بازدید 8078

ماجرای فرار مالیاتی پزشکان

کد خبر: ۸۷۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰ 20 January 2019

گفته می شود مالیاتی که جامعه پزشکی و دندانپزشکی می بایست پرداخت کنند، رقمی بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است. در حالی که تنها ۱۰ درصد این ارقام، به عنوان مالیات پرداخت می شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، موضوع پرداخت مالیات جامعه پزشکی که شامل دندانپزشکان نیز می شود، این روزها نقل محافل رسانه ای است. در واقع، به دنبال مصوبه طرح الزام مطب ها به داشتن پایانه فروشگاهی، که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، ماجرای فرار مالیاتی پزشکان، بیش از پیش برجسته شده است.

به گفته یک کارشناس اقتصاد سلامت، رقم واقعی مالیات جامعه پزشکی و دندانپزشکی، در حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است که فقط ۱۰ درصد این رقم به عنوان مالیات توسط جامعه پزشکی و دندانپزشکی پرداخت می شود.

عزت الله گل علیزاده نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در واکنش به محاسبه مالیات جامعه پزشکی، گفت: دوستان بیایند و شفاف بگویند چند درصد پزشکان فرار مالیاتی دارند و وضعیت سایر اصناف چگونه است. طبق اطلاعات، قاطعانه می‌گویم که همکاران ما جزو منظم‌ترین و منضبط‌ترین گروه‌ها در پرداخت مالیات هستند.

وی در عین حال اظهارداشت: قطعا اقلیتی هم در جامعه پزشکی هستند که رانت اطلاعاتی و سیاسی داشته و یا بر اساس روابطی که با ممیزی‌های ادارات مالیاتی برقرار می‌کنند، قوانین را دور می‌زنند. اما، نباید رفتار این اقلیت را به پای اکثریت همکاران ما نوشت.

سازمان نظام پزشکی دارای ۲۲۰ هزار عضو است که از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر گروه پزشکی هستند و بقیه در سایر گروه‌ها قرار دارند.

در همین حال، سیاوش غیبی پور نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران، با عنوان این مطلب که ۴۶ هزار پزشک مطب شخصی دارند که شامل مالیات شغلی می شوند، گفت: طبق آمارهای رسمی سرجمع مالیات شغلی که این گروه در سال گذشته پرداخت کرده اند ۱۵۰ میلیارد تومان بوده در حالی که درآمد واقعی این تعداد پزشک ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با عنوان این مطلب که فرار مالیاتی پزشکان ریشه داخلی دارد، افزود: به طور کلی پزشکانی که مطب دارند یا حقوق بگیر مراکز درمانی یا بیمارستان ها هستند که مالیات برحقوق مانند سایر کارمندان پرداخت می کنند یا کارهای حجمی می گیرند که به نوعی مالیاتش پرداخت می شود.

بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون فعلی مالیات های مستقیم تمامی افراد موظف به اعلام حساب ها، صورت وضعیت ها و خرید و فروش های خود به سازمان امور مالیاتی هستند.

در همین حال، نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی، با بیان این مطلب که همکاران ما ماه‌هاست از بیمه‌ها طلبکارند، گفت: نکته قابل توجه این است که در حساب‌های مالیاتی این طلب‌ها به عنوان درآمد پزشکان لحاظ می‌شود. یعنی مالیات را بر اساس درآمدی که هنوز محقق نشده، محاسبه می‌کنند.

گل علیزاده درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر الزام پزشکان به نصب سامانه‌های فروشگاهی از سال آینده، ‌افزود: باید توجه کرد که تبصره دو ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی مستقیم درباره این موضوع اشاره کرده است که سازمان امور مالیاتی موظف است به تدریج و بر اساس اولویت، اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین و اعلام کند.

وی با عنوان این مطلب که پزشک معامله انجام نمی‌دهد و رابطه خرید و فروشی با بیمار ندارد، ادامه داد: اگر قرار است اولویتی هم باشد، این اولویت باید در سایر مشاغل انجام و زیرساخت‌های آن فراهم شود و بعد سراغ گروه پزشکی بیایند. البته ما تابع قانون نظام صنفی نیستیم، بلکه نظام پزشکی قانون مستقلی دارد.

حسین بانکی کارشناس سیاستگذاری حوزه سلامت، در واکنش به موضوع فرار مالیاتی پزشکان، گفت: پزشکان مالیات خود را به طور کامل نمی دهند و سازمان مالیاتی در این بین انفعال دارد. باید بدانیم مبلغی که به عنوان مالیات از پزشکان باید اخذ شود چقدر است. در حال حاضر تعداد پزشکان متخصص در کشور ۴۶ هزار و ۶۰۰ پزشک هستند، ما در اینجا فرض می کنیم ۴۰ هزار پزشک متخصص داریم.

وی افزود: درآمد ماهیانه این پزشکان متخصص را ۵۰ میلیون تومان لحاظ می کنیم که براین اساس، در مجموع یک سال میزان درآمد سالیانه پزشکان متخصص ۲۴ هزار میلیارد تومان است. برای دندان پزشکان که تعداد آنها ۲۸ هزار نفر است مبلغ ماهانه را ۳۰ میلیون تومان در نظر می گیریم که مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود . با این احتساب مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان و پزشکان متخصص ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

بانکی گفت: اگر درصد مالیات را ۲۰ درصد در نظر بگیریم، رقم مالیاتی که دندانپزشکان و پزشکان متخصص باید بپردازند ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: طبق اظهار نظر رئیس سازمان مالیاتی، می بایست از پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شود که با رقم محاسباتی ما فاصله زیادی دارد، البته پزشکان همین مالیات را نیز نمی پردازند و در حال حاضر سالیانه ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات می دهند که رقم بسیار کمی است.

بانکی با عنوان این مطلب که در محاسبات مالیاتی، ۸۰ هزار پزشک عمومی را نیاورده ایم، گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی پزشکان، معادل یارانه یک سال ۱۲ میلیون ایرانی و وام ازدواج ۴۵۰ هزار زوج جوان است.

این در حالی است که یک کارشناسا اقتصاد سلامت، معتقد است که کارانه پزشکان بخش دولتی نیز در مالیات های پرداختی محاسبه نمی شود. در حالی که بیمه ها به راحتی می توانند به اسناد درآمدی پزشکان دسترسی داشته باشند و این مالیات ها را تعیین تکلیف کنند.

در همین حال، احمد حائریان رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان یزد در نامه ای به غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، موضوع الزام جامعه پزشکی به استفاده از پایانه فروشگاهی را مورد اشاره قرار داده و گفته است که تصویب این طرح به نفع پزشک و بیمار نیست و می تواند سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی، معتقد است که نوع و ماهیت تعاملات پزشک و بیمار از مقوله خرید و فروش کالا نیست و اصولا خدمات بخش سلامت که در اقصی نقاط کشور و به صورت شبانه روزی برای آحاد مردم شریف کشور ارائه می شود، مشمول تعاریف و قوانین فعالیت‌های اقتصادی نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۲۴
در همین میدان ونک تهران
یکی از معتبرترین پزشکان خوشنام تهران که هم پدرشون دکتر بودن هم چند نفر از اعضای خانوادشون
وقتی میری مطبش
خانم منشی میفرمایند که 70 تومن پول نقد بدید دستگاه کارت خوان خراب است
تازه این خیلی خوبشونه ها
اونوقت منه کارمند هنوز حقوقمو نگرفتم اول مالیاتش رو برمیدارند
این یعنی تبعیض به معنای حقیقی
چه دست و پایی می زنند برای فرار از پرداخت مالیات! همه اصناف باید مالیات قانونی را پرداخت کنند و پزشکان نیز به هیچ وجه تافته جدابافته نیستند. پرداخت نکردن مالیات اجحافی زشت در حق سایر مردم و دست درازی کردن به حق و حقوق نسلهای آینده و محرومان جامعه امروز است و از نظر اخلاقی، عرفی، و قانونی نیز در هیچ جای جهان پذیرفته نیست. تنها راه فقط و فقط سرکشی به حسابهای افراد و تعیین میزان مالیات از مجموع میزان درآمد سالیانه افراد است، درست مانند کشورهای توسعه یافته.
تقریبا هیچکدام از پزشکان از کارت خان استفاده نمی کنند و این یعنی فرار مالیاتی
سلام.
در دنیای اطراف ما حق ویزیت هر پزشک عمومی بین 15 تا 65 دلار هست.به حق ویزیت 2 دلاری در نظر گرفته شده برای پزشک عمومی خجالت دارد که بخواهید مالیات اندر مالیات از پزشکان عمومی اخذ شود.
اول از همه حق ویزیت پزشکان عمومی برابر با کشورهای همسایه داده شود بعدا نگران اخذ مالیات اضافی از پزشکان عمومی شوید.
الان پزشکان عمومی رغبتی برای ادامه کار ندارند و از اجبار به کارهایی مانند امور زیبایی و ...رو آوردند و با 2 ساعت کار درآمد بیشتر و بی دردسرتری نسبت به انجام وظایف درمانی و بهداشتی دارند.
در صورتیکه حق ویزیت پزشکان عادلانه شود آنوقت انتظار پرداخت مالیات 20 درصد داشته باشید.
در طول 3 سال گذشته حق ویزیت پزشکان یک سال 5 درصد یک سال ثابت و یک سال 5 درصد بوده در حالیکه تورم افزون بر سیصد درصد بوده است و همه مشاغل و صنوف تعرفه های خود را به نسبت تورم افزایش دادند الا پزشکان عمومی
چرا اکثر پزشکان دستگاه pos ندارند؟؟؟
واقعا زشته که یک کارگر مالیات میده بعد پزشکان از ترس شفافیت درآمدی دستگاه pos توی مطبش نصب نمیکنه!!!
چرابه نفع پزشک وبیمار نیست!؟بجزاین است که پزشکان با درامدهای میلیاردی از دادن مالیات فرار می کنند
مالیات حقوق بگیران( کارگر و کارمند) قبل پرداخت حقوقشان ، کسر و پرداخت میشود ، اما مالیات کسبه و پزشکان سالهای بعد از کسب درآمد و با ترفند بخشودگی و جایزه خوشحسابی!! و.. آگر هم پرداخت شود ، با توجه به نرخ تورم ، میزان واقعی مالیاتشان محاسبه و دریافت نمی شود .این ظلم فاحشی است که در ایران وجود دارد.
در بيمارستان کار مي کردم يک روز ديدم يکي از پزشکان که هميشه بسيار شيک پوش بود و لباس هاي مارک دار خارجي مي خريد با يک لباس کهنه و مندرس در بيمارستان راه مي ره! گفتم دکتر جان اتفاقي افتاده؟! گفت نه! دارم ميرم اداره ماليات!!!
اینهمه دشمنی وکینه چرا، یکروزبه کارتخوان گیر میدهندیک روز به مالیات واقعااینقدروطن پرستیدکه میترسیدمالیات پزشکان کم گرفته شودفقط پزشکان مالیات زیادبدهند،وکلاوثروتمندان ورانت خواران وووبرایتان مهم نیست، راستی چرا؟؟؟خدایا بهمه صداقت ومعرفت عطاکن. والسلام
درامدنفت کم شده گیردادند به مالیات
دولت زورش به پزشك ها نميرسه.
با سلام ودرود
در اصفهان همین الان پزشکان متخصصی هستند که فقط پول نقد قبول می کنند و اماده ام اسامی برخی از این منظم‌ترین و منضبط‌ترین ها را اعلام نمایم ولی من معلم بایستی این مالیات را پرداخت نمایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
سیاه نمایی نکن برادر حمید. اونا اصلا رایگان ویزیت می کنند برا همین کارت خوان نگذاشه اند. بالاخره دارن خدمت خلق می کنند
مالياتي كه يك پزشك در يك سال بابت فعاليت كاري خود مي پردازد معادل مالياتي است كه يك كارگر بابت يك ماه مي پردازد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
عوضش اون کارگر هر وقت به خاطر فرسودگی کار و افسدگی ناشی از عدم تامین مایحتاج زندگی مریض شد میره پیش همین دکتر تا درمانش کنه. در واقع اون کارگر داره سرمایه گذاری می کنه
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
گذشته ازآن بعضی ازپزشکان سالی دوازده ماخارج زندگی میکنندمالیات هم نمیدند کارتخوان هم ندارندانوقت من کارگربایدمالیات بدهم بایدپزشکانی راهم که خارج زندگی میکنند راوادارکردکارتخوان داشته باشند
اتفاقا باید پزشکان را مکلف به داشتن دستگاه کارتخوان کنند چون در برخی مطب ها تا ساعت شش عصر می گویند کارتخوان نداریم بعد از آن کارتخوان دارند این اگر فرار مالیاتی نیست پس چیست؟
من کارمند با حداقل حقوق ، اول مالیات از حقوقم کسر می شود بعد این حضرات که با پول بیت المال تحصیل کرده اند ارقام نجومی دریافت می کنند
چه تفاوتی هوشی است بین کسی که دکترای الکترونیک گرفته و کسی که پزشک شده ولی تفاوت درآمد از زمین تا آسمان است
اقای محترم چگونه متوسط درامد همه متخصصین را ماهی پنجاه میلیون در نظر گرفته اند منبع شان احتمالا متخصص ساکن میرداماد بوده است واقعا متاسفم که همه تصصمیم گیریها غیر حرفه ایی و هیجانی است
تنها راه حل مشکل، افزایش ظرفیت رشته های پزشکی است.
اغلب پزشکان در کرج کارتخوان ندارند. بد نیست سری به مطب های آنها بزنند و با متخلف برخورد کنند.
تابناک لطفا درج کن
مخاطب من اون عده هم وطن حسود و عنود هستن که چشم دیدن رفاه و آسایش پزشک رو ندارن. آره عزیزم. من بالای 60 تومن درآمد دارم. متخصص زنان و زایمان هستم و اگر افزایش پیدا نکنه درمان نمی کنم. برین سراغ همون قابله
این حقوق و کارانه نه تنها حق من و همکاران من هست بلکه بسیار کمتر از آنچیزی هست که ما برای بیمارستان درآمدزایی میکنیم
کجای مملکت درست مالیات میدن که از ما توقع دارین؟ میخایین کل کمبودهای مملکت و کسری بودجه ها رو از جیب پزشک بدید. نه عزیزم. زیادی به ما فشار بیارین جز موارد اورژانسی که اونم از لطف ما نسبت به مردم هست بقیه رو انجام نمیدیم ببینیم میخایین چکار کنین
متاسفانه این یک ضعف دولت است وباید پزشکان هم مثل بقیه مردم مالیات بدهند واصلا این همه اختلاف درآمد پزشکان با بقیه تحصیلکرده ها از جمله مهندسان اصلا عادلانه نیست
چرا نباید مالیات بدهند؟ مگر آنها از خیابان و برق و امنیت و هزاران امکان دیگر استفاده نمی کنند؟ چه کسی گفته که شغل پزشکی باید معاف شود؟ مگر بقیه شغلها کم اهمیت هستند که این قضاوتها را می کنند؟ چرا ما که در رشته های مهندسی تحصیل کردیم و دکترای تخصصی که بسیار دشوارتر از دروس پزشکی است را گذرانده ایم و در حال خدمت رسانی در کشور هستیم باید تا 10+10 درصد مالیات دهیم ولی اين طيف خود را معاف بدانند؟ مگر لوله کش، جوشکار گچکار و ده ها شغل دیگر کم اهمیت هستند؟ جامعه ترکیبی از همه مشاغل است و نباید در موضوعات عمومی فرقی کند. مثلا قيمت يک عدد نان برای همه يک مقدار است اگرچه درآمد خریداران متفاوت است و ده ها مورد شبیه آن.
نگران نباش پزشکان هم در حال مهاجرت هستند . وقتی پزشک سهمیه ای ها تولید شدند متوجه می شوید چه بلایی سرتان آمده .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی