بازدید 7707

بیماری‌های بارداری، کدام خطرناک است؟

کد خبر: ۸۷۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 04 February 2019

وجود برخی بیماری‌ها در بارداری میتواند زندگی مادر و جنین را به خطر بیندازد. این بیماریها که از جمله آنها میتوان به فشار خون بالا در بارداری، دیابت بارداری، سردرد و ... اشاره کرد، برخی پیش از بارداری یا در حین آن بروز میکنند و باید هرچه سریعتر شناسایی و درمان شوند.

پره اکلامپسی در بارداری

بیماری فشار خون بارداری که در اصطلاح پزشکی پره اکلامپسی نیز نامیده میشود از جمله بیماریهای خطرناک در بارداری به حساب می آید. چون میتواند آسیبهای جبران ناپذیر به بدن وارد کند. فشار خون بارداری معمولا از هفته بیستم بارداری بروز می‌کنند  و در صورت عدم درمان می‌تواند جان مادر و جنین را تهدید کند. از جمله علائمی که میتواند خانم باردار را نسبت به این بیماری آگاه کند میتوان به تنگی نفس، ورم دست و پا و احتباس ادراری اشاره کرد.

دیابت در بارداری

برخی خانمهای باردار ممکن است در این دوران دچار دیابت شوند که به آن دیابت بارداری گفته میشود. در دیابت بارداری که نوعی از بیماری‌های خطرناک دوران بارداری به حساب می آید ممکن است بعد از زایمان مادر را در معرض دیابت نوع دوم قرار دهد. در این بیماری که حجم قند خون بالا میرود بدن به اندازه کافی نمیتواند انسولین تولید کند. در خانم بارداری تغییرات هورمونی میتواند واکنش سلولها نسبت به انسولین را کمتر کند.

اغلب در هفته 24 تا 28 بارداری آزمایش قند خون انجام میشود تا چناچه خانمی در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارد، شناسایی شود.

کم خونی و بارداری

خانم باردار ممکن است در بارداری دچار کم خونی شود که اغلب با نشانه هایی مانند خستگی زیاد، تنگی نفس، و رنگ پریدگی بروز میکند. برای رفع کم خونی ابتدا باید رژیم غذایی تنظیم شود. با رفع کم خونی و افزایش گلبولهای قرمز به کمک رژیم غذایی، مصرف فولیک اسید و مکمل آهن میتوان تمام علائم ناشی از آن را کاهش داد. در تمام طول دوران بارداری سطح گلبول‌های قرمز و آهن خون بررسی می‌شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل فورا درمان لازم انجام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر