بازدید 2732

تاثیر عفو ۵۰ هزار نفری زندانیان بر کاهش جمعیت زندان‌ها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به عفو ۵۰ هزار نفری محکومان به حبس در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این عفو تاثیر بسیار زیادی بر کاهش جمعیت زندانیان و بهبود وضعیت زندان‌ها داشته است.
کد خبر: ۸۷۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳ 19 February 2019

یحیی کمالی پور در گفت وگو با خبرگزاری خبرگزاری خانه ملت؛ در خصوص پیامد‌های مثبت عفو یا تخفیف مجازات محکومان به حبس گفت: درصد عظیمی از زندانیان به دلیل مشکلات و معضلات اجتماعی، روحی، روانی و اقتصادی در زندگیشان تخلف و جرم کرده اند و محکوم به حبس شدند .

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم، با اشاره به ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، روحی و روانی این عفو تاکید کرد: بسیاری از این افراد با ورود به زندان از عملکرد خودشان پشیمان می‌شوند و یک نگاه توام با رفعت اسلامی می‌تواند آنها را به جامعه برگرداند و در جامعه انسان‌های مثبت‌تری واقع شوند.

تاثیر روحی، روانی و اقتصادی عفو محکومان به حبس

کمالی‌پور ادامه داد: عفو می‌توانند افرادی را که از عملکرد خودشان پشیمان بودند و زمینه آزادیشان فراهم نبود، به جامعه برگرداند. بی تردید عفو محکومان به حبس هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ اقتصادی تاثیر بسیار زیادی بر زندانیان محکوم به حبس بخصوص زندانیان سرپرست خانواده دارد.

وی اظهار کرد: زندان موجب از هم گسیختگی بنیان خانواده ها، طلاق های اجباری و گاهی انحراف های اخلاقی و اقتصادی خانواده ها می شود. بسیاری از خانواده های زندانی به دلیل نداشتن سرپرست خانواده دچار مشکلات عمیق عاطفی، مادی و معنوی می شوند. همچنین زندان امکان بازگشت زندانی به جامعه و آغاز زندگی دوباره وی در حالت عادی را با مشکلات جدی روبه رو می کند.

تشویق برای شروع زندگی شرافتمندانه

وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی و زندان گفـت: عفو می‌تواند بسیاری از آسیب‌های ممکن را کاهش بدهد. بی تردید دیدگاه تعداد کثیری از زندانیانی که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مشمول عفو رهبری شدند نسبت به نظام، انقلاب و جامعه تغییر مثبت می‌کند و آنها تشویق می‌شوند در جامعه زندگی شرافتمندانه‌ای را آغاز کنند.

تاثیر عفو 50 هزار نفری زندانیان بر کاهش جمعیت زندان‌ها/ بهبود وضعیت زندان‌ها

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه عفو حدود 50 هزار نفری محکومان به حبس در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاثیر بسیار زیادی بر کاهش جمعیت زندانیان داشته است تصریح کرد: به ازای هر فردی که از زندان آزاد می‌شود به همان اندازه در سرانه زندان ها تاثیر دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس خاطر نشان کرد: به روایت رئیس سازمان زندان‌ها و برخی از مسئولان مربوطه تعداد زندان‌های استاندارد کشور 17 -18 زندان است و مابقی زندان‌ها از شرایط استاندارد برخوردار نیستند. این موضوع با معیار‌های اخلاقی و اسلامی ما تطابق ندارد، بی تردید کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها می‌تواند برای افراد که در زندان‌ها باقی مانده‌اند از لحاظ تغذیه، فضای زندان و رسیدگی‌های اجتماعی و فرهنگی موثر باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار