بازدید 5077

جزئیات تحقیق‌وتفحص از همشهری در زمان قالیباف

کد خبر: ۸۶۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳ 24 December 2018

شورایی‌ها دیروز بدون هیچ رأی منفی به کلیات متن تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری رأی مثبت دادند. رأیی که البته پای گزارش تحقیق و تفحص را هم برای اولین بار به صحن علنی شورای شهر باز کرد. گزارشی که پیش از این «مهر محرمانه» خورده بود اما دیروز غیرمحرمانه اعلام شد تا اسنادی فاش شود که خیلی‌ها تا دیروز تنها در حد حدس و گمان شنیده بودند.

به گزارش روزنامه ایران، نتیجه البته هنوز مشخص نیست، ممکن است در حد یک تذکر به شهردار قبلی باشد یا پیگیری‌های قضایی، خاتمه تحقیق و تفحص از مؤسسه‌ای شود که حالا سخت‌ترین دوره تاریخی‌اش را طی می‌کند. طرح تحقیق و تفحص مهرماه سال گذشته کلید خورد و قرار بود تا عملکرد اجرایی سال‌های 84 تا 96 مدیران این مؤسسه را شفاف‌سازی کند.

«استخدام‌های سال 95 در سایه قراردادهای نامتعارف» و همچنین «کارنامه مالی مدیران» قطعاً مهم‌ترین بخش این گزارش چند صفحه‌ای بودند. این گزارش خلاصه شده که دیروز از سوی حجت نظری، عضو شورا در صحن علنی قرائت شد در گام اول، پرده از حقوق‌های نجومی مدیران عالی رتبه این مؤسسه برداشت.

در این گزارش آمده بود که در سال 94، بیش از 10 میلیون تومان، در سال 95، 10 میلیون و 140 هزار تومان، در شش ماهه اول سال 96، 9 میلیون و 100 هزار تومان و در 6 ماهه دوم هم 10 میلیون و 200 هزار تومان به طور متوسط به مدیران عالی پرداخت شده است. مدیران میانی نیز در سال 94، 6 میلیون تومان، در سال 95، هفت میلیون و 700 هزار تومان و در سال 96، 9 میلیون و 100 هزار تومان حقوق دریافت کرده‌اند.

براساس این گزارش، بیشتر معاملات عمده بدون برگزاری مناقصه و مزایده صورت گرفته و همچنین موضوع برخی قراردادهای منعقده، بی‌ارتباط با وظیفه صریح در اساسنامه شرکت همشهری بوده است. نمونه‌ای از این موارد، قرارداد ساخت فیلم مستند از مبارزات مردم عراق علیه داعش، قرارداد بررسی مهم‌ترین مسأله‌های جمهوری اسلامی و راهکارهای مواجهه با آنها، قرارداد چاپ روزنامه همدلی متعلق به ولی‌الله شجاع پوریان، قرارداد بررسی وضعیت عفاف و حجاب کارمندان زن شهرداری، قرارداد بررسی حقوقی اموال مصادره شده ایران در امریکا، قرارداد نمایندگی انحصار چاپ و توزیع روزنامه در امارات و قرارداد و انتشار نشریه حزب‌الله بوده است!

ارائه مدرک جعلی و دریافت حقوق و مزایا از دیگر بندهای این گزارش خلاصه شده بود. طبق آنچه که در شورای شهر خوانده شد، 12 نفر از کارکنان مدرک جعلی ارائه داده‌اند و براساس آن شغل، پست، حقوق ومزایا دریافت کرده‌اند. همچنین با وجود تراکم نیروی انسانی، شرکت همشهری در سال 95 با استناد به دستور ابلاغی شهردار وقت، نسبت به تغییر وضعیت استخدامی نیروهای انسانی اقدام کرده و براین اساس بالغ بر 250 نفر از نیروهای قراردادی به نیروهای رسمی تبدیل شده‌اند.
به این بند البته باید این بذل و بخشش را هم اضافه کرد. «در سال 95، 136 پست جدید، خارج از طبقه‌بندی مصوب سال 83 اجرا و به افراد تخصیص داده شده است.»

بنابراین در پاسخ به این سؤال که وضعیت درآمدی مؤسسه همشهری با وجود این ریخت و پاش‌ها چگونه بوده هم می‌توان به این اظهارات نظری استناد کرد. «در سال 96، به علت زیان ده بودن مجلات، شرکت صرفاً به چاپ و انتشار 8 مجله اقدام کرده است و فروش مجلات در همین سال، به علت کاهش 56 درصدی فروش نسخ نسبت به سال‌های قبل با وجود افزایش 50 درصدی قیمت، نسبت به سال‌های 94 و 95، 33 درصد کاهش درآمد داشته است.»

مؤسسه همشهری از آذرماه سال 1371 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1386 علاوه بر چاپ و انتشار روزنامه اقدام به راه‌اندازی گروه مجلات نیز کرد که در طول زمان تنوع مجلات تا 18 نوع افزایش یافت، اما در سال 1396، به علت زیان‌ده بودن مجلات، شرکت صرفاً به چاپ و انتشار 8 مجله شامل هفته نامه جوان، دوهفته نامه سرنخ، دوهفته نامه دانستنی‌ها، دوهفته نامه بچه‌‌ها، ماهنامه تندرستی، ماهنامه داستان، ماهنامه سرزمین من و ماهنامه 24 مبادرت کرد و انتشار دیگر عناوین متوقف شد.

بعد از قرائت این گزارش نوبت به اعضا رسید تا هریک در این باره اظهار نظر کنند؛ محمود میرلوحی گفت: گفته شده بود مؤسسه همشهری، صندلی و امکاناتی را به انتخابات اختصاص داده، چرا در این گزارش به این موارد اشاره نشده است.

الهام فخاری عضو شورا نیز با انتقاد از نبودن شهردار تهران در این جلسه گفت: انتظار می‌رفت شهردار تهران برای توجه به اولین تفحص از مؤسسه همشهری در صحن شورای شهر حضور یابند. زهرا نژادبهرام دیگر عضو شورا در واکنش به‌گزارش ارائه شده بیان کرد: مؤسسه همشهری همواره به سایر مؤسسات کاغذ قرض می‌داده، اما اکنون کمبود کاغذ در آن تبدیل به یک بحران شده‌ است باید بررسی شود چرا یک مؤسسه سودده تبدیل به یک مؤسسه زیان‌ده شده است.

وی ضمن انتقاد از سکوت معاونان شهرداری که در جلسه حضور داشتند، گفت: ما انتظار نداشتیم معاونان شهرداری این گونه در سکوت بنشینند و هیچ واکنشی نسبت به این گزارش ارائه ندهند. یعنی معاونان هیچ دفاعی در این رابطه ندارند؟

در این هنگام محسن هاشمی گفت: این‌ها می‌ترسند که از مدیران قبلی حرف بزنند.

در ادامه این جلسه، گزارش هیأت تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری با 21 رأی موافق و بدون مخالف به تصویب رسید تا به قوه قضائیه ارجاع شده و به آن خارج از نوبت رسیدگی شود.

نصب تابلو جدید خیابان «مصدق»

حجت نظری نیز در این جلسه از نصب تابلو جدید در خیابان «مصدق» خبر داد و با اشاره به تخریب تابلوی خیابان «مصدق»، گفت: شنبه شب مطلع شدم که عده‌ای روی تابلو خیابان «دکتر مصدق» رنگ پاشیده‌اند و بلافاصله موضوع را از شهردار منطقه 3 جویا شدم. وی با بیان اینکه تخریب تابلوهای شهری که جزو اموال عمومی محسوب می‌شوند، جرم است، گفت: شورای شهر پنجم برای اولین‌بار خیابان نفت شمالی را به‌ نام دکتر مصدق نامگذاری کردند، اما این نامگذاری گویا به مذاق برخی‌ها خوش نیامده و نسبت به تخریب آن اقدام کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار