بازدید 14787
«ناتالی گوله» در یورونیوز تحلیل کرد؛

سوریه؛ جبهه جدید نبرد بین ایران و عربستان و آثار آن بر اروپا

رئیس‌جمهور ترامپ با اعلام خروج یک‌جانبه نيروهاي آمريكا از سوريه، این كشور را به دست روس‌ها، ترک‌ها و ايرانيان سپرد و در عین‌ حال دست کردها را در پوست گردو گذاشت، درحالی‌که حضور عربستان سعودي برای مشاركت در بازسازي اين كشور در حال مرگ، در بوق و کرنا است.
کد خبر: ۸۶۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ 30 December 2018

خاورمیانه هرگز منطقه ثبات دائم نبوده و از زمان تهاجم ایالات‌متحده به عراق و فجایع ناشی از آن، زمینه‌های بی‌قانونی یا فقدان حکمرانی در این منطقه وجود داشته است. متأسفانه همه ما پیامدهای چشمگیر این وضعیت را نه ‌تنها برای منطقه و مردمش بلکه برای کل جهان می دانیم. به نظر می‌رسد هیچ‌کس به رئیس‌جمهور ترامپ توضیح نداده است ... سیاست بین‌المللی از موازنه‌های مشروط ساخته شده و آمریکا نقش مهمی در حفظ آن‌ها دارد.

به گزارش «تابناک»؛ ناتالی گوله، سیاستمدار فرانسوی و عضو امور خارجی و دفاعی سنای فرانسه در مطلبی در یورو نیوز با اشاره به موضوع فوق نوشته است: امروز عراق خود را یک کشور آزاد تلقی می‌کند. به نظر می‌رسد، این کشور پس از انتخابات پارلمانی در ماه می، یک دوره عادی را از سر گرفته است؛ این تقریباً معجزه‌آساست.

در عین ‌حال، رئیس‌جمهور غیرقابل‌پیش‌بینی آمریکا، با محکوم کردن سیاست سلف خود (اوباما البته اشتباهات خود را در منطقه انجام داد)، سیاست خارجی را دنبال می‌کند که چندجانبه گرایی را نادیده می‌گیرد.

رئیس‌جمهور ترامپ قطعاً نمی‌خواهد پلیس جهان باشد، اما در مورد خاورمیانه، او تبدیل به مأمور نظم زدایی شده است. ترامپ در انتقال سفارت ایالات‌متحده به اورشلیم، نه‌تنها نشان داد تا چه میزان از نخست‌وزیر اسرائیل حمایت می‌کند، بلکه رویکرد تحقیر آمیزش برای حقوق بین‌الملل و حقوق مردم فلسطین را نیز مطرح کرد. او این کار را یک بار دیگر و با استفاده از استراتژی «عمل انجام ‌شده» بدون تحریک واکنش‌ها یا اعتراضات انجام داد.

سوریه؛ جبهه جدید نبرد بین ایران و عربستان و آثار آن بر اروپا

وی با تصمیم به خروج ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن تحریم‌ها، دوباره بر حمایت خود از عربستان سعودی تأکید کرد.

رئیس‌جمهور ترامپ هر روز بیشتر و بیشتر شبیه شاگرد جادوگری می‌شود که عصای سحرآمیز خود را بدون تشخیص و فکر تکان می‌دهد؛ ‌مثلا چگونه می‌تواند برخی از کشورها را به تجارت با ایران «شرور» مجاز کند، درحالی‌که دیگران از انجام همین تجارت تحت تحریم‌های گزاف ممنوع هستند؟ در عین ‌حال اروپا، که تماماً قادر به مقابله با قانون فرا قلمرویی ایالات‌متحده نیست، اکنون ظاهراً تنها به انتشار بیانیه‌هایی در جستجوی سیاست مشترک غیرقابل تحقق خشنود است.

در میان این آشفتگی‌های مداوم، در طول هفته کریسمس، برخی تصمیمات بسیار احمقانه‌ای را شاهد بودیم که زمان رخ دادن آن‌ها شانسی نبوده است. رئیس‌جمهور ترامپ با اعلام خروج یک‌جانبه نيروهاي آمريكا از سوريه، این كشور را به دست روس‌ها، ترک‌ها و ايرانيان سپرد و درعین‌حال دست کردها را در پوست گردو گذاشت، درحالی‌که حضور عربستان سعودي برای مشاركت در بازسازي اين كشور در حال مرگ را در بوق و کرنا کرد.

از سوی دیگر، ترکیه و ایران در 20 دسامبر توافقنامه مالی به ارزش بیش از 30 میلیارد دلار (26 میلیارد یورو) را اعلام کردند. همه این‌ها باید دقیقاً بررسی شود. به یاد دارید که ترکیه، یکی از متحدان اصلی ایالات‌متحده و یک عضو کلیدی ناتو، ارتباطات تجاری گسترده‌ای با ایران را به لطف ترامپ برقرار کرده است، درحالی‌که همچنان به نخست‌وزیر اسرائیل به‌ عنوان یک «قاتل نژادپرست» حمله می‌کند.

در همین حال، عربستان سعودی متعهد به بازسازی سوریه در پی خروج آمریکاست. آیا نوعی جایگزین نباید در این میان وجود می‌داشت؟ آیا این تعهد ثبات را در منطقه به ارمغان خواهد آورد؟ با مداخله نظامی در سوریه، سعودی‌ها با ایرانی‌هایی مواجه خواهند شد که نقش مهمی در نابودی داعش داشته‌اند.

اعلام ترامپ و تعهدات عربستان و ترکیه، عربستان سعودی را به مرزهای ایران نزدیک‌تر می‌کند. درحالی‌که به نظر می‌رسد، وضعیت بحران یمن حل‌وفصل خواهد شد و لبنان همچنان در برابر شیطان قدیمی خود مقاومت کرده و در انتظار دولت جدیدی است که به‌ زودی اعلام خواهد شد، آیا سوریه می‌تواند به یک میدان جنگ جدید بین دو قدرت منطقه‌ای تبدیل شود که مسالمت بین آن‌ها غیرقابل‌تصور است؟

به نظر می‌رسد، هیچ‌کس به رئیس‌جمهور ترامپ ـ که ظاهراً از آن نوع رؤسای ‌جمهوری است که چندان اهل گوش دادن نیست ـ توضیح نداده که سیاست بین‌المللی از موازنه‌های مشروطی ساخته شده و ایالات‌متحده نقش مهمی در حفظ آن‌ها دارد. رئیس‌جمهور ترامپ، بی‌تعادل، بی‌انصاف و غیرقابل‌پیش‌بینی، امنیت و ثبات متحدانش را، که شروع به تردید نسبت به سخنان چند پهلوی او کرده‌اند، با ریسکی احتمالی و شدید روبه رو کرده است.

جدی‌تر از همه این‌ها، این سیاست جدید آمریكا شکنندگی شدید اروپا و ناتوانی ما برای متحد شدن و دفاع از خود را پررنگ می‌کند. جنگ با تروریسم تمام نشده است؛ نه در خاورمیانه، نه در آسیای مرکزی، نه در افغانستان و یا در جنوب صحرای آفریقا. وقت آن است که بودجه تقریباً 79 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا که برای امنیت و دفاع اختصاص داده شده، به کار گرفته شود تا یک راهبرد منسجم و مؤثر در اروپا ایجاد شود.

این یک نظر‌گاه مهم برای انتخابات بعدی اروپاست و باید در رأس فهرست دغدغه‌های نامزدها باشد. ما باید برای سونامی‌های ترامپی آماده شویم. باید استقلال و امنیت خودمان را تضمین کنیم. آنچه در سوریه و خاورمیانه اتفاق می‌افتد باید به‌عنوان یک هشدار برای ما عمل کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
اینها نویسندگان متعهد پولی به عربستان و اسرائیل هستن
ایران عربستان رو در سوریه شکست داده و در یمن متوقف کرده
ضریب نفوذ ایران در یمن قبل از جنگ یمن ده درصد هم نبود ولی امروز میتونیم بگیم به 50 درصد رسیده
ایران از اشتباهات همسایه ها موج سواری رو یاد گرفته و همین باعث شده موازنه خاورمیانه بهم بخوره
پاسخ ها
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
ضمن تایید این نظر چند تا سوال مهم هم خوبه از این به ظاهر کارشناسه که این مقالات رو می نویسند باید پرسیده بشه :
چرا و از کی می ترسید که خالق های داعش و القاعده را معرفی نمی کنید .
مگر افغانستان قبل از طالبان چه مشکلی داشت که ناگاه طالبان خلق شد .
مگر صدام و حزب بعث آمادۀ گفتگوی ملی با سایر گروه ها ( البته بعد از تحریم و ضعف شدید ) نبود که به ناگاه به عراق حمله شد و ...
اینها چه کسانی بودند که سوریه را به این حال و روز کشاندن که حالا مردم سوریه از بر سر قدرت ماندن بشار اسد راضی و از مخالفانش روی گردان شدند .
مردم آمریکا ( همون 96 درصدی ها ) به چه زبونی به 4 درصدی ها بگویند که نمی خ.اهند آمریکا ژاندارم دنیا باشد .
.
.
.
در دنیا فراوان پارادوکس و تناقض وجود داره اما در یک چیز شکی نیست غرب به سرکردگی آمریکا به هیچ عنوان حاضر به دیدن آرامش در جهان اسلام نیستند و این ربطی به نوع حکومت ها ( رهبرها ، .
شاه ها و ... ) ندارد .
خلق اسراییل برای ایجاد آتش همیشگی در خاورمیانه برای همین موضوع است که اسراییل بنا نبوده و نیست که در خاورمیانه با کسی آشتی باشه و این شامبولتی بازیهای اخیرش هم به خاطر ایران و ... است .

این وسط هم ربات های اونوری ها وقت و بی وقت کامنتهای اقتصدی می گذارند که اصل موضوع گم بشه .
ناشناس
| Romania |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
یمن با خاک یکسان شده و شما حرف از پیروزی و نفوذ میزنی؟؟؟ اف بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
ناشناس۱۴:۲۸

بنابر منطق شما مردم یمن باید همون اول تسلیم میشدند تا درعوض کشورشون نابود نشه ، خب اگه همون اول تسلیم میشدند که دیگه اصلا یمن مال یمنی‌ها نبود ، چه آباد باشه چه خراب ، اونوقت یمن میشد یک استان از استانهای عربستان و شاه سعودی برای یمن یک استاندار تعیین میکرد و اسمشو میزاشت رییس‌جمهور یمن
با این منطق شما اصلا هیچ کشوری که مورد تهاجم قرار گرفته باید دودستی کشورشو تسلیم کنه تا کشورش خراب نشه و با این منطق ایران هم اشتباه کرد دربرابر صدام مقاومت کرد و باعث شد خوزستان و جاهای دیگه خراب بشند و باید همون اول کشور رو تحویل آق دایی میداد ، ضمنا یادت باشه که صدام گفته بود یک هفته ای توی تهران خواهد بود
پس عزیزم اوف بر ترسوها و‌سازشکارا و اوف بر کسانیکه پیشرفت ایران رو نمیتونند ببینند و از افزایش نفوذ ایران در منطقه و افزایش دوستان ایران و قدرت ایران ناراحتند ، امیدوارم شما از اونا نباشی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
آقای محمد قاسمی این همه افتخارات که بیان کردید برای مردم فقیر ایران که روز به روز فقیر تر و ثروتمندان و توانمندان و دولتمردان روز به روز ثروتمندتر می شوند چه چیزی در بر داشته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ناشناس 14:28 اف بر کسانی که یمن را نابود کردند. خوب بلدند دست پیش بگیرند و جنایتهاشان را به حساب دیگران بنویسند.
ایا روزی میرسد که خاورمیانه و کشورهای اسلامی به صلح و ثبات و آرامش برسند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
آرامش در ایران موجب آرامش در منطقه خواهد شد.
ناشناس
| Canada |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
در خاورمیانه بجز اسلام دین ها و عقاید دیگری هم وجود دارد. اگر بزور نمی خواستند همه را به اسلام بگروانند الان حال و روز کشورهایشان و مردمشان به از این بود. غرببها هم از این موضوع نمی تونستند سو استفاده کنند. هر چند که حتی در خود اسلام هم دین اجباری نبوده
امریکا وارد سوریه میشه می گین متجاوزه ....حالا که میگه می خواد خارج بشه بازم می گید کار بدی می کنه و متحداشو تنها می زاره ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
شما خوبی ؟
کی گفته آمریکا متجاوزه و بعد هم ببین کی گفته آمریکا هم پیماناشو تنها میزاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
خودتو به اون راه زدی یا مخاطب ها را ناآگاه فرض کردی
قلب مردم سوریه با عربستان و قلب اسد با ایران است
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
مگه شما قبل مردم سوریه هستید؟
اتفاقا به نظر من قلب مردم سوریه با ایران است چون شاهد جانفشانی نیروهای ایرانی برای استقلال کشورشان بوده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
عزیزم اگه قلب مردم سوریه با عربستانه شما بگو چرا همین عربستان و حامیانش توی این هفت سال اجازه نمی‌دادند که یک انتخابات با نظارت سازمان ملل برگزار بشه که یکی از کاندیداهاش هم بشار اسد باشه؟
هم ایران و هم بشار اسد از اول میگفتند با برگزاری انتخابات موافقند که بشار اسد هم بعنوان یک گزینه توی اون حاضر باشه ولی همین عربستان هیچوقت حضور بشار اسد رو قبول نکرد
اگه مردم سوریه بشار اسد رو نمی‌خواستند ترس سعودی‌ها و آمریکا از کاندیدا شدن بشار اسد چه دلیلی داشت ؟
اتفاقا با این شرایط اگه بشار اسد توی انتخابات شرکت میکرد که واسه سعودی‌ها خیلی بهتر بود ، چون به همه دنیا از جمله ایران و خود بشار اسد نشون میداد که مردم اونو نمی‌خواند و اون داره زور الکی میزنه و اینجوری خود مردم سوریه بشار رو با برکنار میکردند
ولی چون عربستانی ها مطمئن بودند بشار پیروز چنین انتخاباتی میشه تن به این کار ندادن. و ۷سال جنگ‌رو‌به مردم سوریه تحمیل کردند تا از طریق جنگ‌بشار رو حذف کنند که موفق نشدند و الان هم اگر کسانی توی سوریه بودند که هفت سال پیش عربستان توی قلبشون بود الان دیگه با اونا دیگه نیستند و توسط همین عربستان کشته شدند و یا اگر هم زنده هستند دیگه عربستان توی قلبشون نیست
در نتیجه الان هم توی قلب مردم سوریه و هم قلب بشار اسد فقط ایران حضور داره
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
قلب هیچ فرد آزاد دلی (چه سوری چه عرب چه غیر عرب) با قاتل خاشقجی نیست
کاش یه تحلیلگر هم از جبهه نبرد بین مردم ایران و قیمت اجناس می نوشت. از دیدن اجناسی که توان خریدنشون نیست و از هزینه های پزشکی و دندانپزشکی سر به فلک کشیده و آرزوهایی که در این جنگ بر باد رفته اند.
دقیقا اروپا الان میفهمد که باید خرج امریکا را باید میداد فرانسه و المان نان میخوردند بدون هزینه حالا باید جیغ بزنند اسرائیل و اعراب هم امریکا را خریده بودند برای همین است که اوباما داشت خیلی عمیق با کشیده از اسرائیل و اعراب میخواست خوب سواری بگیرد و این سواری با حفظ منافع دراز مدت باشد از ان طرف داشت روسیه را ارام و خوب خفه میکرد و عملا با برجام ترتیب ما را داده بود ..الان هم ترامپ را شک دارم واقعا دارد به نفع امریکا سوریه و یمن را ول میکند یا دارد وارد فاز بعدی برای تخاصم عمیق تر با ما میشود دقت کنید ساسیون امریکا متعفن تر از ان هستند که فرض کنید با ما کنار بیایند ابدا ابدا دقت کنید
سلام،
عربستان سعودی عملاً با دولت سوریه در حال جنگ است، این واژه مضحک "بازسازی سوریه با سرمایه عربستان سعودی" دیگر از کجا در آمده است!
امارات متحده عربی با حمایت از تروریست ها در کنار اردن هاشمی، بحرین و سایر کشورهای ذلیل اقمار عربستان سعودی در حال حاضر توبه کرده اند و در حال باز کردن تدریجی سفارتخانه های خود در دمشق هستند، ولی داستان عربستان سعودی مبحث دیگری است که باید تکلیف آن در میدان های جنگ سوریه و یمن روشن شود.
و من ا... التوفیق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
جوجه ها را موقع انتخابات می شمارند انوقت متوجه می شوید که عربها با عربها هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
ناشناس ۱۳:۵۱
فقط دوتا کشور عربی هست که انتخابات دارند ، لبنان و عراق که اتفاقا هردوتا همین چند ماهه انتخابات برگزار کردند که جوجه هاشون رو که شمردند باعث شد دوستان عرب شما از نتیجه شمارش جوجه ها ناراحت بشند
درمورد کشور عرب سوریه هم همین دوستان عرب شما با برگزاری انتخابات با حضور بشار اسد مخالفت میکردند ، احتمالا دلیلش این بوده که میدونستند درصورت برگزاری چنین انتخاباتی نیاز به شمارش جوجه ها نیست و آمار جوجه ها از همین الان مشخصه
ناشناس
| Canada |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
قبول بازکردن سفارت خانه در دمشق یعنی اسد و سوریه هم روابط با اونها رو پذیرفتند
از ترجمه نمیتوان فهمید نویسنده چی گفته است. مترجم متن اصلی را نیز نفهمیده است.
سلام.اروپایی ها تازه از خواب بیدار شده اند و متوجه شده اند که هدف اصلی آمریکاییها نابود کردن رقبای اصلی دلار یعنی یورو و یوان و ... هست.زمانیکه اتحادیه اروپا و چین تجزیه بشود آمریکا جشن خواهد گرفت.باید دید که نتیجه عملی این بیدار شدن چیست؟
تا دیروز نتیجه اخبار این بود ایران و مردم سوریه از وجود نیروهای امریکایی در سوریه ناراحت هستند و امروز نتیجه برعکس
سلام. من بر خلاف بسیاری که خروج از آمریکا را فرار از سوریه و شکست سیاست آن کشور در سوریه می دانند فکر می کنم که کار بسیار هوشمندانه انجام داده است. تا حال تقریبا همه جوانب به جز دو-سه کشور با حضور آمریکا در سوریه مخالف بودند، اما اکنون همه طرف های حاضر در غیاب آمریکا، با یکدیگر رو به رو شده اند و هر یک به دنبال منافع خویش است. به زودی وضعیت حتی پیچیده تر هم خواهد شد.
ترامپ به فکر کشورشه
اگر سه کشور روسیه و ایران و ترکیه توانستند یک قانون اساسی برای سوریه تهیه کنند که البته محال است .. اون موقع میشه گفت مشکل سوریه حل شده!
فقط برای جنگیدن میتونند برنامه داشته باشند! دنیا فقط جنگ نیست، روابط است و روابط.
حالا در زمینه صلح و بازسازی ببینیم سیاسیون ایران جقدر موفق خواهند بود ، امیدوارم مثل عملکردشون توی افغانستان و کشورهای شمالی همسایه نباشه و موفق تر باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی