بازدید 6842
۴

قیمت واقعی دلار بین ۹ هزار تا ۱۱ هزار تومان است

کد خبر: ۸۶۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸ 30 December 2018

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید: قیمت دلار تا پایان این هفته افزایش نخواهد یافت. در حال حاضر قیمت واقعی دلار بین رقم 9 هزار تا 11 هزار تومان است و نرخ بیش از این مقدار در اقتصاد فعلی ایران منطقی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، سه ماه بیشتر تا پایان سال 97 باقی نمانده است. هر ساله در ماه‌های پایانی سال تقاضا برای خرید ارزهای خارجی افزایش و همین موضوع بر نرخ پول‌های خارجی اثرگذار است. برخی کارشناسان همچنان معتقدند که قیمت ارز تنها در شرایط خاص با برخی نوسانات قیمتی روبه‌رو خواهد شد. در همین زمینه یک تحلیلگر مسائل اقتصادی به قیمت واقعی دلار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت واقعی دلار بین رقم 9 هزار تا 11 هزار تومان است و نرخ بیش از این مقدار در اقتصاد فعلی ایران منطقی نیست.

محمود باغجری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه قیمت دلار تا پایان هفته چه تغییری خواهد یافت؟ به تجارت‌نیوز گفت: قیمت دلار بر اساس آخرین آمارها حدود 10 هزار و 600 تومان مورد معامله قرار گرفته که به نظر می‌رسد تا پایان این هفته نرخ دلار به همین منوال ثابت باقی بماند.

او به نوسانات اخیر نرخ دلار اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته قیمت دلار به‌طور هیجانی بیش از حد افزایش یافت. گرانی بیش از حد این پول خارجی می‌توانست خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به اقتصاد ایران تحمیل کند، اما با مدیریت مسئولان افزایش قیمت دلار مهار شد. در این بازه زمانی چنانچه اتفاق خاصی در بخش سیاسی کشور رخ ندهد، قیمت دلار نیز در بدبینانه‌ترین شرایط به کانال 12 هزار تومان خواهد رسید.

باغجری درباره این پرسش که آیا قیمت دلار به کمتر از 10 هزار تومان می‌رسد یا خیر؟ پاسخ داد: قیمت دلار به کمتر از 10 هزار تومان با واقعیت اقتصاد ایران همخوانی ندارد. به‌نظر می‌رسد تا قبل از نوروز 98 قیمت دلار به دلیل افزایش تقاضا با برخی نوسان‌ها روبه‌رو شود که این موضوع در برخی ایام خاص دور از انتظار نیست.

کنشگران اقتصادی معتقدند که تشدید تحریم‌ها تاثیرش را بر قیمت دلار گذاشته و در بدبینانه‌ترین شرایط نرخ دلار از 13 هزار تومان عبور نخواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ایشان دقیقا چه جور کارشناسی هستند
کارشناس رانت خواری هستن ایشان علی جون ایشان مزاح میفرمایند / ایران شده بهشت مهاجران . یارو خارجی با 2 دلار تو ایران شکمشو سیر میکنه ولی تو کشور خودش بهش شکلات هم نمیدن / کجای دنیا حقوق کارگرش یک تومنه و هزینه اجاره خانه و مایحتاجش 3 برابر حقوقش * عجب صبری خدا دارد
دلار میره بالا بالا بالا و بالاتر .ماملت ایران هم بدبخت میشیم .البته حقمونو ما جاهل ها .تاوانه جاهلیمونو میدیم .
نوسان دلار حقیقی و واقعی و چشم انداز آینده منظور از دلار حقیقی نرخ واقعی دلار بدون دخالت دولت و نیز بدون تاثیر تحریم و محدود سازی در آمدهای نفتی است.در واقع نه نرخ 3300تومانی سال 1390تا 1396 نرخ حقیقی دلار محسوب می شود و نه نرخ 1000تومانی قبل از 1390 یا نرخ 13000تومانی بهار 1398.چون مجموعه عوامل ازجمله دخالت دولت و مداخلات خارجی در کاهش یا افزایش نرخ موثر بوده است بهترین شاخص برای ارزیابی نرخ حقیقی دلار نرخ باثبات قیمت هاست که از تعادل نرخ جهانی و داخلی هزینه تولید قابل استخراج است. شاید یکی از مهم ترین شاخص برای ارزیابی نرخ متعادل محاسبه میانگین رشد قیمت کالاهایی است که در دهه های اخیر از حمایت دولتی قابل ملاحظه برخوردار نبوده است. به منظور ارزیابی عینی تر نرخ 10 کالا را در 40سال ارزیابی می کنیم .1دلار2.گندم.3.لوبیا.4.سیب زمینی 5.گوشت گوسفندی نیوزیلندی6.پیکان و یا پراید 7.شکر.8.سیخ کوبیده9.مسکن .10.حقوق متوسط یک دبیر.بررسی مقایسه ای صورت گرفته حاکی از آن است که نرخ حقوق دبیر..گندم.سیب زمینی.پیکان یا پراید.شکر.کوبیده.طی 40 سال منتهی به 1398 از 2000تا بیش از 3000 برابر افزایش داشته است.همچنین حبوبات از جمله لوبیا.گوشت گوسفندی.مسکن به ترتیب 4هزار برابر .بیش از6هزار برابر و 10هزار برابر افزایش داشته است. اگر فرض کنیم به طور متوسط اقلام یاد شده حدود 5هزار برابر افزایش داشته می توان چنین نتیجه گرفت که حقوق کارمند حدود 100درصد کمتر از میانگین رشد اقلام یاد شده افزایش داشته است.مسکن حدود 100درصد بیش از نرخ متوسط رشد اقلام یاد شده وگندم. دلار.خودرو.حقوق کارمندی با حدود 2تا کمتر از 3هزار برابر از حداقل نرخ رشد در مقایسه با سایر اقلام برخوردار بوده اند. از مجموع موارد یاد شده می توان استنباط کرد که در شرایط عدم دخالت عامل خارجی مانند تحریم یا عامل داخلی نرخ اقلام یاد شده جدا از نوسان ها یا شوکهای مقطعی ناشی اختلال طبیعی در بازار چه روندی خواهد داشت.بنابراین با در نظر گرفتن کاهش فرهنگ مصرف کالاهای خارجی و تاثیر گردشگری بر نیاز و نوسان نرخ دلار یا میزان افزایش تولید داخلی و سایر شاخص ها می توان نتیجه گرفت قیمت حقیقی دلار در وضعیت خوشبیانه 12هزار تومان و در وضعیت بدبینانه حدود 14 هزار تومان برآورد می شود .و افزایش دلار در مقیاس بالاتر از آن فقط بر اساس نرخ سیاسی و واقعی دلار قالل ارزیابی است که نوسان های آن حتی اگر یک یا چند ساله باشد مقطعی و تابع شرایط سیاسی است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار