بازدید 18115

ژانویه، مقصر گرانی ارز در روزهای اخیر / یکی از دلایل افزایش نرخ ارز بودجه سال 98 است

با اینکه در روزهای گذشته، بار دیگر بهای ارز دستخوش تغییراتی شد و روند افزایشی به خود گرفت، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این التهابات زودگذر خواهد بود و علت این تغییرات را نیز به تعطیلات پایان سال میلادی ربط داده و ادعا دارند، پس از پایان تعطیلات ژانویه، اوضاع آرام خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ 14 January 2019

ژانویه، مقصر گرانی ارز در روزهای اخیر / یکی از دلایل افزایش نرخ ارز بودجه سال 98 استبا اینکه در روزهای گذشته، بار دیگر بهای ارز دستخوش تغییراتی شد و روند افزایشی به خود گرفت، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این التهابات زودگذر خواهد بود و علت این تغییرات را نیز به تعطیلات پایان سال میلادی ربط داده و ادعا دارند، پس از پایان تعطیلات ژانویه، اوضاع آرام خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ هم اکنون بهای ارز در بازار حدود 12 هزار تومان است که نسبت به ماه قبل، بیش از 2000 تومان افزایش داشته است. دلالان و سوداگران ارز امیدوار به تداوم روند افزایشی دلار هستند؛ اما نمایندگان مجلس و برخی مسئولان دولتی بر این باورند که در چند روز آینده، وضعیت عادی می شود و روند کاهشی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

حتی برخی نمایندگان مجلس می گویند، قیمت ارز در پایان سال به زیر 10 هزار تومان خواهد رسید؛ این ادعا با گفته های مسئولان اقتصادی دولت نیز همخوانی دارد و با توجه به اوضاع موجود، این گمانه زنی ها منطقی به نظر می آید. البته در این میان، برخی اظهارنظرهای متفاوت نیز گهگاه به گوش می رسد، به گونه ای که روز گذشته، حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با اشاره به نوسانات قیمت ارز در هفته های اخیر گفته بود: قیمت واقعی ارز، حدود 1500 تومان بوده و بیش از این رقم حباب است، چون سوداگران همواره با فضاسازی بازار را با افزایش قیمت کاذب روبه رو کرده اند، در حالی که بر اساس مؤلفه های اقتصادی قیمت کنونی دلار باید بسیار کمتر از قیمت فعلی باشد.

هرچند این اظهارنظر با توجه به شرایط کنونی کشور بسیار دور از ذهن است، شاید بتوان امیدوار بود تا پایان سال قدری از ارزش دلار کاسته و به ارزش پول ملی کشور افزوده شود.

اما در همین ارتباط، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: بازار ارز کشور در شرایط کنونی، تحت مدیریت و اشراف کامل بانک مرکزی است و همین کمک کرده تا منابع و مصارف ارزی در کشور مدیریت شود.

وی با بیان اینکه در سال 97 منابع ناشی از فروش نفت تقریبا بیش از بودجه کشور در سال جاری بوده است، افزود: با توجه به تحقق منابع ارزی از نفت به واسطه فروش و افزایش قیمت طلای سیاه در ماه های ابتدایی سال، منابع ارزی در این بخش با یک شرایط خاصی روبه روست؛ از این روی، دغدغه ای در این بخش وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نوسانات بازار ارز در روزهای پایانی سال 2018 به دلیل تسویه حساب شرکت ها رخ داده، افزود: در روزهای اخیر، بیشتر التهابات بازار ارز ناشی از عوامل خارجی است و به واقعیت های اقتصادی ایران ارتباطی ندارد.

وی ادامه داد: تحلیل ها حاکی از آن است که نرخ ارز باید همچنان کاهشی باشد و آثار ناشی از آن نیز باید در بهبود شرایط، تقویت و افزایش ارزش پول ملی تأثیر بگذارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با توجه به شرایطی که در بازار وجود داشته و مدیریت بانک مرکزی، روند کاهشی استمرار می یابد، تصریح کرد: با سیاست هایی که بانک مرکزی در پیش می گیرد، می تواند تا پایان سال قیمت ارز را به زیر 10 هزار تومان برساند.

همچنین سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به نوسانات قیمتی ارز در روزهای اخیر گفت: سال گذشته در همین روزها، نوسانات نرخ ارز آغاز شد که دلیل نابسامانی در این بازار سال نوی میلادی عنوان شد؛ البته سال نوی میلادی نمی تواند تأثیر زیادی در نوسانات ارز داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ژانویه یکی از دلایل جزیی افزایش نرخ ارز بوده است، افزود: دولت و اظهارات مسئولان دولتی نیز در افزایش قیمت دلار تأثیرگذار بوده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود عنوان کرد که می توانم دستور صادر کنم قیمت ارز به سال گذشته بازگردد، افزود: این موضوع نشان می دهد، همان گونه که دولت می تواند در کاهش نرخ ارز تأثیرگذار باشد، در افزایش نرخ ارز نیز تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه در اوضاع کنونی، یکی از دلایل افزایش نرخ ارز بودجه سال 98 است، افزود: در بودجه سال 97، قیمت ارز 3 هزار و 700 تومان بود؛ هرچند به این مصوبه عمل نشد و ارز در بازار 4 هزار و 200 تومان ارائه شد، در بودجه سال 98، قیمت ارز 5 هزار و 700 تومان مطرح شده که در افزایش نرخ در روزهای اخیر تأثیر داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان