بازدید 9279
نظر نمایندگان موافق و مخالف FATF؛

فلاحت پیشه: فضای عقلانی در مجمع حاکم است و عقلا قطعا به تصمیم مناسبی خواهند رسید

چهارم بهمن ماه جاری، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را برای اجرا ابلاغ کرد. هنوز سه لایحه دیگر در مجمع منتظر نظر اعضای آن است و قرار است در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، این لوایح بررسی و تکلیفش مشخص شود. البته درباره این دو لایحه بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف نظرها همچنان وجود دارد.
کد خبر: ۸۷۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 26 January 2019

چهارم بهمن ماه جاری، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به رئیس جمهور، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را برای اجرا ابلاغ کرد. لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی یکی از لوایح چهارگانه مورد تأکید گروه اقدام ویژه مالی (FATF) است که رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا توسط رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد.

این لایحه به دلیل اختلاف نظر بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شد. سه لایحه دیگر شامل لایحه اصلاح قانون مبارزه با تروریسم، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) است که لایحه اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در حال اجراست و تعیین تکلیف شده و دو لایحه باقی ‌مانده است.

قرار است در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، این لوایح بررسی و تکلیف‌اش مشخص شود، هرچند درباره این دو لایحه بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف نظرها همچنان وجود دارد.

احمد امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و از مخالفان این لوایح، روز گذشته پیش از خطبه های نماز جمعه قم در مصلی قدس با تأکید بر هوشمندی ملت ایران در برابر اسناد بین المللی به ویژه FATF گفت: این کنوانسیون یک استعمارگری جدیدی در صحنه بین المللی علیه کشور ماست.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند به ظاهر FATF یک کنوانسیون تأمین مالی تروریسم است، روحی استعمارگری دارد. گروه مالی FATF درواقع یک گروه مالی بین المللی به شمار می‌رود که 36 عضو دارد، ولی برخی آدرس غلطی می دهند و می گویند 180 کشور عضو آن هستند.

امیرآبادی اظهار کرد: این گروه دارای یک دبیرخانه است و کارشناسان این دبیرخانه به کشورهایی که قصد عضویت در FATF را دارند می‌روند و قوانین این کشورها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: هم اکنون آمریکایی‌ها رئیس FATF و این گروه نیز به دنبال جا انداختن خود به عنوان یکی از نهادهای سازمان ملل هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایران از لیست سیاه این گروه مالی خارج شده و آمریکا بارها خواسته، دوباره به این لیست بپیوندیم. قانون مجلس ایران می‌گوید ملت‌هایی که علیه ظلم و اشغالگری مبارزه می‌کنند، تروریست نیستند، ولی گروه FATF به این قانون ایراد گرفته و گفته که تعریف تروریسم با خود این گروه است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصرار به پیوستن ایران به FATF در راستای تحریم‌های دشمن است و بر اساس قوانین این گروه مالی باید تمام مبادلات و معاملات اقتصادی ما در سطح جهان با کشورهای مختلف روشن و شفاف شود.

وی تصریح کرد: ما در شرایط تحریم هستیم. کدام عقل سلیم اطلاعات این کشور را به وضوح به دست دشمنان می‌دهد؟

امیرآبادی یادآور شد: جریانی غرب گرا در کشور وجود دارد که همه نگاهش به سمت و سوی غرب است، در حالی که در هر کجایی به آرمان های انقلاب و نگاه جهادی وابسته بودیم موفق شده ایم. در حال حاضر باید مجمع تشخیص مصلحت نظام طبق منافع ملت ایران تصمیم بگیرد، زیرا نمی توان به شرق و غرب اعتمادی داشت.

اما در مقابل برخی از نمایندگان و اعضای کمیسیون امنیت ملی اعتقاد دارند، در شرایط حاضر، نپیوستن به FATF نوعی خودتحریمی است.

در همین زمینه مصطفی کواکبیان گفت: نپیوستن به این گروه اقدام مالی بین المللی باعث می شود که هیچ کشوری با ایران تعاملات بانکی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه FATF هیچ ارتباطی با برجام و تحریم ها ندارد، گفت: نپیوستن به FATF به معنای خودتحریمی است. نماینده تهران گفت: با شروطی که در مجلس تصویب کرده ایم نباید به هیچ وجه از پیوستن به FATF هراسی داشته باشیم.

این نماینده مجلس افزود: مسئولان تمامی بانک های کشور معتقدند، در صورتی که به FATF نپیوندیم، مشکلاتشان حل نخواهد شد.

کواکبیان گفت: ذات تقابلی آمریکا با انقلاب اسلامی از بین نمی رود اما در صورت تصویب FATF برگ برنده در دست ما خواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: بر اساس شروطی که در مجلس مشخص کرده ایم، در صورتی که با اجرای FATF قانون اساسی و منافع ملی‌مان زیر سؤال برود از آن خارج خواهیم شد. ما تأکید کرده ایم اگر شروط ما را نپذیرند، به هیچ وجه به FATF نخواهیم پیوست.

غیر از کواکبیان، فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز نظر مشابه وی را دارد. این نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری به FATF نیاز داریم و اگر زمان از دست برود، شاید دیگر نتوانیم ضررها را جبران کنیم.

این نماینده مجلس گفت: بسیاری از کشورهای متحد ما از جمله چین، هند و حتی روسیه پیغام داده اند در صورتی که FATF را نپذیریم، بانک های این کشورها قادر به ادامه همکاری با ما نخواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به بررسی موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: فضای عقلانی و کارشناسی شده ای در مجمع حاکم است و من فکر می کنم، مجمع بتواند این مسائل را با عقلانیت حل کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل