بازدید 19129
آسوشیتدپرس افشا کرد؛

تصاویر ماهواره‌ای از برنامه موشکی بالستیک عربستان سعودی

کارشناسان و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد، گویا یک پایگاه نظامی در عمق عربستان سعودی در حال آزمایش و احتمالا تولید موشک های بالستیک است؛ یعنی شواهدی مبنی بر اقدام به فعالیتی از نوع برنامه های تسلیحاتی که از مدت ها پیش از به ثمر رسیدن، عربستان ایران را به خاطر داشتن آن مورد انتقاد قرار داده است.
کد خبر: ۸۷۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 26 January 2019

کارشناسان و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد، گویا یک پایگاه نظامی در عمق عربستان سعودی در حال آزمایش و احتمالا تولید موشک های بالستیک است؛ یعنی شواهدی مبنی بر اقدام به فعالیتی از نوع برنامه های تسلیحاتی که از مدت ها پیش از به ثمر رسیدن، عربستان ایران را به خاطر داشتن آن مورد انتقاد قرار داده است.

علاوه بر بالا بردن تلاش های عربستان در چنین برنامه ای، نظریات شاهزاده محمد بن سلمان، جالب توجه است که در سال گذشته گفت: اگر ایران به سمت تولید سلاح اتمی برود، پادشاهی عربستان در جهت توسعه این تسلیحات تردید نخواهد داشت. موشک های بالستیک می توانند کلاهک های هسته ای را به هدف هایی هزاران کیلومتر (مایل) آن سوتر هدایت کنند.

مقامات ریاض و سفارت سعودی در واشنگتن به درخواست ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداده اند.

تصاویر ماهواره ای از برنامه موشکی بالستیک عربستان سعودی

افشای داشتن چنین برنامه ای می تواند بیش از پیش روابط عربستان را با ایالات متحده، شریک امنیتی قدیمی پادشاهی ـ پس از آن که این روابط با کشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست و جنگ تحت رهبری سعودی در یمن مورد انتقاد قرار گرفته ـ تحت فشار بگذارد.

جفری لوئیس، کارشناس موشکی مؤسسه مطالعات بین المللی میدلبوری در مونتری، کالیفرنیا، گفته: سرمایه گذاری سنگین در برنامه موشکی اغلب با علاقه به سلاح های هسته ای ارتباط دارد. لوئیس که این تصاویر ماهواره ای را مطالعه کرده، می گوید: من کمی نگرانم که ما جاه طلبی های عربستان را در اینجا کم اهمیت بدانیم.

تصاویری که ابتدا توسط واشنگتن پست گزارش شد، بر پایگاه نظامی نزدیک شهر الدوادمی، در 230 کیلومتر (145 مایل) غرب ریاض، پایتخت عربستان سعودی است، تمرکز دارد. برای اولین بار نشریه دفاعی Jane's Defence Weekly در سال 2013 این پایگاه را شناسایی و پیشنهاد کرد، دو پلت فرم شلیک موشک این پایگاه به نظر جهت هدف قرار دادن اسرائیل و ایران با موشک های بالستیک که پادشاهی سعودی قبلا از چین خریداری کرده، طراحی شده است.

تصاویر ماهواره ای از برنامه موشکی بالستیک عربستان سعودی

ماه نوامبر تصاویر ماهواره ای نشان دهنده سازه های بزرگ برای تولید و سوخت گیری موشک های بالستیک هستند. یک ایستگاه آزمایش موشکی در گوشه ای از پایگاه دیده می شود؛ از نوعی که یک موشک بر روی آن قرار گرفته و در محل آزمایش می شود. کارشناسان می گویند، چنین آزمایش هایی برای کشورهایی که تلاش می کنند موشک های کاربردی را تولید کنند، کلیدی است.

مایکل المان، عضو ارشد دفاع موشکی در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در واشنگتن، همچنین عکس های ماهواره ای را بررسی کرده و گفته همه آنها یک برنامه موشک بالستیک را نشان می دهند.

پرسش اینجاست که عربستان سعودی مهارت فنی برای ساخت چنین تأسیساتی از کجا به دست آورده است؟

لوئیس می گوید، برنامه عربستان سعودی بسیار شبیه به طراحی مورد استفاده چین است؛ البته در مقیاس کوچکتر.

پشتیبانی نظامی چین از پادشاهی تعجب آور نیست. چینی ها به طور فزاینده ای هواپیماهای بدون سرنشین مسلح را به عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه فروخته اند، حتی وقتی که ایالات متحده از فروش آنها به متحدان خود به خاطر نگرانی های مربوط به گسترش تسلیحات خودداری می کند. پکن همچنین انواع مختلفی از موشک های بالستیک دونگ فنگ خود را به ریاض به فروش رسانده، یعنی تنها موشک های بالستیکی که پیش از این به نظر پادشاهی سعودی در زرادخانه خود داشته است.

وزارت دفاع چین در خصوص درخواست آسوشیتدپرس برای توضیح در مورد این پایگاه پاسخی نداده است.

هووا چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفته: من هرگز نشنیده ام که چین به عربستان سعودی کمک کند، یک پایگاه موشکی بسازد.

نه عربستان سعودی و نه چین، عضو نظام کنترل تکنولوژی موشکی نیستند؛ یعنی توافقنامه سی ساله که هدف آن محدود کردن تکثیر موشک های قادر به حمل سلاح های کشتار جمعی، مانند بمب های هسته ای است.

عربستان سعودی، همراه اسرائیل و ایالات متحده، مدتها از برنامه موشکی بالستیک ایران انتقاد کرده و آن را یک تهدید منطقه ای مورد انتقاد قرار داده است.

ایران که برنامه هسته ای آن در حال حاضر به واسطه توافق 2015 با قدرت های جهانی محدود شده، اصرار دارد برنامه اتمی آن صلح آمیز است.

المان، کارشناس دفاع، گفته، در حالی که متخصصان عربستان مهارت دارند، این پادشاهی هنوز به کمک امریکایی در زمینه تدارکات نیاز دارد. وی به خبرگزاری AP گفت: امروز، آنها به شدت بر حمایت مستقیم آمریکا متکی هستند. هیچ تضمینی وجود ندارد که نیروهای ایالات متحده از حمله سعودی به اهداف ایران حمایت کند. موشک های بالستیک یک حاشیه مطمئن برای این نگرانی ها ایجاد می کند.

در عین حال، عربستان سعودی بارها با موشک های بالستیک شلیک شده توسط شورشیان حوثی که در کشور همسایه یمن، هدف قرار گرفته که بعضی از آنها به ریاض رسیده است. محققان، کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل ادعا می کنند ایران این موشک ها را به شورشیان حوثی عرضه می کند؛ چیزی که تهران و شورشیان آن رد کرده اند.

STRATFOR، یک شرکت اطلاعاتی خصوصی مستقر در آستین، تگزاس، گفته، برنامه عربستان سعودی تنها تلاش های ایالات متحده و متحدان غربی آن را برای محدود کردن برنامه های موشکی بالستیک ایران عقیم می کند.

STRATFOR گفته، اگر عربستان سعودی به سمت یک مرحله آزمایشی حرکت کند، ایالات متحده تحت فشار قرار خواهد گرفت تا با تحریم ها در برابر آن اقدام کند؛ همانند کاری که با ایران کرد.

المان گفته: اگر سعودی ها موشک های میان برد قادر به حمل سلاح های هسته ای تولید کنند، پاسخ بسیار قوی تر خواهد بود، حتی اگر این پاسخ غیر علنی باشد. کنگره، از سوی دیگر، ممکن است از کوره در برود، چون این امر به عنوان توهین و معضل دیگری برای ایالات متحده و ثبات منطقه ای دیده می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۰
اینجاست که نقش سازمان های بین المللی مشخص می شود و باید بی طرفانه کار کنند
کشوری که تکنولوژی وارداتی و خریداری دارد نمی تواند تهدید به حساب اورد
نمونه اش جنگی که با یمن دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
همیشه که اینجوری نمیمونند کمی به دور از تعصب فکر کنیم و به دنبال راهکاری برای خود باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
جنگ یمن یک جنگ تمام عیار نیست اخوی .

ما همیشه عادت داریم طرف را دست کم بگیریم
فرانسه ی بی حیا ساکت شه
به نظر این بازی است که کشورهای غربی راه انداختند تا اینکه بگوید تولید موشک در ایران باعث رقابت در خاورمیانه می شود واین برای جهان خطر دارد در نتیجه ایران باید از ساخت موشک صرف نظر نماید .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
دقیقا از ابتدا هم حرف کشورهای غربی همین بود که ایران هسته ای بشه نمیشه جلوی عربستان مصر و ترکیه رو گرفت و این کشورها اول میرن سراغ برنامه موشکی و هسته ای و بعد هم رقبای منطقه ای اونها و خاورمیانه که همینطوری کلی مشکل داره دنیا رو به فنا میده!!!
همانطور که روسها از ایران حمایت می کنند امریکا هم از سعودی حمایت خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
روس ها از ایران حمایت می کند
!!!
بی خیال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
تو حمایت آمریکارو با حمایت روسیه مقایسه میکنی؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز گفته ما اصلا با ایران هیچ توافقنامه همکاری نظامی نداریم و باید از سوریه بیرون بروند !!@؟؟
البته خدا را شکر که ماهیت روسیه شاید برای همه روشن شود و هزینه مالی و انسانی ما در سوریه هم تمام شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
خدا حمایت کند،روسیه و آمریکا کی باشند
آزمایشهای مان کاملا عریان وآشکار و رعب انگیز و واکنش ساز است که عکس العمل جهانی دارد.عربستان حتی اگر بمب اتم هم تولید کند واکنش جهانی را نسبت به خود منفعل میکند چون میداند چوب در لانه زنبور نکند.کینه ی اعراب همسایه نسبت به ما هزاران بار بیشتر از اسرائیل و آمریکاست. ما در جامعه جهانی نباید تنها باشیم. روی چین و روسیه حساب باز کردن اشتباه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
پس احتمالا منظور شما اینه که ما باید روی آمریکا حساب باز کنیم ، پیشنهاد خوبیه ، میشه بررسیش کرد ولی در اینصورت اگه رییس‌جمهور آمریکا مثلاً به رییس‌جمهور ما گفت گاو شیرده کسی نباید توی ایران ناراحت بشه حتی خود رییس‌جمهور ایران ، دقیقا مثل حرفی که به بن سلمان زده شد و دیدیم که عکس‌العمل سعودی‌ها چی بود
ولی عزیزم یکی از شعارهای اصلی انقلاب ایران « نه شرقی و نه غربی» بوده ، اما نه به این معنی که ما نباید با شرق و غرب ارتباط داشته باشیم بلکه باید هم با شرق و هم با غرب ارتباط داشته باشیم اما این ارتباط نباید به شکل وابستگی باشد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
البته بعيد ميدونم كينه شما نسبت به آنها كمتر از كينه آنها باشد
زودتر از شما تو تلگرام همه میدانستند
سلام علیکم صدام یزید کافر به اندازه کل موشکهای ساخنه شده و شلیک شده دنیا میهن عزیز اسلامی ما را موشکباران کرد این طفیلی ها که با مباران یمنی نمیتوانند مبارزه کنن اربابشان رژیم صهیونیستی از یک نوارمرزی محاصره شده شکست میخورد در مقابل ایران مقتدر بسیج منسجم و سپاه مطمئن و ارتش مقتدر و مردم متحد هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
پاسخ ها
siya
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
شما که گلا زدی زیر حرف خودت بالاخره موشک به درد میخوره یا نمیخوره
عربستان حق داره برای دفاع از خودش حتی سلاح اتمی داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
ما چطور خائن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
ما هم حق داریم تا بهشون حمله کنیم حتی اگه مجبور نباشیم
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
شما که هموطنت رو خائن صدا کردی دیگه چرا سوال ازش میپرسی؟ اگه جوابش اینه که همه کشورها حق دارن هر کاری میخوان بکنن باز هم خائنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
هر کشوری حق دارد از خودش دفاع کند .
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
من طرفدار آزادي افكارم. ولي نظرت حالم رو به هم زد.
پیشرفت عربستان در ساخت موشک یعنی تهدید اسراییل. شک نکنید، عربستان انتقال همه حقارت هایی مه اسراییل بر عرب ها روا داشته خواهد گرفت، تا شجاعتش را بر برادران عرب نشان دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
دو زار بده آش به همین خیال باش.
عليرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
شما هم در دهه شصت جاخوش كردي ظاهرا
مسلح شدن عربستان سعودی به موشک در آینده مشکلاتی برای دولت امریکا بوجود می آورد، تا دیروز که عربستان سعودی بخاطر امنیتش محتاج دولت امریکا بود، از دولت امریکا فاصله خواهد گرفت تا به همه ثابت کند امنیتش را مدیون هیچ کشوری نیست. این رفتار استقلال طلبانه دوباره عربستان سعودی را در مرکز ثقل قرار خواهد بدون شک کاری خواهد کرد تا مورد توجه کشورهای عربی قرار گیرد، این میل به مورد توجه قرار گرفتن باتوجه به مسلح شدن این کشور به موشک های بالستیک یعنی تهدید اسراییل کشوری که خون فلسطینیان عرب را می ریزد.
من فکر میکنم دست آخر همه ی همسایه های ما بمب اتم میسازند و همچنان مارا به دلایل واهی و الکی هی تحریم میکنند. \. یکی نیست بگه به تاریخ هزاران ساله ی ما نگاه کنید ایرانی جماعت صلح دوسته با ما کاری نداشته باشید با کسی کاری نداریم بخدا.
بنظر بنده باید فرصت را به تهدیدها تبدیل کنیم و با اشتغال افزایی بیشتر جوانان و نوجوانان و توسعه فرهنگ ازدواج تحکیم بنیان خانواده سبب ناامیدی دشمن از تهاجمهای فرهنگی جلوگیری بشود.
از طرفی باتوجه به همه مسایل باید عدالت در جامعه توسعه کند و با تدبیر وامید از نیروهای جوان و نخبه که بسیار حرکت علمی برجسته ای داشته اند برای پیشرفت روزافزون کشور بکار رود
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
الان شما سه درسدت سالمه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
برات متاصفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
همش شعار
از عربستان و رشد نظامی عربستان باید حمایت کرد نباید ایران به ابزاری برای کنترل و تحدید کشور های منطقه شود امریکا و غرب سعی دارند کشور های اسلامی را در صنایع نظامی عقب مانده نگهدارند باید از رشد کشور های اسلامی هرچند که با مادر تعارض هستند حمایت کرد و در کنار انها توان خود را ارتقا داد
هر چه می توانید از تهدیدات اسرائیل بگویید و بنویسید برخی از اینکه افکار عمومی به سمت عربستان بچرخد و یاد حجاج زنده گردد خوشنود نمی شوند، که با مردم ایران در آنجا چه کردند ولی سمت و سوی متوجه جای دیگر شود
اینکه عربستان دنبال موشک و بمب هسته ای است رو باید از سیاستگذاران سوال کرد.
بهر حال هر کشوری به فکر منافع ملی خودش است. نگاه غیرمنصفانه هم وجود دارد مثلا اسراییل یکی از بزرگترین ضرابخانه های هسته ای را دارد و کسی حتی اجازه بازرسی ساده را ندار اون وقت ما بایستی برویم قبل راکتور هسته ای اراک را بتن بریزیم! هر کس به فکر خود است. شک نکنید برنامه هسته ای عربستان در حال انجام است و هم برنامه موشک بالستیک
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
برادر شما دو خط نوشتید چند تا غلط املایی دارید. بروید قدری کتاب بخوانید و ادبیات فارسی یاد بگیرید. افول قدرت ایران از همین بی سواد شدن نسل جوان شروع می شود. آن همه پیشینه فرهنگی و غیره به سادگی بر باد می رود اگر همه مثل من و شما به زیان و فرهنگ کشور بی توجه باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
ضرابخانه محل ضرب سکه است زرادخانه باید بنویسی
به نظرم یک عربستان قوی و همرده با ایران به نفع ایران است و توافق و صلح را در منطقه افزایش میدهد و پای غرب را از منطقه دور میکند.... مشکلات فعلی منطقه به خاطر ترس بیجای عربستان از برادر واقعیش ایران است.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
اگه این سلاح ها و خرید ها برای زدن ایران باشه چی ؟ همون‌طور که صدام قبل و حین جنگ با ایران تجهیز شد ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
شما تو انتخابات به قفل ساز اعظم رای دادید؟
ناشناس
| Qatar |
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
عربستان هم موشك و هم بمب هسته اى داره
البته در كشور دوست و برادر دستنشانده اش پاكستان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
نه اونا از ما میترس و نه ما از اونا .

ولی ای کاش عربستان و ایران اختلافات رو کنار میگذاشتن و با هم یکی میشدن .
بوی جنگ میاد
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
انشالله
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
اللهم اشف کل مریض
به باشگاه هسته ای و رقابت موشکی خوش آمدین!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
تفاوت اینه که ما برای ساخت موشک میلیاردها خرج کردیم و سی سال وقت تلف کردیم
ﺧﻴﻠﻲ ﺧﻮﺑﻪ ﻛﻪ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﻫﻢ ﻣﻮﺷﻜﻲ ﺑﺸﻪ, اﻣﺎ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻫﺎﻱ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ اﻭﻥ ﺗﻜﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺑﺎﻭﺭﻱ ﺑﺮﺳﻨﺪ. ﺑﺮاﻱ ﺧﺎﻭﺭﻣﻴﺎﻧﻪ ﺑﻬﺘﺮﻩ.
یاصلح کنیدوضع اقتصادی مون درست بشه یابمب اتم بسازید،حداقل یک کاررادرست انجام بدید
ما فحش میدیم اما دیگران با نعل زدن به آمریکا دارند ازش سواری میکشند.
عربستان برای دفاع از خودش در مقابل کشورهایی که از تروریسم حمایت میکنند حق داره خودش رو به انواع سلاحها مجهز کنه.
عربستان چنین کاری نمیتونه بکنه همه ما اینو خوب میدونیم
تو این کشور سو مدیریت خاصی وجود داره که جنسش با مدل ما فرق داره البته
مشکل ما اینه که فکر میکنیم عربستان توسط عده ای نفهم اداره میشود ، ولی نه برادران ، این طور نیست . اونا هم به دنبال پیشرفت کشور خود و تجهیز کشور خود هستند .
خطر مسابقه تسلیحاتی زیاد است
بازی بازی
تجریه نشون داده که غربیها وقتی مول ببیند عنبا جشمشون رو روی هرچیزی میبندند تا پولهای عربستان تموم نشه انتظار هیچ کار جدی بر علیه اونها نداشته باشید
همه خروس جنگی شدن با تکنولوژيی های وارداتی نیمه وارداتی جنگ سرد که تو انبارهای مونده با فروش سالها نفت و منابع تعدادی سازه های مسکونی صنعتی تجاری ساختند حالا میخواند رو سر هم خرابش کنند . از جنگ جهانی 1و2 درس بگیرید یک اتحادیه خاورمیانه درست کنیدنیروی کار بتواند جابجا شود پول واحد تجارتهای ازاد بانکها مشترک و.... محیط زیست منطفه رو داغون کردن یک گروه اندیشمند نیستند تو خاورمیانه من بی سواد میفهمم .امان از دستهای پنهان
از نظر من و از دیگاه من عربستان دقیقا دار موشک های بالستیک میساز ولی رو نمیکن چون بخشی از سیاستش هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر