بازدید 2478

بحث داغ بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

یک منبع در اتحادیه عرب به روسیا الیوم گزارش داد، نشست هماهنگی عربی در سطح نمایندگان دائم که قرار بود امروز (یکشنبه) باشد به نهم ماه جاری میلادی موکول شده است.
کد خبر: ۸۶۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 06 January 2019

یک منبع در اتحادیه عرب به روسیا الیوم گزارش داد، نشست هماهنگی عربی در سطح نمایندگان دائم که قرار بود امروز (یکشنبه) باشد به نهم ماه جاری میلادی موکول شده است.

به گزارش تابناک، قرار بود در نشست نمایندگان دائم کشورهای عضو اتحادیه عرب مسائل مختلف از جمله راه‌های احیای روابط با سوریه و بازگرداندن عضویت سوریه به اتحادیه عرب که از نوامبر ۲۰۱۱ بلوکه شده، بررسی شود.

منابع به شبکه المیادین گفته بودند، نشست اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائمی با هدف بررسی احیای روابط میان کشورهای عربی و سوریه برگزار می‌شود؛ موضوعی که اتحادیه عرب آن را تایید نکرده است.

منابع المیادین فاش کرده بودند، دو گروه در اتحادیه عرب دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی درباره بازگشت سوریه به این نهاد دارند. گروه اول خواهان بازگشت سوریه و بازگرداندن کرسی خالی این کشور در جریان نشست نمایندگان دائمی طی امروز هستند در حالی که گروه دوم می‌خواهند سفارتخانه‌ها ابتدا بازگشایی شده و شروع به فعالیت کنند و بعد از سوریه برای حضور در نشست آتی سران عرب دعوت شود.

در حالی که گفته می‌شد اتحادیه عرب امروز در سطح نمایندگان دائمی خود نشستی را به بحث بازگشت سوریه اختصاص می‌دهد منابع به روزنامه الخلیج گفتند، نشست اتحادیه عرب از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده و برای آماده‌سازی مقدمات نشست وزارتی میان اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب است که قرار است دوم فوریه در بروکسل به عنوان نشست مقدماتی اجلاس سران اروپا و عرب باشد که ۱۹ فوریه در مصر برگزار می‌شود.

یک منبع اتحادیه عرب مدعی شد، تاکنون هیچ کشوری درخواست بررسی بازگشت سوریه را نداده و این پرونده هنوز مورد توافق همه اعضا نیست.

اما منابع به المیادین فاش کرده بودند، لبنان رسما خواستار درج موضوع دعوت از رئیس‌جمهوری سوریه در نشست امروز به عنوان مقدمه دعوت از او برای اجلاس اقتصادی سران عرب در بیروت در تاریخ ۲۰ ژانویه شده بود.

در این راستا روزنامه "الاهرام" مصر روز شنبه به نقل از منابع نوشت، بسیاری از کشورهای عربی از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به سمت توافق درباره احیای روابط سوریه و اتحادیه عرب و آشتی دو طرف حرکت می‌کنند.

منابع به این روزنامه گفتند، تاکنون همه طرف‌ها یک موضع یکسان نداشته‌اند اما آنچه همه منابع بر آن تاکید دارند بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب به این کشور است و همه معتقدند این امر زمان بر است.

در این راستا احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز شنبه با خمیس الجهیناوی، وزیر خارجه تونس در چارچوب سفرش به قاهره ملاقات کرد.

محمود عفیفی، سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد، در این دیدار آمادگی‌ها و مقدمات کنونی برای هماهنگی با دبیرخانه اتحادیه عرب و مقامات تونس درباره برگزاری اجلاس آتی سران عرب بررسی شد که قرار است ۳۱ مارس به میزبانی تونس برگزار شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل