بازدید 7750
۶
در آذر ماه ۱۳۹۷؛

ارزان ترین استان کشور کدام است؟

در ماه‌های اخیر قیمت کالا‌ها بسیار افزایش یافته و حتی در برخی کالا‌ها این افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به بیش از ۱۵۰ درصد هم رسیده است. این افزایش قیمت کالا‌ها در استان‌های مختلف متفاوت بوده و در نتیجه نرخ تورم محاسباتی برای استان‌های مختلف نیز متفاوت بوده است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در آذر ماه سال جاری، استان لرستان به عنوان گران‌ترین استان کشور خود را مطرح نموده است.
کد خبر: ۸۶۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶ 08 January 2019

استان کرمان، ارزان ترین استان کشور شناخته شددر ماه های اخیر قیمت کالاها بسیار افزایش یافته و حتی در برخی کالاها این افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به بیش از 150 درصد هم رسیده است. این افزایش قیمت کالاها در استان های مختلف متفاوت بوده و در نتیجه نرخ تورم محاسباتی برای استان های مختلف نیز متفاوت بوده است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد در آذر ماه سال جاری، استان لرستان به عنوان گران ترین استان کشور خود را مطرح نموده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، از ابتدای سال جاری شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف بودیم و این روند افزایش قیمت کالاها موجب شد تا نرخ تورم ماه به ماه افزایش یابد و دستاورد دولت تدبیر و امید که همانا تورم تک رقمی بود از بین رفت.

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه سال 1397 را منتشر نموده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است. از این رو با توجه به همین گزارش می توان به این پرسش پاسخ داد که گران ترین و ارزان ترین استان کشور برای زندگی در آذر ماه، کدام استان ها بوده اند؟

قبل از این که به این پرسش پاسخ داده شود باید در ابتدا نرخ تورم را تعریف نمود چون بر اساس این تعریف، خود نرخ تورم به انواع مختلفی تقسیم می شود. نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالاها و خدمات را در نظر می گیرد که در این سبد 475 قلم کالا و خدمت وجود دارد. همچنین همان گونه که گفته شد برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.

حالا طبق گزارش مرکز آمار ایران، در آذر ماه 1397 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (1395=100) به 151.7 رسید که این عدد نسبت به ماه قبل 2.6 درصد افزایش را نشان می دهد. یعنی نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای کشور 2.6 درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان بوشهر با 4.4 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 1.7 درصد افزایش بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 37.4 درصد بوده است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه متعلق به استان ایلام (44.4 درصد) و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان قم (30.9 درصد) بوده است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه 1397 برای خانوارهای کشور به عدد 18 درصد رسیده است.

همان گونه که از نمودار پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان با نرخ تورم 21.9 درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان کرمان با نرخ تورم 14.2 درصد می باشد.  این اعداد بیانگر آن است که خانوارهای ساکن استان لرستان به طور متوسط 3.9 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط 3.8 درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده اند. بنابراین ارزان ترین استان برای زندگی استان کرمان و گران ترین استان برای زندگی استان لرستان بوده است.

استان کرمان، ارزان ترین استان کشور شناخته شد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
اینجایعنی کرمان ما ازقدیم لقب دارالامان داشته امن وامان ساکت وآرام وارزان....
یه طوری تیتر میزنید ارزانترین استان کشور هرکی ندونه میگه اونجا همه چیز مجانی هست
من خودم مشهد هستم و متولد لرستان
مخارج مم در مشهد خیلی بیشترا ز شهرمان هست
چه اجاره خانه و جه خورد و خوراک و ...
هیچ موقع امار درست نمیدن
استان ما از نظر کشاورزی مناسبه، ولی بیکاری زیاد داره
اگر مسکن و بیکاری حل بشه و مردم حقوق بگیر بشن
تا حدی زیادی مشکلات جبران میشه
الان از بیکاری جوونای شهر ما اکثرا دودی و معتاد هستن
تابناک لطفا منتشر کن
حرف واقعیت هست
دیروز گوشت به قیمت کیلویی 75 هزار تومان خریدم . اندازه سنگگ دوسوم شده ، حالا شما هی عدد و رقم بده که مثل همه آمار ها غیر واقعی است
کرمان دل عالمست و ما اهل دلیم...از همه مردم عزیز کشورم دعوت میکنم به شهر این مردم کریم و دریا دل مسافرت کنند...قدم شما بر چشم ما کرمونیا
تورم 20 درصد خنده داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!حداقل 100 درصد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی