بازدید 2678

اعلام آمادگی رئیس جمهوری کوزوو برای توافق سازش با صربستان

رئیس جمهوری کوزوو در نامه‌ای به همتای آمریکایی خود اعلام کرد، کوزوو برای یک توافق سازش با صربستان به منظور حل مسائل دیرینه میان این دو کشور آماده است.
کد خبر: ۸۷۴۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 30 January 2019

رئیس جمهوری کوزوو در نامه‌ای به همتای آمریکایی خود اعلام کرد، کوزوو برای یک توافق سازش با صربستان به منظور حل مسائل دیرینه میان این دو کشور آماده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، صربستان و استان سابقش کوزوو که در سال ۲۰۰۸ میلادی اعلام استقلال کرد، در سال ۲۰۱۳ میلادی متعهد شدند تا با هدف حل مسائل وارد مذاکراتی با حمایت اتحادیه اروپا شوند اما تاکنون پیشرفت اندکی حاصل شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی هنگامی که دولت پریشتینا تعرفه‌های گمرکی را بر واردات محصولات از صربستان تا ۱۰۰ درصد افزایش داد، این مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. صربستان اعلام کرده تا زمانی که وضعیت تجاری به حالت نرمال و عادی بازنگردد، هیچ مذاکره‌ای با کوزوو برگزار نخواهد کرد.

هاشم تاچی، رئیس جمهوری کوزوو در این نامه به دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش مورخ هشتم ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۸ دی) گفت‌: من آماده‌ام و تمایل دارم تا سازش‌های لازم را انجام دهم تا به یک راه‌حل جامع و متعادل که شامل تمامی مسائل مهم می‌شود، دست یابیم و به موجب آن به این درگیری چندین ساله با صربستان پایان دهیم و صلح را در کل منطقه برقرار سازیم.

هنوز مشخص نیست که چرا هاشم تاچی این نامه را اکنون منتشر کرده آن هم چند روز پس از اینکه وی نامه‌ای را از جانب ترامپ دریافت کرده بود که در آن از همتای کوزووی‌ای‌اش خواسته بود هر کار می‌تواند برای دستیابی به یک توافق با صربستان دو دهه پس از پایان جنگ انجام دهد.

تاچی در ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرده بود که به دنبال راه حلی با صربستان از طریق اصلاح مرزهاست اما به گفته سیاستمداران و تحلیلگران در کوزوو این اظهارات تاچی به معنای معاوضه اراضی است.

برنامه تاچی زنگ هشداری را بین همسایگان حوزه بالکان و دولت‌های غربی به صدا درآورد که این برنامه را اقدامی برای گرفتن سه شهر صربستانی که عمدتاً آلبانی‌ها ساکن آن بوده‌اند تلقی می‌کنند که ۹۰ درصد از جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهد.

اگر یک معاوضه اراضی صورت گیرد، صربستان بخش شمالی کوزوو را که عمدتاً اقلیت‌های صرب در آن ساکن هستند و قدرت و اختیارات دولت پریشتینا را به رسمیت نمی‌شناسند، در اختیار خواهد گرفت.

این‌ در حالی است که نخست وزیر کوزوو اعلام کرده تمایلی ندارد تا تصمیم دولتش را در خصوص تعرفه‌های تجاری تغییر دهد.

واشنگتن همچنان بزرگترین حامی کوزوو از لحاظ سیاسی و مالی محسوب می‌شود. کوزوو از سوی نزدیک به ۱۱۰ کشور به رسمیت شناخته شده است اما صربستان، روسیه و پنج کشور عضو اتحادیه اروپا کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار