بازدید 3664
فعال اقتصادی در گفت و گو با تابناک اقتصادی مطرح کرد:

مهار کردن قدرت سیاسی در چارچوب قواعد اقتصادی چالش آینده کشور

فرشید گل زاده گفت: عدم حل چالش ها و مشکلات کلیدی کشور موجب آن شده که این مشکلات در آستانه چهل سالگی انقلاب تبدیل به ابربحران شوند.
کد خبر: ۸۷۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 17 February 2019

فرشید گل زاده گفت: عدم حل چالش ها و مشکلات کلیدی کشور موجب آن شده که این مشکلات در آستانه چهل سالگی انقلاب تبدیل به ابربحران شوند.

این فعال اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار تابناک اقتصادی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور و اینکه چه میزان از مشکلات کنونی اقتصاد متاثر از تحریم هاست، گفت: قطعا نمی توان اثر منفی تحریم ها بر اقتصاد کشور را نادیده گرفت ولی معتقدم که سوء مدیریت و عدم رعایت اصول حرفه ای مدیریت و اقتصاد در دهه های گذشته باعث شد که کشور آسیب پذیرتر و اثرات مخرب تحریم ها بیشتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از تحریم ها می دانید و سهم متغییرهای دیگر را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: سال 97 رشد اقتصادی کشور منفی بوده و سال آینده نیز تکرار می شود و این به معنی کوچک شدن اقتصاد کشور و نشانه بسیار بدی برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران است.

اما اینکه این شرایط بحرانی چه میزان تحت تاثیر تحریم و چه میزان متاثر از ناکارمدی مدیریتی بوده، معتقدم سهم قابل توجهی را باید به سوء مدیریت و ناکارآمدی مدیریتی اختصاص دهیم چرا که در دهه های گذشته برخی چالش ها و مشکلات کلیدی را حل نکرده ایم و عدم حل این مشکلات در آستانه چهل سالگی، کشور را با یک سری چالش های اساسی مواجه کرده که در حال تبدیل شدن به ابربحران هستند.

وی ابرچالش هایی چون بحران بانکی، بحران صندوق های بازنشستگی، بحران حامل های انرژی، هدفمندی یارانه ها و بحران آب و محیط زیست را حاصل تصمیمات غلط در سه دهه گذشته و عدم دانش، اراده و جسارت کافی برای اصلاح آن ها به دلیل ترس صاحب منصبان از کاهش مقبولیت و رضایت در بین برخی ذینفعان و یا سوء استفاده رقبای سیاسی دانست.

گل زاده کرمانی افزود: متاسفانه شاهد آن هستیم که همدلی، انگیزه و اراده ای برای حل این مشکلات وجود ندارد چرا که راه حل این بحران ها اولا نیازمند پذیرش شرایط سخت کنونی بوده که این سختی و مرارت هم متوجه دولت است و هم باید از سوی مردم، نهادها و سازمان های دیگر پذیرفته شود. دولت باید به جای به تعویق انداختن تصمیمات سخت با مردم صادقانه از شرایط و راه حل های آن گفتگو کند و نباید ترس از دست دادن محبوبیت و مقبولیت باعث شود که سیاست گذاران و دولتمردان به سرپوش گذاشتن بر شرایط سخت و به تعویق انداختن تصمیمات درست، ادامه دهند. باید یک همدلی و همفکری و گفتگوی ملی صورت گیرد و اراده مشترکی برای حل این مشکل ها به وجود بیاید که متاسفانه اکنون وجود ندارد.

گلزاده با بیان این مطلب که علی رغم همه این مشکلات، به آینده کشور بسیار امیدوارم، گفت: البته معتقدم که حل این ابرچالش ها نیازمند تفاهم در سطح ملی، اخذ راهکارهای درست و به دور از سیاسی کاری، تن دادن سیاست ورزان به قواعد اقتصادی و انتخاب مجریان جسور و با انگیزه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان