بازدید 3027

استانی‌شدن‌انتخابات‌موجب‌رادیکال‌شدن‌اقلیت‌ها‌می‌شود

کد خبر: ۸۷۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴ 19 January 2019

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: استانی شدن انتخابات بدون تغییر نظام انتخاباتی موجب حذف اقلیت‌های قومی، مذهبی و سیاسی خواهد شد و این خطر را در پی دارد که اقلیت‌ها در برابر نظام رادیکال کند و لذا این شیوه موجب رادیکال شدن اقلیت‌های قومی، مذهبی و سیاسی خواهد شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محمد دهقان نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی با اعلام مخالفت خود با استانی شدن انتخابات گفت: ما در دنیا چیزی به نام استانی شدن انتخابات نداریم. ما در دنیا سه نوع انتخابات داریم یا انتخابات اکثریتی است، یا تناسبی و یا ترکیبی.

وی افزود: در انتخابات اکثریتی حوزه انتخابات کوچک است و مردم براساس شناخت چهره به چهره به نامزدهای خود رأی می‌دهند و انتخابات در حدود ۸۰ کشور جهان امروز اکثریتی است. این نوع انتخابات شبیه انتخاب نماینده شهرستان‌های ما است که نامزد خود را می‌شناسند و به نامزد مورد نظر رأی می‌دهند.

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کم‌کم دنیا به سمت تناسبی شدن انتخابات پیش رفت در این نوع انتخابات حوزه انتخابیه بزرگ است و مردم براساس لیست‌ها و فهرست‌ها نمایندگان‌شان را انتخاب می‌کنند، مهم‌ترین شاخص انتخابات تناسبی این است که هر لیستی متناسب با درصدی رأی‌ که در انتخابات به دست آورده کرسی‌های مجلس را تصاحب می‌کند. امروز انتخابات در بیش از ۷۰ کشور دنیا به صورت تناسبی برگزار می‌شود و حدود ۳۰ کشور نیز انتخابات‌شان ترکیبی است.

دهقان خاطرنشان کرد: انتخابات ترکیبی یعنی اینکه در ابتدا انتخابات در این کشورها به صورت اکثریتی بوده اما برای ایجاد عدالت انتخاباتی سیستم انتخابات تناسبی را نیز اضافه کرده‌اند و از هر دو شیوه بهره می‌برند.

وی افزود: در مجلس ما حدود ۱۷۶ نماینده مجلس از حوزه‌های انتخابیه‌ایی که یک نماینده دارند انتخاب می‌شوند که شیوه انتخاب و نمایندگان در این حوزه‌های انتخابیه همانند انتخابات اکثریتی است که البته این رویه دارای اشکالاتی نیز هست که اشکالات این شیوه توسط حامیان استانی شدن انتخابات مطرح شده است.

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه ما یکباره انتخابات را از شهرستان به استان بکشانیم اما نظام انتخابات را تغییر ندهیم وضعیتی بدتر از وضعیت کنونی را رقم خواهد زد. اگر قرار است ما حوزه انتخابیه را از شهرستان به استان بزرگ کنیم دیگر انتخابات نمی‌تواند اکثریتی باشد بلکه انتخابات باید تناسبی باشد.در هیچ جای دنیا وجود ندارد که یک جمعیت بزرگی در انتخابات شرکت کنند و تعداد زیادی از نمایندگان را انتخاب کنند و این به صورت اکثریتی باشد. وقتی حوزه انتخابیه بزرگ می‌شود حتماً باید نوع انتخابات تناسبی باشد.

دهقان ادامه داد: علت این امر هم این است که بسیاری از اقلیت‌های قومی، مذهبی و... حذف می‌شوند و این در آینده برای کشور مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: با استانی شدن انتخابات در شیوه جدید مطرح شده لیستی که بیشترین آرا را کسب کند همه کرسی‌های مجلس را به دست می‌آورد و وقتی تمام کرسی‌های مجلس در اختیار کسانی که بیشتر آرا را دارند قرار گرفت اقلیت اعم از اقلیت قومی، مذهبی، نژادی، سیاسی و... حذف می‌شود و این برای امنیت کشور نامناسب است و ممکن است خطراتی را برای کشور ایجاد کند.

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما با استانی شدن انتخابات با شیوه اکثریتی مخالفیم و آن را خیلی خطرناک می‌دانیم. ما به جای استانی شدن انتخابات باید به دنبال تغییر نظام انتخابات در کشور باشیم. تغییر نظام انتخاباتی ممکن است استانی شدن را هم شامل شود اما انتخابات حتماً باید تناسبی باشد و نه اکثریتی.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات بدون تغییر نظام انتخاباتی موجب حذف اقلیت‌های قومی، مذهبی و سیاسی خواهد شد و این خطر را در پی دارد که اقلیت‌ها در برابر نظام رادیکال کند و لذا این شیوه موجب رادیکال شدن اقلیت‌های قومی، مذهبی و سیاسی خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر