بازدید 12548
مفروضات از نگاه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار وجود دارد/ با وجود کاهش فروش نفت، رقم ریالی بودجه افزایش یافته است

هنوز انتقادات از بودجه بندی سال ۹۸ ادامه دارد و بسیاری از اقتصاددان‌ها و برخی نمایندگان مجلس این بودجه را متناسب با ضرورت‌هایی که امروز گریبان‌گیر مردم شده، نمی‌دانند و حتی اعتقاد دارند که اعداد و ارقام موجود در بودجه، اغلب صوری است و تنها برای پر کردن صفحات بودجه گنجانده شده و در نهایت دولت در سال طور دیگری عمل خواهد کرد.
کد خبر: ۸۶۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷ 14 January 2019

نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار وجود دارد/ با وجود کاهش فروش نفت رقم ریالی بودجه افزایش یافته استهنوز انتقادات از بودجه بندی سال ۹۸ ادامه دارد و بسیاری از اقتصاددان‌ها و برخی نمایندگان مجلس این بودجه را متناسب با ضرورت‌هایی که امروز گریبان‌گیر مردم شده، نمی‌دانند و حتی اعتقاد دارند که اعداد و ارقام موجود در بودجه، اغلب صوری است و تنها برای پر کردن صفحات بودجه گنجانده شده و در نهایت دولت در سال طور دیگری عمل خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ این بودجه بنا بر ادعای برخی نمایندگان مجلس مفروضات زیادی دارد و به گفته برخی از آنها با اینکه قرار بود متفاوت با بودجه سال های گذشته باشد، بسیار شبیه بودجه سال 97 بسته شد و حتی با اینکه قرار بود امسال هزینه های دولت بیش از 40 هزار میلیارد تومان کم شود، باز هم مانند سال گذشته تکرار شد.

ارقام قابل تأمل دیگر در بودجه، موضوع 14 میلیارد دلاری است که دولت برای تأمین مواد اولیه با ارز 4200 تومان در نظر گرفته است و مشخص نیست، سازوکار دولت برای تخصیص ارز در سال آینده به چه شکلی خواهد بود و کالاهایی که با این ارز تأمین می شوند، به چه صورت در اختیار مردم قرار خواهند گرفت.

موضوعات دیگری مانند مسأله افزایش قیمت حامل های انرژی و قیمت بنزین نیز از مفروضات است و به نظر می رسد، دولت به دلایل سیاسی، امسال از خیر افزایش قیمت آن گذشته است، ولی راهکاری برای تأمین سوخت مورد نیاز کشور در بودجه دیده نمی شود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به واکاوی این موضوعات پرداخته و با اشاره به تصویب کلیات بودجه ۹۸ در کمیسیون تلفیق تصریح کرد: لایحه بودجه تطابقی با شرایط تحریم های سال آینده ـ که پیش بینی می شود در حوزه اقتصادی باشد ـ نداشته و با اینکه دولت تلاش کرد، ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه ها را کاهش دهد، گویا طراحی بودجه شبیه ۹۷ است؛ با این تفاوت که موضوعاتی مانند این که باید هزینه ها تغییر یابد اما ماهیتا تغییرات ساختاری در بودجه ۹۸ دیده نمی شود.

نماینده مردم کرمان بیان کرد: عدد ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ دیده شده و دولت فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۵۴ دلار را در نظر گرفته که براساس آن میانگین نرخ تسعیر ارز حدود ۵۷۰۰ تومان است.
هرچند سهم نفت در بودجه عمومی کشور به لحاظ مقداری کاهش یافته، از نظر ریالی افزایش یافته و این از نکات مهم لایحه بودجه و از موضوعات اساسی است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه بحث یارانه ها، یکی از اشکالات اساسی بودجه ۹۸ بود و در کمیسیون تلفیق مطرح شد، گفت: عدم تعیین تکلیف یارانه های پنهان و آشکار در بودجه، یکی از ایرادات بود، زیرا برآورد می شود که نزدیک ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار در اقتصاد است؛ یعنی حدود سه برابر بودجه عمومی کشور در سال ۹۷ که این عدد شرایط خاصی فراهم می کند؛ اما دولت هیچ اصلاح ساختاری در این حوزه برای سال ۹۸ در نظر نگرفته، در حالی که این از دغدغه های جدی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشخص نبودن نحوه تأمین کالاهای اساسی، مسأله دیگری است که دولت ۱۴ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان در این زمینه در نظر گرفته؛ اما مشخص نیست این عدد با چه مکانیسمی برای کالاهایی که باید قیمت پایین داشته باشد و امسال ۷۰ درصد افزایش یافته، به دست مردم می رسد و این از چالش های اساسی است!

وی تصریح نمود: برآورد این است که نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، یارانه کالاهای اساسی در اقتصاد ایران است که به دلیل نظارت نکردن دولت به دست مردم نمی رسد یا عدد کمی می رسد و بخش عمده صرف واسطه گری، دلالی و قاچاق کالای اساسی به خارج از کشور شده و تبعات منفی گذاشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: افزایش حقوق کارکنان و عدم تناسب با تورم، از موضوعات دیگری است که درباره بودجه مطرح شده و یکی از اشکالات بوده است.

پورابراهیمی در پایان درباره وضعیت سوخت در بودجه ۹۸ یادآور شد: دولت هیچ پیشنهادی برای تغییر قیمت بنزین نداده و هیچ گونه جهت گیری برای جلوگیری از مصرف بی رویه، قاچاق سوخت و رعایت الگوی مصرف ارائه نکرده و وضعیت کنونی را رها کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۴
قیمت واقعی دلار در ایران برای ششماه دوم سال 1397 همین حدود 12 هزار تومن است که اسفند 96 با ارسال یادداشتی با ذکر دلایل و استنادات علمی و اقتصادی به ان پرداخته شد. هر تلاشی برای پایین اوردن این میزان با عرض معذرت فقط بازی با ارقام و دستوری است همانطور که هر تلاشی از سوی هر شخص و دستگاهی چه ترامپ چه چند دلال کف خیابان یا سلطان دلالها با مدرکی زیر دیپلم ! برای مثلا بالا بردن ان به 20 هزار تومن در کوتاه مدت نیز اب در هاونگ کوبیدن است. ولی باید هشدار داد بر اساس همان استنادات و یادداشت دولت و دلسوزان کشور باید متوجه باشند که به دلیل کاهش شدید درامد نفتی در نتیجه تحریم در ششماه دوم از اواخر امسال و بهار 98 باید انتظار ارقام بالاتری داشته باشیم که در ان یادداشت فرمول و رابطه ان پرداخته شده است. به فکر ان روز باشیم. این قسمتی از یادداشتی است که فروردین ۹۷ و سه روز قبل از اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی به سایت شما و برخی از سایتها فرستاده شده بود ولی فرصت انتشار به دلیل اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی نیافت و در مرداد 97 فرصت انتشار یافت و براحتی می تواند نقشه راه و دستوری برای همه کارشناسان و دست اندر کاران و فعالین اقتصادی ایران باشد چرا که مهمترین اعتبارش همان گذشت زمان و اثبات فرمول ارایه شده است:


"در این روزها دوباره شاهد پر کشیدن دلار به نرخهای بالای 5500 تومان هستیم و هیچ چشم انداز قابل استنادی هم برای توقف رشد ارزش دلار وسایر ارزها در برابر ریال هم وجود ندارد و باز همه از اساتید فن تا مدیران بانک مرکزی و تحلیلکران سیاسی و فعالین اقتصادی و مردم از این به ظاهر مجهول بزرگ اقتصاد ایران و سوال بی پاسخ صحبت می کنند که به راستی نرخ واقعی و علمی دلار بر اساس استانداردهای اقتصادی در سال 1397 چیست و یا چه اندازه باید باشد؟

در مقام پاسخ و روراست و بسیار ساده باید گفت نرخ حقیقی دلار در اقتصاد ایران در حال حاضر رقمی حدود 11 هزار تومان با ده درصد بالا یا پایین است! قطعا بسیار از خوانندگان با تعجب و حتی عصبانیت این رقم را توهم و خیالپردازی و به قول معروف داغ کردن تنور بازار ارزیابی خواهند کرد و انها یی که منطقی تر و علمی تر با حقایق کنار می ایند از نویسنده توقع به حقی دارند که مبنا این قیمت و استدلال خود را اعلام نماید. ما نیز در این یادداشت تلاش خواهیم کرد استدلال خود را بیان کنیم تا شاید اسیب شناسی شود و برای یکبار و همیشه این مجهول بزرگ اقتصاد ایران به معلوم تبدیل شود تا بتوان بر اساس ان به نقشه راهی برای اصلاح کلان اقتصاد و وضیعت معیشت و بهبود شاخص های بسیار کلیدی و مهم دیگر اقتصاد ایران رسید. اما استدلال بسیار ساده و به زبان همگانی:

نرخ دلار در ایران از زمانی که امار نقدینگی برای اولین باز از دهه چهل شروع به گرداوری و انتشار شد برابر است با تقسیم نقدینگی کل بر مجموع درامد سالیانه ارزی کشور( نفتی و غیر نفتی و وام و سرمایه گزاری و کارگران ایرانی خارج از کشور و...) .

بر این اساس نقدینگی کل کشور در اسفند 96 به حدود 1500 هزار میلیارد تومان رسیده و اگر مجموع درامد ارزی کشور از همه منابع را تخمینی حدود 130 میلیارد دلار است (50 میلیارد دلار نفت خام و 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و گاز و-پتروشیمی و میعانات گازی و حداقل 30 میلیارد دلار درامد بخش سرویس و ترانزیت و جهانگردی و قاچاق کالای سوبسیدی و پولهای ارسالی خانواده ها و کارگران ایرانی به داخل و حتی درامدهای خلاف باندهای قاچاق و پولشویی که به هر حال بخشی از ان به اقتصاد ایران وارد میشود) با تقسیم این تقدینگی به دلار وارده به اقتصاد ایران نرخ ارز که همان حدود 11 هزار تومان حاصل خواهد شد."
اما قطعا حالا برخی خوانندگان خواهند پرسید استنادات علمی و فنی این استدلال چیست؟ بدون اینکه بخواهیم خود را درگیر فرمولها و نظریات پیچیده افتصادی نماییم بهترین استناد همان رجوع به تاریخ این سه شاخص و این نسبت در اقتصاد ایران از دهه چهل تاکنون است.اگر برای تک تک سالهای 1340 تا کنون این معادله را بر قرار کنیم جواب بسیار دقیق( در مقیاس اقتصاد کلان) یعنی قیمت دلار را خواهیم یافت. فقط برای مثال به نسبت ارقام این معادله در سالهای مختلف و به عنوان نمونه توجه کنید:

1343 نقدینگی 9.2 میلیارد تومان بوده و درامد ارزی کشور 1.3 میلیارد بوده که نرخ دلار از نسبت این دو می شود 7 تومان.
1345 نقدینگی 12.8 میلیارد تومان بوده و درامد ارزی کشور 1.8 میلیارد بوده که نرخ دلار می شود 7.1 تومان.
1348 نقدینگی 20 میلیارد تومان بوده و درامد ارزی کشور 2.7 میلیارد بوده که نرخ دلار می شود 7.4 تومان.
1355 نقدینگی 160 میلیارد تومان بوده و درامد ارزی کشور 24 میلیارد دلار که نرخ دلار می شود 6.7 تومان.
1364 نقدینگی 800 میلیارد تومان بوده و درامد ارزی کشور 14 میلیارد دلار که نرخ دلار می شود 57 تومان.
1370 نقدینگی 2865 میلیارد تومان بوده و درامد ارزی کشور 19 میلیارد دلار که نرخ دلار می شود 150 تومان.
1380 نقدینگی 32100 میلیارد تومان بوده و درامد ارزی کشور 35 میلیارد دلار که نرخ دلار می شود 900 تومان.

اینها فقط نمونه هایی از این سالها بود و اگر تمام این سالها را به صورت تک به تک ملاحظه کنیم متوجه خواهیم شد که این نسبت در تمام طول 60 سال گذشته در اقتصاد ایران کمابیش و با تاخیر زمانی حداکثر ششماه تا یکسال حاکم بوده و به همین دلیل هیچ دلیلی ندارد که حالا نباشد .
کلیپ کوتاهی از مصاحبه رئیس بنیاد مستضعفان راجع به میزان حقوق پرسنل بنیاد دیدم ،قرار بود این بنیاد به مستضعفان کمک کند . خودش شده وبال گردن و با فروش اموال مصادره شده،خودش را اداره میکند و پروژه های عمرانی را هم ازدست نمیدهد.البته بودجه پروژه هارو ، فقط
حقوق نمایندگان یک سوم بشه مشکلات حل میشه
مخ مجلسی ها دارد کار می افتد جای شکرش باقی است.
نشانه بی سوادی و بی عرضگی شما دولتمردان اینکه سالانه کشور 900هزار میلیارد تومان یارانه پنهان میدهد ولی هنوز مردمی در این کشور وجود دارند که به نان شب محتاج باشند و بقیه هم همچین وضعیت خوبی نداشته باشند. چرا این یارانه ها را که بیشتر به قشر پولدار جامعه پرداخت میکنید را ازاد نمیکنید که شغلهای جدیدی ایجاد شود. چرا نمیگذارید صنعت بهینه سازی و به روز رسانی صنعتها و منازل و خودرو جان بگیرد. آیا با منافع شما در تضاد است. پول گیر شما نمی یاد؟!
مفروضات از نگاه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛
نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار وجود دارد_________مااگر فیمت دلار را 10000تومان فرض کنیم یعنی سالی 90میلیارد دلار یارانه میپردازیم یعنی به ریزودرشت ایرانیها به هر نفر سالی 11میلیون تومان یارانه مخفی وآشکار میدهیم اگر این اعداد صحیح باشد یعنی هیچ کس هیچ کاری درکشور انجام نمیدهد من بعید میدانم ما سالی 90 میلیارد دلار درآمد داشته باشم ودرکردستان کولبری ودرسیستان قاچاق وکپر نشینی ودرتهران مجرد مردن وبیکاری واعتیاد درد مردم باشد حتما این رقم غلط است واگر صحیح باشد همین دشمن مارابس است
اگرنزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار وجود دارد چرا نسبت به قطع آن اقدام نمیشود وچه کسانی از آن ارتزاق میکنند لطف نام ببرید
اگر لیاقت و توانابییی داشتید جلوی تورم رو میگرفتید که مجبور نباشید یارانه بدید و بودجه رو افزایش بدید
من اگر میتوانستم بودجه بنویسم!
۱.سهمیه بنیاد های تبلیغاتی مذهبی را به حد اقل می رساندم ،چون مرکز در آمد آنها اوقاف و نذر و کمک مردم است.
۲. یارانه ها را افزایش می دادم که یک خانواده زندگی حد اقلی با آن داشته باشد ولی فقط خانواده هایی که واقعا در آمد ندارند ویا کم در آمد هستند.
۳.از بودجه های نظامی بیهوده جلوگیری می کردم
۴.بودجه عمرانی و تولیدی را افزایش می دادم
۵. بوجه برای آموزش، اختراعات و طرح های علمی را افزایش می دادم.

و.....
شما که اصحاب رسانه هستید دقیقا میدونید این آدم هنرش فقط خوب انتقاد کردن است و میگه ما باید فلان کنیم و بهمان.اما امان از یک ذره عمل.
900 هزار میلیارد تومان یارانه پیدا و پنهان !!! با فرض هر دلار معادل 10000 تومان میشود 90 میلیارد دلار!!!!!! مگر بودجه ما چقدر است که 90 میلیارد دلارش میشود یارانه؟؟
کدام یارانه؟مردم که دارن همه چیز رو با ارز ازاد میخرند 4200 برای دولتیهاست نه مردم.
دروغ. بسیار بزرگی است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل