بازدید 9950
ماجرای به هم خوردن سخنرانی لاریجانی در کرج چیست؟

عده‌ای از رهبری جلوتر حرکت می‌کنند/ 40سالگی انقلاب زمان وحدت است نه افتراق!

قطعا جمهوری اسلامی در 40 سالگی انقلاب نیاز به فضای متفاوتی دارد؛ فضایی که متاثر از وحدت تام ملی باشد و اگر هم اختلافی در درون هست، با تسویه حساب های اینچنینی به فکر حل آن نبود. برخوردهای چکشی و تند نتیجه ای جز سوءاستفاده های خارجی نخواهد داشت؛ موضوعی که به وضوح در مورد همین اتفاق اخیر می توان آن را دید.
کد خبر: ۸۷۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 04 February 2019

«در پی تهدید حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که قرار بود به مناسبت 22 بهمن به استان البرز سفر کرده و در جمع مردم کرج سخنرانی کند، لغو شد.» این خبر به سرعت در رسانه های گروهی داخلی و خارجی بازتاب یافت و تریبون های ضد انقلاب و معاندین نظام که منتظر فرصتی برای درشت نمایی اختلافات داخلی در ایران هستند، خیلی برجسته و پررنگ به آن پرداختند.

به گزارش «تابناک»؛ بر پایه برنامه ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که سخنرانی های ۲۲ بهمن هر سال را برنامه ریزی می کند، با هماهنگی که از سوی قائم مقام آیت الله جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صورت گرفته، قرار بر این می شود که رئیس قوه مقننه به عنوان سخنران مراسم چهل سالگی انقلاب در جمع مردم کرج حضور پیدا کند که این مسأله با واکنش امام جمعه و برخی تشکل های دانشجویی این شهر مواجه می شود.

ماجرای به هم خوردن سخنرانی لاریجانی در کرج چه بود؟

گفته می شود، علاوه بر امام جمعه کرج، بسیج دانشجویی یازده دانشگاه فعال در استان البرز هم پیشتر با صدور اطلاعیه ای، به انتخاب لاریجانی به عنوان سخنران سالگرد انقلاب در کرج واکنش نشان داده و خواستار تغییر سخنران این مراسم شده است. بسیج دانشجویی با اشاره به نقش لاریجانی در تصویب توافق هسته ای بین ایران و غرب او را متهم به ایفای نقش در تصویب «لوایح استعماری CFT و پالرمو» و دارای «روحیه اشرافی و بیگانه از مردم» توصیف کرده است.

روز جمعه دوازدهم بهمن ماه هم در حاشیه نماز جمعه شهر کرج، برخی از معترضان طومارهایی برای لغو سخنرانی رئيس مجلس امضا کردند. امام جمعه کرج هم در خطبه های نماز جمعه کرج نسبت به این انتخاب واکنش نشان می دهد و می گوید: «گویا انتخاب سخنران روز ۲۲ بهمن در کرج از طرف مرکز بوده است، عده ای به این انتخاب اعتراض دارند. هفته آینده راجع به این موضوع بحث می کنیم که وظیفه ما چه خواهد بود. یک هفته ای به دوستان وقت می دهیم ببینیم تدبیری می اندیشند یا خیر؟» امام جمعه کرج همچنین در مخالفت با سخنرانی «علی لاریجانی» گفته است: «۲۲ بهمن جشن انقلاب است. سخنران این مراسم باید انقلابی باشد».

عده‌ای از رهبری جلوتر حرکت می‌کنند/ 40سالگی انقلاب زمان وحدت است نه افتراق!

بلافاصله پس از این مواضع امام جمعه کرج و واکنش هایی که تشکل های دانشجویی نسبت به سخنرانی رئیس مجلس نشان دادند، اطلاعیه دفتر «علی لاریجانی» در پاسخ اعلام کرده است: «رئیس مجلس بر اساس اصرار جناب آقای لطفی، قائم‌مقام محترم آیت‌الله جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سخنرانی روز ۲۲ بهمن را پذیرفتند و تصور این بود که با آقای امام جمعه هماهنگی شده است.»

این اطلاعیه در ادامه تصریح می‌کند، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از مطلع شدن از اظهارات امام جمعه کرج، سخنرانی خود را لغو کرده و گفته است: «مسأله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته‌ای بدهند. امروز کشور به وحدت نیاز دارد و مخصوصا راهپیمایی ۲۲ بهمن باید مظهر وفاق در کشور باشد. آقای امام جمعه، خودشان سخنرانی نمایند یا از هر کسی که مطلوب‌شان هست، دعوت نمایند.»

این موضوعات بلافاصله اذهان را به سمت اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۱ و در هنگام سخنرانی «علی لاریجانی» در مراسم روز ۲۲ بهمن قم سوق داد. در آن مراسم شش سال پیش هم عده ای با سر دادن شعار علیه رئیس مجلس شورای اسلامی با پرتاب کفش و مهر به استقبال او رفتند و سخنرانی اش را بر هم زدند. حالا در این ماجرا رئیس مجلس دور اندیشی کرده و برای جلوگیری از اتفاقات 6 سال پیش قم تصمیم به لغو سخنرانی اش گرفته است.

تذکر رهبر انقلاب به تندروها

رهبر معظم انقلاب 4 خرداد 95 در دانشگاه امام حسین(ع) در بخشی از سخنان خود به برخی حرکت های سال های گذشته پرداخته و می گویند: «تبیین را اساس کار بدانید؛ بنده می‌بینم گاهی افرادی، جوان های احتمالاً صالح و مؤمنی، با یک کسی یا جلسه‌ای مخالفند؛ بنا می‌کنند هیاهو کردن، جنجال کردن و شعار دادن؛ من با این کارها موافق نیستم؛ هیچ فایده‌ای ندارد؛ فایده در تبیین و کار درست و هوشمندانه است. گاهی برخی از روی اغراض این کارها را می‌کنند، به پای بچه‌های مؤمن و حزب‌اللهی می‌اندازند. حواستان به این باشد.»

این دومین تذکر رهبر انقلاب در این باره بود. رهبر معظم انقلاب در تذکری که چند سال قبل دادند نیز به نوعی دیگر و با شدت بیشتر، برهم زدن سخنرانی ها را محکوم کردند. ایشان در دیداری که در تاریخ 28 بهمن ماه 1391 با مردم آذربایجان شرقی داشتند با انتقاد صريح و شديد از اقدامات برخي افراد در بر هم زدن مجلس سخنراني رئيس مجلس در قم افزودند: اينكه عده اي برخي را ضد ولايت و ضد بصيرت بنامند و شعار بدهند نظير آنچه اخيراً در قم روي داد، اقدامي غلط است و بنده كاملاً مخالف اين كارها هستم كه قبلاً هم نظير آن در مرقد مطهر حضرت امام(ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذكر دادم جلوي اين كارها را بگيرند. ایشان در ادامه گفتند: «كساني كه راه مي افتند و شعار مي دهند اگر واقعاً حزب اللهي و مؤمن هستند بدانند كه اين كارها به ضرر كشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنايي به اين حرفها ندارند كه حسابشان جداست.»

تأمل در رویکرد تریبون‌های نماز جمعه

محمدجواد فتحی عضو فراکسیون امید طی یادداشتی نوشت: اتفاقی که برای سخنرانی آقای لاریجانی افتاد، یک هجمه و آسیب به کیان مجلس و نظام قانونگذاری کشور است. آقای لاریجانی فارغ از شخصیت حقیقی خود دارای یک شخصیت حقوقی هست که همین بعد حقوقی الزاماتی را در تنظیم مناسبات و برخورد‌ها با ایشان پدید می‌آورد. به عبارتی الان بحث اصلی برهم خوردن سخنرانی شخص علی لاریجانی نیست بلکه مسأله ممانعت از سخنرانی رئیس مجلس است.

این اتفاق بیش از پیش نشان می‌دهد که شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه باید در برخی رویکرد‌ها و انتخاب‌های خود تجدید نظر جدی داشته باشد تا افراد متخلق، با تقواتر و با اطلاعات بیشتر در این مسند قرار بگیرند. اینکه در شرایط فعلی کشور که از یک سو چهل سالگی انقلاب را تجربه می‌کنیم و از سوی دیگر به شدت زیر ضرب فشار دشمنان خارجی هستیم، شاه بیت سیاست‌های داخلی باید وحدت همه گروه‌ها و رساندن صدای اتحاد به خارج از مرز‌ها باشد. اینکه چطور برخی از تریبون‌داران نماز جمعه با آن اهمیت سیاسی و تاریخی که برای ما دارد، در درک این ضرورت آشکار ناتوان مانده‌اند و خلاف آن رفتار می‌کنند، جای تأمل و تأسف فراوان دارد. تریبونی که چنین ضرورت ساده‌ای را درک نکند چطور می‌تواند داعیه‌دار هدایت و ارشاد اخلاقی، سیاسی و دینی توده جامعه باشد؟

این فرض البته در حالی است که بپذیریم اتفاق رخ داده سهوی و از روی برداشت‌های اشتباه بوده. به عبارتی اگر چنین اقدامی از روی قصد و با اشراف به اطراف قضیه بوده باشد قطعاً مسأله بسیار بغرنج‌تر و تأسف‌بارتر است. اما مسأله مهم دیگر این است که آیا شأن نمایندگی و همین طور آزادی رأی و تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی اینقدر تنزل یافته که رئیس مجلس به خاطر رأیی که داشته اینطور تخطئه شود؟ در هر حال ماجرای سخنرانی آقای لاریجانی در کرج به طور یقین اگر یک گروه را خوشحال کند، آن گروه دشمنان خارجی انقلاب هستند که وحدت ما را خدشه‌دار شده می‌بینند.

درخواست پیگیری لغو سخنرانی لاریجانی در کرج

نواب رئیس مجلس خواستار پیگیری موضوع سخنرانی لاریجانی در کرج شوند. «مسعود پزشکیان» و «علی مطهری»، خواستار پیگیری لغو سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در استان البرز که قرار بوده به مناسبت سالگرد چهل سالگی انقلاب برگزار شود، شدند.

«علی مطهری» در این زمینه گفته: راجع به اتفاقی که برای سخنرانی رئیس مجلس در کرج افتاد عده‌ای از دوستان می‌خواستند که تذکر بدهند اما نوبتشان نبود. از مسئولان قضائی خواستار آن هستیم که موضوع را دنبال کنند. وی ادامه داد: ما به عنوان هیأت رئیسه مجلس وظیفه داریم از اقتدار، شأن و منزلت مجلس دفاع کنیم؛ انشاءالله مقامات مسئول هم این موضوع را پیگیری می‌کنند.

امام جمعه اصفهان: تندرو‌ها را جدی نگیرید

حجت الاسلام والمسلمین «محمدتقی رهبر» در توضیح حملات اخیر به «علی لاریجانی» گفت: «به هر حال گروهی به اشتباه توقع دارند که آقای لاریجانی چون اصولگراست، هرآنچه خودشان قبول دارند را بدون هیچ اما و اگری قبول کنند. آن‌ها باید بدانند، علی لاریجانی رئیس مجلس نظام است و توقعی که از یک چنین صاحب‌منصبی می‌رود، چیزی جز اعتدال و مصلحت‌اندیشی نمی‌تواند باشد.»

امام جمعه موقت اصفهان و نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به اینکه "کشور شرایط حساسی دارد و طبیعی است که بزرگان به افراط و تفریط نه بگویند" تأکید کرد: «البته به شما نصیحت می‌کنم، تندرو‌ها و افراطیون را کلا جدی نگیرید و کار‌هایشان را به حساب جریان اصولگرایی و اصولگرایان نگذارید. متاسفانه از همان اول انقلاب، گروهی همیشه دنبال این بودند تا با کار‌های جنجالی در کشور تفرقه بیاندازند و به همین دلیل سفارش من این است که جدی‌شان نگیرید.»

محمدتقی رهبر همچنین تأکید کرد: «این قبیل کار‌های افراطی نمی‌تواند لاریجانی را از اصولگرایان جدا کند».

برخی جلوتر از رهبری حرکت می‌کنند

رسانه های داخلی در اردوگاه اصلاح طلبان به طور جدی به انتقاد از امام جمعه کرج و برخی گروه های مخالف حضور لاریجانی در این شهر پرداخته و در مصاحبه ها، گزارش ها و یادداشت های مختلف خواستار این هجمه به جایگاه رئیس مجلس شده اند و آن را تندروی خوانده اند که باید جلوی آن گرفته شود. در طرف مقابل اصولگرایان یا به طرح کلیت این خبر اکتفا کرده اند یا اینکه در موارد محدود به نقد رئیس مجلس پرداخته اند و اینکه چه موضوعاتی باعث این انتقادات به او شده است؟

قطعا جمهوری اسلامی در 40 سالگی انقلاب نیاز به فضای متفاوتی دارد. فضایی که متاثر از وحدت تام ملی باشد و اگر هم اختلافی در درون هست، با تسویه حساب های اینچنینی به فکر حل آن نبود. برخوردهای چکشی و تند نتیجه ای جز سوء استفاده های خارجی نخواهد داشت؛ موضوعی که به وضوح در مورد همین اتفاق اخیر می توان آن را دید.

این اتفاق علاوه بر اینکه از حیث موضوع وحدت ملی پیام خوبی به همراه نداشت، این موضوع باعث خدشه دار شدن جایگاه نمایندگی مجلس، شأن ریاست مجلس و ریاست قوای سه‌گانه کشور شد. واقعا باید درباره این دست برخوردها و اتفاقات فکر اساسی شود و برای مرتفع کردن آن چاره ای اندیشیده شود. حداقل پس از سال 91 و به هم زدن سخنرانی رئیس مجلس در دو نوبت رهبری انقلاب به عنوان عالی ترین مقام کشور به این موضوع واکنش تند نشان داده اند و خواستار جلوگیری از آن شده اند؛ اما گویا برخی نه به فکر وحدت ملی هستند، نه شرایط کشور را درک می کنند و نه به جایگاه رؤسای قوا توجه دارند. این افراد حتی در مورد چنین مسائلی نشان داده اند خود را جلوتر از رهبری می دانند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار