بازدید 2777
مقام آمریکایی:

قطر باید به انحصار صادرات گاز روسیه پایان دهد

خبرگزاری 'رویترز' گزارش داد که یک مقام آمریکایی از قطر خواسته تا در زمینه صادرات گاز به اروپا، روسیه را کنار بزند و اجازه ندهد، مسکو بازار گازی این قاره را در انحصار خود داشته باشد .
کد خبر: ۸۷۰۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 16 January 2019

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری روز سه شنبه نوشت که 'دان برولیت' معاون وزیر انرژی آمریکا در گفت و گوی تلفنی با 'سعد الکعبی' وزیر انرژی قطر تاکید کرد: ما انتظار داریم که بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان (قطر) بتواند با تامین گاز اروپا انحصار تامین انرژی اروپا از سوی روسیه را بشکند.

بورلیت گفت: شرکت 'قطر پترول' قصد دارد در سال های آینده 20 میلیارد دلار در پایانه گازی 'گلدن باس' در ایالت 'تگزاس' آمریکا سرمایه گذاری کند که این امر می تواند عامل مثبتی در راستای افزایش صادرات گاز طبیعی به اروپا باشد. 

شرکت قطر پترول یک شرکت نفت و گاز دولتی است که در زمینه اکتشاف، استخراج، پالایش، انتقال و ذخیره‌سازی نفت خام، گاز طبیعی و تولید فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کند و بیش از 50 درصد از سهام گلدن باس آمریکا را خریداری کرده است.

معاون وزیر انرژی آمریکا اضافه کرد: درست است که هزینه نهایی واردات گاز مایع نسبت به گاز طبیعی بیشتر است، اما اروپا باید در نظر بگیرد که ممکن است گاز ارزان برای امنیت ملی آنان گران تمام شود.

وی افزود: هرچند اکنون روسیه سهم زیادی در صادرات گاز به اروپا دارد و بیش از 60 درصد از گاز آلمان را که بزرگترین مصرف کننده انرژی در اروپا است را تامین می کند، اما ما در تماس با مقامات اروپایی تاکید کردیم که آنان باید گاز آمریکا و قطر را جایگزین گاز روسیه کنند.

وی ادامه داد: همچنین به شرکت های آلمانی هشدار داده ایم که در صورت همکاری با روسیه در پروژه 'نورد استریم 2' (طرح لوله گاز روسیه به اروپا) شامل تحریم خواهند شد.

معاون وزیر انرژی آمریکا در اشاره به طرح نورد استریم 2 گفت: این طرح منجر به تسلط روسیه بر بخش انرژی اروپا می شود و وابستگی آلمان و اروپا را به مسکو افزایش می دهد.

طرح نورد استریم 2، خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول 1222 کیلومتر است که گاز روسیه از شهر 'ویبورگ' در این کشور را از بستر دریای 'بالتیک' به شهر 'گرایفسوالد' آلمان منتقل می کند .

ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط لوله روزانه معادل 150 میلیون متر مکعب می‌باشد.

این خط لولۀ 9.5 میلیارد یورویی که سال آینده ظرفیت انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان را دو برابر خواهد کرد، با حاشیه هایی مواجه شده و در هفته‌های اخیر باعث ایجاد کشمکش میان 'دونالد ترامپ'، 'آنگلا مرکل' و 'ولادیمیر پوتین' شده است، اما مقامات آلمانی قاطعانه حمایت خود را از این طرح اعلام کرده اند. 

ماه جولای گذشته (مرداد - تیر) نیز ترامپ در واکنش به سرمایه گذاری 11 میلیارد دلاری آلمان در طرح نورد استریم 2 گفت: برلین در حوزه انرژی وابسته و 'گروگان' مسکو خواهد شد . 

در سالهای اخیر روسیه بزرگترین تامین کننده گاز اروپا (از طریق خط لوله) است . این انحصار چندان به مذاق آمریکا و برخی کشورهای اروپایی خوش نیامده و باعث شده اروپا به فکر متنوع کردن منابع تامین انرژی خود باشد.

در حال حاضر شش کشور از اعضای اتحادیه اروپا به طور کامل برای تامین انرژی خود به واردات از روسیه وابسته هستند که این کشورها شامل فنلاند، اسلواکی، بلغارستان، استونی و لتونی می شود.

طبق آخرین آمارها اتحادیه اروپا بیش از 60 درصد از انرژی مصرفی خود را از طریق واردات تامین می کند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی