بازدید 6721
۸

لیزینگی که قوانین شورای پول و اعتبار را رعایت نکرد و هیات مدیره آن بیش از 377 میلیون تومان پاداش و حق حضور گرفتند

صورت‌های مالی یکی از لیزینگ‌های وابسته به یکی از بانک‌های کشور نشان می‌دهد که این لیزینگ یکی از ماده‌های دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت‌های لیزینگ (واسپاری) شورای پول و اعتبار را رعایت نکرده است و به نوعی مرتکب قانون شکنی شده است. صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهند، هیات مدیره این لیزینگ در شش ماهه نخست سال جاری پاداشی برابر با پاداش سال ۱۳۹۶ دریافت نموده اند.
کد خبر: ۸۶۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ 28 December 2018

لیزینگی که قوانین شورای پول و اعتبار را رعایت نکرد و هیات مدیره آن پاداش گرفتندصورت های مالی یکی از لیزینگ های وابسته به یکی از بانک های کشور نشان می دهد که این لیزینگ یکی از ماده های دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ (واسپاری) شورای پول و اعتبار را رعایت نکرده است و به نوعی مرتکب قانون شکنی شده است. صورت های مالی این شرکت نشان می دهند، هیات مدیره این لیزینگ در شش ماهه نخست سال جاری پاداشی برابر با پاداش سال 1396 دریافت نموده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در چندین سال اخیر بخش عمده ای از بار تامین مالی نظام اقتصادی کشور بر دوش بانک ها بوده است. این موضوع خود نشان دهنده این بود که ضعف بزرگی در کارکرد سایر نهادهای فعال و بازارهای پول و سرمایه وجود دارد. در چنین شرایطی بدیهی بود که باید تدابیر و تمهیداتی اتخاذ گردد تا از تمام ظرفیت های موجود برای تامین مالی بخش های مختلف اقتصادی استفاده شود. در این میان شرکت های لیزینگ (واسپاری) می توانستند در زمینه تامین مالی در بخش خرد نقشی را ایفا نمایند اما برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده ای نیاز بود تا دستورالعملی برای تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ طراحی شود. از این رو دستورالعمل تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ در تاریخ 14 دی ماه 1395 توسط شورای پول و اعتبار تصویب و بخشنامه آن در مورخه 28 دی ماه 1395 به شبکه بانکی جهت اجرا ابلاغ شد.

در ماده 43 این دستورالعمل 58 ماده ای ذکر شده است که حداکثر مجموع مانده تسهيلات اعطايي به هر مشتري نبايد از ۵ درصد مجموع حقوق صاحبان سهام مندرج در آخرين صورت هاي مالي حسابرسي شده شرکت ليزينگ تجاوز نمايد.

صورت های مالی منتهی به 31 شهریور 1397 لیزینگ کارآفرین وابسته به بانک کارآفرین نشان می دهد که طبق گزارش حسابرس، این لیزینگ موضوع ماده 43، دستورالعمل تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ را رعایت نکرده است.

همان گونه که از تصویر زیر مشخص است، حسابرس در بخش گزارش در مورد الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی عنوان نموده است که:

گزارش انطباق عملیات واسپاری (لیزینگ) با قوانین پولی و بانکی و دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ مصوب دی ماه 1395 شورای پول و اعتبار و دستورهای بانک مرکزی در خصوص عدم تجاوز حداکثر مجموع مانده تسهیلات اعطایی به هر مشتری از 5 درصد مجموع حقوق صاحبان سهام رعایت نشده است.

لیزینگی که قوانین شورای پول و اعتبار را رعایت نکرد و هیات مدیره آن پاداش گرفتند

همچنین این صورت های مالی نشان می دهند که اعضای هیات مدیره این شرکت برای شش ماهه نخست سال جاری حدود 138 میلیون و 890 هزار و 200 تومان پاداش دریافت نموده اند که این میزان پاداش تقریباً برابر با کل پاداش سال 1396 هیات مدیره بوده است. این نشان می دهد که هر یک از هیات مدیره لیزینگ بانک کارآفرین در مدت یک سال و نیم گذشته حدود 55.5 میلیون تومان پاداش دریافت نموده اند. علاوه بر این میزان پاداش اعضای هیات مدیره حق حضوری نیز در شش ماهه نخست امسال دریافت کرده اند که مبلغ آن در حدود 33.3 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که حق حضور این هیات مدیره در سال 96، تقریباً 66.6 میلیون تومان بوده است. مجموع این دو عدد هم نشان می دهد که در مجموع اعضای هیات مدیره در یک سال و نیم گذشته تقریباً 100 میلیون تومان حق حضور دریافت کرده اند که می توان گفت به طور میانگین حق حضور هر یک از اعضای هیات مدیره لیزینگ کارآفرین 20 میلیون تومان بوده است.

در مجموع (جمع پاداش و حق حضور) میزان دریافتی هر یک از اعضای هیات مدیره لیزینگ کارآفرین در یک سال و نیم گذشته به طور میانگین 75.5 میلیون تومان بوده است.

لیزینگی که قوانین شورای پول و اعتبار را رعایت نکرد و هیات مدیره آن پاداش گرفتند

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
این لیزینگ در همان سال‌های قبل از 90 تیزچندین مرتبه با تبانی متحمل ضررهای هنگفتی شد. فی المثل در چند پرونده اسناد ملکی مردمی که متقاضی خرید ماشین آلات راهسازی بودند را وثیقه گرفته و چک خرید را قبل از تحویل ماشین آلات تحویل فروشنده داد و فروشنده واهی و قلابی از کار درآمد و لیزینگ در هر مورد متحمل صدها میلیون تومان ضرر و زیان شده و متقاضیان بیچاره نیز که سهم 30% آورده را نقدا به لیزینگ پرداخت نموده و ملک خود را هم در رهن گذاشته اما بعد از ماه‌ها سرشان بی کلاه مانده بودند برای پس گرفتن پول خود و فک رهن ملک وثیقه راهی دادگاه‌ها شدند........
تابناک بابت اجرای شفافیت و مبارزه فساد ممنون
اجرکم عندالله
از مسولان قوه قضاییه تقاضای برخورد دارم/
از طرف کارگری که دوماه گوشت نخریده!!!!!!!!!!!!!!!!!
آی میدزدن اونم قانونی! کسی هم نیست جلوشونو بگیره
هرکس در مملکت ما خلاف کند .دزوغ بگوید .دزدی کند .رانت وزمین خواری .حقوق نجومی بگیرد ...........او پاداش میگیرد ...حالا همه بروید دنیال اینها فریاد بزنید .زند ه باد شما
در خصوص نحوه نمایش پاداش هیات مدیره در صورتهای مالی:
۱- پاداش هیات مدیره که در صورتهای مالی ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ منعکس شده مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۶ و طبق مصوبه مجمع سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ می باشد.
۲- شرکت لیزینگ بر اساس صورتهالی مالی نمونه سازمان حسابرسی نسبت به اعمال و انعکاس آن در یادداشتهای صورتهای مالی اقدام نموده است. طبق یادداشت شماره ۳۵ صورتهای مالی نمونه سازمان حسابرسی، پاداش هیات مدیره بر اساس سال عملکرد و نه بر اساس سال تصویب به حساب هزینه منظور میگردد. این روش بدلیل جلوگیری از تجدید ارایه صورتهای مالی شرکتها توسط سازمان حسابرسی اعمال میگردد.
در پایان: بهتر بود قبل از اینکه گزارشگر محترم سایت تابناک نسبت به درج اظهار نظر غیر تخصصی اقدام کند نسبت به پرسش و تحقیق از اهل فن آن و سپس درج مطالب اقدام می کرد.
پاداش هیات مدیره که در هزینه سال جاری قید می شود مربوط به عملکرد سال قبل می باشد که که در ریز هزینه ها اورده می شود و پاداش پرداختی سال جاری را شامل نمی شود.
این میزان پاداش حداقل اعضای هیت مدیره هاست؟!
حالا همه شرکتها رو حساب کنید !! که همگی یک عالمه اعضا دارند و مشاور با سالی حداکثر ۴ جلسه !!
آقایان و آقازاده ها و ژن های خوب هم که حداقل چند جایی از این پست ها دارند!!!!
...
با راه اندازی کمپین عدم خرید خودرو با قیمتهای نجومی به قشر آسیب پذیر جامعه وتولید خودروهای با کیفیت کمک کنیم وهمچنین ایمن سفرکرده وشاهد حوادث ناگوار وترافیک خسته کننده نباشیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس