بازدید 4401

یارانه‌های پرداختی چقدر از هزینه‌های ماهانه اقشار ثروتمند را پوشش می‌دهند؟

بررسی گزارش های بودجه خانوارها نشان می دهد که در طی سال های 1389 تا 1396 سهم یارانه پرداختی در پوشش هزینه های ماهانه دهک های درآمدی به شدت کاهش یافته است. سهم یارانه ها از ابتدا در هزینه های ماهانه اقشار ثروتمند بسیار ناچیز بوده است و این سهم در سال های اخیر نیز بسیار کاهش یافته است و دولت می تواند به راحتی در سال آینده، اقدام به حذف یارانه این اقشار نماید و آن را به اقشار ضعیف جامعه اختصاص دهد.
کد خبر: ۸۶۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸ 13 January 2019

تابناک اقتصادیبررسی گزارش های بودجه خانوارها نشان می دهد که در طی سال های 1389 تا 1396 سهم یارانه پرداختی در پوشش هزینه های ماهانه دهک های درآمدی به شدت کاهش یافته است. سهم یارانه ها از ابتدا در هزینه های ماهانه اقشار ثروتمند بسیار ناچیز بوده است و این سهم در سال های اخیر نیز بسیار کاهش یافته است و دولت می تواند به راحتی در سال آینده، اقدام به حذف یارانه این اقشار نماید و آن را به اقشار ضعیف جامعه اختصاص دهد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 4 دی ماه سال جاری رئیس جمهور لایحه بودجه سال 1398 را به مجلس تقدیم کرد. با رونمایی از این لایحه مشخص شد که در سال آینده نیز داستان حذف یا عدم حذف ثروتمندان از صف یارانه بگیران ادامه خواهد داشت و این بار دولت توپ حذف یارانه را به جای ارسال به زمین مجلسی ها، به زمین استاندارن فرستاده است. در لایحه بودجه سال 1398 اعلام شده است که یارانه سه دهک درآمدی با هماهنگی وزارت کار و استانداری ها حذف خواهند شد و خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و سایر خانواده های کم درآمد کماکان یارانه دریافت خواهند کرد.

حالا پرسش اساسی این است که سهم یارانه در هزینه ماهانه سه دهک درآمدی هشتم، نهم و دهم (اقشار ثروتمند جامعه) چقدر بوده است و آیا حذف یارانه ماهانه این اقشار بر روی زندگی آن ها تاثیر آنچنانی خواهد گذاشت یا خیر؟

برای بررسی سهم یارانه در هزینه ماهانه دهک های درآمدی هشتم، نهم و دهم می توان از گزارش های بودجه خانوار بانک مرکزی کمک گرفت. در بخشی از این گزارش هزینه های سالانه دهک های درآمدی مختلف ارائه شده است. بنابراین می توان با تقسیم این هزینه های سالانه بر عدد 12 به هزینه های ماهانه دسترسی پیدا کرد. حالا برای آنکه سهم یارانه در هزینه های ماهانه هر خانوار در دهک های مختلف مشخص شود متوسط تعداد افراد خانوار را ضربدر عدد 45500 کرده ایم و سپس عدد به دست آمده را بر هزینه های ماهانه هر دهک تقسیم و در 100 ضرب نموده ایم.

جدول زیر نشان می دهد که یارانه دریافتی، چند درصد از هزینه های ماهانه خانوارهای حاضر در دهک های مختلف درآمدی را در سال های 1389 و 1396 پوشش می داده است. همان گونه که ملاحظه می گردد در سال 1389 یارانه دریافتی ماهانه به ترتیب 12.1 درصد، 9.5 درصد و 5.4 درصد از هزینه های ماهانه دهک های هشتم، نهم و دهم (اقشار ثروتمند جامعه) را پوشش می داده است و این سهم در سال 1396 به ترتیب به 3.7 درصد، 2.7 درصد و 1.5 درصد تقلیل یافته است. این در حالی است که این کاهش سهم یارانه از هزینه های ماهانه برای خانوارهای حاضر در دهک های پایین جامعه به خصوص دهک اول (فقیرترین قشر جامعه) بسیار شدیدتر بوده است و این سهم برای دهک اول از 49.7 درصد در سال 1389 به 15.5 درصد در سال 1396 کاهش یافته است.

یارانه‌های پرداختی

این جدول نشان می دهد که یارانه پرداختی ماهانه توسط دولت به اقشار ثروتمند نه در سال 1389 و نه در سال 1396 آن چنان که باید هزینه های ماهانه خانوارهای ثروتمند جامعه را پوشش نمی داده است و دولت به راحتی می توانسته در طی این سال ها این یارانه را حذف کند و در عوض آن را به دهک های پایین تر جامعه و به خصوص دهک اول، دوم و سوم اختصاص دهد.

با این حذف و اضافه یارانه، دولت می توانست عدد ضریب جینی که در طی سال های 1392 تا 1396 رو به افزایش بوده است و نشان دهنده عمیق تر شدن شکاف درآمدی بین ثروتمندان و فقرا می باشد را بهبود ببخشد و کاهش دهد.

یارانه

بنابراین دولت نباید از هزینه های ناشی از حذف یارانه اقشار ثروتمند جامعه بهراسد، چرا که آن گونه که باید این حذف هزینه ای در بر ندارد و باید در سال آینده به طور جدی، حذف یارانه از طریق استانداران هر استان را دنبال کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
زور دولت به ثروتمندان نمی رسد یارانه ما کارگران را به ادله واهی قطع می کند وپاسخگو هم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
منظورشون از ثروتمندان، آقازاده هاست. یارانه من کارمند هم دو ساله قطعه
دولت شلوغش میکنه یا درست عمل نکرده یا خالی میبنده چند سال خیلی ادمها از اقشار مختلف میبینم که نمیگیرند ولی نالوطیها چهار رقم از اماره کم نمیکنن . البته من از اصل با یارانه مخالفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
من هم نزدیک سه ساله قطع کردن
جالب اینجاست به من میگه خونه معامله کردی بالای 200 میلیون قیمت داره . بهش میگم بله یک آپارتمان 55 متریه . میگه طبق قانون تو ثرومتمندی و باید قطع بشه.هه هه هه
اگر با عدالت حضرت علی (ع) یارانه بخواهیم بدهیم . یارانه شامل کسانی است که سقف درامد ماهانه شان کمتر از سقف تعیین شده باشد . نا اینکه مانند دوران قبل از حضرت علی کسانی که اقازاده بودند شامل دریافت یارانه باشند
این دولت توانست با استمداد ازبرخی مراجع معظم تقلید که همواره مطیع آنها بوده ایم و نور چشم مومنین هستند من و امثال مرا برای عدم ثبت نام یارانه در سال 1392 توچیه نماید من از اینکه توصیه ایات عظام را گوش کرده ام پشیمان نیستم. اما این دولت کم انصاف ( بیش از این نمی گویم) فرزندم را که ازدواج کرد و برای دریافت یارانه مراجعه کرد گفتند چون پدرت ثبت نام نکرده به شما هم که مستقل شده ایید تعلق نمیگیرد خیلی شگفت زده شدم که این دولت در پاسخ به صداقت شهروند خود اینگونه پاسخ میدهد و به روی ثروتمندان لبخند میزند.الان که البته زورم به اینها نرسید و نمیرسد به فرمانداری محل مراچعه کردم فایده ای نداشت امیدوارم روز قیامت حریف آنها بشوم البته در شرایط فعلی یارانه عددی نیست که برقراری آن دردی را دوا کند این مطلب را نوشتم تا سیره این دولت ... را بشناسید توضیح اینکه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری به روحانی رای دادم شاید درست ایشان را نشناختم.
از این دولت بی عرضه حذف یارانه ثروتمندان برنیاد
سلام به همه عزیزان و پرسنل محترم سایت انقلابی و ولایتمدار تابناک
احتراما این افزایش قیمتها خودتان بهتر میدانید بدجور به زندگی ها فشار میاره، به نظر ما خیلی از صنایع از این مورد متضرر نمیشوند چون مواد اولیه رو گرون میخرند محصول تولیدی و خروجی خود را هم گرون میفروشند خیلی مواقع نسبت افزایش قیمت به قیمت خرید محصول بالاتر هم هست.لذا خواهش ما از کارفرماهای محترم و اداره کار اینه که این موضوع مد نظر باشه، حق مسکن 40هزارتومانی که حق مسکن نیست،حق پول آب مسکن هم نیست.
خواهشا یه عددی را رو حقوق ها افزایش بدهند که زیبنده کارگران نظام اسلامی باشد.
بنام ثروتمند تعدادی زیاد را حذف خواهند کرد و شناسائی ثروتمندان را بر عهده استانها و بخشدارای ها وفرمانداری ها گذاشته اند میدانید این یعنی چه ؟ یعنی اینکه هر کس پارتی ندارد حذف خواهد شد چه ثروتمند یا غیر ثروتمند و هر کس پارتی دارد حذف نخواهد شد چه ثروتمند چه غیر ثروتمند . این بدترین کاریست که دولت انجام داده
چاقو دسته خودشو نمی بره
یارانه خودش سوبسیت برای همه ایرانیان است ونباید از سرمایه داران هم قطع شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی