بازدید 4816

بدهی "بزرگترین بدهکاری بانکی" به سیستم بانکی به 270 هزار میلیارد تومان نزدیک شد

سال ها است که دولت به دلیل میزان بدهی خود به سیستم بانکی به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی شناخته می شود. آخرین گزارش بانک مرکزی در زمینه بدهی بخش دولتی شامل دولت و شرکت ها و موسسات دولتی به سیستم بانکی نشان می دهد که در سال جاری این میزان بدهی 17.1 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۸۷۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 17 February 2019

بدهی سال ها است که دولت به دلیل میزان بدهی خود به سیستم بانکی به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی شناخته می شود. آخرین گزارش بانک مرکزی در زمینه بدهی بخش دولتی شامل دولت و شرکت ها و موسسات دولتی به سیستم بانکی نشان می دهد که در سال جاری این میزان بدهی 17.1 درصد رشد داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، سالیان سال است که دولت به دلیل میزان بدهی خود به سیستم بانکی به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی شناخته می شود. البته در گزارش های بانک مرکزی بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به دو قسمت تقسیم می شود که یک بخش آن مربوط به بدهی دولت به سیستم بانکی است و بخش دیگر آن مربوط به بدهی شرکت ها و موسسات دولتی به سیستم بانکی است.

گزارش اخیر بانک مرکزی که آمارهای مربوط به آذر ماه سال 1397 را منتشر نموده است نشان می دهد که بدهی بخش دولتی به "سیستم بانکی" به 302.8 هزار میلیارد تومان رسیده است. این بدهی در اسفند ماه 1396 حدود 258.6 هزار میلیارد تومان بوده است که این عدد نشان می دهد در آذر ماه 97 در مقایسه با ابتدای سال جاری میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی رشد 17.1 درصدی داشته است. رشد بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در آذر ماه 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.7 درصد بوده است.

بدهی

همان گونه که عنوان شد بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به دو بخش تقسیم می شود. از میزان 302.8 هزار میلیارد تومان، سهم بدهی دولت به سیستم بانکی 269.9 هزار میلیارد تومان و سهم شرکت ها و موسسات دولتی 32.9 هزار میلیارد تومان بوده است.

در اسفند ماه 96 میزان بدهی دولت به سیستم بانکی 229.4 هزار میلیارد تومان بوده که این نشان می دهد میزان بدهی دولت در آذر ماه 97 نسبت به ابتدای سال 17.7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.9درصد رشد نموده است.

همچنین در اسفند ماه 96 میزان بدهی موسسات و شرکت های دولتی به سیستم بانکی 29.2 هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در آذر 97 با رشد 12.7 درصدی نسبت به ابتدای سال رو به رو شده است.

شایان ذکر است که مطابق با همین گزارش، بدهی بخش دولتی به "بانک مرکزی" در نه ماهه سال 97 با رشدی 34.1 درصدی نسبت به اسفند 96 به 70.8 هزار میلیارد تومان رسیده است. از این میزان بدهی سهم دولت 43.8 هزار میلیارد تومان و سهم موسسات و شرکت های دولتی 27 هزار میلیارد تومان بوده است. بدهی دولت به بانک مرکزی در آذر ماه 97 نسبت به اسفند 96 حدود 62.8 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 14.3 درصد رشد داشته است. بدهی شرکت ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی در آذر ماه 97 نسبت به اسفند 96 رشد 14.4 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 7.9 درصدی را تجربه نموده است. 

بدهی

با توجه به آمار بالا می توان گفت که بخش اعظمی از منابع سیستم بانکی در اختیار دولت قرار گرفته است و دولت به نوعی اصلی ترین مقصر انجماد دارایی های سیستم بانکی می باشد. بخشی از این بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به این موضوع باز می گردد که دولت ها به دلیل ناتوانی در تامین بودجه عمومی مجبورند به بانک ها و سیستم بانکی روی بیاورند و از آن ها استقراض کنند. همچنین پرداخت وام به بخش دولتی باعث می شود تا با توجه به محدود بودن منابع بانکی، منابع کافی برای پرداخت وام به بخش خصوصی در اختیار بانک ها نباشد. متاسفانه روند بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی نیز به گونه ای است که سال به سال، این بدهی رشد پیدا می کند و هر سال دولت و بخش دولتی به سیستم بانکی بدهکارتر از سال قبل می شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل