بازدید 4955

حذف ۴ صفر از پول ملی هزینه‌های زیادی دارد/ دولت حذف ۴ صفر را در پول‌های جدید عملیاتی کرده است

حذف ٤ صفر از پول ملی، که به تازگی به عنوان یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی رسانه‌ای شده، موافقان و مخالفانی دارد. بنا بر اعلام رئیس کل بانک مرکزی، لایحه حذف ٤ صفر تقدیم دولت شده و در صورت تصویب در دولت، برای دریافت مصوبه قانونی به مجلس فرستاده خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 15 January 2019

حذف ۴ صفر از پول ملی هزینه‌های زیادی دارد/ دولت حذف ۴ صفر را در پول‌های جدید عملیاتی کرده استحذف ٤ صفر از پول ملی، که به تازگی به عنوان یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی رسانه‌ای شده، موافقان و مخالفانی دارد. بنا بر اعلام رئیس کل بانک مرکزی، لایحه حذف ٤ صفر تقدیم دولت شده و در صورت تصویب در دولت، برای دریافت مصوبه قانونی به مجلس فرستاده خواهد شد.

همتی پیشتر در توضیح بیشتر درباره حذف ٤ صفر از پول ملی گفته بود: لایحه حذف ۴ صفر پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام. با توجه به عرف چند ده سال گذشته بین مردم، پیشنهاد شده هر ده‌هزار ریال فعلی، معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد. امیدوارم با تصویب دولت و تأیید مجلس محترم، اقدامات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی همچنین درباره فرایند زمانی اجرای این طرح گفت: یک فرایند زمان‌بر به ‌لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سال طول می‌کشد.

بر اساس این لایحه، واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر می کند. همچنین مقرر شده، ماده یک قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱ به شرح زیر اصلاح شود: «هر تومان معادل ۱۰۰۰۰ ریال موضوع ماده یک قانون یاد شده و معادل ۱۰۰ «ریال جدید» تعریف می‌شود.»

در ماده یک قانون پولی و بانکی کشور آمده است: واحد پول ایران ریال است. ریال برابر صد دینار است. همچنین بانک مرکزی در پیش نویس این لایحه طول دوره گذار ۲۴ ماهه برای این تغییر واحد پول را در نظر گرفته است.

به نظر می رسد، این بار دولت عزم خود را برای تغییر واحد پولی جزم کرده و قصد دارد تا این موضوع را هر چه زودتر عملیاتی کند. همچنین نشانه هایی از اجرای این طرح در چاپ های جدید برخی چک پول ها دیده می شود، به طوری که در چک پول های جدید 50 هزار تومانی بانک مرکزی، دیگر خبری از چهار صفر نیست و تنها رقم 50 روی آن حک شده است.

مخالفان این طرح بر این باورند که ایران از نظر اقتصادی آمادگی های لازم برای تغییر در واحد پولی و حذف صفر را ندارد. به دلیل آنکه مشخص نیست، ایران چه میزان ذخیره مالی و پشتوانه در داخل یا خارج از کشور دارد و اگر میزان آن به اندازه کافی نباشد، پول جدید بدون پشتوانه خواهد ماند و در خارج از کشور هیچ گونه ارزشی نخواهد داشت و کشور را به سمت انزوای کامل پیش خواهد برد.

اما در مقابل این ادعا، عده ای دیگر زمینه را برای این تغییر کاملا مناسب می دانند و بر این باورند که اکنون بهترین زمان برای این تغییرات است، ولی روند انجام این کار باید کاملا حساب شده باشد.

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به این موضوع و مصوبه هیأت وزیران و ارسال لایحه بانک مرکزی به هیأت دولت برای حذف 4 صفر از پول ملی گفت: شرایط اقتصادی کنونی کشور برای حذف 4 صفر مناسب نیست؛ اما این اقدام در مجموع می تواند بار روانی تورم را کاهش داده و به ساده سازی اعداد کمک کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حذف 4 صفر از پول ملی هزینه های زیادی دارد، افزود: اکنون دولت حذف 4 صفر را با هایلایت و کمرنگ کردن در پول های جدید عملیاتی کرده که به این روش، عملا 4 صفر از چرخه محاسبات خارج می شود.

وی ادامه داد: حذف 4 صفر از پول ملی، مرحله ای رخ می دهد و هایلایت شدن 4 صفر در چک پول های جدید، در واقع نخستین مرحله از حذف 4 صفر است. باید گفت، حذف 4 صفر از پول ملی، عملیات حسابداری را تسهیل می کند، ولی نباید یکباره دفاتر حسابداری تغییر یابد، چون هزینه های آن سرسام آور شده و فشار زیادی بر اقتصادی کشور وارد می شود.

وی با تأکید بر اینکه حذف 4 صفر از پول ملی محاسبات مالی و اقتصادی را تسهیل می کند و تأثیر خاصی در نرخ تورم ندارد، افزود: تغییر پول ملی و حذف صفر در کاهش هزینه های چاپ اسکناس و تولید سکه مؤثر است. باید از تجربه کشورهای مختلف جهان در حذف صفر از پول ملی بهره برد و سپس تصمیم نهایی و درست را گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
به جای این همه هزینه اگر کلا پول ملی رو حذف و دلار رو پول ملی کشور اعلام کنید هزینه به مراتب کمتری داره و دیگه هر چند سال یکبار هم نمیخواد صدها میلیارد تومن صرف حذف صفر و پول جدید کنید تازه با این کار میتونید بانک مرکزی رو هم تعطیل کنید که اکنون با بیش از 10000 کارمند بودجه زیادی از کشور را صرف خود میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
با دلار یا یک ارز خارجی شدن پول کشور دیگه دولت نمیتونه تورم ایجاد کنه و بندازه گردن مردم و نمیتونه هر وقت بودجه کم آورد پول چاپ کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
معلومه فیلم زیاد میببنی
به خدا لازم نیست ملت تر هر چیزی نظر بدند!
بجای حذف 4 تا صفر از پول ملت....دو تا صفر بزار جلوی ذخیره ارزی.....اگر نییت خیر است
هزینه های حذف ٤ صفر از پول ملی فقط برای مردم است، پس انجام می شود
عملا چهار صفر حذف شده یعنی 10000 ریال دیروز یک ریال ارزش داره دیگه چه زحمتی می خوان به خودشون بدن؟
فواید حذف چهار صفر برای دولت
سرگرمی جدید مردم ، مهار یک شبه توروم ، افزایش سریع ارزش پول ملی ، هزینه و در مقابل سود مسئولین و کارشناسان مربوطه بابت طراحی و چاپ اسکناس های جدید
تابناک عزیز یک سوال دارم.اگر دوستان میتوانند علت یا علل عدم انجام این پیشنهاد را بگویند تا من سوادم بیشتر شود؟حکومت به طور مقطعی (مثلا ده یا بیست سال)ریال و تومان را کنار بگذارد و دلار آمریکا را جایگزین پول ملی در داخل و معاملات خارجی کند.دیگر آمریکا نمیتواند ضربه بزند چون اگر ضربه اقتصادی بزند به دلار خودش ضربه زده و ضمنا دلالان و سفته بازها به خاک سیاه خواهند نشست چون ملت دیگر با اصل دلار معامله میکنند و افزایش قیمت خارج از تورم جهانی معنایی نخواهد داشت.فقط این نکته که در ابتدا کشور نیاز به یک منبع بزرگ دلار دارد که باید تامین شود مثلا یکصد هزار میلیارد دلار.اگر دلیلی برای نفی این ایده دارید ارائه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
واااای کلی خندیدم. واقعا طنز رو خیلی جالب توی متنت مخفی کردی
یا تو یکصد هزار میلیارد دلار رو درکی ازش نداری یا کلا بی سواد بی سوادی
محمدطاهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
دوست عزیز، انتخاب دلار به عنوان پول ملی یعنی وابستگی همیشگی به کشور صاحب دلار(بدعهدی آمریکا هم پیشکش)
صفرها را حذف می کنند تا کنتور چاپ اسکناس بدون پشتوانه را برای چاپ سری جدید خیل عظیم اسکناس های بدون پشتوانه صفر کنند!

در واقع هدف اصلی مهیا کردن بستری جدید برای بی ارزش کردن مجدد همان پولی هست که چهار صفر را از آن خواهند برداشت

این ٤ صفری که در صدد برداشتن آن هستند در واقع همان قدرت خریدی است که بانک مرکزی بطریق فنی-حرفه ای از جیب مردم طی دهها سال برداشته اند و اکنون برای اقدامات آینده در برداشت از جیب مردم، موی دماغ شده است!

لذا بانک مرکزی و دولت نباید این صفرها را از اسکناس بردارد بلکه باید قدرت برداشت شده از صفرها را به آن برگرداند تا بخشی از عمل خود را جبران کند.
تازمانی که تورم تکرقمی وباثبات نشود( منظورتکرقمی واقعی است) حذف صفرازپول ملی هیچ فایده ای ندارد جزهزینه تراش
به میمنت چهل سالگی! چه خبر خوبی
بخدا معلوم نیست این طرحها چه کسانی در این مملکت اجرایی می کنند . اینا مشاورهایشون کی هستند .اخه کدام کسی در این وضعیت اقتصادی به خاطر ساده سازی و سهولت در خواندن اعداد میاد از این طرحها میده ! باز اگه می گفتند یک صفر حذف میکنیم که واحد تومان شود یک چیزی . اخه یعنی چی چهار تا صفر ! اونم در این وضعیت . مادرم شنید نفهمید قضیه چیه ! با تعجب نگاه میکرد اخرش گفت ببین برو اون 3 میلیون تومن منو را از بانک بردار تا این کار را نکردن !!!!! ممکنه خنده دار به نظر برسه ولی نشون میده که وخامت اوضاع برای انجام این کار چقدره !
دولت اشتباه می کند. هروقت مجموعه اقداماتی رو همراه این کار انجام بده اون موثر خواهد بود. بیخود پول و اقتصاد رو بزک نکنید...
پیشنهاد من اینه که واحد پول ملی را از ریال و تومان به واژه "هزار" تغییر دهند بعد 4 تا صفر هم حذف کنند یکهزار تومان الان میشه یک هزار
100 هزار تومان هم میشه 100 هزار که تغییر محسوسی ایجاد نمیشه یک میلیون تومان هم میشه هزار هزار
واقعا متاسفم برای این ملت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
خدا شفا بده..
چی فکر می کردیم ؛ چی شد!!
هزینه های تغییرات نرم افزاری اصلا در نظر گرفته نشده ، از یک مغازه تا سیستم های بانکی نیاز به تغییر و تبدیل سیستم های خو دارند. میلیارد دلار هزینه و سال ها وقت برای این تغییرات نیاز میباشد.
غارت اموال ملی ...دولت ارزش پول را به پایینترین سطح رسانده و از جیب ملت ایران میلیارها غارت کردند,حال میخواهند آثار روان ش رو از بین ببرند...چرا در زمان تحریم اینکار رو میکنید, چرا صبر نمیکنید که تکلیف تحریما و اختلافات بین ایران و غرب مشخص بشه بعد اینکار رو انجام بدید...
با وسمه کشیدن عروس جوان نمیشه تورم را کنترل کنید
از نظر روانی آثار مثبتی هم برای ملت و هم در تبدیل ارزها برای توریست ها دارد .کاش در کنار این طرح خوب اندازه اسکناس ها را کوچک کرده و کیفیت آنها را نیز بالا ببرند مانند دلار.
باسلام اونوقت حقوق رئیس ومعونان ...میشود ماهی دومیلیون تومان..بارکلا بخورید بیاشامید .وبه اطرافیان نیز بخورانید وبیاشانید تا روز حساب اگر باورداریدکه ندارید
حیف به این کشور ومردم آن که چوب مدیران نالایق را می خورند
اگر فقط این طرح باعث کاهش هزینه کاغذ چاپ اسکناس شود یعنی بجای 10000 اسکناس 1000 تومانی فقط 1 اسکناس چاپ شود صرفه جوئی ناشی از کاهش مصرف کاغذ چاپ و هزینه های چاپ آن قابل ملاحظه خواهد بود ضمن آنکه آلودگی های ناشی از دست بدست شدن 10000 اسکناس تنها به 1 اسکناس تقلیل یافته و لذا این هم یک مزیت خواهد بود مزیت دیگر از لحاظ روانی هم برابری واحد پول ملی د مقابل ارزهای خارجی است. همه اینها مشروط به آنست که دولت بطور صحیح طرح را اجرا کند و مسئله افزایش هزینه ها و حقوق و دستمزد بی رویه افزایش نیابد که اگر این شد مصیبت عظمی خواهد شد!!!!
حالا بعد از سالها بانک مرکزی میخواد یک کار مثبت انجام بده شما هی ایه یاس بخونید بابا بگذارید ۴ صفر حدف شود لااقل از حجم اینهمه اسککاس بی ارزش کاسته میشود ودر مقابل ازر های خارجی ابرویمان حفظ میشود الان یک دلار۱۰ هزار تومان است با حدف ۴ صفر یک دلار میشود یک تومان پس از لحاظ ظاهری هم به نفع کشور است کاری که چند سال پیش ترکیه انجام داد و۶ صفر را برداشت وارزش پولش بال رفت پس لطفا ایه یاس نخوانید واجازه دهید کارشناسان بانک مرکزی کار حدف صفر را شروع کنند
اینکار رو میکنن یادمون بره چقدر پولمون بی ارزش شده
آقا اقتصاد مملکت رفته شما چسبیدی به صفر؟
خطا پشت خطا ............
اول سایز پولهای کاغذی را مثل دلار یا یورو کوچک کنید که توجیب جا نمیشه
کاش تا برقراری تحریمها پول ملی را کنار بگذارند ،و از یک پول خارجی ،استفاده کنند ؟ عراق ده سال این کار را کرد ؟ افغانستان هم ده سال اینکار را کرد ؟ ایران هم میتواند روبل روسی ، یا یوان چین ، یا روپیهٔ هند را برای مدت معینی استفاده نماید تا تحریمها لغو گردد ،و آنگاه واحد جدید پول ملی را تعریف ،و ایجاد نماید ؟ در طی مدت یک سال همهٔ ریال نقدی در دست مردم جمع آوری میگردد ؟ البته روبل روسی از اعتبار بیشتری برخوردار است اگر چه یوان چین ارزشی بیشتر دارد ،و روپیهٔ هند هم با رونق است ،اما بلحاظ اینکه منطقهٔ چاه بهار در اختیار هندیها میباشد امکانات روپیه ساده تر است ؟،،،
چون این دولت فقط در فکر ایجاد تورم در هر شکلی هست. این دولت بایستی استعفا دهد و هر چه زودتر بایستی اینکار را کند.پایان دوران چپ فرا رسیده و بایستی با قدرت خداحافظی کند
با سلام خدمت هشتاد میلیون کارشناس ایرانی. من موندم ما ایرانیها هممون کارشناسیم پس چرا وضعیت ما اینه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها