بازدید 9073
یک تناقض مهم درباره کنکور ۹۸؛

سهم کنکور در قبولی دانشگاه افزایش یافت یا کاهش؟!

برخلاف آنچه در این روز‌ها از زبان مسئولان و دست اندرکاران مصوبه اخیر به گوش می‌رسد، سهم کنکور در پذیرش دانشگاه‌ها از سال آتی رو به افزایش است نه کاهش. واقعیتی عجیب و شگفت آور که با قیاس ادعا‌های قبلی مسئولان در خصوص کنکور و طرح و برنامه آتی برای کنکور ۹۸ خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۸۶۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ 04 January 2019
آیا بر اساس اخبار جدید، تصورتان این است که سهم کنکور در پرکردن ظرفیت دانشگاه‌ها کاهش یافته است؟ اگر این گونه است، بد نیست نگاهی به این خبر بیاندازید.

به گزارش «تابناک»، طی روز‌های اخیر و با انتشار خیر تغییرات وسیع در کنکور از سال ۹۸، این باور به وجود آمده که قرار است سهم معدل دانش آموزان در قبولی‌شان در دانشگاه افزایش یافته و مانع کنکور از پیش پای اغلب متقاضیان ورود به دانشگاه برداشته شود.

اخباری که تاکید دارند از سال ۹۸، ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها با تکیه به معدل و سوابق تحصیلی دانش آموزان پر خواهد شد و تنها ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق کنکور پر می‌شود. رویدادی که بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد و انتشار آن با سر و صدای فراوان در رسانه‌ها عجیب نیست. اما واقعیت چیست؟

برخلاف آنچه در این روز‌ها از زبان مسئولان و دست اندرکاران مصوبه اخیر به گوش می‌رسد، سهم کنکور در پذیرش دانشگاه‌ها از سال آتی رو به افزایش است نه کاهش. واقعیتی عجیب و شگفت آور که با قیاس ادعا‌های قبلی مسئولان در خصوص کنکور و طرح و برنامه آتی برای کنکور ۹۸ خودنمایی می‌کند.
 

برای درک ماجرا کافی است کمی به عقب رفته و خبری را مرور کنیم که ششم شهریورماه امسال از زبان علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در حاشیه نمایشگاه دستاورد‌ها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش بیان شده و بر اساس آن، آخرین آمار ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی، بالغ بر ۸۹ درصد (دقیقا ۸۹/۲۴%) است.

تاثیر ۸۹ درصدی‌ای که بر اساس مصوبه اخیر، قرار است به ۸۵ درصد تقلیل یابد، اما مسئولان وارونه درباره آن سخن می‌گویند و مدعی هستند که اقدام اخیرشان دستاوردی بی سابقه است که می‌بایست «حذف کنکور» خواندش و بابت محقق شدن آن خرسند بود.

این در حالی است که در سایه طرح این دست ادعا‌ها و در بوق و کرنا کردن تفاوت‌های کنکور ۹۸، حالا حساسیت‌ها در این خصوص افزایش یافته و ممکن است اجرای گام بعدی طرحی که طی این سال‌ها در حال پیشرفت بوده و تقریبا سهم کنکور در پذیرش دانشگاه‌ها را به حدود ۱۰ درصد رسانده، دستخوش مشکلاتی شود.

مشکلاتی که عدم شفافیت و صداقت مسئولان بر ابعاد آن‌ها خواهد افزود. عدم صداقتی که مورد بالا نمونه‌ای از آنهاست و معلوم نیست در روز‌های آینده، چه ابعاد دیگری خواه یافت.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
متاسفانه رانت خواری و استفاده ای که برخی مدیران وکادشناسان آموزش و پرورش با حمایت موسسات خصوصی از مقوله کنکور و خالی کردن جیب والدین می برند حالا حالا ها اجازه حذف کنکور را نخواهد داد .
امان از دست مافیای کنکور
مبارک باد آغاز دزدی و ظلمی دیگر در کشور!
3 یا 4 دانشجوی سال سوم دانشگاه خیلی به سادگی قادر هستند مهندسی مدیریت پروژه این کار را به سادگی و بدون اشتباه انجام دهند. محاسبات هزینه و زمان آن هم همزمان انجام می شود. چرا این اندازه بی برنامه و غیر اصولی اقدام به انجام هر کاری کرده و آن را قبل از بررسی دقیق، مستند، و مستدل، به سهولت رسانه ای می کنیم؟ 40 سال کافی است. شعار کافی است. یک بار هم درست عمل کنید. سومین کشور بوجود آورنده مهندس هستیم ولی با اینهمه اشتباه مواجه هستیم؟
این طرح اصلا موضوع جدیدی نیست ولی متاسفانه عجله وزیر محترم آموزش پرورش برای انتشار این خبر به گونه ای که گویا اتفاق خاصی رخ داده آن را به این صورت رسانه ای کرد. هر سال همان ظرفیت حدود 85 درصد با سوابق تحصیلی پذیرش میشود و تقاضایی بیش از حدود 50 هزار نفر هم ندارد. خبر فوق مربوط به مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش درخصوص پذیرش برای این 85 درصد ظرفیت جدا از آزمون سراسری بود و تنها تغییر روش پذیرش جداگانه بوده است. و اطلاعیه کامل آن هم در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.
امان از وزیر بی کفایت آموزش و پرورش که وزارتخونه رو کرده پانسیون احزاب سیاسی .
ظرفیت های خالی مانده در رشته های ریاضی هر سال بیشتر میشه ولی رشته ظرفیت های پرطرفدار ثابت هست، با یه معادله میشه این موضوع رو حل کرد ولی هوچی گری تو خون بعضیهاست.
در مدرسه حنان بلوار کشاورز کتاب های درسی دبیرستان را کنار گذاشته اند و سری کتابهای خیلی سبز ومبتکران را تدریس می کنندلطفا رسیدگی کنید
ی جوری میگن 85 درصد رو بدون کنکور کردیم انگار داوطلبان چقدر برای اون 85 درصد له له می زنند.
بابا رقابت اصلی سر همون 15 درصده.
کنکور تنها عرصه ای است که در ان کورسویی از عدالت دیده می شود با حذفش جز خاموش شدن تنها کورسوی امید در دل جوانان این مرز و بوم دستاورد دیگری نخواهد بود.
با سلام و احترام
به عنوان یک دبیر تا جایی که بنده اطلاع دارم نقش نمره در طول تحصیل دوازده ساله دانش آموز هر روز کمرنگ تر می شود و در خیلی از رشته ها حتی در پایه دوازدهم امتحان نهایی نیز وجود ندارد
نمرات کیلویی مدارس غیر انتفاعی نیز که اظهر من الشمس است
با چه میزانی و بر پایه چه عدالت آموزشی قرار است کنکور حذف شود!؟
بنده دانش آموزانی دارم که در پایه دهم دوره متوسطه دوم جدول ضرب بلد نیستند و از یک تقسیم ساده عاجزند
حتی در پایه دوازدهم دانش آموز عدد نه هزار و پنجاه و پنج را بعد از کلی تردید در روی تخته 900055 می نویسد
نقش کادر مدرسه و معلمین بیشتر به نگهدارنده و سرگرم کننده دانش آموزان در مدارس تبدیل شده
چون بیشتر دانش آموزان انگیزه ای برای درس خواندن ندارند و از طرفی مطمئن هستند که به هر حال ازین دوره می گذرند و سیستم طوری شده که در هر صورت نمره قبولی خواهند گرفت
بدا به حال آموزش و بدا به حال فردای این کشور
حذف کنکور کاری عبث و ورود رابطه بر ضابطه به دانشگاهی دولتی.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی