بازدید 3124

جزئیات منطقه امن مورد نظر آنکارا در شمال سوریه از زبان رسانه‌های ترکیه

رسانه‌های ترکیه امروز (چهارشنبه) جزئیات طرح منطقه امن را که آنکارا فکر ایجاد آن را در مرزهای خود با سوریه در سر می‌پروراند، افشا کردند، طرحی که در تماس تلفنی میان روسای جمهوری ترکیه و آمریکا اعلام شد؛ مساله‌ای که مخالفت مناطق خودمختار کردها را در پی داشت.
کد خبر: ۸۷۰۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷ 16 January 2019

رسانه‌های ترکیه امروز (چهارشنبه) جزئیات طرح منطقه امن را که آنکارا فکر ایجاد آن را در مرزهای خود با سوریه در سر می‌پروراند، افشا کردند، طرحی که در تماس تلفنی میان روسای جمهوری ترکیه و آمریکا اعلام شد؛ مساله‌ای که مخالفت مناطق خودمختار کردها را در پی داشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه "حریت" ترکیه امروز به نقل از منابع آگاه نوشت، عمق این منطقه امن ما بین ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر طبق طرحی است که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما مطرح شد اما به آن پرداخته نشد.

این روزنامه نوشت، درباره موضوع منطقه امن طی دیدارهای سابق ترکیه و آمریکا تصمیم‌گیری نشده بود تا اینکه ترامپ چند روز پیش آن را مطرح و در تماس تلفنی با اردوغان به بحث و بررسی و توافق درباره آن پرداخت. اردوغان در تماس تلفنی که عصر روز دوشنبه صورت گرفت، به ترامپ گفت، نسبت به طرح منطقه امن رویکرد مثبتی دارد و اساسا این طرح اردوغان بوده است. ترامپ هم در پاسخ گفت، از اینکه اردوغان رویکرد مثبتی به این طرح دارد، خوشحال است. هیچ یک از دو طرف در این گفت‌وگو به جزئیات این طرح نپرداخته و توافق کردند که روسای ستاد کل ارتش دو کشور درباره جزئیات منطقه امن به گفت‌وگو بپردازند. قرار است با توجه به حضور یاشار گولر، رئیس ستاد ارتش ترکیه و جوزف دانفورد، همتای آمریکایی وی در بروکسل دو طرف امروز در حاشیه نشست‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با یکدیگر نشستی داشته باشند.

حریت در خصوص غیرمنتظره بودن اعلام این طرح نوشت، ترامپ حتی کمی پیش از اعلام خروج نیروهایش از سوریه به موضوع منطقه امن نپرداخته بود و اصلا این موضوع در دستور کار جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هم قرار نداشت که هفته گذشته به ترکیه سفر کرده بود.

به نوشته این روزنامه ترکیه‌ای، طرح آنکارا شامل بازگرداندن سوری‌ها به این منطقه است و این طرحی است که از سال ۲۰۱۴ وضع شده و ابعادش متناسب با توزیع جمعیت‌شناختی خواهد بود.

از سوی دیگر، حریت نوشت، بولتون در جریان دیدار با ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سفرش به این کشور سندی متشکل از پنج بند ارائه کرده و در آن پذیرش خروج آمریکا از سوریه و ادامه مبارزه با داعش با حفاظت از هم‌پیمانان خود در این جنگ را بدون آوردن نامی از "یگان‌های کرد" تبیین کرده بود. اما در مقابل طرف ترکیه‌ای سندی پنج بندی ارائه کرد که در آن نام گروه‌های تروریستی "داعش"، "یگان‌های مدافع خلق کرد" و ‌"حزب کارگران کردستان" ذکر شده بود.

در این راستا، روزنامه "خبر تورک" ترکیه نوشت، خروج آمریکا از شرق سوریه بخشی از توافقی است که در دیدار ترامپ با ولادیمیر پوتین، همتای روس وی در سال ۲۰۱۸ در نشست هلسینکی صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه، یک توافقنامه محرمانه میان آمریکا و روسیه درباره آینده این منطقه وجود دارد و در جریان این توافق درباره نقش ترکیه و اهمیت موضع این کشور درباره حضور کردها بحث و تبادل‌نظر شده است.

"خبرتورک" در ادامه نوشت، مساله شرق فرات، دادن اجازه تشکیل منطقه خودمختار مانند وضعیت کردها در عراق و تلاش ترکیه برای قانع کردن سوریه در این خصوص از مهم‌ترین بخش‌های مذاکرات میان دو طرف بود. آنکارا پیش از این هم اقدام به قانع کردن دولت بغداد برای تشکیل منطقه خودمختار در شمال عراق کرده بود.

این روزنامه ترکیه نوشت، توافق‌ها میان ترکیه، روسیه و آمریکا پیرامون منطقه امن در حال انجام است و اطلاعات موجود در واشنگتن حاکی از آن است که احتمالا نشست سه‌جانبه‌ای میان اردوغان، پوتین و ترامپ با هدف برقراری تفاهم جامع درباره آینده این منطقه و کردها برگزار شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری آناتولی اعلام کرد، منطقه امنی که ترکیه به دنبال آن است با عمق ۳۲ کیلومتر در طول ۴۶۰ کیلومتری مرزها امتداد داشته و شامل شهرها و شهرک‌های سه استان سوریه یعنی حلب، رقه و حسکه خواهد بود. بارزترین مناطق این منطقه امن مناطق موجود در شمال خط فاصل میان دو روستای صرّین (استان حلب) و عین‌عیسی (استان رقه) و نیز شهر قامشلی، شهرک‌های راس‌العین، تل‌تمر، درباسیه، عامودا، ووردیه، تل‌حمیس، القحطانیه، الیعربیه، المالکیه (استان حسکه) و عین‌العرب (استان حلب) و تل‌ابیض (رقه) هستند.

رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد، ترکیه در طول مرزهای خود با سوریه منطقه امنی به عمق ۲۰ مایل ایجاد خواهد کرد. روز دوشنبه هم ترامپ پس از تماس تلفنی با اردوغان و بررسی برخی از مسائل دوجانبه و بین‌المللی به ویژه پرونده سوریه اعلام کرد، واشنگتن قصد دارد منطقه حایل به عمق ۲۰ مایلی در شمال سوریه ایجاد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار