بازدید 6644

ارتباط کیفیت خواب با ابتلا به آلزایمر

کد خبر: ۸۶۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰ 11 January 2019

تحقیقات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد کیفیت پایین خواب تاثیرات مخربی روی مغز دارد که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، یک مطالعه جدید از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس به همراه تحقیقات روزافزون و در حال رشد در مورد ارتباط کیفیت خواب و ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر، به طور مشخص روی کیفیت خواب تمرکز کرده و دریافته است که کیفیت پایین خواب و عدم خواب عمیق می‌تواند منجر به کاهش اختلال شناختی در مغز شود.

خواب بسیار مهم است و این چیزی است که همه ما مطمئنا آن را می‌دانیم. اخیرا برخی مطالعات نشان داده‌اند که ارتباط قانع کننده‌ای بین اختلال خواب و بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر وجود دارد.

سال گذشته کشف شد که کم‌خوابی به طور مستقیم می‌تواند منجر به افزایش تجمع آمیلوئید-بتا در مغز شود که در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر دیده می‌شود.

سایه‌های قرمز و نارنجی مناطقی را در مغز نشان می‌دهد که حاوی سطوح بالاتری از پروتئین‌های سمی مرتبط با کاهش کیفیت خواب هستند
سایه‌های قرمز و نارنجی مناطقی را در مغز نشان می‌دهد که حاوی سطوح بالاتری از پروتئین‌های سمی مرتبط با کاهش کیفیت خواب هستند

این تحقیق جدید نیز ارتباط بین خواب و آلزایمر را بیشتر روشن کرده است. فرضیه پشت این تحقیق این است که کاهش کیفیت خواب ممکن است با افزایش پروتئینی در مغز به نام "تائو"(tau) ارتباط داشته باشد که در کنار آمیلوئید-بتا نشان دهنده اختلال شناختی مرتبط با بیماری آلزایمر هستند.

محققان الگوهای خواب ۱۱۹ فرد بالای ۶۰ سال را مورد بررسی قرار دادند. اکثر آنها از نظر شناختی سالم و بدون علائم زوال عقل یا آلزایمر بودند.

الگوهای خواب این افراد با استفاده از حسگرها و مانیتورهای نوار مغزی(EEG) به مدت یک هفته تحت نظارت قرار گرفت. سطوح پروتئین‌ها تائو و آمیلوئید-بتا نیز با استفاده از اسکن PET و یا نمونه گیری مایع نخاعی در همه افراد ردیابی شد.

نتایج نشان داد کسانی که "خواب موج آهسته" را تجربه نمی‌کنند، دارای مقدار بیشتری پروتئین تائو در مغز خود هستند.

"خواب موج آهسته"(SWS) به فاز سوم خواب می‌گویند که عمیق‌ترین فاز حرکت غیر سریع چشم است. این مرحله از چرخه خواب به شدت به تثبیت حافظه انسان کمک می‌کند و بسیاری از محققان همچنین تاکید می‌کنند که خواب موج آهسته برای حفظ سلامت عمومی مغز حیاتی است.

"برندان لیسی" نویسنده این مطالعه جدید توضیح داد: نکته کلیدی این است که خواب موج آهسته است که با ازدیاد تائو ارتباط دارد و خواب موج آهسته است که نشان دهنده کیفیت واقعی خواب است. افرادی که دارای تائوی بیشتری هستند، عملا شب‌ها بیشتر می‌خوابند و روزها نیز بیشتر چرت می‌زنند، اما خواب آنها کیفیت پایینی دارد.

بیماری‌های عصبی پیچیده‌تر از آن هستند که صرفا در اثر چندین سال کیفیت پایین خواب ایجاد شوند، اما محققان معتقدند که اختلالات خواب ممکن است یک ابزار هشدار دهنده موثر برای کمک به پزشکان در تشخیص اختلال شناختی در مراحل ابتدایی باشد.

"لیسی" می‌گوید: چیزی که جالب است این است که ما این رابطه معکوس بین کاهش خواب موج آهسته و پروتئین تائوی بیشتر را در افرادی که از نظر شناختی طبیعی یا دچار کمی ضعف بودند، مشاهده کردیم. به این معنی که کاهش خواب موج آهسته ممکن است نشانگر انتقال بین حالت طبیعی با حالت اختلالی باشد.

وی افزود: درکل خواب افراد می‌تواند یک روش غیر تهاجمی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر باشد.

این مطالعه جدید در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان