بازدید 5428
عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با «تابناک»؛

رانت خواران سرمایه‌های کشور را خام می‌فروشند

سنگ آهن ماده اولیه زنجیره فولاد همانند دیگر مواد اولیه و معدنی نقش بسزایی در به حرکت درآوردن چرخه تولید داشته و فروش مستقیم و یا به عبارت دقیق‌تر خام فروشی آن، برخلاف مصالح عمومی و اقتصادی کشور بوده و تأثیر منفی قابل توجهی بر تولید و اشتغال به عنوان بخشی از بندهای مهم ابلاغ شده سیاست ‌های کلی اقتصاد مقاومتی خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۷۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶ 27 January 2019

نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار وجود دارد/ با وجود کاهش فروش نفت رقم ریالی بودجه افزایش یافته استسنگ آهن ماده اولیه زنجیره فولاد همانند دیگر مواد اولیه و معدنی نقش بسزایی در به حرکت درآوردن چرخه تولید داشته و فروش مستقیم و یا به عبارت دقیق‌تر خام فروشی آن، برخلاف مصالح عمومی و اقتصادی کشور بوده و تأثیر منفی قابل توجهی بر  تولید و اشتغال به عنوان بخشی از  بندهای مهم ابلاغ شده سیاست ‌های کلی اقتصاد مقاومتی خواهد گذاشت.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر اعلام سایت مرکز آهن، موازنه زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ و اجرای طرح جامع فولاد کشور، نشان می‌دهد که نیاز فولادسازی کشور به سنگ آهن در هشت سال آینده، نزدیک ۱۶۲ میلیون تن است، حال آنکه برآورد کنونی برای میزان ذخایر موجود و واحدهای در دست ساخت تا سال ۱۴۰۴، حدود ۱۳۰ میلیون تن است؛ بنابراین، با نگاهی به این آمار می توان دید بازار فولاد کشور با خطر کمبود عرضه ماده اولیه روبه روست. از این روی، بی گمان، سرعت بخشیدن به انجام اکتشافات جدید در این حوزه و دستیابی به ذخایر جدید، مهم‌ترین راهبرد در حل این معضل است.

اما در این وضعیت، به جای اینکه به فکر تولید و افزایش تنوع محصولات در کشور باشیم، برخی افراد با عناوین مختلف و گاه با اتصال به بدنه قدرت در کشور، تنها به منظور کسب درآمد بیشتر و منافع شخصی، سرمایه های کشور را خام از کشور خارج می‌کنند.

عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: در حوزه معادن و به ویژه سنگ آهن به تازگی اتفاق عجیبی رخ داده است؛ همه به فکر خام فروشی هستند و مواد اولیه کشور به طرز عجیبی در حال خروج است.

وی گفت: اگر قیمت سوخت و هزینه حمل را از قیمت مواد اولیه و سنگ آهن کم کنیم، خواهیم دید که سنگ آهن کشور ما رایگان به کشور های دیگر صادر می‌شود. این در حالی است که اگر الزاماتی برای فراوری این مواد داشته باشیم و بعد از آن مواد را صادر کنیم، مبالغ درآمدی هنگفتی عاید کشور می‌شود که می‌تواند ما را از این بحران‌ها نجات دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: به تازگی «ان جی او »هایی با عناوینی مانند سازمان تولید سنگ آهن و مانند این تشکیل داده‌اند که بتوانند مواد اولیه را از کشور به ‌راحتی خارج کنند. این در حالی است که هیچ‌کس نمی‌تواند ادعایی درباره تولید سنگ‌آهن کند و اگر حرفی در این باره دارند، باید در حوزه فراوری باشد.

این نماینده ادامه داد: به نظر من، این‌گونه درآمدزایی ـ آن ‌هم موادی که ماده خام بسیاری از تولیدی‌های فولاد کشور است ـ نمی‌تواند به غیر از رانت و دزدی و مواردی از این دست باشد و باید گفت، عده‌ای تنها به فکر پر کردن جیب خود با سرمایه‌های این سرزمین هستند که البته اگر لازم باشد نام این افراد را اعلام خواهم کرد؛ اما قطعاً این افراد وابستگی‌هایی به قدرت دارند. بسیاری از معادن کشور بدون مناقصه و مزایده یا هر فرایند قانونی که باید برای واگذاری آن پیموده شود و خارج از نوبت به یکسری از افراد واگذار شده و سنگی که در این برهه از تحریم، یکی از حیاتی ترین منافذ درآمدی کشور است، به حیاط خلوت و منافع شخصی خود تبدیل کرده‌اند، در حالی‌ که این سنگ برای توسعه ملی ما بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند بخشی از آینده درآمدی کشور را با آن تأمین کرد.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: اگر این سنگ به فناوری برسد و به محصولات متنوع تبدیل شود و پس‌ازآن صادرات صورت گیرد، می‌تواند راهگشای بسیاری از امور باشد. ما سال هاست در سوریه، افغانستان و عراق درگیریم و امروز که اینها نیاز به بازسازی دارند، ما حضور نداریم. امروز که این کشورها نیاز به مصالح ساختمانی دارند، ما مواد خامی که اصل اساسی را در توسعه پایدار دارد، نداریم. جالب است بدانید که برخی از کارخانه‌های فولادسازی ما دسترسی به مواد اولیه ندارند، ولی ما مواد خام به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها دلیل صادرات خام مواد دلایل شخصی و منافع افراد است. اکنون ما نمی‌توانیم به کشورهای اطراف خودمان، که سال ها درد و رنج آنها را تحمل کرده و امروز به منابع درآمدی تبدیل شده‌اند، وارد شویم و در آنجا حضور داشته باشیم. از سوی دیگر، مواد اولیه‌ای را هم که داریم، به‌ صورت خام به کشورهایی که منافع ملی خود را از منافع ما بیشتر دوست دارند، صادر می کنیم. انتظار بر این است که سازمان‌های بازرسی و نهادهای نظارتی، با جدیت به این موضوع ورود کرده و از ادامه این فرایند پیشگیری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۰
الان یادتون افتاده،به خدااگرحریف شون بشید
فرهاد به نیا سخنگوی انجمن قطعه سازان: در روزهایی که مقاومت در برابر اصلاح قیمت خودرو وجود داشت دلالان در ۷ ماه بیش از ۷ هزار میلیارد تومان سود بردند. رانتی که عاید دلالان بازار خودرو شده اگر به صنعت خودرو تزریق می‌شد اکنون خودروسازان دنبال گرفتن وام نبودند.
این ها کشور رو در اصل میفروشن اما با ماده های قانونی و مجوز ها
خدا مرگشان دهد.....اینها همه از بی کفایتی ونالایق بودن مسئولان است.............
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
این دیگه نالایق نیست بلکه جنایت است
مشکل صادرات سنگ آهن و عدم مصرف آن در صنایع فولادکسور از آن جایی شروع شد که آقای احمدی نژاد در چند ماهه ابتدایی دولت اول خود در ذیل طرح توسعه فولاد کشورکه شامل تاسیس بیش از ده کارخانه تولید فولاد جدید بود، نوشت که : بشرطی موافقت میکنم که این کارخانه ها از تجمع در چند نقطه خودداری و به مناطق محروم کشور منتقل شوند. ( سوابق حتما درسایت تابناک در سال 84 موجود هست) نتیجه این شد که بسیاری از کارخانه ها در حد طرح ماند و آنهایی هم که نصفه و نیمه در نقاط جدید تاسیس شد، بدون هرگونه مزیت نزدیکی به بنادر یا شبکه حمل و نقل ریلی و یا منابع انرژی و حتی فواصل بعید معادن آهن بود!!! در نتیجه ضمن اتلاف سرمایه و وقت تولید قابل توجهی انجام نشد، اما معادن آهنی که قبلا برای این طرح اکتشاف و توسعه يافته بودند، شروع به صادرات سنگ آهن به چین نموده و منبع رانت عظیمی ایجادشده.
اما مشکل اصلی اینجاست که صادرات مواد معدنی خام کشور که به میلیون تن رسیده در کل کارآفرینی بسیار اندک (زیرا انفجار کوهها و بارگیری در کامیونها نیاز به نیروی بسیار کم و حتی در بعضی معادن در حد 10 نفر یا کمی بیشتر است) و سود ناچیزی از نطر برگشت ارز داشته اند.
همه این اتفاقات تو کشور قانونیه و شما نمی توانید این مسایل را براحتی حل کنید.خصوصی سازی با قانون تولید و اشتغال را فلج کرد.نرخ ارز با قانون شد ۱۵۰۰۰ تومان.خودرو با قانون شد ۵ برابر.این کشور همه چیز با قانون جلو میره و تنها راه حل این قوانین
واقعی کردن درآمد مردم است.این کشور مدیر نمی خواد
۱- هر کس به اندازه ای که در کشور درآمد کسب می کند مالیات بدهد. ۲- درآمد کشور بجا و عادلانه هزینه شود. اگر همین دو کار را این مسئولین مملکت بتوانند به آن پایبند باشند تمام کارها درست می شود
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
من میگم مالیات را برای کم در آمدها بردارند واز صادرات با آورده مملکت را شفاف هدایت کنند
البته این را هم باید اشاره کرد که ظرفیت تولید فولاد در کشور بسیار غیر منطقی بالا رفت منطق می گه اول باید فکری برای خوراک کارخانه بکنی بعد کارخانه بسازی نه برعکسش. مورد دیگر هم این که خام فروشی همیشه هم بد نیست گرچه الان بد هست دقیقا مثل نفت که اون موقع که ۱۲۰ دلار شده بود باید تا می شد صادرات انجام داد و ارز برای کشور وارد کرد البته به شرطی که ارز در جای درستش استفاده بشه
بیخود برای معدن دار بدبخت مادر مرده آرزوی مرگ نکنید. قیمت فوب هر تن سنگ آهن در بندر عباس حدودا ۱۳۰ دلاره. ولی فولادسازی های داخل کشور هرتن سنگ آهن رو به یک سوم این قیمت هم نمیخرند.وتازه خریدشون نقدی هم نیست. اقتصاد با هیچکس شوخی و تعارف ندارن. به نرخ روز خرید کنید مطمئن باشید هیچ معدن داری بار اش رو صادر نمیکنه. دیکته ی نانوشته هم تحویل مردم ندین لطفا
پاسخ ها
قاف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
همون معدن دار چطوری معدن دار شده؟
مگه معدن ملک باباشه که هر طور خواست بفروشه؟
البته باید هوای سرمایه دار رو داشت ولی ظلم به مردم هم نباشه
ناشناس
| Austria |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
این خارجی ها نااگاهن که سه برابر قیمت سنگ های ما رو میخرن گل گفتی واقعا
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
لطفا فولادساز داخل کشور جواب بده
چطور میشه که سنگ آهن با کلی هزینه حمل و نقل و گمرک و.... از کشور خارج میشه و در چند هزار کیلومتر آنطرفتر آهن و فولاد ازش استخراج میشه دوباره این محصولات با کلی هزینه برمیگرده به داخل کشور و از
محصول شما که در مجاورت معدن هستید اروزنتره؟؟؟
رانتخواری وفامیل بازی مسولان در کشور بیداد می کند
اکنون برخی علاوه بر خام فروشی مواد معدنی ،و خاک مرغوب کشور ، گوسفندان ،و بره های ماده هم بصورت رسمی ،و قاچاق می فروشند ؟ هر کسی هر کاری از دستش برآید برای بدست آوردن پول ،و دلار انجام میدهند
چرا خاورى هاى داخلي را نميگيريد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
منتظر باش
آن روز که به نام خصوصی سازی ، چوب حراج بر اموال عمومی و تکه تکه شدن برنامه ی صنایع و معادن داشتند ،برخی با دست خود ، اقتصاد و زندگی مردم را به نابودی کشاندند .

قوانین ناقص و مخرب مجلسیان ؛ عامل نابودی اقتصاد گردید .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
دولت سایه را منحل شه
ی گفت: اگر قیمت سوخت و هزینه حمل را از قیمت مواد اولیه و سنگ آهن کم کنیم، خواهیم دید که سنگ آهن کشور ما رایگان به کشور های دیگر صادر می‌شود.

..........................

البته همین فتاوا در خصوص محصولات فلزی نهایی انرژی بر مانند فولاد ، مس ، سرب و روی و .... نیز حاکم است .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
احمدی می گفت با نفت ۱۰ دلاری هم موافق است،
آقای دکتر نمیتوانست محاسبه کند!
برادران عراقی که دراولویتند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
قطعا اگه عقلمون برسه میتونیم کل بارشو دست بگیریم
اگه قرار باشه گند بزنیم خوب محصول رو برمیگردونن
لطفا بگید سنگ آهن جلال آباد زرند ترا خدا نفرستید بندرعباس و خام نفروشید/
پاسخ ها
ج ت ایرانی
| - |
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
این معدن همان است که ایمیدرو به شرکت میدکو هدیه کرد ؟!!
معدن گل گهر خام فروشی عجیبی دارد
تو رو خدا ما را هم صادر کنید خام خام پول بار بری شم خودمون میدیم کار هم میکنیم جدی میگم به عنوان کارگر صادر مون کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
ولی بعنوان برده صادر به آفریقا میشوی!
يه نماينده مجلس يه حرف بدون كارشناسيو بي دليل زده و زيرش هم مردم عادي نظرات مسخره دادن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار