بازدید 3036
۱

چشم های خشک سیستان تر شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل در شمال سیستان و بلوچستان گفت: در پی سرازیر شدن آب از سمت افغانستان به ایران و رسیدن آن به هامون صابوری(تالاب بین المللی هامون) چشم های خشک سیستان تر شد.
کد خبر: ۸۷۷۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱ 09 February 2019

به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، «مهدی سراوانی اول» روز شنبه اظهار کرد: در پی سرازیر شدن آب از سمت افغانستان به ایران و رسیدن آن به هامون صابوری به منظور بررسی مسایل و مشکل های تالاب بین المللی از ورودی آب به تالاب، نحوه مدیریت و استفاده بهینه از آب بازدید انجام شد.

او گفت: در خصوص مدیریت آب تالاب به مشارکت همه اقشار مردم نیازمندیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل نقش تالاب بین المللی هامون در مهار سیلاب ها، مقابله با کانون ریزگردها و نقش پرندگان تالابی در مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی را بسیار پر اهمیت دانست و افزود: کارکردهای مختلف تالاب و نقش و اهمیت آن در زندگی مردم منطقه بر کسی پوشیده نیست و بدون مشارکت جوامع محلی و مردم، حفظ تالاب امکان پذیر نخواهد بود.

وی بیان کرد: آنچه سبب برهم خوردن توازن منابع آبی و تغییرهای اقلیمی شده بهره وری بیش از ظرفیت طبیعت به وسیله توسط انسان است. 

سراوانی اول گفت: سیاست های نادرست کشاورزی بیشترین آسیب را به محیط زیست وارد کرده است.

به گزارش ایرنا، سیلاب حاصل از بارندگی های کشور افغانستان بامداد شنبه وارد منطقه سیستان شد.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.

رودخانه هیرمند از بلندی های «بابایغما» از رشته کوه های هندوکش سرچشمه گرفته و پس از گذشت بیش از یک هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.

آب این رودخانه از 19 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سال ها سیلاب های جزیی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شود که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.

سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی شود.

تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین فلات ایران به شمار می رود که با گستره پنج هزار و 700 کیلومتر مربع و دامنه ژرفای یک تا پنج متر در زمان پرآبی در منطقه سیستان واقع در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور قرار دارد.

این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابوری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان تشکیل شده است. 

گستره بزرگی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابوری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آنچه كه بايد موشك ايراني نشانه برود ، دريچه هاي سد كجكي در افغانستان در صورت ندادن حق آبه است،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان