بازدید 8535

رمزگشایی از 8 میلیون نفری که مشکوک به فرار مالیاتی هستند/ مقصر شکل گیری بخش غیررسمی در اقتصاد کیست؟

دولت همواره از نهادهایی که بودجه دریافت می کنند اما مالیات نمی دهند، شاکی بوده است. تمام این نهادها در بخش رسمی اقتصاد در حال فعالیتند. اقتصاد دارای بخش دیگری نیز هست که از آن به بخش غیررسمی یاد می شود. این بخش به دلیل پنهان بودن از دید دولت، فعالیت اقتصادی انجام می دهد؛ اما هرگز مالیاتی پرداخت نمی کند. طبق برآوردهای صورت گرفته، می توان گفت تقریباً بیش از 8 میلیون تن در سال 1396 در بخش غیررسمی اقتصاد فعالیت داشته اند.
کد خبر: ۸۶۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ 08 January 2019

رمزگشایی از 8 میلیون نفری که مشکوک به فرار مالیاتی هستند/ مقصر شکل گیری بخش غیررسمی در اقتصاد کیست؟دولت همواره از نهادهایی که بودجه دریافت می کنند اما مالیات نمی دهند، شاکی بوده است. تمام این نهادها در بخش رسمی اقتصاد در حال فعالیتند. اقتصاد دارای بخش دیگری نیز هست که از آن به بخش غیررسمی یاد می شود. این بخش به دلیل پنهان بودن از دید دولت، فعالیت اقتصادی انجام می دهد؛ اما هرگز مالیاتی پرداخت نمی کند. طبق برآوردهای صورت گرفته، می توان گفت تقریباً بیش از 8 میلیون تن در سال 1396 در بخش غیررسمی اقتصاد فعالیت داشته اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ رئیس جمهور روحانی در روز ارائه لایحه بودجه سال 1398 به مجلس در بخشی از سخنان خود گفت: در مالیات مشکل داریم و باید رئیس برنامه و بودجه معافیت های مالیاتی را به همه مردم اعلام کند که چه کسانی از مالیات معافند و کدام بنگاه ‌ها مالیات نمی‌ دهند تا مردم با شفافیت و صراحت بدانند.

مقصود رئیس جمهور از بنگاه هایی که مالیات نمی دهند و از مالیات معافند کاملاً مشخص است و بر کسی نیز پوشیده نیست، چون در همه سال هایی که دولت تدبیر و امید بر مسند قوه اجرای کشور تکیه زده است، رئیس جمهور و برخی مسئولین دولتی، بارها از این بنگاه ها و نهادها در سخنان خود نام برده و سایت تابناک اقتصادی نیز در پنجم دی 1397 طی مطلبی با تیتر "آیا در شرایط تحریم هم باید بخشی از اقتصاد معافیت مالیاتی داشته باشد؟ کدام نهاد‌ها بودجه میلیاردی می ‌گیرند، اما مالیات نمی ‌دهند؟" به بررسی همین نهادها و بنگاه هایی که از دولت بودجه دریافت می کنند و مالیات نمی دهند پرداخت. تمام این بنگاه ها و نهادها، در بخش رسمی اقتصاد در حال فعالیت هستند اما بخش دیگری در اقتصاد وجود دارد که در سطح جامعه به فعالیت اقتصادی می پردازد، ولی به دلیل آنکه از دید دولت پنهان است مالیات های خود را پرداخت نمی کند و از این بخش به بخش غیررسمی یاد می شود.

رمزگشایی از 8 میلیون نفری که مشکوک به فرار مالیاتی هستند/ مقصر شکل گیری بخش غیررسمی در اقتصاد کیست؟

هر چند به دلیل پنهان بودن بخش غیررسمی، نمی توان آمار دقیقی از اندازه آن در اقتصاد ارائه داد، می توان با توجه به برخی داده های موجود، تا حدودی اندازه آن در اقتصاد را برآورد کرد؛ برای نمونه می توان از طریق آمارهای ارائه شده در زمینه کارکنان مستقل تا حدودی اندازه بخش غیررسمی در اقتصاد ایران را برآورد نمود، چون کارکنان مستقل نسبت به سایر وضعیت های شغلی (کارفرمایان و مزد و حقوق بگیران بخش خصوصی، عمومی و تعاونی) بیشتر مستعد فعالیت در بخش غیررسمی هستند.

نمودار زیر توزیع نسبی شاغلان ده ساله و بیشتر بر حسب وضع شغلی در سال 1396 را نشان می دهد. همان گونه که دیده می شود، سهم کارکنان مستقل از کل شاغلین در سال 1396، 36 درصد بوده است.

در سال 1396: بیش از 8 میلیون نفر مشکوک به فرار مالیاتی بوده اند

طبق آمار ارائه شده در گزارش نیروی کار مرکز آمار ایران در سال 1396، تعداد کل شاغلین در این سال 23 میلیون و 378 هزار و 613 تن بوده است؛ بنابراین، می توان گفت تعداد کارکنان مستقل در سال 1396، 8 میلیون و 413 هزار و 300 تن بوده است. این آمار نشان می دهد، بیش از 8 میلیون در سال 1396 احتمالاً در بخش غیررسمی فعالیت داشته و به احتمال فراوان از پرداخت مالیات هم معاف بوده اند.

در سال 1396، دولت از محل اخذ مالیات به میزان 116 هزار میلیارد تومان درآمد داشته که می توان با قاطعیت گفت بخش بسیاری از این مالیات ها توسط مزد و حقوق بگیران بخش عمومی، مزد و حقوق بگیران بخش خصوصی، مزد و حقوق بگیران بخش تعاونی و کارفرماها پرداخت شده است که 58.6 درصد از کل شاغلین در سال 1396 را شامل می شده اند. حالا اگر فرض بگیریم در سال 1396، این 36 درصد کارکن مستقل هم توانایی پرداخت مالیات هایی به میزان همین جمعیت 58.6 درصدی را داشته باشند، می توان برآورد نمود که دولت در سال 1396 حدوداً به میزان 42 هزار میلیارد تومان درآمد از محل اخذ مالیات از کارکنان مستقل را از دست داده است.

اما حالا پرسش این است که مقصر شکل گیری بخش غیررسمی در اقتصاد کیست؟

دلیل اصلی شکل گیری بخش غیررسمی در اقتصاد، قوانین و مقررات سخت و پیچیده برای ورود به بخش رسمی است. به همین دلیل فعالان اقتصادی بیشتر ترجیح می دهند در بخش غیررسمی اقتصاد به فعالیت خود ادامه دهند. گزارش پایش محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ایران که به صورت فصلی تهیه و منتشر می شود نشان می دهد، در یک سال و نیم گذشته، مؤلفه «موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه های اجرایی» به مانع جدی تری بر سر راه کسب و کارها تبدیل شده است.

نمودار زیر به خوبی این موضوع را نشان می دهد.

کسب و کار

حالا یکی از نهادهای بسیار تأثیرگذار در رشد نمودار بالا و سخت تر شدن قوانین و مقررات و متعاقب آن رشد بخش غیررسمی خود دولت است. غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران طی صحبت هایی در ۲۸ آبان ۱۳۹۷ در جمع رؤسای اتاق‌ های کشور در این زمینه گفت: متأسفانه دولت در برابر اصلاحات محیط کسب و کار کشور مقاومت می‌کند. برای مثال در مورد گواهی عدم سوءپیشینه متوجه شدیم این گواهی در برخی از استان‌ ها توسط انجمن حمایت از زندانیان صادر می‌شود و برای آن ‌ها جنبه درآمدی دارد. به همین دلیل تلاش برای حذف لزوم دریافت این گواهی را برابر با توقف حمایت از این قشر می‌ دانند. وی ادامه داد: متأسفانه اگر در این وضعیت سخت بتوانیم مانعی را هم حذف کنیم، همچنان کارخانه تولید موانع به کار خود ادامه می ‌دهد و به جای مانع از میان برداشته شده دو مانع جدید ظهور می ‌کند.

بنابراین دولت، خود با مقاومت در برابر اصلاح محیط کسب و کار و حذف مقررات و قوانین پیچیده جهت ورود به بخش رسمی اقتصاد، به رشد بخش غیررسمی در اقتصاد کمک می کند و از این جهت موجبات محرومیت خود از درآمدهای مالیاتی را فراهم کرده است. پس بهتر است، دولت هر از چند باری که از نهادهایی که بودجه می گیرند، ولی مالیات نمی دهند انتقاد می کند، از خود نیز انتقاد کند و به فکر اصلاح محیط کسب و کار بیفتد تا بتواند با کاهش اندازه بخش غیررسمی پایه های مالیاتی خود را افزایش داده و متعاقب آن درآمدهای مالیاتش را رشد دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۵
چه عجب آقایان پی بردند که مالیات واقعی فقط توسط حقوق بگیران پرداخت می شود بقیه به عناوین مختلف از دادن ان طفره می روند و یا چندین برابر کمتر می پردازند
آستان قدس و زیرمجموعه های آن در این لیست هستند یا نه ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
طرح آستان قدس صرفا یک بحث سیاسی است وقتی در صدر مباحث مطرح شود اگر چه آنجا هم باید طبق قانون مالیات تعیین شده را بدهد. چرا نگاهی به مولتی میلیاردرها و ... و پزشکانی که ماهیانه صدها میلیون درآمد دارند و یا فوتبالیستها با درآمد های میلیاردی نمی کنید. از من کارمند با ماهی دو میلیون و نیم اول مالیات را کم می کنند بعد حقوقم را می دهند!!!
با نام خدا .

با سلام .

اینجانب به مدت 27 سال است که مالیات به دولت میدهم یعنی از حقوق ما کسر میشود و بیمه .

سوالی که مطرح است این است که دولت جمهوری اسلامی ایران چه کاری برای اینجانب انجام داده است ؟

مسکن که نداریم - راه ها در جاده ها همیشه چاله و فرو رفتگی در طول این سالها
همیشه بوده است .

همناطور که دیشب تلویزیون نشان داد جناب آقای روحانی گفتند که 65 سال که بنده میشنوم از زمانی که

نوجوان بودم رادیو میگفت دست مفسدان اقتصادی باید کوتاه شود !!

ایا این کار در رژیم گذشته و در دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است ؟

فرار مالیاتی هم سالهاست که وجود دارد و هیچوقت هم متوقف نمیشود ..........

علت این است که ما ایرانی هستیم .
نوشته بسیار خوبی بود اما جامع نبود .
شما اگه جامع به موضوع نگاه کنی ، مشخصا کل حکومت در شکل گیری این بخش اقتصاد موثر هست ، یعنی تمام قوا و نهادهای عمومی و حکومتی . البته که قوانین دست و پاگیر بشدت مانع فعالیت رسمی میشه اما وقتی می بینیم که نهادهای حکومتی غیرانتخابی مثل آستان قدس یا قرارگاههای وابسته به نهادهای نظامی امنیتی مالیات نمیدن ، مردم به خودشون میگن پس من چرا مالیات بدم ؟!؟!؟! طبق گزارشهای رسمی اگر آستان قدس مالیات بده ، این میزان دو و نیم برابر کل بقیه درآمد مالیاتی دولت هست ، پس دولت با گرفتن مالیات از آستان قدس میتونه مملکت رو بگردونه و دیگه نیازی به نفت و غیره نداره . وقتی من این رانت وحشتناک رو می بینم دیگه به حکومت اعتماد نمی کنم و سعی میکنم تا جاییکه میشه از مالیات یا هرنوع منفعتی برای حکومت فرار کنم !!!!
عدالت مهمترین نکته ست ، اگه قانون برای همه و از جمله نهادهای قدرت برقرار باشه و مردم بوضوح ببینن که نهادهای قدرت حکومت تابع قانون هستن ، مطمئن باش اکثریت مردم قانونگرا خواهند بود . اما در شرایط فعلی که مردم برعکس می بینن ، همه قانون گریز شدن !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
جالب بود
استان قدس رضوی بجای خود!
امامزاده ها و املاک وقفی آنها
وام گیرنده های خودی که کارخانه و قصر خریدند و پول هم پس ندادند
و قاچاقچی های واردات ،صادرات که ارز را در خارج نگه می دارند برای بعد ها که به عنوان سرمایه گزاری ظاهر شوند
و..و..های بسیار کشور را ضعیف کرده است.
مالیات ما حقوق بگیرها رو قبل از دادن از فیش حقوقی کم میکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
باعث شرم است
کشور ثروتمند به مالیات دهندگان وابسته شده است!
به ارگان های غیر تولیدی و مفت خور پایان دهید اگر میتوانید.
در کشوری که سازمان هدفمندی یارانه ها بخاطر 3 میلیون تومان دریافتی حقوق یارانه شما را قطع می کند، می توان باور کرد که فعالیت اقتصادی 8 میلیون نفر پنهان است؟! یعنی این 8 میلیون نفر پول را با کیسه جابجا می کنند؟! کافیست تا مانند همه دنیای متمدن، اداره مالیات کنترل همه تراکنش های مالی کشور را داشته باشد و با توجه به اتصال همه حسابها به کد ملی ، برای همه کد ملی های دارای تراکنش مالی قابل توجه، مالیات تخصیص دهد و تمام....
شهروند درجه 1 و 2 و 3 و .. و تبعیض که شاخ و دم نداره؟؟؟؟؟؟؟؟
مسئولین مملکتی لطفا به هر نوع تبعیض تو این مملکت پایان بدید. بدترین نوع ظلم تبعیض هستش.
چرا باید یک نهاد که در بازار کشور کسب درآمد میکنه مالیات نمیده و شرکت و شخص خصوصی باید مالیات بده.
به این تبعیض ها و مفت خوری ها پایان بدبد.
مقصر اصلی در شکل گیری اقتصاد غیر رسمی استثنائات است ......
کسی که رییسجمهور یک کشور میشود برای پیشبرد وظایف خود باید از خود بگذرد اگر کاستی ها وگژی هایی درکشور وجوددارد بایدرونمایی کند وبدون ترس وواهمه مسبب یامسببین انرا بامردم درمیان بگذارد وباذکر دلایل متقن اسعفا دهد والا با یکی به میخ ویکی به نعل نمیشود کشور به این بزرگیرا اداره کرد.
8 میلیون نفر اصلا مالیات نمیدهند و بقیه هم اکثرا کمتر از میزان مورد نظر مالیات میدهند یعنی تغریبا 90 درصد بخش خصوصی فرار مالیاتی دارد در اینباره موارد زیر قابل ذکر است
1- بخاطر عدم وجود سیستم مدون و همه گیرمالیاتی امکان فعالیت اقتصادی بدون فرار مالیاتی اساسا مقدور نمیباشد(عدم وجود دستگاههای فروش- عدم امکان صدورودریافت فاکتور مورد تایید دارایی وبه طبع آن تهیه دفاتر مورد تایید-وجود تعداد بی شماری هویتهای شخصی و حقوقی صوری که برای فرار مالیاتی مورد استفاده قرار میگیرند( حسابهای اجاره ای-شرکتهای کاغذی-صندوقهای مالی که گردش حساب مشتریان آنها به دارایی ارسال نمیگردد-فقر مالی و فرهنگی که باعث میشود با مبلغ اندکی یک شخص هویتش را برای کار بازرگانی در اختیار دیگری قرار دهدو...)- فساد گسترده در ادارات دارایی که بخاطر امکان تداوم فساد مانع اصلی در راه اندازی سیستم مدون مالیاتی میباشد-بسیاری از فعالیتهای اقتصادی بدون پرداخت زیرمیزی امکان پذیر نیستند وامکان ثبت آنها در دفاتر بعنوان هزینه مقدور نیست -عدم پرداخت مالیات توسط رقبای صنفی امکان رقابت از پرداخت کننده مالیات را سلب میکندو...)
2-با توجه به درآمد گسترده دولت ازمحل فروش نفت -گمرکات و... وهم چنین خلق پول بدون پشتوانه(مالیات تورمی) که همگی مالیات محسوب میگردددولت باید با کاهش هزینه های خود از فشار مالیاتی بکاهد برای مثال با توجه به کاهش ارزش سرمایه های مردم به حدود یک چهارم که به واسطه خلق پول بدون پشتوانه توسط دولت بوجود آمده دولت باید حداقل تا سه سال ازفعالین اقتصادی که با سرمایه خود کار میکنند مالیات عملکرد نگیرد
اگر دولتهای جمهوری اسلامی بتوانند ۹۰٪ پول را بصورت کارت الکترونیکی در بیاورند ،و آن ۱۰٪ را هم از سکه ،و اسکناس خرد برای کارهای خرد در نظر بگیرند ، آنگاه شفافیت پولی در کشور بوجود می آید ‌و میتوان از همهٔ فعالیتهای اقتصادی مالیات اخذ نمود ؟ وقتی خود دولت متقلب است و از مردم باج میگیرد ،که میتوان این باجها را در قبوض آب ،و برق ،و گاز ،و خدمات مشاهده نمود ، چه انتظاری هست که آنهایی که توان تقلب دارند ، اینکار را انجام ندهند ؟،،،
خیلی از نهادها مالیات نمی دهند ، مثل ستاد اجرایی فرمان امام ، بنیاد مستضعفان و شرکتهای زیرمجموعه، اوقاف و زیر مجموعه ان وکلیه موقوات، حوزه های علمیه، علما ومراجع که همه فعالیت اقتصادی دارند، نیروهای مسلح ، بنیاد شهیدوجانبازان وکلیه شرکتهای زیر مجموعه، قرارگاه خاتم ، استان حضرات عبدلعظیم،معصومه،قدس رضوی که همه انها بنیادهای اقتصادی هم دارند،کلیه امام زاده ها، استان ،مرقد خمینی، دانشگاه ازاد، سازمانهایی که تحت پوشش خیریه فعالیت اقتصادی میکنند، موسسات فرهنگی،هنری،ورزشی، و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
آقای ناشناس. دلم می خواست در وضعیت یک طلبه که با ماهیانه ششصد هزار تومان یا کمتر زندگی می کند قرار می گرفتی تا بفهمی آقایان مراجع برای پرداخت شهریه با چه مشکلاتی روبرو هستند. لطفا در باره مطالبی که می تویسی اول تحقیق کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
مگه طغلبه بهودن شغل است ؟؟
چرا باید به طلبه ها مفت و مجانی حقوق داده شود ؟
فرق طلبه ها با دانشجوها چیست ؟؟
این همه طلبه چه منفعتی برای مملکت دارند
بهتر است طلبه ها و روحانیون به کار واقعی فکر کنن و مالیات بپردازند و بیشتر سربار قشر زحمتکش مملکت نباشند
تا چه وقت باید مردم شاهد خاصه خرجی‌ها در تخصیص بودجه باشند؟ آقای رئیس‌جمهور تا کجا می‌توان اظهارنظر‌های برژنسکی مآبانه بعضی از مشاورانتان را تحمل کرد که بودجه میلیاردی می‌گیرند و مثل بعضی دستگاه‌های باصطلاح فرهنگی حوزه و خارج حوزه فقط کارمند و حقوق بگیران آویزان اضافه می‌کنند؟ سازمان برنامه و بودجه به یک مدیر شجاع نیاز دارد تا بودجه از انحصار‌های تحمیلی کنونی آزاد شود و به مصرف واقعی برسد.
آستان قدس با ندادن مالیات به نوعی رانت رقابتی ب ای شرکتهای زیرمجموعه اش میگیره، به عبارت ساده هزینه تولید شرکتهای زیرمجموعه اش میاد پایین و این امرباعث میشه در رقابت باشرکتهای رقیب آنهارو ورشکست کنه کما اینکه شده اند، حالا سوال اینجاست آیا اساسا اینجور رقابت شرعادرسته؟
هم بودجه میگیره هم ،مالیات نمیده، آخه میشه اینجوری مملکت را ا اداره کرد! کجای دنیا اینجوریه؟ اگه پول نفت نبود آیا میشد چنین حاتم بخشیها!
از بخش دولتی و سازمان ها و نهادهای بی ارزش حرف زیاد زده شده. ولی حداقل بالای 90 درصد از بخش خصوصی واقعی کمتر از حد واقعی مالیات میدهند. و به اصطلاح دو دفتره هستند. بخشی در این شرکت ها وجود دارد که به قول خودشان کار قانونی (در واقع غیر قانونی) انجام می دهد درآمدهای شرکت را پنهان میکنند. هزینه ها را بالا نشان میدهند.

پرسنل سازمان امور مالیاتی کشور هم کاملا به این موضوع واقف اند. ولی حق حساب خود را میگیرند.
خجالت بکشید دو لتی گه در یکسال نزدیک ۷۰درصد سرمایه مردم را با گرانی دلار و سوئ مدیریت به باد میدهد چه مالیاتی میخاد بابت بدبخت کردن ملت
خجالت بکشید دو لتی گه در یکسال نزدیک ۷۰درصد سرمایه مردم را با گرانی دلار و سوئ مدیریت به باد میدهد چه مالیاتی میخاد بابت بدبخت کردن ملت
دیشب در اصفهان توسط پزشکی ویزیت شدم. از کارت خوان که خبری نبود. فقط پول نقد می گرفت. با یک حساب سرانگشتی دیدم در هر شب بیش از ده میلیون تومان پول نقد از مردم می گیرد بدون اینکه هیچ نهاد مالیاتی به درآمد آقای دکتر دسترسی داشته باشد. جالب است مجلس طرحی را به تصویب رسانده که بقالی و چقالی جزء که روزی شاید سیصد چهارصد هزار تومان فروش نداشته باشند باید دستگاه پوز یا همان کارتخوان نصب کنند اما پزشکانی که روزی ده میلیون تومان درآمد دارند چنین الزامی ندارند. آیا این جز برای فرار از مالیات دادن است؟ به کجا می خواهیم برویم. ظلم در مملکت بیداد می کند.
کارگران وکارمندان بخش خصوصی حتی گاهی پول بیمه راهم خودشون پرداخت می کنن چه برسه به مالیات
اینهاهمش تاثیررانت وباندبازیه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر