بازدید 4871

طالبان دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نخواهد کرد

کد خبر: ۸۷۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 14 February 2019

یک مقام سابق حکومت طالبان در افغانستان می‌گوید در صورتی که مذاکرات صلح به نتیجه برسد، طالبان دیگر اعمال گذشته خود را تکرار نخواهند کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مذاکرات صلح افغانستان اخیراً روند رو به رشدی به خود گرفته است. در این خصوص، چندی پیش نمایندگان گروه طالبان و زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در دوحه قطر دیدار و گفتگو داشتند. به گفته خلیل زاد، در این مذاکرات، طرفین به توافقات اولیه درخصوص برخی مسائل دست یافتند. این در حالی است که طالبان هنوز حاضر به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده است. در همین رابطه، خبرنگار مهر گفتگویی با «مولوی قلم الدین» از وزرای دوره طالبان داشته است.

به گفته وی، طالبان در صورتی می توانست دولتی را با همان شرایط سخت گذشته روی کار بیاورد که به هر طریق ممکن، اختیار کامل آن را به دست بگیرد. اما اکنون مصالحه پیش آمده و طالبان قول داده اند که نمی خواهند حکومت را انحصاری کنند و خواهان حکومتی کاملا قانونمند با حضور تمام اقوام هستند.

مولوی قلم الدین در این باره گفت: ما معتقد هستیم که وقتی صلح تحکیم شود، دولتی بر سر کار خواهد آمد که در آن از زدن و کشتن خبری نیست و حقوق زن، حقوق مرد و حقوق بشر ضایع نخواهد شد. در چنین دولتی یک طرف، یک قوم، یک سمت حاکم نمی شود که باز همان اعمال گذشته خود را انجام دهد.

به گفته این مقام پیشین طالبان، بعد از صلح، یک حکومت قانونمند خواهد آمد که در آن نه زور باشد نه چپاول باشد نه فساد باشد و حتی در آن از تمامی این مشکلات جلوگیری خواهد شد.

مولوی قلم الدین که در نشست مسکو نیز حضور داشت، این نشست را بسیار مفید ارزیابی نموده و نتیجه آن را دور از تصور دانست.

به گفته این مقام پیشین طالبان، نشست مسکو اولین قدم برای تحکیم صلح بود که در یک فضای کاملا صمیمی برگزار شد و از این رو معلوم شد که به زودی صلح در افغانستان تحکیم خواهد شد.

به گفته مولوی قلم الدین، کنفرانس مسکو از این لحاظ اهمیت داشت که در آن بسیاری از احزاب سیاسی، شخصیت‌های ملی و شخصیت هایی که در سیاست افغانستان تأثیر گذار هستند؛ شرکت داشتند و از آن سو، طالبان نیز با یک هیأت قوی شرکت و آمادگی خود را برای صلح اعلام کردند.

مولوی قلم الدین حضور جناح‌هایی که چندین سال با هم درگیر بودند دور یک میز و همچنین رسیدن به یک تفاهم را زمینه ساز آتش بس در افغانستان دانست و گفت اعضای شرکت کننده در این نشست به این تفاهم رسیدند که اجازه نخواهند داد که کشوری در امور داخلی افغانستان دخالت کند.

این مقام پیشین طالبان تصریح کرد که یکی از ابعاد مصالحه در افغانستان قدرت های خارجی هستند و از جایی که آمریکا آمادگی کامل خود را برای صلح ابراز داشته است، دیگر کشورها مانند روسیه، ایران و چین هم از این روند حمایت خواهند کرد؛ پس دیگر نباید از اختلاف‌هایی که در بین این کشورها وجود دارد در قضیه افغانستان نگران بود.

مولوی قلم الدین در این باره گفت: همین که آمریکا به صلح راضی شده است دیگر قدرت‌ها مانند روس‌ها، ایرانی‌ها و دیگر کشورها نیز از این روند حمایت خواهند کرد.

البته وی در خصوص موضع پاکستان در قبال صلح تردید داشت اما تأکید کرد که طالبان معلوم کرده اند که خواهان برقراری صلح در افغانستان هستند.

این مقام پیشین طالبان گفت: بعد از توافق برای صلح، جرگه‌ای مردمی به وجود خواهد آمد و در آن چگونگی و ساختار حکومت معلوم خواهد شد و اینکه نظام آینده ریاستی خواهد شد، یا نیمه ریاستی و یا هر ساختار دیگری

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر