بازدید 2716
لاریجانی:‌

مردم ایران با همه چالش‌ها مقابله خواهند کرد

کد خبر: ۸۷۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹ 02 February 2019

علی لاریجانی اظهار داشت: تحریم ها و فشارهای آمریکا بدون لطمه نیست ولی رسیدن به اقتدار اقتصادی بدون تحمل سختی امکان پذیر نیست.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، شبکه تلویزیونی المیادین در چارچوب ویژه برنامه های خود به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان درباره مهمترین مسائل داخلی، منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

مردم ایران سرنوشت خودشان را تعیین و با عزت و افتخار زندگی می کنند

ملحم ریا خبرنگار المیادین در تهران، پس از تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از لاریجانی پرسید: امروز پس از گذشته چهار دهه از انقلاب اسلامی، ایران را چگونه می بینید؟

لاریجانی در پاسخ گفت: در زمینه های مختلف می توان درباره پاسخ به این سؤال صحبت کرد. وقوع انقلاب اسلامی در سال 57 یک رخداد بزرگ تاریخی بود. ما مشاهده می کنیم برخی از صاحبنظران از این انقلاب به عنوان یک زلزله بزرگ در منطقه خاورمیانه یاد می کنند، چرا که شاه در ایران یک حاکم مستبد و دیکتاتور و در عین حال سرسپرده آمریکا بود. او در داخل کشور مخالفان خود را تحت فشار قرار می داد و زندان های خود را با زندانی های سیاسی مبارز پر کرده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود ایران در دوره شاه کاملا تسلیم خواسته ها و نظرات غرب بود. کشورهای عربی در آن زمان علیه رژیم صهیونیستی مبارزه می کردند و شاهد وقوع چندین جنگ بین دو طرف بودیم؛ حال آنکه شاه با این رژیم روابط خوبی برقرار کرده بود و به آن نفت می داد. به هر حال این انقلاب حادثه مهمی بود و مردم ایران همه این معادله ها را در منطقه واژگون کرد تا ایران به قطب دفاع از ملت فلسطین و مبارزه قانونی دیگر ملت های مسلمان تبدیل شود. به لحاظ اقتصادی نیز در آن دوران تنها چند شهر از آبادانی برخوردار بودند و سایر شهرها ویران بود و رژیم آنها را به حال خود رها کرده بود.

تهران و شیراز از درآمدهای حاصل از فروش نفت استفاده می کردند و روستاها به حال خود رها شده بودند. شاید برای شما جالب باشد اگر بگویم در دوره شاه فقط 200 روستا از جاده آسفالت برخوردار بودند ولی اکنون ایران دارای 100 هزار کیلومتر جاده آسفالت است. در زمان شاه هیچ روستا و شهری گاز نداشت و امروز تقریبا همه شهرهای ایران از نعمت گاز برخوردار هستند و گاز تقریبا به 70 درصد روستاها نیز رسیده است.

در دوان شاه فقط شمار اندکی از روستاها از برق برخوردار بودند و امروز تقریبا همه روستاها برق دارند و آب آشامیدنی نیز به همین منوال. رویکرد انقلاب اسلامی در ایران به سمت حمایت از محرومان بود و هزینه زیادی در این زمینه صرف شد و اکنون روستاهای ما برق، رادیو و تلویزیون، گاز، خدمات و امکانات بهداشتی و مدرسه دارند. در زمینه مسائل استقلال کشور نیز باید گفت ایران در دوره شاه کشور وابسته ای بود و سفیر انگلیس و آمریکا دستور می دادند در ایران چه کاری انجام شود.

اما امروز ایران کشور مستقلی است و مردم سالاری در آن حاکم است و این مردم هستند که حاکمان خود را انتخاب می کنند؛ از رهبر انقلاب گرفته که با واسطه توسط مجلس خبرگان انتخاب می شود تا ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس همه و همه توسط مردم انتخاب می شوند. در حال حاضر قدرت در ایران دست به دست می شود و این یک رخداد بسیار مهم است که مردم رهبران خود را انتخاب می کنند و برای خود به طور مستقل تصمیم می گیرند.

ما برای رسیدن به این اهداف هزینه دادیم و در ابعاد مختلف انقلابی در حوزه اقتصاد و سیاست در داخل و خارج به وجود آمد. همه ما دیدیم که جنگ را بر ما تحمیل و سپس در چند مرحله به خاطر مسئله هسته ای تحریم مان کردند. ولی در نهایت این دستاورد انقلاب اسلامی است که مردم سرنوشت خودشان را تعیین و با عزت و افتخار زندگی می کنند.

دشمنان در رسیدن به اهداف خود و به راه انداختن آشوب در منطقه ناکام ماندند

علی لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا در این چهار دهه شعارهای انقلاب اسلامی به واقعیت پیوسته است یا خیر، گفت: نمی توان گفت همه شعارها محقق شده اند ولی در هر بخشی یک حرکت و جنبش به وجود آمده است. مثلا در حوزه رفاه عمومی شاهد نقص هایی هستیم و باید پرسید چرا این نقص ها وجود دارد؟ زیرا دشمنان قصد دارند ملت ایران را آزار دهند، هشت سال جنگ را بر این مردم تحمیل کردند و ما مجبور شدیم در طول این هشت سال از سرزمین خود دفاع کنیم و حدود 200 هزار شهید دادیم و 1000 میلیارد دلار به ما خسارت زدند و این مسئله بر مسیر توسعه کشور تأثیر گذاشت.

ما برای حفظ استقلال خود باید این هزینه را می دادیم، چرا که شعار انقلاب دفاع از کشور و استقلال آن بود. ما این هزینه را متحمل شدیم و به توسعه کشور لطمه وارد آمد، اما یک فایده ای نیز برای ما در پی داشت و کشورهای قدرتمند فهمیدند نمی توانند سر به سر ایران بگذارند و اگر مرتکب چنین اشتباهی شوند گیر می افتند و ایران آنها را رها نمی کند. بله این ظرفیت به وجود آمد.

ولی در برخی از زمینه ها به خاطر همین مسائلی که به آن اشاره کردم توانستند به ما ضرباتی وارد کنند. تحریم هایی که از اول انقلاب بر ما تحمیل کردند و فشارهایی که آمریکا بر ملت ما اعمال می کند و بسیاری از کشورها نیز این فشارها و تحریم ها تبعیت می کنند، بر روند توسعه اقتصادی تأثیر منفی می گذارد و ما در مبادلات تجاری متحمل ضربه هایی از این ناحیه شدیم. اما دشمنان در بسیاری از زمینه ها نیز به اهداف خود نرسیدند. شما اطلاع دارید که دوره جورج بوش پسر شعار خاورمیانه جدید را به راه انداختند ولی مشاهد کردید با چه خجالت و افتضاحی از عراق خارج شدند.

در حال حاضر رئیس جمهور آمریکا وقتی قصد دارد به عراق سفر کند مجبور است شب بیاید و برگردد و این به دلیل نفرتی است که از آنها در میان مردم عراق به وجود آمده است. اما در عین حال ایران در میان مردم منطقه از محبوبیت و احترام برخوردار است. ما به مردم عراق و سوریه برای نابودی داعش کمک کردیم. من به یاد دارم در بحبوحه بهار عربی و بحران کشورهای عربی به یکی از کشورهای کوچک منطقه سفر کردم و به امیر این کشور گفتم شما چرا از مخالفان در سوریه حمایت می کنید؟ او در پاسخ گفت در سوریه به زودی شاهد تغییرات ریشه ای خواهیم بود.

من به وزیر خارجه یکی دیگر از کشورهای منطقه که در همان دیدار حضور داشت گفتم شما چرا تلاش می کنید شرایط را در سوریه تغییر دهید و از گروه های تروریستی در آنجا حمایت می کنید؟ او در پاسخ من گفت دو هفته صبر کنید تا ببینید چگونه در مسجد اموی دمشق نماز می خوانیم! ولی نتوانستند چنین کاری انجام دهند. در لبنان نیز می خواستند چنین اقداماتی انجام دهند و اسرائیل به دروازه های بیروت رسید، ولی حزب الله آنان را سرجایشان نشاند. بنابر این دشمنان در رسیدن به اهداف خود و به راه انداختن آشوب در منطقه ناکام ماندند و امروز نیز به طور کامل از تحقق این اهداف ناتوان هستند.

تبدیل تهدیدهای اقتصادی آمریکا به فرصت و رسیدن به اقتدار اقتصادی

مجری المیادین در ادامه پرسید: از سخنان شما چنین استنباط می کنم که در واقع اوضاع تغییر کرده است و جایگاه آمریکا در منطقه با چند دهه پیش تغییر کرده است، اما چالش ها همچنان ادامه دارد. رئیس جمهور آمریکا چند ماه پیش از توافقنامه هسته ای خارج شد و تحریم ها را علیه ایران بازگرداند و گفت این تحریم ها شدیدترین تحریم های تاریخ علیه ایران هستند. به نظر شما آیا آمریکا با اعمال این تحریم ها موفق می شود به اهداف خود برسد و آیا این تحریم ها بر ایران تأثیر منفی می گذارند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: البته آمریکا تهدیدهای خود را عملی و تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده است و شما در اخبار جزئیات این مسئله را شنیده اید، ولی تا این جای کار موفق نبوده اند. ما به درخواست آنها دو سال در مورد پرونده هسته ای مذاکره کردیم و شما می دانید باراک اوباما دو نامه به رهبر انقلاب نوشت و از ایشان در این زمینه درخواست مذاکره کرد.او در این نامه ها تأیید کرد که حق غنی سازی اورانیوم ایران را به رسمیت می شناسند و قصد دارند با ایران در این زمینه کار کنند.

از این رو، آمریکا از ابتدا درخواست چنین مذاکره ای کرد ولی پس از چند وقت رئیس جمهور آمریکا تغییر کرد و معادلات را به هم زد و ثابت کرد آمریکا هیچ وقت به تعهدات خود پایبند نیست و یک کشور لاابالی است. حتی دولت جدید آمریکا از توافقنامه پاریس هم خارج شد در حالی که موضوع توافقنامه پاریس یک موضوع جهانی است و موضوع آب و هوا مسئله ساده ای نیست و با زندگی همه بشریت ارتباط دارد ولی آمریکا از آن خارج شد چرا که احساس مسئولیت نمی کنند. دولتمردان جدید آمریکا چه می خواستند؟ آنها تصوراتی واهی دارند و من فکر می کنم با یک چالش مهمی رو به رو هستیم. آنها گمان می کردند می توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و علنی این موضوع را اعلام کردند ولی آیا توانستند چنین کاری کنند؟ گفتند ما آبان ماه امسال صادرات نفت ایران را صفر می کنیم ولی نتوانستند.

تصورات آمریکایی ها برای ما اهمیتی ندارد، چرا که از آزمون ها و چالش های زیادی در طول این چهل سال عبور کرده ایم. زمان شاه جمعیت ایران 36 میلیون بود و ما شش میلیون بشکه نفت صادر می کردیم ولی با وجود اینکه اکنون جمعیت ایران 80 میلیون است دو میلیون بشکه نفت صادر می کنیم. چگونه توانستیم چنین امری را ممکن سازیم؟ ما روی پای خود ایستادیم و وابستگی مان را به نفت کاهش دادیم. یکی از سیاست هایی که ما دنبال می کنیم این است که اتکای بودجه کشور به نفت را کاهش بدهیم.

میزان صادرات نفت ما پس از اعمال تحریم های آمریکا کاهش یافته است اما ما به فروش نفت خود ادامه می دهیم حال آنکه آنان می خواستند صادرات ما را به صفر برسانند ولی نتوانستند. برخی از کشورها مجبور هستند از آمریکا پیروی کنند و به دستوارت این کشور گوش بدهند ولی مهم این است که آنها نتوانستند از صادرات نفت ایران جلوگیری کنند و اگر چنین کاری کنند برای خود آنان مشکلات و گرفتاری هایی به وجود می آید. ممکن است اقدامات آمریکا در برخی از بخش های اقتصاد ما اختلال ایجاد کند ولی ما از این مسئله نیز به نحوه مطلوب استفاده خواهیم کرد.

اجازه دهید نکته مهمی را به شما بگویم؛ در زمان جنگ تحمیلی همه کشورهای غربی و حتی شوروی سابق به ما تسلیحات نمی دادند، ولی آیا ما نجنگیدیم؟ چرا جنگیدیم و در کنار جنگ کار دیگری نیز انجام دادیم و توانستیم در ساخت تسلیحات جنگی پیشرفت کنیم، هر چند این مسئله زمانبر بود ولی اگر امروز ما توان ساخت موشک بالستیک داریم به دلیل کسب توانایی در آن دوران است. این مسئله در زمینه ها و ابعاد دیگر نیز قابل تکرار است و اگر ما را در زمینه فروش نفت تحت فشار قرار دهند ما برای تنظیم امور اقتصادی خود راه های دیگری خواهیم یافت. مردم ایران مردم آبدیده و با تجربه ای هستند و با همه چالش ها مقابله خواهند کرد.

اوضاع به این صورت نیست که تیمی در خزانه داری آمریکا بنشینند و حکم صادر کنند که اجازه نمی دهند نفت کشوری صادر شود، با همه تلاش های انها ما نفت خود را به اندازه های که لازم داریم فروختیم و خواهیم فروخت. در خیلی جاها ما در پالایشگاه های خود بنزین تولید می کنیم و در زمینه تولید بنزین به خودکفایی رسیده ایم، این در حالی است که پیشتر برای وارادت بنزین دچار مشکل بودیم و توانستیم از این مرحله عبور کردیم. تحریم ها و فشارهای آمریکا بدون لطمه نیست ولی رسیدن به اقتدار اقتصادی بدون تحمل سختی امکان پذیر نیست.

شناخت آمریکایی ها در مورد مسائل منطقه ضعیف است

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا هدف آمریکا از تحریم ایران تغییر نظام است یا به قول وزیر خارجه آمریکا تغییر رفتار ایران، گفت: اینکه وزیر خارجه آمریکا به کشورهای منطقه سفر می کند و می خواهند کنفرانس هایی را تشکیل دهند اهمیت چندانی ندارد. این اقدامات نشانه اقتدار یک کشور نیست و اگر می توانستند کاری از پیش ببرند نیازی به این چرخ زدن ها و در سایر کشورها و کنفرانس بازی نبود. اما سؤال مهم این است که با این اقدامات دنبال چه هدفی هستند؟ هدف آنان مسائل منطقه است و سایر امور برای آنان در حاشیه قرارد دارد.

آنها به خوبی می دانند نمی توانند شیوه رفتار ایران را تغییر دهند ولی دنبال محقق ساختن اهداف دیگر هستند. طرح معامله قرن که در حال ترویج آنان هستند به نظرشان از اهمیت زیادی برخوردار است و آنها تا حدودی در این مسیر پیشرفت داشته اند. آنها می خواهند درگیری موجود بین اعراب و اسرائیل را برای همیشه حل کنند و لازمه این خواسته این است که کشورهای عربی روابط خود را با اسرائیل عادی کنند و مسئله فلسطین را به نوار غزه محدود کنند و آوارگان فلسطینی را با پرداخت پول در کشورهای دیگر ساکن کنند. اما ایران زیر بار این مسئله نخواهد رفت هر چند متأسفانه برخی کشورها تسلیم این خواسته شده اند.

در نهایت، موفق به انجام این کار نخواهند شد زیرا مسئله فلسطین موضوع ساده ای نیست، این موضوع در ذهن و مغز جوانان منطقه نفوذ و رسوخ کرده است. کشورهایی که قصد عادی سازی روابط با رژیم صهیوینستی را دارند خود را بی لیاقت می کنند و این طرح هیچگاه به نتیجه نمی رسد. ما شنیدیم که آمریکایی ها مجموعه ای نیز تشکیل داده اند به اسم مجموعه راهبردی برای منطقه. فکر نمی کنم با این اقدامات بتوانند مشکل فلسطین را حل کنند. به نظرم شناخت آنها در مورد مسائل منطقه ضعیف است.

آمریکایی ها گمان می کنند برخی از کشورهای منطقه که به آنان قول هایی می دهند می توانند کاری از پیش ببرند و به همین دلیل با این کشورها وارد مذاکره می شوند و تصمیمات خود را بر این اساس اتخاذ می کنند. اما همیشه عدم پختگی در این تصمیمات مشهود بوده است. آمریکایی ها باید در ابتدا مشکلات داخلی خود را حل کنند و برای اختلافات دولت و کنگره که برای انها رسوای به بار آورده چاره اندیشی کنند و سپس برای منطقه راه حل پیشنهاد دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار