بازدید 5794

ماجرای واگذاری پرابهام یک پالایشگاه

ماجرای خصوصی سازی و واگذاری شرکت های دولتی در ایران گاهی اوقات آن قدر با ابهامات فراوانی همراه است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. از جمله این واگذاری ها می توان به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اشاره نمود. ابهامات این واگذاری آن قدر زیاد بوده است که نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص از آن را در دستور کار خود قرار دادند.
کد خبر: ۷۲۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷ 17 August 2017
ماجرای خصوصی سازی و واگذاری شرکت های دولتی در ایران گاهی اوقات آن قدر با ابهامات فراوانی همراه است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. از جمله این واگذاری ها می توان به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اشاره نمود. ابهامات این واگذاری آن قدر زیاد بوده است که نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص از آن را در دستور کار خود قرار دادند. 

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت برای کاهش سهم خود در اقتصاد اقدام به واگذاری برخی شرکت های تحت اختیار خود به بخش خصوصی می کند. فرآیند واگذری برخی شرکت های دولتی به بخش خصوصی گاهی اوقات آن قدر با ابهام همراه است که پای برخی نهادها جهت حفظ اموال دولتی به ماجرای آن خصوصی سازی باز می شود. این بار قرعه به نام واگذاری پالایشگاه کرمانشاه افتاده است.  

پالایشگاه نفت کرمانشاه بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی ترین شرکت پالایش نفت ایران محسوب می شود. این پالایشگاه که در سال 1347 تکمیل و احداث گردیده است در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی از سال 1388 در فهرست شرکت های دولتی مشمول واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است. فعالیت اصلی این شرکت پالایش نفت خام و هیدورکربورها و تبدیل آن به فرآورده هایی مانند نفت کوره، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و سایر مشتقات نفتی است.  

پالایشگاه نفت کرمانشاه در سال 1395 به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری با ابهامات فراوانی رو به رو بود تا جایی که مجلس تحقیق و تفحص از آن را در دستور کار خود قرار داد.  

سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در همین زمینه عنوان نمود: از سه سال پیش تاکنون تغییر مدیریتی در پالایشگاه کرمانشاه رخ داد، به گونه ای که از آن زمان تاکنون این پالایشگاه به جای سوددهی زیان ده شده و در واقع این موضوع دارای یک اقدام شیطنت آمیز بوده و زمینه را برای فروش پالایشگاه مهیا کرد. جاسمی با اشاره به موقعیت سوق الجیشی پالایشگاه کرمانشاه، ادامه داد: ارزش واقعی پالایشگاه بیش از هزار و 400 میلیارد تومان است، در حالی که این پالایشگاه 210 میلیارد تومان واگذار شده و از این میزان تاکنون 11 میلیارد تومان پرداخت شده است و مقرر شده پس از دو سال به عنوان تنفس مابقی مبلغ خرید پالایشگاه به صورت اقساطی پرداخت شود. وی یادآور شد: مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در نامه های جداگانه به مقام معظم رهبری، رییس جمهور، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور خواستار توقف این واگذاری شده و اعلام کرد که رانتی پشت این واگذاری بوده است، که سازمان بازرسی کل کشور براساس آخرین بررسی ها اعلام کرده که 2 هزار و 400 میلیارد تومان ارزش دارد، که بسیاری از افراد به دنبال این هستند که پالایشگاه باز نگردد. 

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در زمینه تخلفات صورت گرفته در این واگذاری عنوان نمود: پالایشگاه کرمانشاه دستگاه مولد توربینی و کمپرسورهای توربینی با ارزش بیش از 70 میلیارد تومان دارد؛ همچنین ادوات زیادی مانند جرثقیل ‌های غول‌پیکر و ماشین ‌آلات پیشرفته آتش ‌نشانی و زمین با ارزش دارد که با شرایط واگذاری همخوانی ندارد. بعلاوه این که حداقل ارزش زمین پالایشگاه حدود 3 میلیون و پانصد هزار تومان است و ارزش زمین پالایشگاه به گونه ‌ای محاسبه شده که متری 200 هزار تومان نیز نمی ‌شود، یا یک انبردست را ٥ هزار تومان کارشناسی کرده ‌اند که در بازار با 150 هزار تومان هم نمی ‌توان آن را خریداری کرد، بنابراین به نوعی اموال به صورت صوری کارشناسی شده است. 

همان گونه که ملاحظه می گردد آن گونه که نمایندگان مجلس به بخشی از این واگذاری اشاره داشتند ابهامات در این زمینه بسیار بوده و گویا تخلفات گسترده ای در واگذری پالایشگاه نفت کرمانشاه صورت گرفته است. باید صبر کرد و دید این ماجرا به کجا خواهد رسید و دستگاه های مربوطه در این زمینه چه واکنشی را از خود نشان خواهند داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار