بازدید 34424
بدون تغذیه مناسب، از ورزش سنگین و حرفه‌ای بپرهیزید

کچل ترین مردان درکدام کشورها هستند؟ آمار جهانی ریزش مو در 2019

فواید ورزش و فعالیت بدنی در کنار تغذیه مناسب و سرشار از ویتامین ها تنها محدود و مختص به تناسب اندام‌ نیست و می‌تواند برای ظاهر پوست و موی شما و زیبایی چهره‌تان بسیار مفید باشد. تغذیه و رژیم نامناسب غذایی و فقدان برنامه های ورزشی و مفرح در زندگی که کاهش دهنده استرس و افسردگی است، در کنار زمینه‌های ارثی یا ژنتیکی و تغییرات هورمونی زمینه‌ساز بروز ریزش مو می‌شوند.
کد خبر: ۸۶۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱ 05 February 2020

از نظر شما تعداد مردانی که دچار ریزش مو، طاسی و یا کچلی شده‌اند در ایران زیاد است؟ فکر می‌کنید ایران جزء 10 کشوری است که بیشترین جمعیت کچل در جهان را دارد؟

لازم است بگوییم خیر...! طبق نتایج تحقیقات، ایران جزء کشورهای با آمار بالای کچلی نیست و کشورهای اروپایی خصوصا جمهوری چک با 42.7 درصد مردان مبتلا به ریزش مو، بیشترین آمار را از آن خود کرده است. در ادامه اسپانیا با 42.6 درصد، آلمان با 41.2 درصد و فرانسه با 39.24 درصد بیشترین آمار کچل‌های جهان را دارند.

طبق آمار جهانی ریزش مو در سال 2019، نزدیک به 35 میلیون مرد و 21 میلیون زن در جهان دچار ریزش مو شده‌اند. ریزش مو در مردان تقریبا از 35 سالگی شروع می‌شود و در این سن حدود 40٪ موهای خود را از دست می‌دهند. فرآیند ریزش مو تا 80 سالگی ادامه یافته و به از دست دادن تقریبا 70٪ موهای آن‌ها منجر می‌شود. این آمار در زنان متفاوت است، به طوری که متداول‌ترین سن وقوع ریزش مو در خانم ها 60 سالگی است و ۸۰٪ از موی خود را از دست می‌دهند.  

کچل ترین مردان درکدام کشورها هستند؟ آمار جهانی ریزش مو در 2019

زینک و گروه ویتامین B  عناصر شفادهنده‌ی ریزش مو

از نظر پزشکان، عوامل متعددی همچون زمینه‌های ارثی یا ژنتیکی، تغذیه و رژیم غذایی، تغییرات هورمونی، استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ضد سرطان، افسردگی و ... زمینه‌ساز بروز ریزش مو می‌شوند. هنچنین انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین بدون در نظر گرفتن تغذیه، یا ورزش بیش از حد توان بدن افراد در آستانه میانسالی، می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که به کم مویی منجر می‌شود.

مطالعه ای که در نوامبر ۲۰۰۴ در روزنامه بین المللی علوم پزشکی ورزشی منتشر شد، نشان می دهد که ورزش سنگین، جذب تستوسترون آزاد را در افرادی که ورزش استقامتی انجام می دهند، بالا برده است. این شیوه ورزش در افزایش حجم عضلات مفید است، اما می تواند باعث آسیب مو شود. همچنین ورزشکارانی که از استروئیدها استفاده می کنند، در معرض ریزش مو هستند .

از بین موارد فوق تغذیه سالم، مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری خصوصا زینک و گروه ویتامین B در کنار کاهش استرس و اضطراب با ورزش منظم و روزانه ، عواملی کلیدی در جلوگیری از ریزش مو و کمک به بهبود آن هستند. ورزش در کنار تغذیه مناسب، باعث افزایش سرعت گردش خون بدن و در نتیجه رسیدن مواد لازم مصرف شده به ریشه ها می شود.

  •     زینک (روی) یکی از عناصر معدنی است که پس از آهن بیشترین مقدار را در بدن انسان به خود اختصاص داده است. زینک در افزایش رشد فولیکول‌های مو، سنتز کلاژن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و پاسخ التهابی نقش مهمی را ایفا می‌کند. خاصیت ضد التهابی زینک باعث بهبود قرمزی و التهاب ناشی از آکنه و بهبود جای زخم آن می‌شود. همچنین زینک از بروز لکه‌های سفید روی ناخن‌ها جلوگیری کرده و به تقویت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند.
  •     ویتامین‌های گروه B مواد مغذی مورد نیاز را به ریشه مو می‌رسانند و در نتیجه باعث افزایش خون‌رسانی به ریشه مو شده و به کاهش ریزش مو کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها علاوه‌ بر کمک به جذب آهن مورد نیاز برای حفظ سلامتی مو، نقش مهمی در تولید کراتین بیشتر در بدن، کاهش ریزش مو، لطافت و حفظ استحکام مو دارند.

کچل ترین مردان درکدام کشورها هستند؟ آمار جهانی ریزش مو در 2019

چه مولتی ویتامینی برای کمک به جلوگیری از ریزش مو بخوریم؟

اگر شما به دنبال استفاده از نوعی مولتی ویتامین برای کمک به بهبود ریزش مو هستید، کافی است نوعی از مولتی ویتامین را استفاده کنید که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی همچون زینک (روی)، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C باشد که علاوه‌بر داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی بالا، در تشکیل کلاژن، کاهش چین و چروک‌های پوستی و ترمیم زخم‌ها نقش مهمی دارند.

یونی زینک (unizink) مولتی ویتامین موجود در بازار است که حاوی زینک و گروه ویتامین B از جمله ویتامین B2، B3، B5، B7، B12 و ویتامین C است و به رفع لک‌های پوستی و کاهش چین و چروک کمک می‌کند. یونی زینک پوست را با آبرسانی کرده و باعث جوانی و شادابی آن می‌شود. 

موارد مصرف یونی زینک عبارتند از:

  •     کمک به حفظ سلامت پوست، جلوگیری از شکنندگی ناخن ها و کاهش ریزش مو
  •     بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  •     بهبود حافظه و افزایش تمرکز

 

ورزش منظم و متناسب با توان بدن؛ آری / ورزش سنگین بدون قاعده؛ خیر 

ورزش منظم می تواند از بعضی مشکلات کم مویی و کچلی جلوگیری کند، زیرا که سلامت کلی بعلاوه گردش خون را بالا می برد. وضعیت موی شما اغلب بازتابی از سلامت کلی بدن شماست. ورزش، خوب خوردن، خواب کافی داشتن، نوشیدن آب به مقدار کافی و کاهش استرس برای ترویج سلامت پوست و موی سر توصیه می شود.

ساختار نمکین عرق روی پوست سر، می تواند باعث شود تا مو  ریزش پیدا کند، یا فقط شکننده، خشک و کدر شود. مدرسه سلامت عمومی هاروارد برای جلوگیری از تأثیر منفی عرق روی موی سر شستن مو با شامپویی که ملایم است و دارای PH متعادل است را در حداقل هفته ای یکبار توصیه می کند، البته جدا از شستشوی روزانه موی سر.

شنا کردن در حوضچه های آغشته به کلر می تواند باعث خشکی و شکنندگی مو شود. یکی از بهترین راه ها برای محافظت از مو، مرطوب کردن آن با آب بدون آغشته به کلر است زیرا مو قبل از وارد شدن به حوضچه، آب را جذب می کند. اگر مدت زمان طولانی در استخر می مانید، سعی کنید هر ۳۰ دقیقه یکبار موی سر را با آب بدون کلر بشویید.

ورزش و کاهش وزن می تواند به بهبود وضعیت پر مویی که در آن خانم ها رشد مفرط مو در نواحی صورت و بدن را تجربه می کنند، کمک کند. این تغییرات شیوه ی زندگی به کاهش سطوح آندروژن خون کمک می کند. یکی از علائم یائسگی کم مویی روی سر است که با ورزش می توان آن را کاهش داد.  حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه برای چنین اثری نیاز است.

انجام حرکات ورزشی و بدنی به متعادل ماندن میزان هورمون کورتیزول کمک می‌کند. بالا رفتن سطح کورتیزول با افزایش تولید سبوم رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارد و نتیجه آن ایجاد آکنه و جوش روی پوست خواهد بود.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس