بازدید 3228
اقتصاد در گذر زمان

از واگذاری امتیاز استخراج نفت به آمریکایی ها تا تور مالیاتی در بازار دلار

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۷۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 07 February 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

18 بهمن 1315، مجلس لايحه واگذاري امتياز استخراج نفت در مناطق شرق و شمال شرقي ايران به شركت ‌هاي آمريكايي را به تصويب رساند.

18 بهمن 1332، دكتر هالمار شاخت اقتصاددان آلماني [که مسئله تورّم پول در آلمان پس از جنگ جهانی اول را حل کرده بود] براي سومين بار در طول سه دهه به ايران دعوت شد تا براي حل مسائل اقتصادی این کشور و پيشرفت، راه حل بدهد و اين بار (شش ماه پس از براندازي 28 مرداد) و عمدتا با هدف دادن نظر درباره چاپ اسكناس تازه و اصطلاحا؛ نقدینگی.

18 بهمن 1339، رسماً اعلام شد كه جمعيت ايران از مرز 21 ميليون نفر گذشت.

18 بهمن ۱۳57، بازرگان اسامی ۱۲ عضو «کابینه انقلابی» را اعلام کرد. مهندس بازرگان به‌ عنوان نخست ‌وزیر ماموریت یافته بود که دولت را تعیین کند. بازرگان به مدت ۹ ماه (۲۷۵ روز) از بهمن ۵۷ تا آبان ۵۸ سمت نخست ‌وزیری دولت موقت را بر عهده داشت تا اینکه پس از تسخیر سفارت آمریکا از سوی دانشجویان در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ هیات دولت به ریاست مهندس بازرگان تشکیل جلسه داد و برای بار سوم استعفا داد؛ استعفایی که بسیاری آن را نارضایتی دولت موقت از اشغال سفارت آمریکا می‌ دانستند اما خود بازرگان در کتاب «انقلاب ایران در دو حرکت» گفته که استعفایش به دلیل حمله به سفارت نبوده و سه ماه قبل از استعفای نهایی، سران کشور از این تصمیم آگاه بوده‌اند.

18 بهمن 1389، محمود احمدی ‌نژاد، رییس ‌جمهور طی حکمی علی‌ نیکزاد، وزیر مسکن را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت راه منصوب کرد تا نخستین گام را برای ادغام وزارت راه با مسکن برداشته باشد.

18 بهمن 1390، مجلس تصویب کرد که مبلغ ۵۰ هزارریال به قیمت بلیت هر مسافر در هر پرواز داخلی و مبلغ ۲۵۰ هزار ریال به قیمت بلیت هر مسافر که با هواپیما عازم خارج از کشور است، افزوده شود.

18 بهمن 1391، در شرایطی که ۱۰ روز از ابلاغ مصوبه آزادسازی قیمت خودرو توسط دولت می ‌گذرد، خودروسازان بالاخره نرخ ‌های جدید محصولات خود را اعلام کردند تا افزایش قیمت رسمی شود؛ اگرچه گفته می ‌شد خودروسازان محصولات خود را نزدیک به حاشیه بازار تعیین خواهند کرد، اما این اتفاق در مورد بیشتر خودروها رخ نداده و هنوز هم فاصله قابل توجهی میان نرخ کارخانه و بازار آنها به چشم می ‌آید.

18 بهمن 1396، احتکار در بازار ارز با یک مانع مالیاتی مواجه شده است. سازمان امور مالیاتی اطلاعیه ‌ای داد که طبق آن، تمامی خرید و فروش‌ های ارزی در تور مالیاتی قرار خواهند گرفت. رصد مالیاتی معاملات به این معناست که هرچه تعداد معاملات با هدف نوسان‌ گیری افزایش یابد، هزینه مالیاتی آن نیز بیشتر خواهد بود. از این رو جذابیت سفته ‌بازی ارزی کاسته می‌ شود. همچنین این اخطار می ‌تواند تخلف برخی صرافی‌ ها در ثبت اطلاعات غلط در سامانه «سنا» را پرهزینه و با ریسک بالا همراه کند.

منابع: روزنامک، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل