بازدید 12981
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

ابرچالش بیکاری و بحران معیشتی و فقر را در کشور داریم/ درآمد زیر پنج میلیون زیر خط فقر به شمار می‌آید

انتقادات به افزایش حقوق 20درصدی در سال 98 همچنان در مجلس شورای اسلامی وجود دارد. بسیاری از نمایندگان از این اقدام دولت ناراضی هستند و این میزان افزایش را متناسب با تورم موجود در جامعه نمی‌دانند و بر این باورند که ادامه این روند باعث می‌شود مردم فقیرتر شوند.
کد خبر: ۸۷۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 28 January 2019

انتقادات به افزایش حقوق 20درصدی در سال 98 همچنان در مجلس شورای اسلامی وجود دارد. بسیاری از نمایندگان از این اقدام دولت ناراضی هستند و این میزان افزایش را متناسب با تورم موجود در جامعه نمی‌دانند و بر این باورند که ادامه این روند باعث می‌شود مردم فقیرتر شوند.

رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: تورم عینی یعنی آنچه امروز در بازار ملموس و محسوس است؛ یعنی 80 درصد، ولی آنچه دولت اعلام کرده، چیزی حدود 40 درصد است که به نظر من، حداقل دو برابر آن چیزی است که واقعاً وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نکته جالب اینکه در این شرایط برای کارمندان افزایش حقوق و دستمزد 20 درصد در نظر گرفته ‌شده، ولی برای کارگران هنوز کاری انجام ‌نشده که به نظر من، به‌ شدت جای نگرانی دارد، قشر کارگری در ایران، بیش از 50 درصد از جامعه را در بر می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در کشور ما کارفرما دولت است. اگر بخواهند امسال 20 درصد در حقوق‌ها افزایش دهند، یعنی 60 درصد از تورم واقعی کمتر خواهد بود. در حال حاضر بیش از 40 میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کند.

وی گفت: دولت اعلام کرده که زیر 3 میلیون تومان درآمد، زیر خط فقر به حساب می‌آید؛ اما به نظر من با این تورم موجود، بالای 5 میلیون درآمد هم زیر خط فقر به شمار می‌آید. نمی‌شود این را انکار کرد و باید این را از مردم پرسید که چگونه گذران زندگی می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ابرچالش بیکاری و بحران معیشتی و فقر در کشور داریم. ما در سال 97 فقیرتر شدیم و تورم ما تا 80 درصد رشد کرد و اگر همه اینها را کنار هم بگذاریم، نمی‌توان با 20 درصد جوابگوی نیاز مردم باشیم.

این نماینده با اشاره به اوضاع مجلس و انتقاد از رفتار برخی نمایندگان گفت: متأسفانه نمایندگان مجلس در شورای عالی کار و یا شورای عالی حقوق و دستمزد، حق رأی ندارند و تنها ناظرند و بیشترین تأثیرات را خود دولتی‌ها و وزیر کار و پس از آن هم شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای و صندوق‌های بازنشستگی دارند.

این نماینده همچنین خاطرنشان کرد: مجلس نمی‌تواند قانونی بیشتر از 3 درصد در افزایش‌ها دخالت داشته باشد؛ اما ابزارهای دیگری در دست نمایندگان است که می‌تواند دولت را مجاب به پذیرش نظریات خود کنند. برخی از نماینده‌ها گاهی با لابی و اقدامات دیگر آن‌ قدر به دولت فشار وارد می‌کنند که به خواسته خودشان می‌رسند و می‌توانند یک پروژه میلیاردی را در یک حوزه تعریف کرده و یا حتی در عزل و نصب‌ها دخالت کنند اما کمتر نماینده‌ای در این مواقع به فکر کارگران است. متأسفانه انسجام لازم در مجلس وجود ندارد و نمایندگان هم خیلی به این مسائل کلان توجه ندارند.

اما انتقاد از دولت هم وجود دارد؛ برای مثال دولت لایحه اصلاح قانون کار را در زمان احمدی‌نژاد به مجلس آورد، ولی به دلیل مشکلات زیادی که داشت، رد شد و جالب این که دو سال پیش همین لایحه بار دیگر با امضای خود احمدی‌نژاد و پاراف جهانگیری به مجلس بازگشت داده شد.

وی در پایان گفت: هنوز لایحه قانون اصلاح کار که مشکلات زیادی داشت، توسط این دولت بررسی و اشکالات آن رفع نشده است. این‌ها لایحه تکراری را به مجلس آورده‌اند، بدون آنکه حتی یک ویرگول آن حذف شده باشد. دولت باید این کار را انجام دهد اما می‌بینیم که نه اقدامی از سوی دولت می‌شود و نه متأسفانه مجلس به فکر مردم است و ما فقط در حد شعار باقی ‌مانده‌ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۵۳
خط فقر در شان هیچ ملتی نیست مخصوصا ملت ایران
پاسخ ها
كارگر ايراني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
ازماست كه برماست علي بركت الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
. گفتند که ، این چیزی است که مردم خودشان انتخاب کردند .
پزشک عمومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
من سه سال هست مدرک پزشکی ام رو گرفتم. می دونم شاید عجیب بیاد ولی تنها مشاغلی که برای ما مهیا هست خدمت در مناطق کثیف و محروم با حقوق یکسان با سایر کادر درمان و کارانه نامنظم هست
یک سال هست بیکارم و دارم سعی میکنم مهاجرت کنم. بیکاری گریبان گیر ما هم شده مردم
مهدی
| Germany |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
اگر در آمد نفت و گاز بطور عادلانه بین مردم ایران تقسیم شود و یا با برنامه ای عاقلانه بکار گرفته شود ایرانی فقیر ندارد.
با سلام واحترام
ضمن تشکر ازاین نماینده واین سخن درست والبته تاسف بار "کمتر نماینده‌ای در این مواقع به فکر کارگران است"
واقعا کارگران که قشر عظیم وزحکمت کش هستند دربدترین شرایط اقتصادی قراردارند .کارمندان حداقل یک حقوقی می گیرند ولی بعضی کارگران ماهاست که همان اندک حقوق را هم نگرفته اند. واقعا اگر راست می گویی آقای خیابانی اینجا باید گریه کنی که که دراین مملکت کسی به فکر کارگران نیست. نه بخاطر حرف کی روش
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
اگر واقعا تحت فشار هستید و حقتان را نمی دهند بجای گریه کردن
اعتراض کنید و صبر نکنید تا کسی بیاید و حقتان را به شما بدهد
حق را نمی دهند و حق گرفتنی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
یک نفر در هفت تپه اعتراض کرد . دیدید که چه شد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
ایشون هم به فکر رای جمع کردن است . انتخابات نزدیکه
فاصله طبقاتی گواه خط فقر ۸ میلیونی است

۵ میلیون برای خانواده دو نفره بدون اجاره خانه است
همین ۵ میلیون اگر خدای ناکرده کسی مریض بشه به ماه نمی کشه
دو تا دندون ترمیم کنی میفهمی خط فقر چقدره


بنزین جیره بندی هم که قراره خط فقر رو جابجا کنه
خلاصه اینکه نمایندگان هم به اصلاحطلبان و اصولگراها لبخند زدند و به تاریخ پیوستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
من هم می گم خط فقر ۲۰ میلیون چه مشکلی هست هر چی بیشتر بهتر
!!!!!!!
مرد مومن همین 20 درهم خودش 50درصد تورم می آورد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
اگر حقوق کارگر و کارمند 100% هم اضافه شود، در مقابل حجم عظیم نقدینگی در دست بازار، بانک ها و دولت است و علت اصلی تورم میشود، حقوق در حد کمتر از 1درصد اثر دارد.
شعارهای سرتاسر کذب را تکرار نکنید
خط فقر همان مرز اعتقادی مردم هم هست
فقر از اینطرف میاد دین و ایمان از آنطرف ......؟؟؟؟

باورهای مردم با فقر از بین رفت.
خدا عمرت بده که لااقل تو حقیقت رو بیان کردی!
رییس جمهور در جایی گفتند من طعم فقر را چشیده ام !!!!!!

خواستم بگم ما هم داریم می چشیم ولی به امید فعلا چیزی نمی گوییم و اعتراضی نداریم تا شاید روزی به جایگاه شما و یارانتان برسیم !!!!!!!
تا زماني كه كارفرماي بزرگ دولت باشه و نمايندگان نيز كارفرما اوضاع كارگر بدبخت ايراني همين است كه ميبينيم و هيچ كدوم از مسئولين دلشون هم نخواهد سوخت.
همش هميشه حرفها در حد شعاربوده و هست.مشكل مملكت ما آقايون مسئول ناکارامد هستند
اگر هم كارگر جماعت حرفي يا اعتراضي به اين وضع بكند به عنوان اغتشاشگر شناخته ميشه.
پس كارگر چجوري اعتراضشو بيان كنه كه به آقايون برنخوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
متاسفانه وضعیت امرار معاش قشر کارگر و کارمند خصوصا آنها که در قالب قراردادهای غیر رسمی و غیرپیمانی کار می کنند در بحرانی ترین وضعیت قرار دارد. بطوریکه که در تامین اولیه های زندگی خانواده خود درمانده اند.
ساختن خانه كنار اقيانوس زيباست تا وقتيكه سونامى دركار نباشد با برخاستن سونامى زيبايى به جهنم تبديل ميشود خصوصى درزمان جنگ سوم جهانى همانند ساختن دركنار اقيانوس است حالا سونامى قيمت ها بلند شده وابزارى براى حفظ خود دراختيار ندارند همه انها كه جنگ را نديدند وتمام ابزار كنترل را دسترس خارج كردند مقصرند
هر روز فقیر فقیر تر پولدار پولدارتر
جای بسیار تاسف است که به گفته نماینده مجلس 40 میلیون نفر از مردم ایران زیر خط فقر حقوق میگیرند و زندگی میکنند و در کشور ابر چالش بیکاری بحران معیشتی و فقر در جامعه را آنهم در کشوری که خداوند رحمان دومین گاز دنیا و سومین نفت دنیا را بما داده ولی بخاطر سوئ مدیریت با دزدی ها برخورد نمیشود . شرایط مردم اینطور شده. متاسفانه داریم با این مدیریت به کجا میرویم.؟
علی برکت اله
دوشنبه ۸ بهمن
شاخص کل بورس دقایقی پیش به کانال ۱۵۹۰۰۰ واحدسقوط کردتوضیح اینکه این شاخص درمهرماه درحدود ۲۰۰ هزارواحدبود
با تبریک به مقامات و مسئولان
مگر مجلس راس امور نیست؟ چرا نمایندگان در رسانه ها انتقاد میکنند ، اما به لوایح دولتی که برخلاف خواست مردم هست رای میدهند؟!
نماینده ای که حقوق بیست ملیونی میگیره و از ده جای دیگه هم دریافتی داره چطور میتونه دغدغه ی کارمند و کارگر رو داشته باشه؟؟؟؟
نمایندگان برای گرفتن رای هم که شده این یک سال باقیمانده از دوره نمایندگیشان را برای مردم کار کنند.
همه حرف بدونه عمل معلوم نیست چه کسی باید برای مردم درمانده از این همه فقر وبیکاری وتبعیض کاری کند.فقط ناامیدی از فردا فرداها خجالت و شرمنده خانواده به پیش می رویم.
امیدوارم از این مجلس؛ این حداقل ها را در این مدت بپذیرند ، که معیشت و فقر در طبقه متوسط کارمند و کارگر ساده و کسبه خرد دارد به فساد می انجامد و .... تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
پس چرا کسی اقدام عملی برای حل مشکل نمی کنه فقط حرف می زنن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
میخواهند بگویند شفاف بازی می کنند!
ناشناس
| Australia |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
مهمترین اقدام ها رو کسانی انجام دادن دیگه، هی دلداریتون می دن که دووم بیارین و روحیه انقلابی رو در شما زنده نگه می دارن

تابی هیچ توهین و... نداره که بخواهی درج نکنی
مجلسیان باید دردنیای آخرت جوابگوی بازنشستگان باشند چراتا۲/۵میلیون تومان همسان سازی شود باید تا۴میلیون تومان همسان سازی شود تا بازنشستگان ازخجالت خانواده و نوه دربیایند!
چرا باین همه ثروت خدادادی روزبه روزفقیرترمیشویم
هر از گاهی یه نماینده در این خصوص صحبت میکنه ولی هیچکدام از دولت مردان به این آمارها اعتقاد ندارند . برای اونها فرقی نمیکنه مردم با چه بدبختی دارند صبح رو به شب میرسونن. ملاک داشتن مردم شده اون تعداد افرادی که هر روز از جاده چالوس میرن شمال .میگن اگه مردم نداشتن این راه ترافیک نبود .پس وضعشون خوبه مسافرت میرن
اگر نمایندگان کمک کنند که حق الناس ملت پایمال نشود بالاترین خدمت را در طی دوره نمایندگی انجام داده اند بامید خدا در انتخابات اینده ملت جبران میکنند بحث دیگری مورد نظر من است ایکاش دولتهای قبل هیچ یارانه ای بملت نمیدادند هزینه معیشت ملت کارشناسی میکردند باین فقر وفلاکت نمیرسیدیم ما انتظار داشتیم بعد از انقلاب فاصله کوخ نشین با کاخ نشین کم وکمتر شود الان بیش از چهل میلون نفر کوخ نشین واقعی هستند مگر خدا کمک ما کند
خداکنه فقط مثل ونزوئلا نشیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
هستیم برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
با این سرعت گرانی و تورم که می رویم از ونزو ئلا جلوتر می افتیم
واقعا جای تاسف است که 4 فصل داریم همراه با منابع غنی زیرزمینی و روی زمینی آن وقت باید ملت آن درفقر زندگی کنند
چرا همش دنبال درصد افزایش حقوق هستید قطعا این درصد رشد قبل از اضافه شدن با تورم و مالیات از ما پس گرفته می شود باید دولت قیمت دلار را پایین بیاورد و ارزش پول ملی را افزایش دهند وگرنه چنانچه 20 یا 40 درصد افزایش حقوق بدهند و بعد دلار باز این چنین بالا رود فقط منت افزایش حقوق را به گردن کارمند و کارگر گذاشته می شود
ظاهرا در مملکت ما منطق و علم اقتصاد جای خود را به عوامی گری و زدن سخنان پوپولیستی داده است برادر من انچه که ایجاد کنند بهبود معیشت در هر کشوری هست فقط و فقط میزان خلق ثروت و رشد اقتصادی در کنار انظباط مالی است که سبب بالا رفتن تولید ناخالص ملی و درامد سرانه مردم از طریق بهبود فضای کسب و کار می شود.متاسفانه چه خواص و چه عوام ظاهرا هیچ رابطه ای بین درامد ملی و بهبود معیشت مردم قائل نیستند و فکر می کنند این دو مستقل از هم بوده و بدون بزرگ شدن حجم اقتصاد می شود درامد واقعی مردم را افزایش داد که امری به کلی باطل است.آیا کسی پرسیده چگونه سطح حداقل دستمزد در کشور بین سالهای 92 تا 97 از 450000 تومان به 1200000 تومان رسیده یعنی 166 درصد افزایش یافته در حالی که مجموع رشد اقتصادی مملکت در این سالها حداکثر 10 درصد بوده است؟بله میشود با سیاسی کاری و بالا بردن سود بانکی اثار تورمی این افزایش غیر واقعی را که از محل چاپ پول بی پشتوانه و 3 برابر کردن نقدینگی کشور حاصل شده است چند سالی به تاخیر انداخت و با 3 برابر شدن نرخ ارز و همه کالاها این افزایش قدرت خرید کاذب پس گرفته می شود که امسال شد.هر وقت 3 گانه رشد اقتصادی بالای 8 درصد،تورم کمتر از 2 درصد و رشد نقدینگی حداکثر 5 درصد در کشور حاکم شد یعنی در مسیر بهبود حرکت می کنیم و تازه با این شرایط هم 13 سال طول می کشد که قدرت خرید مردم 2 برابر شود.
حقوق های وزارت نفتی ها و شرکت های دولتی از بودجه جاری چیزی باقی نمیزاره تا به اقشاری مثل معلم یا کارگربرسه
علاوه بر اینکه زندگی مادیمان تامین شد معنویات ما را هم اباد میکنندالبته :
باش تا صبح دولتش بدمد
2
1 - دیروز از بقالی سرکوچه یک شیر کم چرب دامداران و یک حلواارده کوچک فکر کنم 50 گرمی ابتیاع نومودم. شد 9700 تومان. علی برکت الله
2 - با خودم گفتم حالا هم باید هر طوری که شده پاش واستیم. علی برکت الله
3 - درکدام سال افزایش اعلام شده ی دولت در سازمانها اجرا شده که سال 1398 اجرا بشود. حقوق من فروردین ماه سال 1397 فقط 10.4 در صد افزایش داشت.
4 - آن دوست عزیز ناشناسی که تریبون دولت شده و میگوید همین 20 درصد تورم زا است. آیا تورم امسال هم به افزایش ده درصدی حقوق ربط داشت؟؟؟؟؟؟؟؟ علی برت الله ؟؟؟؟

5- همان نماینده هم احتمالا سیبیل چرب نکرده وگرنه کدام نماینده به فکر ملت است که ایشان باشند.
5 - و نکته ی مهم پایانی "علی برکت الله" !
بقولی مگه ما انقلاب کردیم که بالای خط فقر باشیم؟ هرچه بدبخت تر ،سبک بال تر بسمت بهشت!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
درود هم انقلابی...
نماینده نسبتا محترم که فرمودی خط فقر 5 میلیونه و قطعا بیشتر این هم هست چرا اگه خط فقر 5 میلیونه درآمد حداقل 5 میلیون نیست!!!!! چرا معافیت مالیاتی که همین مجلس تایید میکنه 5 میلیون نیست!!!!! آخه مگه منطقی طرح تصویب کردن مشکلی داره!!!!تا کی ما باید عذاب بکشیم تا کی باید با بیکاری و یا در بهترین حالت حقوق بخور و نمیر سر کنیم!!!!!
اگردولتیها برن کنار تو این کشور همه چی از جمله شغل منابع و نیروی انسانی کارامد داریم.
آیا تصمیمات در سطح مجلس بر اساس حقایق و اعداد (Facts & Figures) اتخاذ می شود؟ فکر نمی کنم چون لااقل اگر به تاریخ 10 سال گذشته مراجعه کنیم، افزایش حقوق معادل 20% بوده و تورم و گرانی 10 برابر افزایش حقوق. البته یک سالی که دولت تدبیر تورم را 7% اعلام کرد را محاسبه نکنید!
در ناکارآمدی دولت شکی وجود ندارد!!! گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان !!! حقوق ما معمولا تا ۲۰ هر ماه دوام می آورد الان هفتم ماه هست و پول ما تمام شده است! آیا باید دزدی کنیم! ما پول نان هم نداریم.
ای بابا با این حساب من با 1.5 میلیون حقوق و 4 سر عائله مرده ایم و خبر نداریم......................................
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی