بازدید 6911
به دلیل تغییرات در روابط دو کشور؛

سفیر مغرب در عربستان به رباط فراخوانده شد

کد خبر: ۸۷۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶ 08 February 2019

سفیر مغرب در عربستان گفت: به خاطر تغییرات اخیر در سطح روابط دو کشور به رباط فراخوانده شدم.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، مصطفی المنصوری روز جمعه در نخستین اظهارات خود پس از بازگشت از ریاض، افزود: این تحولات پس از پخش گزارشی از شبکه العربیه عربستان علیه تمامیت ارضی مغرب شدت گرفت. وی بیان کرد: شبکه العربیه نزدیک به خاندان حاکم عربستان، این گزارش را در واکنش به شرکت 'ناصر بوریطه' وزیر خارجه و همکاری های بین المللی مغرب در یکی از برنامه های شبکه الجزیره قطر منتشر کرد.

المنصوری اضافه کرد: از سه روز پیش برای مشورت درباره این تحولات به رباط فراخوانده شده است. وی گفت: این اختلاف ها امری عادی در روابط دیپلماتیک است و بزودی همه چیز به حالت طبیعی باز می گردد. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه خبر داد که مغرب، مشارکت در ائتلاف نظامی تحت هدایت عربستان سعودی علیه مردم یمن را متوقف کرده است.

این رسانه آمریکایی نوشت: این موضوع نتیجه تشدید اختلاف ها میان دو کشور پس از برخی اظهارنظرهای مقام های مغرب و واکنش متقابل دولت سعودی بوده است. «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب چند هفته پیش در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره، گفته بود که «تغییراتی» در وضع مشارکت این کشور در ائتلاف تحت هدایت ریاض به وجود آمده است.

وی تصریح کرده بود که رباط «ملاحظاتی جدی» در خصوص سفر اخیر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به کشورهای عربی داشته است. مغرب بر خلاف دیگر کشورهای عربی، از میزبانی بن سلمان خودداری کرده بود؛ اقدامی که به عقیده کارشناسان، تحت تأثیر نقش او در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است.

پس از این مصاحبه، تلویزیون دولتی «العربیه» در عربستان سعودی، مستندی در حمایت از ادعای حمله مغرب به «صحرای غربی» منتشر کرد؛ منطقه‌ای که بر سر مالکیت آن اختلاف‌هایی وجود دارد. به گفته منابع آسوشیتدپرس، مغرب از آن زمان سفیر خود را از عربستان سعودی فراخوانده و وی هم‌اکنون در رباط مستقر است.

مغرب از ابتدای آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی و متحدانش به یمن، در این ائتلاف نظامی حضور داشته است؛ گرچه دولت این کشور اطلاعات زیادی از میزان مشارکتش فاش نکرده است.
عربستان و امارات از سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با حمایت و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن که فقیرترین کشور عربی است، آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
نتیجه این جنگ، هزاران کشته، میلیون‌ها آواره و همه‌گیری بیماری‌های مهلک بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل