بازدید 11595

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) در مورد عقد موقت

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) در مورد عقد موقت
کد خبر: ۸۷۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 30 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)


عقد موقت
سؤال 642 -برخى از جوانان مسلمان جهت رفع نياز غريزه جنسى با زنان ارتباط برقرار مى كنند در حالى كه هيچ راه شرعى را در نظر نمى گيرند آيا براى كسانى كه زبان نمى دانند و امكان خواندن را ندارند قصد استرقاق و يا نكاح معاطاتى (تنها در اين موارد) مى تواند رافع معصيت باشد يا نه؟

جواب: راهى جز اينكه مفهوم عقد موقّت را بر او تفهيم كنند و او و يا بوكالت از طرف او و به اصالت از طرف خود صيغه را بخوانند و رعايت محتواى عربى را با انشاء به هر زبان كه باشد با شرائط بكنند وجود ندارد.

سؤال 643 -زن و مردى به داشتن رابطه جنسى با يكديگر تمايل داشته اند و مرد فقط با توجه به اينكه زن به داشتن رابطه جنسى با او تمايل دارد، زن را براى مدتى كه مى دانسته و يقين داشته كه به داشتن رابطه با او (مرد)رضايت دارد بدون اينكه به زن چيزى بگويد به عقد موقت خود در آورده و بعد بين آنها آميزش صورت گرفته است. حال با توجه به مقدمه ذكر شده آيا عقد فوق باطل است و عمل انجام گرفته زنا محسوب مى شود؟ توضيح اينكه زن مذكور از زنان فاسد و بى بندو بار بوده است؟

جواب: در عقد موقت تعيين مدّت و همچنين مبلغى كه بعنوان مهر معين مى شود بايد با رضايت و اطلاع طرفين باشد و در غير اين صورت عقد باطل است.

سؤال 644 -شخصى از كشور جمهورى اسلامى وارد كشورى اروپايى مى شود و با زنى آشنا و علاقمند مى شوند كه با هم ازدواج كنند اما در آن كشور روحانى نيست كه صيغه عقد را بخواند، دفترهايى مخصوص دارند كه به آنجا مراجعه مى كنند و مشخّص است كه صيغه عقد خوانده نميشود و به روش و رسومات خود عمل مى كنند، آيا اين شخص از نظر اسلام با آن زن عقد بسته است؟ و عقد آنها صحيح و درست است؟

جواب: بايد خود يا وكيل آن دو به هر زبانى كه مى توانند صيغه عقد را بخوانند و بعد جهت انجام مراسم قانونى به مراكز مربوطه مراجعه نمايند.

سؤال 645 -فردى زنى را براى مدّتى مثلاً ده سال صيغه كرده و بعد از دو سال بقيّه مدّت صيغه را بخشيده، آيا زن در هنگام بخشيدن مدّت مثل عقد دائم از حيض و نفاس بايد پاك باشد يا خير؟ و همچنين زوج در بين عدّه مى تواند به همسرش رجوع كند؟

جواب: پاك بودن از حيض و نفاس در عقد منقطع لازم نيست، همچنين زوج نمى تواند در بين عدّه رجوع نمايد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی