بازدید 7634

جزئیات تازه از لایحه حذف ۴ صفر پول ملی

کد خبر: ۸۶۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ 13 January 2019
بر اساس پیش نویس لایحه تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان، هر تومان معادل ۱۰۰۰۰ ریال و معادل ۱۰۰ "ریال جدید" تعریف می‌شود.
 
به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، حذف ٤ صفر از پول ملی که به تازگی بعنوان یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی رسانه‌ای شد با موافقان و مخالفانی همراه شده است.

طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی، لایحه حذف ٤ صفر تقدیم دولت شده و در صورت تصویب در دولت، برای دریافت مصوبه قانونی به مجلس ارسال می‌شود.

همتی قبلا در توضیح بیشتر درباره حذف ٤ صفر از پول ملی گفته بود: لایحه حذف ۴ صفر پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام و با توجه به عرف چند ده سال گذشته بین مردم پیشنهاد شده هر ده‌هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد. امیدوارم با تصویب دولت و تأیید مجلس محترم اقدامات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی همچنین درباره فرایند زمانی اجرای این طرح گفت: یک فرایند زمان‌بر به‌لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سال طول می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس اطلاعات جدیدی که از پیش نویس "لایحه تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان" بدست آمده است، مقرر شده، ماده یک قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱ به شرح زیر اصلاح شود: «هر تومان معادل ۱۰۰۰۰ ریال موضوع ماده یک قانون یاد شده و معادل ۱۰۰ "ریال جدید" تعریف می‌شود.»

در ماده یک قانون پولی و بانکی کشور آمده است، "واحد پول ایران ریال است. ریال برابر صد دینار است".

بانک مرکزی در پیش نویس این لایحه طول دوره گذار ۲۴ ماهه برای این تغییر واحد پول درنظر گرفته است.

همچنین بر اساس این لایحه، برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و قروش ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب نظام ارزی حاکم محاسبه و تعیین خواهد شد.

در این لایحه همچنین تصریح شده است که مقامات رسمی مجاز به اظهارنظر در تضعیف مفاد این قانون نیستند و صدا و سیما هم بدون اخذ کارمزد مکلف به همکاری در اجرای این قانون است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۲
فعلا جلوی تورم را بگیرید، وگرنه هی تولید صفر جلوی اعداد زیاد می شود و همین آش است و کاسه!!!
اول تورم را مهار کنید بعد دنبال حذف صفر باشید چون با این روشی که دولت در پیش گرفته برای خردید هر کالایی باید صفر های بیشتری جلوی عددش قراردهیم تا بتوان خرید
به جاي اين كارها جلوي دلار را بگيريد دوباره از 12000 رد شد.
چون واحد پول جدید هم چنان ریال هست، در واقع 2 صفر از ریال حذف می شود و نه 4 صفر. بهتر است واحد پول جدید فقط تومان شود و نه ریال(ریال حذف شود) که 4 صفر حذف شدن ارزش داشته باشد.
با توجه به این مطالب چون هنوز طبق قانون اساسی واحد پولی کشور ریال است پس فقط دو صفر از واحد پولی کسر می شود
مگر آنکه قانون اساسی اصلاح شود و واحد پولی به تومان تغییر کند

ضمنا تغییر تعریف یک تومان=10 ریال به یک تومان = 100 ریال مشکلتر از اجرای قانون حذف 4 صفر است

پیشنهاد: سه صفر از واحدپول ی حذف شود و هر 10 ریال جدید معادل یک تومان باقی بماند
داره کار ملت در میاد آقا این چنده ؟ پنج تومن قدیم یا جدید
این کار هیچ منغعتی که ندارد هیچ بار مالی و سردرگمی نیز برای مردم ایجاد می کند بایدکاری کرد که ارزش پول کشور حفظ و قدرت خرید بالا رود شما به کشور کوچک کویت نگاه کنید از زمان تاسیس 1961 تا کنون با داشتن سابقه اشغال نظامی هرگز ارزش پولش کم نشده وواحدهای پولش هرگز تغییر نکرده اند
حذف صفر کار درستی است . همانطور که طرح حذف یارانه ها در زمان احمدی نژاد درست بود .

ولی حذف یارانه ها شکست خورد و حذف صفر هم شکست خواهد خورد ، زیرا هر دوی آنها برای اقتصادی است که دارای التهاب سیاسی نباشد . احمدی نژاد درست در زمان تحریم ها و بهم ریختن اقتصاد طرح را اجرا کرد و الان هم حذف صفر در شرایط مشابه است .

اول آرامش سیاسی : بعد حذف صفر از اقتصاد
یا خدا.
این که یه صفر اضاف داره!
اگه قراره ۴ صفر برداشته بشه ینی هر ۱۰۰۰۰ ریال میشه ۱ تومن که معادل ۱۰ ریال هست نه ۱۰۰ ریال
علاوه براینکه از نظر روانی مردم از شر صفرهای زائد خلاص می شوند. توریست ها هم راحت می شوند من از نزدیک مشکلات تفهیم ریال به توریست ها را لمس می کنم. طرح بسیار خوبی است.برای معیشت مردم اثری ندارد ولی اثرات خوب روانی آن از همان لحظه اول ملموس است.
استاد توليد پروژه هاي توهمي هستيد. اگر زيرساخت بانكي و الكترونيكي مناسب باشد خود بخود استفاده از اسكناس كم ميشود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار