بازدید 2091

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) در مورد عیوب

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) در مورد عیوب
کد خبر: ۸۷۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ 30 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)


عيوب
سؤال 650 -در نكاح دائمى اگر زن قبل از نزديكى، به علّت عنين بودن مرد طلاق بگيرد يا به هر علّت ديگرى عقد نكاح فسخ شود در اينصورت شوهر نسبت به نصف مهر مشغول الذمه است و اگر هم قبلاً كل مهر را پرداخت كرده نسبت به نيمى از آن حق رجوع دارد. حال اگر قبلاً زن مهر خود را به طور كامل به شوهر خود هبه كرده باشد آيا در اينصورت نيز بايد به ميزان نصف مهر به شوهر سابق خود برگرداند؟

جواب: اگر به جهت «عنّين» بودن مرد، عقد فسخ شود بايد زوج نصف مهر را پرداخت نمايد و اگر بجهت عيبهاى ديگرى كه موجب فسخ است عقد فسخ مى شود اگر نزديكى انجام نشده چيزى بر زوج واجب نيست و اگر نزديكى انجام شده بايد تمام مهر را بدهد و در صورت هبه كردن مهر خود به شوهر لازم نيست نصف مهر را بشوهر برگرداند بلكه اگر هبه معوضه نباشد مى تواند نصف مهر خود را از زوج مطالبه نمايد.

سؤال 651 -با توجه به موارد فسخ نكاح در صورتيكه زوجه دچار چسبندگى لب كوچك فرج باشد كه امكان دخول نباشد ولى چسبندگى مزبور طبق نظريه پزشك متخصص بسهولت قابل جراحى باشد آيا عيب مزبور از موجبات فسخ نكاح مى باشد يا خير؟

جواب: بلى از موجبات فسخ نكاح مى باشد.

سؤال 652 -زوج قبل از عقد مجنون بوده زوجه نمى دانسته در اين صورت عقد باطل بوده يا منعقد شده و زوجه فسخ مى كند و باز اين مسئله چند صورت دارد جنون زوج قبل از عقد و بعد از عقد قبل از مقاربت و بعد از مقاربت لطفاً جواب چند صورت را بيان بفرمائيد.

جواب: در فرض مسأله زوجه حق فسخ نكاح را دارد چه اينكه قبل از عقد مجنون بوده و زوجه نمى دانسته يا اينكه بعد از عقد جنون عارض زوج شود و اگر مقاربت صورت گرفته است زوجه استحقاق تمام مهر را دارد و اگر مقاربت صورت نگرفته است استحقاق چيزى را ندارد.

سؤال 653 -در مورد عيوب موجب فسخ نكاح در زنان، در حال حاضر بيماريهاى جديدى بوجود آمده كه خطر آنها ممكن است به مراتب از بيماريهاى ذكر شده بيشتر باشد، به عنوان مثال: بيمارى ايدز و يا بيمارى سلّ و بيماريهاى ديگر، حال سؤال اين است كه با توجّه به مطالب فوق مى شود موارد و مصاديق ديگرى از عيوب و بيماريها را هم شمارش كرد و جزو عيوبى آورد كه موجب فسح نكاح است؟ ملاك اين بيماريها براى قابل فسخ بودن نكاح چيست؟

سؤال 653 -عيوب موجب فسخ نكاح در توضيح المسائل بيان شده است و غير آن هر چند خطرناكتر باشد به آن اضافه نميشود.نگاه و لمس س 654 -آيا در كشورهاى اروپايى دست دادن و نگاه كردن به زنهايى كه هيچ گونه خود را نمى پوشانند اشكال دارد يا خير؟

جواب: اگر بدون قصد لذّت به آن قسمت از بدن زنهاى كافر كه معمولاً نمى پوشانند نگاه كنند در صورتى كه نترسند به حرام بيفتند اشكال ندارد و دست دادن به آنها اشكال دارد.

سؤال 655 -در موارد محذورات اخلاقى - اجتماعى، دست دادن با دستكش و بدون ريبه با زنانِ نامحرم چه حكمى دارد؟

جواب: اگر بصورت معمولى و بدون ريبه باشد مانعى ندارد.

سؤال 656 -حدّ گفت و گوى مجاز نامحرمان را بيان فرمائيد؟

جواب: در صورتى كه موجب فساد نباشد اشكال ندارد.

سؤال 657 -خياطى كردن مردان براى زنان چه حكمى دارد؟

جواب: جايز نيست چون مستلزم حرام مى باشد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی