بازدید 3150
۱

حواشی واگذاری کشت و صنعت مغان

کد خبر: ۸۶۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰ 10 January 2019

به تازگی کشت و صنعت مغان توسط سازمان خصوصی سازی به مزایده گذاشته شد که برنده اول مزایده به دلایل حاشیه های موجود از این رقابت کنار کشید و نفر دوم مزایده، این بنگاه را به قیمت ۱۸۵۰ میلیارد تومان خرید. استاندار اردبیل که با واگذاری این بنگاه به شخص اول مخالف بود، اهلیت شخص دوم را قبول و اعلام کرد که او می تواند کشت و صنعت مغان را به درستی مدیریت کند.

به گزارش ایسنا، مدت ها قبل علی رغم اینکه  برای واگذاری کشت و صنعت مغان مزایده برگزار شد، اما خریداری برای خرید این بنگاه اعلام آمادگی نکرد. در آن زمان کشت و صنعت مغان به همراه ۴۰ درصد از سهام کشت و صنعت پارس روی میز مزایده رفت که قیمت پایه آن  ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شد. مدتی بعد سهم کشت و صنعت پارس‌آباد را از مغان جدا کردند و کشت و صنعت مغان به تنهایی برای مزایده گذاشته شد. 


پوری‌حسینی - رییس سازمان خصوصی سازی - در آن زمان اعلام کرده بود که محمود حجتی (وزیر کشاورزی)، محمد سعیدی‌کیا (رئیس بنیاد مستضعفان) و عیسی کلانتری (وزیر اسبق کشاورزی) در مورد قیمت‌گذاری کشت و صنعت مغان نظر دادند. به گفته وی، آنها می‌گفتند که این بنگاه حداکثر باید ۱۴۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاری شود و اگر قیمتی بالاتر از این گذاشته شود، به فروش نمی‌رود.

علاوه بر این معمولا سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری‌هایش چهار کارشناس رسمی دادگستری انتخاب می‌کند. آن طور که رئیس سازمان خصوصی سازی گفته، درباره کشت و صنعت مغان دو کارشناس دادگستری محلی هم انتخاب شدند که قیمت‌گذاری درست‌تر انجام شود. بعد از کارشناسی‌ها و قیمت‌گذاری کارشناسان، آن قیمت به هیات واگذاری رفت و در نهایت کشت و صنعت مغان ۱۷۵۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد که ۳۵۰ میلیارد تومان بالاتر از قیمتی بود که سه کارشناس دادگستری اعلام کرده بودند.

آن طوری که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده، در مزایده کشت و صنعت مغان چهار نفر شرکت کردند که نفر اول ۱۸۵۰ میلیارد تومان برای خرید این بنگاه قیمت داد و برنده مزایده شد، اما پس از مخالفت‌ها در مورد واگذاری این بنگاه و کش و قوس‌های فراوان، برنده مزایده با توجه به حاشیه‌های زیادی که به وجود آمده بود، از خرید آن منصرف شد.

اما با توجه به این‌که در این مزایده افراد دیگری نیز شرکت کرده بودند، سازمان خصوصی سازی نفر دوم را به عنوان برنده اعلام کرد و در عین حال نفر دوم قبول کرد که قیمت خود را تا ۱۸۵۰ میلیارد تومان بالا ببرد. این خریدار  یونس ژائله - مالک و مدیرعامل کارخانه شیرین عسل - بود.

با توجه به اطلاعاتی که پوری‌حسینی در اختیار رسانه ها قرار داده، پیش‌قسط و اقساط ماهیانه‌ای که قرار است خریدار کشت و صنعت مغان پرداخت کند، حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که گفته می‌شود سود این بنگاه در طی ۴۰ سالی که دولتی بوده، در کل ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

نکته مهم اینکه در زمانی که قرار بود کشت و صنعت مغان به خریدار اول واگذار شود، استاندار اردبیل با این واگذاری مخالفت کرد اما بعد از انصراف  این خریدار، استاندار اردبیل اهلیت خریدار دوم را تایید کرد و در یک نشست خبری گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری شرکت مغان یک قانون بود و باید عملی می‌شد؛ به طوری که اصلی‌ترین دغدغه ما نحوه واگذاری آن بود که خوشبختانه اهلیت شخصی که هم اکنون برنده مزایده شده برای ما محرز شده  است.

بهنام جو تاکید کرد که شرکت برنده، یکی از برندهای معروف صنایع‌ تبدیلی و تکمیلی در کشور است که به ۶۲ کشور جهان صادرات دارد و صادرات این شرکت از صادرات استان اردبیل بیشتر است. سرمایه‌گذاری که شرکت مغان را خریده هم اکنون ۱۵ هزار پرسنل دارد و هر روز به خط تولید خود اضافه می‌کند و متعهد شده در زمانی اندک کارخانه های صنایع تبدیلی و تکمیلی را در شهرستان پارس آباد تاسیس کند.

اما در عین حال تعدادی از نمایندگان مجلس به قیمت گذاری کشت و صنعت مغان اعتراض دارند. این در حالی است که رییس سازمان خصوصی سازی بارها تاکید کرده که قیمت پایه را هیات واگذاری تایید می کند و نمایندگان مجلس اگر به این قیمت ها اعتراضی دارند، می توانند هیات واگذاری را تغییر دهند. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
از مجتمع گوشت اردبیل چه خبر؟





یعنی واقعا اینقد بی عدالتی وجود داره و من در خواب بودم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان