 نمایش برخی چهرهها در یکی از برنامههای شبکه پویا تلویزیون در میان تصاویر کودکان به عنوان متولدین روزهای خاص این پرسش را در پی داشته که آیا واقعاً به کار بردن این تصاویر بدون دوراندیشی و در نظر گرفتنِ ابعاد منفیِ آن، با هدف تقدیر از این اشخاص بوده یا یک کجسلیقگی است که به وهن آنها دامن زده است؟ پرسشی که با سکوت متولیان شبکه پویا در قبال این اقدام بیپاسخ مانده است.
نمایش برخی چهرهها در یکی از برنامههای شبکه پویا تلویزیون در میان تصاویر کودکان به عنوان متولدین روزهای خاص این پرسش را در پی داشته که آیا واقعاً به کار بردن این تصاویر بدون دوراندیشی و در نظر گرفتنِ ابعاد منفیِ آن، با هدف تقدیر از این اشخاص بوده یا یک کجسلیقگی است که به وهن آنها دامن زده است؟ پرسشی که با سکوت متولیان شبکه پویا در قبال این اقدام بیپاسخ مانده است.
به گزارش «تابناک»؛ شبکه پویا در یک هفته اخیر به پخش تصاویر مرحوم حبیبالله عسگراولادی و حجت الاسلام محسن قرائتی در یکی از برنامههای کودک پرداخت. در این برنامه بچهها عکس میفرستند و تصاویر آنها در روز تولدشان پخش میشود. در میان این تصاویر معمولاً یک قهرمان ملی نظیر شهدای دفاع مقدس نیز برای چند ثانیه نشان داده میشدند تا به نوعی برای کودکان از این سن، الگوسازی صورت پذیرد. ادبیات برنامه نیز متناسب با درجه سنی جامعه هدفش، کودکانه است.
در این میان، پخش تصاویر عسگراولادی و قرائتی میان تصاویر کودکان به عنوان متولدین روزهای دی ماه، در نوع خود قابل تامل بود. مشخص نیست این اقدام با هدف خوشخدمتی و تملق انجام یا تصور شده که نشان دادن تصاویر این چهرهها کمک میکند الگوی نسلهای آینده شوند اما بدون شک این اقدام در درجه اول وهن این اشخاص محترم و در درجه بعد، خلاف روند مورد انتظار برای برنامهسازی در حوزه کودک است.
باید پذیرفت اینکه الگوی کودک باید چه شخصی باشد و جهتگیری فکری، در درجه اول جزو اختیارات و حدود خانواده و والدین است و قاعدتاً وقتی والدین با این جنس برنامه مواجه میشوند ممکن است کودکشان را از تماشای شبکه پویا منع کنند و به سراغ سایر شبکههای رقیب صداوسیما بروند که به این وضوح دیدگاههایشان را تحویل مخاطب نمیدهد. از این منظر حتی اگر این جنس چهرهها نیز از نشان دادن تصاویرشان میان تصاویر کودکان ناراحت نشده باشند و ابراز خرسندی نمایند، نفسِ عمل به ضرر تلویزیون تمام میشود و ریزش مخاطب را در پی دارد.
بیشک تولید در حوزه کودک، امری پیچیده است و ظرافتهایی به مراتب بیش از تولید برای بزرگسالان دارد و بخشهایی از حساسیتهایی که نسبت به این اتفاق به وجود آمده متأثر از همین ظرافت است. واقعیت آن است که محتوا در مواجهه با کودک ـ که از قدرت تجزیه و تحلیل و استنتاج کمتری برخوردار است ـ میتواند در حکم گلوله عمل نماید و مخاطب کودک هر محتوایی را ممکن است بپذیرد و به همین دلیل، بزرگسالان با این نوع عرضه محتوا که چه بسا با سلیقه آنها همخوانی نداشته باشند، گارد دارند.
سیاستگذاران شبکه پویا و برنامهسازان این شبکه باید در نظر داشته باشند که ترویج یک رویکرد مثبت، نه از طریق معرفی چهرههایی که به زعم برنامهسازان این رویکرد در رفتار و مشی آنها متبلور است، بلکه از طریق تولید برنامههایی است که مشی مثبت و ارزشمند آن را در ساختار طبیعی و متناسب با گروه سنی، تصویرسازی کرده باشد. اینکه ارزانترین فرم محتوا و سادهترین شکل برنامهسازی را به عنوان ابزار ترویج این پیامها استفاده کرد، جزو اشتباهات راهبردی است که نتیجه عکس میدهد.
البته به نظر میرسد، مسئولان مرتبط با این برنامه در شبکه پویا به این اشتباه خود پی بردهاند، در غیر این صورت با سکوت نسبت به این مسأله برخورد نمیشد و آن گونه که تجربه نشان داده، شاهد دفاع سرسختانه از این اقدام میبودیم. انتظار میرود ضمن پذیرش نقدها، در برنامهسازی لایههای عمیقتری از اثر مورد توجه قرار گیرد و همچون نمونه فوق الاشاره، شاهد تولیداتی نباشیم که مخاطب نه تنها آن را پس بزند بلکه اسباب به سخره گرفتن برنامهسازان و سوژهها فراهم آید.
 چه چیزایی نشون میدن ما خبر نداریم بخندیم....
 							         		            چه چیزایی نشون میدن ما خبر نداریم بخندیم....         		                     		         |
         		                            |         		                             خدا رو شکر ما فقط از ماهواره و یوتیوب استفاده می کنیم
 									         		                    خدا رو شکر ما فقط از ماهواره و یوتیوب استفاده می کنیم         				                     		                 ....................................................................
 							         		            .................................................................... بنده عرض میکنم چرا با سکوت پیوند خورد:
 							         		            بنده عرض میکنم چرا با سکوت پیوند خورد: |
         		                            |         		                             من هم اطمینان دارم شبکه کیش هم موقع پخش فیلم جکی چان 500 نفر بیننده هم نداشته
 									         		                    من هم اطمینان دارم شبکه کیش هم موقع پخش فیلم جکی چان 500 نفر بیننده هم نداشته         				                     		                 |
         		                            |         		                             واقعا یا بچه نداری یا به بچت فرصت انتخاب ندادی
 									         		                    واقعا یا بچه نداری یا به بچت فرصت انتخاب ندادی         				                     		                 استدلالی ندیدم. به نظرم مشکلی نداره که عکس افراد موفق در حوزه های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی نشون داده بشه. یک پزشک موفق یا ادیب یا مهندس یا مرد دینی و غیره. مثلا از میرزا کوچک خان و دهخدا تا باغچه بان یا عسگر اولادی میشه نشون داد و مشکلی هم نداره. الکی شلوغش نکنید.
 							         		            استدلالی ندیدم. به نظرم مشکلی نداره که عکس افراد موفق در حوزه های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی نشون داده بشه. یک پزشک موفق یا ادیب یا مهندس یا مرد دینی و غیره. مثلا از میرزا کوچک خان و دهخدا تا باغچه بان یا عسگر اولادی میشه نشون داد و مشکلی هم نداره. الکی شلوغش نکنید.         		                     		         |
         		                            |         		                             موفق در سیاست؟
 									         		                    موفق در سیاست؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             عجب مقایسه دقیقی کردی ..... !!!!!!!
 									         		                    عجب مقایسه دقیقی کردی ..... !!!!!!!         				                     		                 |
         		                            |         		                             شما میرزا کوچک خان را با مرحوم باغچه بان و دهخدا یکسان فرض می کنید؟ بروید کمی تاریخ بخوانید و از روابط میرزا با شوروی و جمهوری شورایی سوسیالیستی ایران (گیلان)اطلاع حاصل کنید
 									         		                    شما میرزا کوچک خان را با مرحوم باغچه بان و دهخدا یکسان فرض می کنید؟ بروید کمی تاریخ بخوانید و از روابط میرزا با شوروی و جمهوری شورایی سوسیالیستی ایران (گیلان)اطلاع حاصل کنید         				                     		                 صدا و سیمای ، یا همان رسانه میلی ، بازیچه افرادی شده که تخصص کافی در امور دینی و روانشناختی و جامعه شناسی و نیازهای واقعی جامعه ندارن و فقط و فقط به خط فکری کج و معوج خودشون فکر می کنن و تقریبا همه چیز را بر اساس میل و سلیقه بدسلیقه خودشون انجام میدن . خدا عاقبت ما مردم رو به خیر کنه.
 							         		            صدا و سیمای ، یا همان رسانه میلی ، بازیچه افرادی شده که تخصص کافی در امور دینی و روانشناختی و جامعه شناسی و نیازهای واقعی جامعه ندارن و فقط و فقط به خط فکری کج و معوج خودشون فکر می کنن و تقریبا همه چیز را بر اساس میل و سلیقه بدسلیقه خودشون انجام میدن . خدا عاقبت ما مردم رو به خیر کنه.         		                     		         |
         		                            |         		                             همون سالهایی هم. که شبهای جمعه درسهایی از قران اقای قرایتی پخش میشد زمان خواب بچه ها بود. یعنی بچه های قدیم هم ایشان را به ندرت میدیدند چه برسد به بینندهای خردسال شبکه نهال
 									         		                    همون سالهایی هم. که شبهای جمعه درسهایی از قران اقای قرایتی پخش میشد زمان خواب بچه ها بود. یعنی بچه های قدیم هم ایشان را به ندرت میدیدند چه برسد به بینندهای خردسال شبکه نهال         				                     		                 این کار صدا و سیما هم مثل بقیه کارهایشان، بی محتوا و بدون فکر و دوراندیشی است متاسفانه هرچقدر خواستند افکار رو به سمت مشخصی سوق بدهند به همان اندازه مردم از آن گریزان شده اند پس یک اشتباهی این بین هست که دائما تکرار میشه و کسی نیست که متوجه این امر بشه یا اصلا مهم نیست که متوجه بشه، مهم تملق هست و کارنامه درست کردن
 							         		            این کار صدا و سیما هم مثل بقیه کارهایشان، بی محتوا و بدون فکر و دوراندیشی است متاسفانه هرچقدر خواستند افکار رو به سمت مشخصی سوق بدهند به همان اندازه مردم از آن گریزان شده اند پس یک اشتباهی این بین هست که دائما تکرار میشه و کسی نیست که متوجه این امر بشه یا اصلا مهم نیست که متوجه بشه، مهم تملق هست و کارنامه درست کردن         		                     		         سلام چرا تبلیغات شرکت ایران ایر با تصویر مهمانداران بیحجاب پخش میشود
 							         		            سلام چرا تبلیغات شرکت ایران ایر با تصویر مهمانداران بیحجاب پخش میشود         		                     		         واقعا الان مشکل صدا و سیما اینه؟
 							         		            واقعا الان مشکل صدا و سیما اینه؟         		                     		         |
         		                            |         		                             بله. یکی از مشکلاتش همینه.
 									         		                    بله. یکی از مشکلاتش همینه.         				                     		                 حضرات متملق لااقل دست از سر شبکه مخصوص کودکان بردارند و باید بدونن که اینجور کارها اثر معکوس داره و خانواده ها رو از رسانه مثلا ملی! دورتر میکنه...
 							         		            حضرات متملق لااقل دست از سر شبکه مخصوص کودکان بردارند و باید بدونن که اینجور کارها اثر معکوس داره و خانواده ها رو از رسانه مثلا ملی! دورتر میکنه...         		                     		         سوال بزرگ اینه که مگه ما جامعه شناس و روانشناس متبحر بی تعصب نداریم که قبل از تولید این برنامه ها بر اونها نظارت کنه ؟؟
 							         		            سوال بزرگ اینه که مگه ما جامعه شناس و روانشناس متبحر بی تعصب نداریم که قبل از تولید این برنامه ها بر اونها نظارت کنه ؟؟