بازدید 4951
مجتهد‌شبستری:

همه‌پرسی درباره قانون‌اساسی، بی‌اساس است

کد خبر: ۸۷۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷ 04 February 2019

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، درباره ظرفیت‌ها و بخش‌های مغفول مانده قانون اساسی می‌گوید: در اجرای قانون اساسی کاستی‌هایی وجود دارد، اما اینکه برخی از همه‌پرسی درباره قانون اساسی می‌گویند، صحبت بی‌اساسی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، به گفته آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، رفراندوم برای امور مهم و اساسی است و امروز هیچ امر مهمی وجود ندارد که نیازمند رأی‌گیری از مردم باشد.

امام جمعه سابق تبریز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره اینکه کدام ظرفیت‌ها و بخش‌های قانون اساسی است که طی 40 سال گذشته به تقویت نظام کمک کرده و کدام بخش‌های آن مغفول مانده است، به ایرناپلاس می‌گوید: به نظر من بخش عمده اصول قانون اساسی در حال اجراست و اگر بخش‌هایی از آن مغفول مانده است، عللی دارد که نیازمند تحلیل و بررسی دقیق است.

وی در این راستا تأکید می‌کند: اینکه برخی معتقدند باید قانون اساسی تغییر کند و به همه‌پرسی گذاشته شود، صحبت بی‌اساسی است. چراکه نمی‌توان هر روز رفراندوم برگزار کرد، رفراندوم برای امور مهم و اساسی است و امروز هیچ امر مهمی وجود ندارد که نیازمند رأی‌گیری از مردم باشد. البته در اجرای قانون اساسی کاستی‌هایی وجود دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دستاوردها و نقاط قوت جمهوری اسلامی، 40 سال پس از پیروزی انقلاب می‌گوید: در این 40 سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد بحمدالله نقاط قوت فراوانی به‌دست آوردیم. از نظر پیشرفت فناوری، علمی و به‌طور خاص پزشکی و صنایع دفاعی توفیقات چشمگیری داشته‌ایم. درحالی که پیش از انقلاب سیم خاردار را هم از خارج وارد می‌کردیم و هیچ صنایع دفاعی وجود نداشت، اما امروز دوربردترین پهبادها، موشک‌ها و سایر صنایع دفاعی را خودمان می‌سازیم. الحمدلله هوشمندی و ذکاوت دانشمندان جوان ایرانی به حدی رسیده است که این‌ها به دستشان ساخته می‌شود و از مواردی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

وی با اشاره به موضوع عمران و آبادی در کشور تصریح می‌کند: وضعیت آبادانی در کشور طی 40 سال گذشته با پیش از انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست. در گذشته نه‌تنها روستای بشاگرد که به محرومیت مشهور است، بلکه همه روستاها، حتی راه دسترسی برای آنکه محصولات کشاورزی خود را به شهر برسانند نداشتند. بعد از انقلاب، راه روستایی ساخته شد و تقریباً تمامی روستاها از برق برخوردارند. از این جهات الحمدلله پیشرفت‌های چشمگیری کسب کردیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه می‌دهد: علاوه بر این‌ها، استقلال و آزادی را به‌واسطه انقلاب به دست آوردیم و دیگر آقا بالاسری نداریم و زیر یوغ آمریکا نیستیم. چندین انتخابات آزاد برگزار کردیم، این‌ها موهبت‌های عظیمی است که آدمی قدر آن را نمی‌داند، اما اگر رژیم گذشته را به یاد بیاوریم که هیچ انتخابات آزادی برگزار نمی‌شد، فشار آمریکایی‌ها بود و هرچه استاد ازل می‌گفت همان می‌شد، قدر امروزمان را خواهیم دانست. خوشبختانه مردم‌سالاری دینی به وجود آمده و ما باید شکرگزار آن باشیم.

مجتهد شبستری درباره کاستی‌هایی که طی 40 سال گذشته وجود داشته است می‌گوید: بله مشکلاتی هست، مخصوصاً در این اواخر که مشکلات اقتصادی در کشور رخ داد که بخشی از آن، از فشار و تحریم‌های خارجی که آمریکا اعمال کرده است ناشی می‌شود و بخش دیگر از ضعف مدیریتی داخلی است. امیدواریم ان‌شاءالله به برکت فاطمه زهرا(س) که در ایام وفات ایشان قرار داریم و پیغمبر اکرم(ص) خداوند ان‌شاءالله ترحمی کند و مشکلات کشور برطرف شود.

وی در همین راستا تأکید می‌کند: البته مردم هم باید در انتخابات‌ها دقت کنند تا نیروهای شایسته و صالح را برای مجلس، شوراها و ریاست جمهوری انتخاب کنند. اگر مردم در این زمینه هوشیار باشند، در صحنه‌ها حاضر باشند و به رهنمودهای رهبری در زمینه حمایت از تولید داخلی توجه داشته باشند، مشکلات از بین خواهد رفت.

امام جمعه سابق تبریز درباره پاسخ به اینکه مهم‌ترین معضلات و مشکلات نظام چیست، می‌گوید: نخست مشکلات اقتصادی و پس از آن مشکلات فرهنگی. امروز گرانی و تورم در مرحله‌ای است که برای اقشار آسیب‌پذیر قابل تحمل نیست. علاوه بر این، کنترل و نظارتی بر قیمت کالاها از کالاهای اساسی تا خودرو در کشور وجود ندارد. دولت باید بر این‌ها نظارت دقیق داشته باشد تا مشکلات از بین برود.

وی درباره مشکلات فرهنگی نیز تصریح می‌کند: ارزش‌های اسلامی آن‌گونه که باید در دانشگاه‌ها و جامعه وجود ندارد و امیدواریم به این موضوع توجه بیشتری شود تا آرمان‌هایی که انقلابیون، شهدا و امام بزرگوار داشتند، محقق شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار