بازدید 11766

برگزاری مراسم شب یلدا در «بیشکک»

کد خبر: ۸۶۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ 22 December 2018

مراسم شب یلدا با حضور مقامات دولتی، فعالان حوزه اجتماعی، هنری، دانش آموزان و دانشجویان زبان فارسی در «بیشکک» پایتخت قرقیزستان برگزار شد.

به گزارش فارس از بیشکک، مراسم شب یلدا به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان به عنوان یکی از اشتراکات فرهنگی میان مردمان ایرانی و آسیای مرکزی با حضور مقامات دولتی، فعالان حوزه هنری، اجتماعی، دانش آموزان و دانشجویان زبان فارسی قرقیز، تاجیک، افغان و غیره برگزار شد.

در این مراسم «علی مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در بیشکک فرارسیدن شب یلدا را تبریک گفت و به توضیح معنای شب یلدا پرداخت.

وی با اشاره به اینکه شب یلدا توسط مردمان آسیای مرکزی، افغانستان، پاکستان، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه جشن گرفته می‌شود، تصریح کرد: امشب فرصت جدیدی برای تقویت آشنایی با آداب و رسوم، بررسی اشتراکات فرهنگی و همچنین توسعه دوستی فراهم شده است.

«جیلدیز باکاشیوا» رئیس کتابخانه ملی قرقیزستان نیز در این مراسم گفت: کتابخانه ملی ارتباط خوبی با دیپلمات‌های کشورهای مختلف از جمله روابط ویژه ای با سفارت ایران دارد و از طریق این همکاری هر 2 طرف به توافقات مهمی دست می‌یابند.

وی افزود: برای برگزاری مراسم شب یلدا در کتابخانه ملی بسیار خوشحال هستیم و باید گفت که این جشن نه تنها متعلق به ایرانی‌ها بلکه به همه مردمان منطقه دارای آداب و رسوم مربوط به تغییرات در طبیعت و بلندترین شب سال می‌باشند.

این مقام قرقیز خاطر نشان کرد: شب یلدا یکی از جشن‌های اصیل ایرانیان می‌باشد و این عامل از دقت بزرگ مردم ایران به پرسه‌های طبیعی از جمله بلند و کوتاه شدن شب و روزها خبر می‌دهد که مردم آسیای مرکزی نیز باید به این مسائل مهم و ریز با دقت بیشتری توجه کنند.

در این مراسم همچنین دانش آموزان مدارس قرقیزی و مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) اشعاری را به زبان فارسی با موضوع شب یلدا خواندند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی