بازدید 14019

صداوسیما با 400 نیرو در جشنواره فیلم فجر / رقبای اصلی تلویزیون ایران با نصف این تعداد عوامل اداره می‌شوند!

بی بی سی فارسی مشخصاً رویدادی چون مذاکرات هسته‌ای را با یک گزارشگر در صحنه، یک فیلمبردار و یک یا دو عامل فنی (در هر دور مذاکرات) پوشش می‌داد و همزمان برای بی بی سی ورلد نیز پوشش خبری می‌دادند. این مقایسه ساده نشان می‌دهد یکی از دلایل گران اداره شدن صداوسیما، مدیریت نامناسب منابع انسانی است. آیا نباید مدیریت منابع انسانی جدی صداوسیما وجود داشته باشد که اجازه تقاضای 400 نیروی انسانی‌اش برای حضور در یک رویداد واحد را ندهد؟
کد خبر: ۸۷۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ 16 January 2019

صداوسیما با 400 نیرو در جشنواره فیلم فجر / رقبای اصلی تلویزیون ایران با نصف این تعداد عوامل اداره می‌شوند!چهارصد تن از عوامل صداوسیما در قالب شبکه‌های مختلف و برنامه‌های مختلف متقاضی حضور در سینمای رسانه‌های جشنواره ملی فیلم فجر شده‌اند که بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای که با هشت ساعت برنامه رقیب تلویزیون ایران محسوب می‌شود، کل پرسنل‌شان چیزی حدود نصف نیروهای اعزامی صداوسیما به یکی از رویدادهای سالیانه کشور است؛ اتفاقی به خوبی یکی از ضعف‌های بزرگ رسانه ملی در مدیریت منابع انسانی برای اطلاع رسانی با کمترین هزینه را نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ «ایران پرس»، «باشگاه خبرنگاران»، «باهمستان سینما»، «به اضافه مستند»، «پرس تی وی»، «مردم خبر»، «تهران بیست»، «چند رسانه‌ای»، «حالا خورشید»، «خبر رادیو»، «خبر سیما»، «خبر شبکه سحر»، «خبرگزاری صداوسیما»، «دستپخت شبکه یک»، «دستاورد 40 شبکه یک»، «رادیو اقتصاد»، «رادیو ایران»، «رادیو تهران»، «رادیو فرهنگ»، «رادیو جوان»، «رادیو گفت و گو»، «رادیو نمایش»، «روابط عمومی معاونت سیما»، «سی در چهل شبکه دو»، «سینما آی فیلم»، «سینما دو»، «سینماگرام»، «شبکه العالم»، «شبکه الکوثر»، «شبکه امید»، «شبکه آی فیلم»، «شبکه یک»، «شبکه پنج»، «شبکه خبر»، «شبکه سحر»، «شهر برگ شبکه پنج»، «عصر شبکه افق»، «عصرانه شبکه افق»، «فرکانس شبکه 2»، «گروه تولید شبکه افق»، «گروه سیاسی شبکه پنج»، «معاونت برون مرزی»، «معاونت صدا»، «میزانسن شبکه شما»، «نقد سینما شبکه پنج»، «نمادو شبکه دو»، «هفت شبکه سه»، «همای شبکه سه»، «هنربین شبکه دو»، «هیسپان تی وی»، «خبر رادیو»؛ اینها عنوان گروه‌هایی است که برای حضور از طرف صداوسیما در جشنواره ملی فجر ثبت نام کرده‌اند.

صداوسیما با 400 نیرو در جشنواره فیلم فجر / رقبای اصلی تلویزیون ایران با نصف این تعداد عوامل اداره می‌شوند!

در صدر این گروه‎‌ها «خبرگزاری صداوسیما» با نزدیک به 50 خبرنگار، فیلمبردار، عوامل فنی و... در این رویداد حضور دارد. این تعداد به جز خبرنگاران صداوسیما و دیگر شبکه‌هاست و عوامل شبکه‌ها سوای عوامل برنامه‌هایی است که در هر شبکه تولید می‌شود و موارد متعددی از آنها ارتباط یا تمرکز عمده‌ای روی سنیما ندارند اما قصد دارند به کاخ جشنواره بیایند. مجموع این گروه‌ها قریب به 400 نفر می‌شود! علنی شدنِ این مسأله مدیون اجرای کامل قانون شفافیت اطلاعات در سینمای ایران است که باعث شده بتوان به درک تازه‌ای از مکانیزم پوشش رویدادهای مهم توسط صداوسیما دست یافت.

صداوسیما با 400 متقاضی حضور در سالن رسانه‌های جشنواره فیلم فجر شده که شبکه‌‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نظیر «بی بی سی فارسی» و «من و تو» به عنوان رقبای اصلی صداوسیمای ایران با چیزی حدود نصف این تعداد عوامل اداره می‌شوند! بی بی سی فارسی مشخصاً رویدادی چون مذاکرات هسته‌ای را با یک گزارشگر در صحنه، یک فیلمبردار و یک یا دو عامل فنی (در هر دور مذاکرات) پوشش می‌داد و همزمان برای بی بی سی ورلد نیز پوشش خبری می‌دادند. این مقایسه ساده نشان می‌دهد یکی از دلایل گران اداره شدن صداوسیما عدم مدیریت مناسب منابع انسانی است.

قاعدتاً ممکن است هر برنامه‌سازی ولو آنکه ماهیت برنامه‌اش سیاسی نباشد یا بخش ثابتی درباره سینما نداشته باشد، دوست داشته باشد ایام جشنواره را در کاخ جشنواره حضور یابد، صبح تا شب از ظرفیت ویژه پذیرایی کاخ جشنواره استفاده کند، بازیگران و فیلم‌ها را برای نخستین بار ببیند. برنامه ساز می‌تواند در همین راستای یک آیتم چند ثانیه‌ای تا چند دقیقه‌ای به بخشی از برنامه‌اش در ایام جشنواره فجر بیفزاید و بدین ترتیب یک لشکر را به همراه خود به کاخ جشنواره بیاورد؛ اما حقیقتاً آیا نباید مدیریت منابع انسانی جدی صداوسیما وجود داشته باشد که اجازه تقاضای 400 نیروی انسانی‌اش برای حضور در یک رویداد واحد را ندهد؟

نکته قابل تأمل اینکه، صداوسیما به جز افتتاحیه و اختتامیه، پوشش زنده خبریِ جدی ندارد و بنابراین مشخص نیست چرا باید یک لشکر نیروی انسانی متشکل از خبرنگار، گزارشگر، کارشناس، مدیر، روابط عمومی و عوامل فنی در این رویداد حضور داشته باشند؟ مشخصاً چرا بخش‌هایی چون معاونت سیاسی صداوسیما، رادیو اقتصاد، دستپخت شبکه یک، حالا خورشید، عصر شبکه افق، عصرانه شبکه افق و... که عمده آنها ارتباط معناداری با جشنواره ندارد، درخواست کار کنند؟ مگر غیر از این است که جشنواره فیلم فجر یک رویداد تخصصی است؟

باید در نظر داشت این چهارصد تن یا مستقیم به عنوان کارمند رسمی و یا به شکل قراردادی در قالب پروژه در حال دریافت حقوق از صداوسیما هستند و در واقع عملاً صداوسیما به چهارصد تن برای پوشش جشنواره ملی فیلم فجر حقوق پرداخت می‌کند! این اتفاقی است که در هیچ رسانه‌‌ای در دنیا رخ نمی‌دهد و بعید است در تاریخ سازمان رسانه‌ای در جهان برای پوشش رویدادی مشابه، چهارصد تن از نیروهای انسانی‌اش را به کار گرفته باشد. به نظر می‌رسد تجدیدنظر جدی در نحوه مدیریت منابع انسانی و افزایش تمرکز و هماهنگی در این حوزه، به شدت منجر به کاهش هزینه اداره این ساختار عظیم و کم‌بازده خواهد بود.

لیست کامل متقاضیان را در اینجا می‌توانید ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۱
اولا این که ورد نیوز و بعدش اینکه می شود خبر جهانی!
دوم هم اینکه شما نمی خواهد ادعای مجریان و گزارشگران در بیاورید که می گویند فور به جای ۴ یا چیزهای دیگر
برو اول خودت را اصلاح کن
بودجه مملکت کجاهاداره خرج میشه
فکر کنم تو بقیه ارکان دولت هم اگر شفاف سازی بشه همین رویه رو بشه دید. ما کلا مشکل کشورم عدم مدیریت تو همه زمینه هاست وگرنه منابع اعم از نیروی انسانی و بودجه به وفور هست
بالاخره اینهمه نیروی اضافی سفارشی استخدام شدن و بلا اثر در سازمان نشسته اند و باید یک جور سرشان را گرم کرد
یادم افتاد سال ۴۸ که سرباز بودم یک برنامه بیگاری داشتیم
یک عده امروز یک چاله را میکندیم و یک عده فردا ان چاله را پر میکردند .
از فرمانده علت را پرسیدم که گفت اگر این انرژی شما را ما تخلیه نکنیم ممکن است بر روی همدیگر با دعوا و جاسوسی و خاله زنک بازی
تخلیه کنید که واسه همه خطر ناکه
ولی موندم این دوستان الان بیگاری ۴۰۰ نفره میروند واسه تهیه گزارش که ۴ نفر کافیه ، ولی دست از توطئه و خاله زنک بازی هم بر نمی دارند .
چرا ؟
بخور بخووووووررر خیییییلی بخوووور
عجب! عجب! انقلاب اسلامی به اون عظمت رو فقط چند تا دوربین پوشش میدادند
آفتابه لگن هفت دست پول و بودجه هم کلی
بالای 70 یا 80 درصد کارمندان صدا و سیما اضافه هستند و پول مفت از بیا المال می گیرند.به برنامه پخش اخبار نگاه کنید. چند نفر دارند خبر می گویند؟ به یک برنامه معمولی نگاه کنید چند نفر مجری نشسته؟
تاثیر خبرگزاری الجزیره فقط با 200 300 کارمند دها برابربیشتر از تاثیر صدا و سیما با هزاران کارمندو با آن برنامه های اعصاب خورد کن و سراسر دروغ است
اینا نورچشمی ها ی درجه 2 هستند
به این ها اضافه کنید بیش از سی شبکۀ استانی با لشکر عظیمی از کارکنان که ته ماندۀ سریال و فیلم های سال های قبل یا شبکۀ های دیگر را پخش می کنند و به جز چند اخبار پانزده دقیقه ای و تعداد اندکی برنامه تولیدی ندارند. مقایسه ای کنید میان حجم تولید کل برنامه صدا و سیما به ازای هر کارمند و رسانه های دیگر دنیا.
مشکل اصلی اما انحصاری است که صدا و سیما ایجاد کرده.اگر اجازه می دادند شبکه خصوصی در ایران تاسیس شود یا حتی یوتیوب در ایران از فیلتر خارج شود،خیلی از جوانان ما سر کار می رفتند و می توانستیم محولات رسانه را صادر هم بکنیم.مگر هنر ایرانی از ترکیه و کرۀ جنوبی کمتر است که سالانه ده ها عنوان سریال می سازند و صادر می کنند؟چرا ایرانی ها نباید چند کانال با تعداد چند ملیون سابسکرایبر در یوتیوب داشته باشند؟ کسب درآمد از این هم آسان تر؟
صدا وسیما ی رانتی و فامیلی آخرش میشه همین ...
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی