بازدید 4124

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد احکام مسجد

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد احکام مسجد
کد خبر: ۸۷۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 07 February 2019

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)


احکام مسجد
سؤال1:آيا مي شود قسمتي از مسجد را كه هيچ استفاده اي از آن نمي شود براي شوراي همياري(كه جائي براي جلسات خود ندارند)اختصاص داد؟

جواب:اختصاص دادن قسمتي از مسجد به امور شوري جايز نيست.

سؤال2:آيا قراردادن تلويزيون در سالن مسجد حرام است؟چون گاهي فيلمهاي گوناگون (خارجي)پخش مي شود و بازيگران آن فيلم زنان بي حجاب هستند.

جواب:اگر با احترام مسجد منافات دارد ترك شود.

سؤال3:عكسهاي شهدا كه در مساجد مي زنند و همچنين سنگرهائي كه با سنگ و سيمان در جلو مساجد از طرف سپاه ساخته مي شود چه حكمي دارد؟

جواب:اشكال ندارد.

سؤال4:مسجدي زيرزمين متروكه اي دارد جمعي از افراد خَيِّر تصميم دارند اين زيرزمين راتبديل به صندوق قرض الحسنهٔ عام المنفعه نمايند،آيا امام اجازه مي دهند؟

جواب:جايز نيست.

سؤال5 :جمعي از افراد خَيِّر پولي براي خريدن اجناسي كه مورد احتياج مسجد است مي دهند و اين اجناس به نام مسجد خريداري مي شود آيا مي توان از آنها در خارج از مسجد براي كارهاي خير استفاده نمود؟

جواب:اگر براي خصوص مسجد مزبور داده اند بايد در خصوص مسجد از آن استفاده شود.

سؤال6:زميني است وقف مسجد كه متصل به آن است ،آيا با نظر متولي شرعي مي توانيم مقداري از زمين موقوفه را به همان مسجد اضافه كنيم و جزء آن قرار دهيم؟

جواب:اگر وقف مسجد است كه بايد عوائد آن صرف مسجد شود اضافه كردن آن به مسجد جايز نيست.

سؤال7:زميني كه جزء موقوفهٔ يك امامزاده است و بين خاه هاي مسكوني اين محله قرار گرفته با توجه به اينكه اين محله بزرگ و فاقد مسجد است نظرتان را راجع به بناي مسجد در اين زمين موقوفه بيان فرمائيد؟

جواب:اگر واقف است مسجد نمي شود.

سؤال8:اشغال كردن مسجد ب اين كه مقداري از آن را كتابخانه كنند يا اين كه براي غير نماز اجتماع كنند به طوري كه مزاحم مصلين نباشند چه صورتي دارد؟

جواب:كتابخانه كردن مقداري ازمسجد و مزاحمت نمازگزاران جايز نيست ولي مي تواند تعدادي كتاب بدون مزاحمت مصلين در مسجد قرار دهند.

سؤال9:آيا در پشت باكم مسجد مي توان ساختمان ديگري بري بسيج و غيره احداث نمود؟

جواب:جايز نيست.

سؤال10:آيا مهر مسجد را به مسجد ديگر مي توان برد يا نه ؟مثلاً اگر كسي مهر مسجدي را ببرد و مدتي با آن نماز بخواند چه در منزل و چه در مسجد ديگر نماز او صحيح است؟

جواب:جايزنيست و بايد به جاي اول برگرداند مگر اينكه يقين كند كه مخصوص آن مسجد نيست.

سؤال11:آيا بردن فرش مسجد قديم به مسجد جديد متصل به آن جايز است؟

جواب:اگر جزء مسجد قديم محسوب است جايز است.

سؤال12:مسجدي است كه در آن استفادهٔ جماعت نمي شود و به ندرت كسي يا كساني در آن نماز مي خوانند آيا مي توان براي مدتي به عنوان فروشگاه تعاوني استفاده نمود؟

جواب:تبديل مسجد به فروشگاه جايز نيست.

سؤال13:اهالي روستايي تصميم گرفته اند بناي فعلي مسجدشان را به عللي تغيير بدهند چون به جهاتي ساختمان شبستان در محل كنوني مشكل است.آيا مجازند زمين مجاور را شبستان و از مكان قبلي به عنوان محوطهٔ مسجد استفاده كنند؟

جواب:مانع ندارد ولي احكام مسجد بر آن مترتب است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست