگر به رهبری عربستان شکاف و بحران جدی وجود دارد.

اعضای ناتو نیز در مورد ایران به شدت اختلاف نظر دارند. در حالی که ترامپ خواهان فشار حداکثری بر ایران است، بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه اتحادیه اروپا از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند، به گونه ای که آن ها در برابر تحریم های آمریکا، یک کانال ویژه مالی برای تجارت با ایران راه اندازی کرده اند.

به طور کلی باید گفت در حالی که در میان ائتلاف ایران رابطه سلسله مراتبی و عمودی با محوریت ایران برقرار است، در ائتلاف به رهبری آمریکا، اختلافات و شکاف ها میان خود و متحدانش قابل توجه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶۴
جون اگر بخواهد غلبه کند تسلیحاتش به فروش نخواهد رسید به همین خاطز به صورت مصنوعی باید ابتلاف غالب باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
اگر حرف شما درست بود امریکا به ونزوئلا برای پیدا کردن چاه جدید لشکر نمی کشید چرا یه عده مثل تو سرباز رایگان امرکیا هستند اون از خدا بالاتر میدونید حتما از قصد در جنگ ویتنام شکست خوردن یا داعش شکست خورد
مهدی
| Germany |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
بجای تئوری بافی واتهام بهم زدن ،بهتر نیست که به ایجاد صلح بکوشیم
آخر هر دعوا و جنگی صلح است! .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
آقا دم شما گرم ، شما یک دلیل از هزاران دلیل که چرا آمریکا جدا برای مقابله با ایران فقط حرف می زنه و نه عمل رو گفتید
چون ما قدرت داریم و می تواتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
خداییش اگه قدرتش رو داریدو اگه فرصت هم کردین یک کم به وضع بازار داخل هم برسین
دشمن را نباید دست کم گرفت آمریکا شمشیر را از رو بسته چرا با این مقالات در خواب خرگوشی فرو می رویم وحدت و اجماع اگر نباشد بین مردم ومسوولین سه ماه دیگر ممکن است این خاک مانند سوریه شود بیدار شویم .
صدام هم ازاين تصورات ، زياد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
صدام با ما مقایسه میکنی مردک حسابی صدام یه خونخوار بود تو هنوز قدرت شیعه را درک نکردی ما داعش شکست دادیم قویترین ارتش زمینی
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
ناشناس محترم 14:43 لطفا یاد بگیر به نظرات و انتقاد های مخالف گوش کنید. ضمنا اون بنده خدا نگفته که شما و یا همفکران شما مثل صدام هستین. صدام هم وقتی ارتش امریکا به عراق حمله کرد، بعد از حمله هم چندین موشک به عربستان، کویت و اسرائیل شلیک کرد. بر اساس گفته های مقام های سابق عراق، حتی وقتی خبر پیشروی نیروهای امریکا و متحدان اون رو تا فرودگاه بغداد به صدام می دهند، اون میگه اینا جرات نمی کنن وارد بغداد بشن و البته همه دیدن چه سرنوشتی داشت صدام. اما در هز صورت نمیشه ایران رو با عراق مقایسه کرد.چه از نظر موقعیت های جغرافیایی، چه از نظر ارتش و نیروی انسانی و چه از نظر احساسات و ایدولوژی. امیدوارم هیچوقت در سرزمین ایران جنگی رخ ندهد.
مهدي
| Germany |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
ناشناس ١٤:٤٣ خيلي جوش نزن.مريض ميشي ها!!!!
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
تا قبل از ورود این آمریکا و روسیه کشور عراق و سوریه به سرعت داشت از دست میرفت
بینام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
یعنی خداوکیلی یادت نیس اوایل که داعش اومد داشت روسیه هم مستاصل موند و دقیقا وقتی آمریکا وارد صحنه شد داعش در عرض چندماه به خاک نشست؟؟؟واقعا یعنی یادت نیست برو یه مرور کن
من اصل مقاله رو در بلومبرگ خواندم. بخش اول این مقاله ایران رو بالا میاره و در بخش دوم زمین میزنه و جالبه که بخش دوم و نتیجه گیری این مقاله رو کاملا حذف کردین!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
اونها فقط میتونند توی مقاله ایران رو زمین بزنند اما در سوریه،عراق،یمن،لبنان وخلیج فارس نمی تونند
چه نفعی برای مردم ایران داره؟! جز اتلاف سرمایه کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
بله فقط باید میلیاردها دلار به فوتبالیست بازیگر بدیم تا شما خوشحال باشی
عدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
مومن این کشور با صرف چند هزار میلیارد دلار و جان کندن و عرق ریختن پدران ما و خود ما ظرف صد سال ساخته شده و اگر خدای نکرده جنگ بزرگی بشود همه اش ظرف چند ماه نابود میگردد
آیا خود شما تحمل چند سال بی برقی و بی آبی و گاز و تلفن و بنزین و راه و اسکله و فرودگاه و بیمارستان را دارید ؟
لطفا بجای شعار دادن های بی منطق و از روی ندانستن یک کمی از اثرات جنگ در لیبی و عراق و سوریه بخوانید و عبرت بگیرید و بر فرض که ماهم اسرائیل را محو کردیم و چند تا کشتی آمریکایی را غرق کردیم
آیا اینها برای ما آب و برق و گاز و تلفن راه و رفاه و بیمارستان و خوراک میشود ؟
تحلیل جالبی است. نشان از آگاهی نویسنده دارد.
امام فرمودند رمز پیروزی وحدت است. این جمع اندک تا وحدت دارند پیروزند. حق پیروز است. وحدت داشتن نمادی از حق بودن است. هر گاه مسلمین تفرقه داشتند و کفار وحدت. انکس که وحدت داشت - کفار- پیروز شد. نمونه اش جنگ احد.
بایست قبول کنن که کشورمون بشه هاب صنعتی علمی ... منطقه
کاش به جااین همه شعار فکری به حال مردم میکردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
شورای شهر هم تیپی شماست مجلس دولت هم تیپی شماست خب یقه شون بگیر زورت به چیز نمیرسه پالان میگیری
جواب داده
حالا همه ی مشکل مردم شده امریکا!!مردم باید از امریکایی واسراییلی های داخلی بترسند که افتادند به جان ومال مردم
چرا این قضیه که ایران بازیگر مهمی در منطقه هست این قدر مهمه که تمام آرزوها و رویا های یک ملت رو فدای اون کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
ایییییییوللللل
یعنی مقابله با اسراییل و آمریکا از مقابله با قاچاقچیان دام و حاک از ایران راحتتر است؟!!!! مقابله با اسراییل از کنترل قیمت گوشت و مرغ راحتتر است؟
این خوبه که ایران با متحدان منطقه ای خودش هماهنگ عمل میکنه و اتحاد و انسجام بینشون هست ولی به نظر بنده در حال حاضر خطر انشقاق و دودستگی در داخل کشور، ایران رو تهدید میکنه مسئولین محترم باید تمرکزشون به نیاز های مردم بیشتر بشه تا همبستگی ملی ما هم بیشتر از پبش بشه. متاسفانه برخی مسئولین که تعدادشون هم کم نیست رو به زدگی اشرافی آوردن در حالی که جوانان ما بیکارند و در بسیاری از موارد هم صحنه های ناراحت کننده ای از تکدی گری و زباله گردی مشاهده میشه که زیبنده کشورم ایران نیست و این رو بدونیند که هیچ کس تاکید میکنم هیچ کس دوست نداره به دنبال این گونه کار ها بره مگر این که مجبور باشه بیایین مقداری هم به فکر مشکلات داخلی باشیم

باید مراقب نفوذ باشیم
باید مراقب دزدی های انجام شده از بیت المال باشیم و فراموش نکنیم که شعار ما حکومت عدل علی بود و صادقانه بخوایم صحبت کنیم الان فاصله داریم با این هدف...
واقعیت اینجاست : دلار 13000 تومن .
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
بخاطر بی عرضگی دولتی هاست بنظرت ده نفر در شرکت کار نمیکنن یکی کار میکند شما یقیه اون یک نفر گرفتی برو یقیه وزیر کشاورزی بگیر که نتونست چهاتا گلخانه بزنه یقیه وزیر صنعت بگیر بخاطر ماشین یقیه وزیر اقتصادب گیری بخاطر دلار دولتی که 1000 تا 1000 میلیارد بودجه شرکت های دولتی را بگیر
یاد بچه گی تان را بکنید یادتان بیاید وقتی یه نفر بهتون میگفت این طلا را بگیر اسباب بازی را بده من گریه می کردین و نمی دادین و طلا را بی ارزش میدانستید
ولی الان به آن دوران می خندین
بعد از هوشیاری در این دنیا یا پس از مرگ هم به پست و مقام وثروت و طلا می خندین و پس از مرگ خنده تلخ
ازین گرونی بدتر هم داریم ؟
ما از گرسنگی داریم میمیریم نفوذ منطقه ای به چه درد ما میخورد
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
اگر این نفوذ نبود این پیام از اون دنیا می فرستادی گشنگه یمنی ها هستن نه تو که گردن کلفت کردی پشت تابناک نظر میدی
هنوز امريكاييها ب اين فهم نرسيدن ك بر هم زدن بر جام وساير توافقات بين المللي چه هزينه اي را متوجه انها كرده است حتي دموكراتها .
فعلا كه مردم گرفتار شدنند . تورم زياد . بيكاري . دزدي و............................................... من نميدونم بد بختي ديگه چيه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
بدبختی اینه که داعشی بیاد داخل ایران سر ببره و ناموس ایرانی رو ببره ،مشکلات اقتصادی با عوض شدن دولت ومجلس حل خواهد شد
چون خداوند و امام زمان پشت ماست
باسلام
واقعا از شما بعید هسش با القا تحلیل های سطحی نگری غرب جنایتکار به جائی نمی رسین..باید بدانید قدرت انقلاب اسلامی خدای تبارک و تعالی. رهبری امام زمانی امام المسلمین خامنه ای حفظ الله تعالی. ایمان و اعتقادمومنان. نفوذخدایی این انقلاب در دلهای مسلمانان و آزادگان جهان
اقتصاد وشغل وازدواج وتشکیل خانواده که در بدترین شریط قرار دارد. امور کشورداری به جای مدیریت علمی بامدیریت غیرعالمانه انجام میشود که پر از نقص است.
چون اگر ائتلاف بزرگ پیروز شود هرگز نخواهد توانست به منطقه خاورمیانه تسلیحات بفروشد
باشه
دلتون خوش كنيد
بلومبرگ مانند موسسانش از نیروهای استعماری جهان امروزی میباشد.
چون وظیفه اصلی‌اش تنظیم شعور و فهم طبقه متوسط غرب و سران غرب زده است، مجبور گردیده از گوشه‌ای از حقایق پرده بردارد.
آنچه گویا و شفاف است:
۱- هستی و موجودیت محور مقاومت از طریق استعمار نوین در خطرمرگ و زندگی قرار دارد.
۲- پیروزی محور مقاومت بر استعمار نوین بسر کردگی ام.آمریکا احتیاج مبرمی به نرمش سریع عمل کننده به بازی‌های دوگانه روسیه و ترکیه که ممکن است بزودی اروپا هم بدان ها اضافه گردد دارد.
۳- هر یک از نیروهای مقاومت آنجایی قدرت دارد که در خاک خود و در میان مردم خودی بر علیه دشمن مشترک قد علم کرده است.
۴- دستیاران و اکثریت نفرات استعمار نوین بدستور صاحبان بانکهای خصوصی خود، طبق پرداخت مالی عمل میکنند.
۵- استعمار نشادری دارد که دارویی بر آن وجود ندارد. آنهم تصرف کلیه بازارهای فروش است که بازهم پس ازمدت کوتاهی ناکافی میگردد. (مرضی کشنده و لاعلاج)
۶- هیچ یک از کشورهای محور مقاومت به مرض سرریز تولید و احتیاج به بازار دیگران مبتلا نیست.(در آینده؟)
۷- پیروزی محور مقاومت از خنثی شدن دودوزه بازی کردن‌های روسیه و ترکیه و محبورشدن آن‌ها به پیوستن کامل به جبهه استعمار ضعیف نگردیده بلکه باعث استحکام آن میگردد. مثال ویتنام (خروشچف و هوشی مین) که با ضربه هوشی مین به روسیه، و جدایی خط مبارزاتی خود از خروشچف پیروزی مطلق را از آن خود کرد.
۸-هرنوع مسامحه، شک و همکاری حتی موقت ومشروط با استعمار نوین و دست دراز شده اش اسراییل(ایالت ۵۱ آمریکا و عربستان ایالت۵۲) و اطمینان پیدا کردن به اروپایِ بر سردوراهی که توسط کشورهای استعمار کهن اداره میگردد.
۹- عدول از اهداف روز نخست انقلاب شکوهمند بهمن ۵۷ ایران که همچون خورشیدی به مبارزات ضد استعماری در منطقه و حتی جهان گرما بخش است !
که گرما بخش و امید به پیروزی پرور انقلاب بهمن ۵۷، شکست استعمار نوین در کشورهای هندوچین که در پایان با پیروزی ویتنام نگین گذاری گردید بوده است.
از قیمت پراید و صفهای گوشت یخ زده کاملا معلوم هست .
40 سال است ما همیشه پیروز میدان بوده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
که چی!
ناشناس
| France |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
پیروز میدان نابودی محیط زیست و خویشاوند سالاری و .... بازم بگم؟
چون نمی خواهد.......
آمریکا و اسرائیل دارن از ایران استفاده میکنن تا سلح بفروشن به رسمیت شناخته بشن و دوست پیدا کنن
دلار 2000 بار گرانتر شده سرتو از زیر خاک در بیار ببین. !
آمریکا با دولت ها معامله میکند و ایران به شبه دولتی!! حال کدام یک بیشتر مورد انتخاب خود ملت آن کشور است؟ دولت یا شبه دولت ها؟
حواسمون باشه این تعریف و تمجید های غربی ها در این جهت است که یکی دارایی های کشور رو خرج تسلیحات کنیم
امریکا به بهانه ایران هراسی همسایگان عربش دارد اقتصادش را شکوفا می کند امریکا دنبال بودن ایران برای ترساندن عربها است
چون مدیریت ایرانی لرزه بر اندام جهانیان انداخته است.
برایدو باید50ملیون بخریم........
باید از ساعت 8صبح تا 8شب برای یک کیلو گوشت توی سرم هم بزنیم اونم گوشت یخی........
جوانها بیکار
کارخانه ها تعطیل
انسانیت کاملا از بین رفته
مردم روز به روز فقیر تر میشند
ناموسمون در معرض خطر از تمام جهات
مشکل آب آشامیدنی
هوای ناسالم
توان خرید مردم به قدری کم شده ک توان تهیه ابتدایی ترین چیز برای زندگی ندارند
البته بگم ارتباطی به دولت هم نداره چون در تمام دولتها به همین شکل بوده یه کم به عقب برگردیم تمام رییس جمهورا همینطوری شده وضع زندگی مردمچرا؟؟؟/؟؟؟/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
متاسفانه لیاقتمون در همین حده.با تفکراتی که ما داریم همینا زیادی هم هست.
چرا «ائتلاف بزرگ» آمریکا نمی تواند بر «ائتلاف کوچک» ایران در خاورمیانه غلبه کند!؟_______آمریکا هرگز درفکر جنگ با ایران وازبین بردن ایران نیست آمریکا دوست دارد همیشه یک تهدید نظامی وایدئولوژیک بالاسر کشورهای منطقه باشد تا به فروش سلاح و تجارتهای دستوری اقدام کند آمریکائیها اصالتا متجاوز وآدم کش هستند ودقیقا با بودن کشور ی مثل ایران برای ترسوندن احمقهای منطقه موافقند درضمن مواظبند که ما یک قدرت واقعی نشویم از اینکه ما از خودمان تعریف کنیم هیچ مشکلی باما ندارند واینگونه مقاله ها هم سفارش سیا میباشند این نظر من است
ظاهرا از ایران و قدرتش تعریف کرده ولی دو نکته قابل توجه است.
۱. نیروهای طرفدار ایران در منطقه را اطاعت کننده کور معرفی کرده به طور غیر مستقیم.
۲. تمرکز بیش از حد به بزرگ کردن دشمنی بین ایران با سایر کشورهای منطقه و کمرنگ کردن وضعیت اسراییل.
حضور60کشوردرورشو انتقاد ازایران بزرگترین پیروزی برای دولت ترامپ بود که البته درآینده نزدیک به اثبات خواهدرسید حضرات دلشان رابه حمایتهای الکی روسیه وترکیه خوش نکنند تجربه تلخ تاریخ وخیانتهای مکرر روسیه گواه است
در حال حاضر تنها راه آمریکا برای رهایی از بدهی هنگفتش مذاکره و ایجاد صلح نیست بلکه تنش و درگیری است که بتواند محصولات انگشت شمارش را که سود آور ترین آنها سلاح هست بفروشد.
تابناک به اکثزیت مخاطبانت بپیوند
علتش اینه که ما همیشه و در همه حال پیروزیم . این ما هستیم که همیشه مشت بر دهان یاوه گویان می زنیم و اگر هم مشکلی پیش میاد از طرف دشمن نیست و فقط امتحان الهیه .
آمریکا هر موقع منافعش ایجاب کند ابایی از جنگ ندارد بعضی ها محاسبات آمریکا را نشانه قدرت خودشان می دانند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها